quote:
Op dinsdag 8 maart 2011 13:27 schreef Gia het volgende:[..]
Ja, via een pensioenaanbieder en dan later de helft van je inleg terugkrijgen.
Of, alles kwijt, mocht je toevallig eerder doodgaan.
Nee, sparen op de bank levert altijd meer op dan je inlegt, dus veiliger.
Op zich heb je gelijk.
Het verschil zit hem in de looptijd. In pensioenfondsen is veel meer sprake van beleggen. En dan moet je gewoon niet op de korte termijn kijken. Iedereen klaagt nu dat de pensioenfondsen (gedwongen) korten of dreigen dat te moeten doen, maar niemand klaagde erover dat ze in de jaren '90 rendementen van >15% per jaar behaalden waardoor de premies laag waren.
Als je dus wilt investeren om over 40 jaar een rianter pensioen te hebben, is beleggen wel degelijk interessanter dan sparen.
Het is altijd verstandig om je risico's te spreiden; en ik zou persoonlijk alleen beleggen met geld dat ik echt kan missen en pas voor veel later bedoel. Voor mijn huis, of direct opvraagbare saldi, is sparen voor mij de enige optie. Minder rente maar meer zekerheid. Echter, voor een doel als datgene wat TS voor ogen heeft, is (een deel) beleggen denk ik echt wel interessant. En waarom dan niet in een pensioenfonds?
[b]Op <a href="http://forum.fok.nl/topic/2422880/2/50#p176814828" target="_blank" >maandag 29 januari 2018 10:31</a> schreef richolio het volgende:[/b]
Kijk even naar de post van worteltjestaart en neem het goed in je op.