abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:34:45 #126
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93949587
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 10:13 schreef Maanvis het volgende:

[..]

2 mensen in mijn omgeving hebben onterecht een ADHD diagnose. Dit zeggen ze zelf. Dus het is wel makkelijk om een verkeerde diagnose te krijgen.
Ik kan me moeilijk een voorstelling maken van mensen die dankzij ADHD niet kunnen werken. Alle AD(H)Ders in mijn omgeving hebben een baan en geen noemenswaardige problemen daarmee. Natuurlijk zijn er baantjes die zij niet kunnen doen wegens die ADHD, maar dat is geen reden om af te keuren. Want er is genoeg dat ze nog wel kunnen.
Dat er mensen onterecht gediagnosticeerd zijn, wil niet zeggen dat de stoornis mensen niet ernstig kan belemmeren. In dit hele topic is het al hetzelfde liedje: "Ik ken iemand die er misbruik van maakt", "ik kan me er niets bij voorstellen". Tja, als we rekening moeten houden met het voorstellingsvermogen van iedere onbenul op deze planeet.. :')

[ Bericht 2% gewijzigd door Menu_69 op 11-03-2011 11:43:29 ]
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:38:25 #127
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93949694
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:34 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat er mensen onterecht gediagnosticeerd zijn, wil niet zeggen dat de stoornis mensen niet ernstig kan belemmeren. In dit hele topic is het al hetzelfde liedje: "Ik ken iemand die er misbruik van maakt", "ik kan me er niets bij voorstellen". Tja, als we rekening moeten houden met het voorstellingsvermogen van iedere onbenul op deze planeet.. :')
Daar gaat het toch ook niet om. Die kleine groep mensen die er echt last van hebben mogen wmb gewoon wajong krijgen, maar er is een veel te grote groep die gewoon misbruik maakt van het systeem aangezien ze wel op een normale manier kunnen werken.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:41:44 #128
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93949802
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:38 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Daar gaat het toch ook niet om. Die kleine groep mensen die er echt last van hebben mogen wmb gewoon wajong krijgen, maar er is een veel te grote groep die gewoon misbruik maakt van het systeem aangezien ze wel op een normale manier kunnen werken.
Het gaat erom dat iedereen enorm kort door de bocht redeneert. Als iemand 2 voorbeelden uit zijn omgeving meent te kennen waarbij iemand onterecht gediagnosticeerd is, dan gebeurt het aan de lopende band en is het heel eenvoudig om een labeltje te krijgen en in de wajong te belanden.

Bovendien doe jij ook allerlei aannames wat betreft de verhouding tussen mensen die er misbruik van maken en de groep die best "normaal zou kunnen werken". Zijn die ook ergens op gebaseerd? Of is het weer die loze stemmingmakerij waar we het net over hadden?

[ Bericht 5% gewijzigd door Menu_69 op 11-03-2011 11:50:51 ]
  vrijdag 11 maart 2011 @ 11:55:36 #129
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93950268
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:41 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Het gaat erom dat iedereen enorm kort door de bocht redeneert. Als iemand 2 voorbeelden uit zijn omgeving meent te kennen waarbij iemand onterecht gediagnosticeerd is, dan gebeurt het aan de lopende band en is het heel eenvoudig om een labeltje te krijgen en in de wajong te belanden.

Bovendien doe jij ook allerlei aannames wat betreft de verhouding tussen mensen die er misbruik van maken en de groep die best "normaal zou kunnen werken". Zijn die ook ergens op gebaseerd?

Ja, die is gebaseerd om wat ik al een hele tijd om me heen zie gebeuren. Ik zit er zelf (helaas?) midden in. Daarom weet ik ook dat er groepen mensen zijn die terwijl het nodig is geen wajong krijgen door regels x en y. Echter is er een relatief grote groep mensen die ook prima zonder hadden gekund, maar die door die regels juist wél makkelijk voor wajong in aanmerking komen.. En laten we eerlijk zijn.. Gratis geld vindt iedereen leuk.
Het systeem klopt gewoon niet, en dat werkt misbruik uiteraard ook in de hand. Dat vind ik overigens wel lullig voor de mensen die het krijgen en echt nodig hebben, want die worden inmiddels ook als aanstellers gezien.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:02:16 #130
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93950529
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 11:55 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ja, die is gebaseerd om wat ik al een hele tijd om me heen zie gebeuren. Ik zit er zelf (helaas?) midden in. Daarom weet ik ook dat er groepen mensen zijn die terwijl het nodig is geen wajong krijgen door regels x en y. Echter is er een relatief grote groep mensen die ook prima zonder hadden gekund, maar die door die regels juist wél makkelijk voor wajong in aanmerking komen.. En laten we eerlijk zijn.. Gratis geld vindt iedereen leuk.
Het systeem klopt gewoon niet, en dat werkt misbruik uiteraard ook in de hand. Dat vind ik overigens wel lullig voor de mensen die het krijgen en echt nodig hebben, want die worden inmiddels ook als aanstellers gezien.
Dat klinkt nogal vaag, maargoed persoonlijke indrukken zeggen mij sowieso niet zoveel over de daadwerkelijke aard van het probleem. In jouw vorige post wekte je de indruk dat een kleine groep het écht nodig zou hebben, en de rest zou best "normaal kunnen werken". Wellicht zoom je teveel in op dat groepje ADHD'ers etc, maar er zitten ook hele groepen gehandicapten in de wajong of bijvoorbeeld schizofrenen(1 op de 100 mensen in Nederland). Het is nou eenmaal uitgesloten dat bijv. die laatste groep "normaal kan werken". Een deel kun je nog zien als een twijfelgeval, maar zoveel ruimte voor twijfel als bijv jij het doet voorkomen, is er simpelweg niet.

[ Bericht 0% gewijzigd door Menu_69 op 11-03-2011 12:09:17 ]
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:09:26 #131
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93950766
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:02 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Dat klinkt nogal vaag, maargoed persoonlijke indrukken zeggen mij sowieso niet zoveel over de daadwerkelijke aard van het probleem. In jouw vorige post wekte je de indruk dat een kleine groep het écht nodig zou hebben, en de rest zou best "normaal kunnen werken". Wellicht zoom je teveel in op dat groepje ADHD'ers etc, maar er zitten ook hele groepen gehandicapten in de wajong of bijvoorbeeld schizofrenen(1 op de 100 mensen in Nederland). Het is nou eenmaal uitgesloten dat bijv die laatste groep "normaal kan werken". Een deel kun je nog zien als een twijfelgeval, maar zoveel ruimte voor twijfel als bijv jij het doet voorkomen, is er simpelweg niet.
Ik zeg ook helemaal niks over schizofrene mensen, ik weet ook wel dat die met geen mogelijkheid op een normale manier aan een baan zouden kunnen komen. Vind het ook helemaal niet erg om daarvoor te betalen. Maar mensen met psychische aandoeningen zoals ADHD, die maken er (helaas voor de mensen die er echt veel problemen door hebben) veel te veel misbruik van. En dit gaat ten koste van anderen.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:18:06 #132
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93951071
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:09 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Ik zeg ook helemaal niks over schizofrene mensen, ik weet ook wel dat die met geen mogelijkheid op een normale manier aan een baan zouden kunnen komen. Vind het ook helemaal niet erg om daarvoor te betalen. Maar mensen met psychische aandoeningen zoals ADHD, die maken er (helaas voor de mensen die er echt veel problemen door hebben) veel te veel misbruik van. En dit gaat ten koste van anderen.
En zo zijn er veel meer groepen die met geen mogelijkheid een normale baan zouden kunnen vinden. Ik ben zelf ook wel van mening dat er teveel ADHD'ers zijn die er misbruik van maken, maar door zo in te zoomen op dat groepje, doe je weinig recht aan de vele andere groepen die in de wajong zitten. Het klinkt wel populair om te praten in termen van "die kleine groep die er echt last van hebben", maar dan geef je nogal een verkeerde voorstelling van zaken.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:21:15 #133
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93951180
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:18 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

En zo zijn er veel meer groepen die met geen mogelijkheid een normale baan zouden kunnen vinden. Ik ben zelf ook wel van mening dat er teveel ADHD'ers zijn die er misbruik van maken, maar door zo in te zoomen op dat groepje, doe je weinig recht aan de vele andere groepen die in de wajong zitten. Het klinkt wel populair om te praten in termen van "die kleine groep die er echt last van hebben", maar dan geef je nogal een verkeerde voorstelling van zaken.
We hebben het hier toch ook (vooral) over ADHD'ers in het topic? Ik ga niet al die andere groepen erbij halen want ik heb daar verder geen idee over.

En dat laatste is jouw mening. Want jij kunt net zoals ik, niks met cijfers of feiten onderbouwen. We gaan allebei uit van wat we om ons heen meekrijgen.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:23:42 #134
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93951278
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:21 schreef kwiwi het volgende:

[..]

