Veel hogere studiedruk zelfs! Weinig praktijk, veel theorie.quote:Op donderdag 27 oktober 2011 22:45 schreef VOFTW het volgende:
Even een schopje,
Vorig jaar wilde ik erg graag in Gent studeren, alleen bij de open dag van de Koninklijke Academie voor de Schone Kunsten (KASK) kreeg ik te horen dat ik eerst m'n Propedeuse moet hebben om daar toelating te mogen doen.
Ik studeer nu aan de Hogeschool voor de Kunsten Utrecht, en ik zou misschien, als ik mijn P heb, in Gent willen studeren.
Ik lees in dit topic veel over de verschillen tussen het Belgisch en Nederlands onderwijs, vooral dat het Belgisch onderwijs veel theoretischer enzo is. Dat is iets wat me niet echt bevalt, de hogere studiedruk..
Maar, geld dit ook voor het kunstacademisch onderwijs? Ik studeer nu aan de HKU film, en die opleiding zou ik dus ook aan de KASK in Gent willen doen.
Dus: ik vind België echt heel tof, kan het ook goed vinden met Belgen, alleen de onderwijsstijl houd me een beetje tegen..
Afgaande op jouw verhaal: ja.quote:
Vooroordelen. De gemiddelde Belg heeft het beter dan de gemiddelde Nederlander. En al helemaal als student: goedkopere en betere opleidingen en kamers. Gewoon je stufi houden en gaan! Belgiëquote:
Dan doe je toch iets verkeerd met het zoeken naar een kot. Heb je Kotwijs gebruikt?quote:Op donderdag 17 november 2011 09:56 schreef Edensnator het volgende:
Ik zit nu in het eerste jaar tandheelkunde van de K.U. Leuven. Ik was helaas uitgeloot in Nederland. Opzich bevalt het allemaal goed. Alleen de studiedruk is wel hoog waardoor ik ook steeds het gevoel heb dat ik veel te weinig doe. Collegegeld is ook veel goedkoper, zo'n ¤1000,- per jaar. Huur van de kamers is wel ongeveer gelijk.
Ja, ik heb Kotwijs gebruikt.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:01 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Dan doe je toch iets verkeerd met het zoeken naar een kot. Heb je Kotwijs gebruikt?
Ik heb eenzelfde kot zonder bureaustoel maar met eigen keuken voor ¤270,- per maand, met een jaarsupplement van zo'n ¤400,-, binnen de ring. Gewoonlijk is het buiten de ring zelf nog wat goedkoper. Ik heb wel voortdurend ruzie omdat werkelijk alles kapot gaat.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:25 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Ja, ik heb Kotwijs gebruikt.![]()
Ik heb 18 m2 met inbegrepen een bed, koelkast, douchecabine, bureau, kasten en bureaustoel. Maar dit alles is wel van matige kwaliteit. Maar het voldoet wel. Dit voor ¤335,- in de maand en een jaarlijks supplement van ¤430,-. Mijn kot ligt trouwens in Heverlee, dus niet binnen de ring.
Jij betaalt echt veel te veel. Zoek iets ongemeubileerds, dan ben je veel goedkoper uit. Dagje naar Ikea, voor 30 euro heb je heel de dag een busje tot je beschikking.quote:Op donderdag 17 november 2011 10:25 schreef Edensnator het volgende:
[..]
Ja, ik heb Kotwijs gebruikt.![]()
Ik heb 18 m2 met inbegrepen een bed, koelkast, douchecabine, bureau, kasten en bureaustoel. Maar dit alles is wel van matige kwaliteit. Maar het voldoet wel. Dit voor ¤335,- in de maand en een jaarlijks supplement van ¤430,-. Mijn kot ligt trouwens in Heverlee, dus niet binnen de ring.
Een jaarsupplement is een eenmalige kost voor bijvoorbeeld verzekering, internet-/kotnetaansluiting, inschrijvingskosten et cetera. Koten die via Kotwijs (een service van de unief) willen adverteren, zijn verplicht dat te vermelden bij de kostprijs van het kot zodat er geen verborgen kosten zijn. Technisch gezien betaal ik geen 270 maar 300 per maand, maar een deel daarvan heb ik al in een lump sum betaald aan het begin van het jaar.quote:Op vrijdag 18 november 2011 00:38 schreef Seven. het volgende:
Wat bizar veel betalen jullie allemaal! Ik had een studio, dus alles voor mezelf voor 400 euro inclusief midden in het centrum van Brussel, zelfs internet was inbegrepen. Geen jaarsupplement, what the fuck is dat eigenlijk?En dat alles was volledig gerenoveerd, nieuwe keuken/badkamer, 30m2, wel eens een verstopping gehad maar dat was het wel zo'n beetje. En Brussel zou duurder zijn om een kot te huren.