We hebben het hier toch ook (vooral) over ADHD'ers in het topic? Ik ga niet al die andere groepen erbij halen want ik heb daar verder geen idee over.

En dat laatste is jouw mening. Want jij kunt net zoals ik, niks met cijfers of feiten onderbouwen. We gaan allebei uit van wat we om ons heen meekrijgen.
Nee, we hebben het over misbruik. En jij zoomt op een groepje in waar misbruik wat meer voor de hand ligt en lijkt daar jouw hele mening over de wajong op te baseren. Ik zeg dat er vele andere groepen zijn (gehandicapten, schizofrenen etc.) waar er vrijwel geen ruimte voor twijfel is. Wat bedoelde je dan met "die kleine groepje die er echt last van heeft?"
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:27:36 #135
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93951412
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:23 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Nee, we hebben het over misbruik. En jij zoomt op een groepje in waar misbruik wat meer voor de hand ligt en lijkt daar jouw hele mening over de wajong op te baseren. Ik zeg dat er vele andere groepen zijn (gehandicapten, schizofrenen etc.) waar er vrijwel geen ruimte voor twijfel is.
Nou goed, dat hadden we het schijnbaar beide over wat anders.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:34:08 #136
337202 Menu_69
Is toch heerlijk man.
pi_93951630
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:27 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Nou goed, dat hadden we het schijnbaar beide over wat anders.

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Wellicht, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bijv. jij vooral een vooringenomen standpunt hebt over de groep als geheel en daar met wat tendentieuze posts wat gestalte aan meent te geven. Ik ken ook wel ADHD'ers die er misbruik van maken, maar dat zegt verder vrij weinig over de wajong en de hele groep die erin is beland. Het misbruik is teveel, maar wordt wel erg graag overdreven.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:35:56 #137
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93951692
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:34 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

Wellicht, maar ik kan me niet aan de indruk onttrekken dat bijv. jij vooral een vooringenomen standpunt hebt over de groep als geheel en daar met wat tendentieuze posts wat gestalte aan meent te geven. Ik ken ook wel ADHD'ers die er misbruik van maken, maar dat zegt verder vrij weinig over de wajong en de hele groep die erin is beland.
Daarom zeg ik toch ook niks over de 'hele wajong', zei ik net ook al.

O ja behalve dat het systeem niet klopt, maar dat klopt ook gewoon niet.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:46:47 #138
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93952102
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:18 schreef Menu_69 het volgende:

[..]

En zo zijn er veel meer groepen die met geen mogelijkheid een normale baan zouden kunnen vinden.
Dat geloof ik niet, dat heb je ook nergens bewezen met getallen in dit topique.
En dat er mensen onterecht in de Wajong zitten vind ik geen misbruik, voor die mensen is het immers in veel gevallen zo dat ze van zichzelf niet weten dat ze arbeidsgeschikt zijn, omdat ze nooit een echte kans hebben gepakt op de arbeidsmarkt.
Zoals ik zei, een heel groot deel, waaronder ik toendertijd ook, heeft moeite op de arbeidsmarkt in het begin van je carriëre. Een wajong uitkering is dan een makkelijke uitweg om te voorkomen dat je echt je best hoeft te doen om aan een baan te komen die bij je past.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:48:49 #139
199256 kwiwi
de enige echte.
pi_93952155
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:46 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Dat geloof ik niet, dat heb je ook nergens bewezen met getallen in dit topique.
Veel groepen die met geen mogelijkheid een baan kunnen krijgen is wel wat overdreven, maar er zijn uiteraard groepen waarvoor het heel moeilijk zou worden omdat er uiteraard liever voor een 'gezond' iemand wordt gekozen.
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:49:49 #140
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_93952189
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 12:48 schreef kwiwi het volgende:

[..]

Veel groepen die met geen mogelijkheid een baan kunnen krijgen is wel wat overdreven, maar er zijn uiteraard groepen waarvoor het heel moeilijk zou worden omdat er uiteraard liever voor een 'gezond' iemand wordt gekozen.
In het geval van lichamelijke problemen is dat duidelijk, maar een ADHDer hoeft zin ADHD niet te melden bij het gesprek. En dat men liever voor een gezond iemand kiest is geen argument om iemand dan maar af te keuren. Je wordt toch afgekeurd ivm je gebrekkige capaciteit om fulltime te werken, en niet ivm je gebrekkige compatibiliteit met de arbeidsmarkt.
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')