Ik vind de Belgische hogescholen veel beter. Gezien de mate waarin je moet blokken en kennis van buiten leren, vermoed ik dat het dichterbij de Nederlandse universiteiten komt inderdaad, maar ik kan het alleen maar vergelijken met Belgische universiteiten en dat is bepaald geen kattenpis. Ik ben met mijn P naar de uni gegaan in België en ik ging finaal onderuit.quote:Op zondag 20 november 2011 20:47 schreef hamburgersmetkorting het volgende:
Dus hoge school in belgie is van een hoger niveau dan in Nederland, en komt meer in de buurt van universiteit?
Zelf na moeten denken is natuurlijk leuk, maar ik heb het gevoel alsof ik zelf veel grondige kennis mis om zelf dieper na te kunnen denken over iets en vooral: er een goede onderbouwing bij te kunnen geven.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:21 schreef Physics het volgende:
Persoonlijk heb ik een schurfthekel aan memoriseren van feiten, ik denk liever na.
En ben je ook gestopt met de opleiding als ik vragen mag?quote:Op zondag 20 november 2011 20:50 schreef Seven. het volgende:
[..]
Ik vind de Belgische hogescholen veel beter. Gezien de mate waarin je moet blokken en kennis van buiten leren, vermoed ik dat het dichterbij de Nederlandse universiteiten komt inderdaad, maar ik kan het alleen maar vergelijken met Belgische universiteiten en dat is bepaald geen kattenpis. Ik ben met mijn P naar de uni gegaan in België en ik ging finaal onderuit.
Het is waar wat je zegt over het eerste jaar, maar dat heeft enorme voordelen: in het tweede jaar zit iedereen op hetzelfde niveau, en kan er veel harder tegenaan gegaan worden dan wanneer je steeds bezig bent met het aftasten van het niveau van de verschillende leerlingen.quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:21 schreef Physics het volgende:
In België ligt de studiedruk dan misschien wel hoger, dat betekent niet dat het moeilijker is.
Ik heb laatst iemand geholpen met haar studiekeuze door 2 opleidingen qua curriculum te vergelijken. In België bleek het eerste jaar een soort creatieve rehash te zijn van de middelbare school stof, en werd er in jaar 2 pas echt dieper op de stof in gegaan. In NL wordt middelbare school stof als bekend geacht en gingen ze meer de diepte in.
Dat was ook de uitleg van een prof. in NL. Die zei in feite: "Als je goed was op de middelbare school en serieus bent, kies voor NL. Als je extra hulp nodig hebt en wat herhaling kan gebruiken, kies voor BE".
Daarnaast doen ze in België ook véél meer aan hand-helding, je hebt veel meer contacturen. Persoonlijk vind ik de smoes zelfstudie die ze hier in NL gebruiken onzin, de echte reden van weinig contacturen is geld (en tijd).
Persoonlijk heb ik een schurfthekel aan memoriseren van feiten, ik denk liever na.
Ja, natuurlijk! Ik heb geen diploma, maar wel een prima baan gelukkig.quote:Op zondag 20 november 2011 21:07 schreef margaretha_01 het volgende:
[..]
En ben je ook gestopt met de opleiding als ik vragen mag?
Ah bedankt voor je reactie!quote:Op vrijdag 18 november 2011 20:21 schreef Physics het volgende:
In België ligt de studiedruk dan misschien wel hoger, dat betekent niet dat het moeilijker is.
Ik heb laatst iemand geholpen met haar studiekeuze door 2 opleidingen qua curriculum te vergelijken. In België bleek het eerste jaar een soort creatieve rehash te zijn van de middelbare school stof, en werd er in jaar 2 pas echt dieper op de stof in gegaan. In NL wordt middelbare school stof als bekend geacht en gingen ze meer de diepte in.
Dat was ook de uitleg van een prof. in NL. Die zei in feite: "Als je goed was op de middelbare school en serieus bent, kies voor NL. Als je extra hulp nodig hebt en wat herhaling kan gebruiken, kies voor BE".
Daarnaast doen ze in België ook véél meer aan hand-helding, je hebt veel meer contacturen. Persoonlijk vind ik de smoes zelfstudie die ze hier in NL gebruiken onzin, de echte reden van weinig contacturen is geld (en tijd).
Ga je weg uit Brussel?quote:Op donderdag 29 december 2011 03:03 schreef Seven. het volgende:
http://www.qlb.irisnet.be/ql/NL/2.htm
Succes. Mijn studio komt op 1 april vrij, of eventueel al half maart..
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |