Belgen zijn inderdaad niet rechttoe rechtaan. op m'n werk.. 50% van mijn collega's zijn belgen, 50% is nederlands en die belgen zeggen gewoon niet wat ze vinden (achter je rug om wel), met de nederlanders is het in ieder geval een stuk prettiger werken, die zeggen tenminste hoe en wat. Wilde ik bijvoorbeeld wat doen vraag ik aan een belgische, is dat goed? zegt'ie ja, en dan vervolgens later horen van iemand anders dat ie 'dat eigenlijk helemaal niet zo wilde.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:15 schreef Iannn het volgende:
Goed, wederom een midweekje BE gedaan.
Nu ook echt het uitgaansleven van Leuven goed ontdenkt, dat is echt heel divers. Helaas ben ik toen er flink wat pils inzat wel van een afstandje uitgescholden voor 'kuthollander' .. wat ik niet echt had verwacht om eerlijk te zijn.
Verder blijf ik het een hele moeilijke keus vinden. Ik had via via een fiets geregeld van iemand maar dat is ook wel even huilen met de pet op in Leuven, al die heuvels is echt storend als je enkel vlak terrein gewend bent. Daarnaast blijf ik ook het fysiek van de stad in veel gevallen om te kotsen vinden. Doch als je dan bij sommige huizen binnen komt tref je een enorm dikke keet aan wat je niet had verwacht als je naar de buitenkant zou kijken.
Wel denk ik toch dat als je niemand je redelijk snel kunt vereenzamen, ik ken nu twee mensen in Leuven, maar thats it. Helemaal omdat het niet voor een (half) jaar zou zijn in mijn geval, maar echt voor drie jaar. Blijf ik wikken en wegen. Heb met wat mensen gesproken die op de Sociale School Heverlee zitten, waar ik dus volgend jaar ook dan heen zou gaan eventueel. Dat blijkt inderdaad wel een taaiere sessie te zijn als wat ik nu doe. In de week gezien; vijftien collegeuur tegenover 25 en twee uur zelfstudie tegenover twintig.
Het daagt me allemaal wel enorm uit, maar ik ben bang een beetje buiten de sociale equipe te vallen. Ik was bij wat Belgen en die allemaal met elkaar praten, waar ik de helft van verstond, ik stond er echt bij van 'Ok, en nu?' ..
Wat ik ook zeer opvallend vond was dat geen enkele Belg echt onaardig is in je face, maar dat je wel zoiets hebt van is het nu gemeend of is het enkel bescheidenheid? Ik had bv. op een bepaald moment redelijk trek, dus ik stelde voor om wat te gaan eten met één zo'n gast en twee grieten. Die echt heel kortaf van 'Ja, goh, ok, das goe hé'. Maar echt op een toon waarvan ik zoiets had van 'als je niet wilt, mag dat ook hoor'
Ten slotte had ik het idee dat er hier onder jongens onderling nogal soms een "macho-cultuur" heerst, maar die is in BE nog groter heb ik het gevoel. Wat een bravoer en taal zeg. En als je dan even afhaakt of een andere mening hebt ben je een 'jeanet'![]()
Positieve punten waren toch het eten, de iets 'oudere' student (boven de 22), de vele toffe winkeltjes en de huizen van binnen dus.
Nee man, ik begon na 3 dagen met feesten en 3 jaar later was ik daar wel zo'n beetje klaar mee en toen ben ik gaan werken.quote:Op woensdag 25 mei 2011 23:18 schreef Iannn het volgende:
Allright. Was het voor jou een soort van; ik werkte mij wel kapot maar trok het gewoon niet, of heb je er ook niet alles aan gedaan?
"Wiskundige rommel", ik zal maar doen alsof ik dat niet heb gelezen.quote:Crapzooi zeg, waarom is het toch onmogelijk om een boeiende universitaire studie te doen die níet is verweven met wiskundige rommel.
Door de zure appel heen bijten, mwa. Ik ben echt zéér slecht in wiskunde, ik stond op een bepaald moment in havo 4 een 2.7, toen heb ik het maar laten vallen. Ik heb het nooit gesnapt (mede door drie wisseling van basisscholen vroeger) en hoewel ik toch een zeer vlotte leerling ben heb ik altijd problemen gehad met cijfermatisch werken. Ik heb ook nog altijd het gevoel dat ik een bepaalde rekenstoornis heb als dyscalculie, ooit iets over gelezen en herkende mij er zeer in. Maar om dit te testen kost een paar honderd euro wat mij iets teveel van het goede is.quote:Op donderdag 26 mei 2011 11:06 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Het is toch geen ramp dat je wat statistiek hebt, gewoon eventjes door de zure appel heenbijten.
Veel psychologiestudenten hebben net als jij moeite met wiskunde maar ze slagen voor die statistiek dus dat kan.
Je gaat waarschijnlijk wel meer vakken moeten volgen, bij welke opleiding dan ook, die je niet zo leuk vindt. Dat hoort er bij. Als je straks gaat werken dan ga je waarschijnlijk ook van alles moeten doen wat je niet leuk vindt. C'est la vie.
Waarom die statistiek nodig is? Om onderzoek te kunnen doen. Als je voor een wetenschappelijke opleiding kiest dan moet je onderzoek kunnen doen (ideaal gesproken, de huidige prakijk is anders) en toch op zijn minst begrijpen waar de kennis vandaan komt.
Ik vermoed dat in Nederland de statistiek wat minder ´wiskundig` zal zijn dan in Leuven en Gent. Die universiteiten staan er bekend om dat ze de lat qua theoretisch niveau relatief hoog leggen: veel parate kennis opdoen, zo compleet mogelijk zijn en niet de ietwat moeilijkere stof uit de weg gaan. Je krijgt in ruil daarvoor wel een diploma wat meer waard is, waarmee ik niet stel dat je met dat diploma gemakkelijker een carrière maakt als wanneer je bijv. in Nijmegen psychologie zou studeren. Als je het in de psychologie ver wil schoppen dan moet je nog wat postmasteropleidingen volgen (gezondheidszorgpsychologie, klinische psychologie), met wat geluk betaalt het werk een deel van die opleiding maar het best spaar je daar tijdens je studie al een beetje voor als dat lukt.
Ik neem aan dat je weet dat psychologie in Vlaanderen 5 jaar duurt terwijl het in Nederland 4 jaar duurt? Ook niet onbelangrijk. Daarentegen kan je in België na die 5-jarige opleiding direct al het psychologische werk doen waar je in Nederland nog vrij weinig kan zonder een vervolgopleiding te doen.
Net even een testje gemaakt op de site van Lessius, een wiskundig testje om te zien wat je niveau was. Ik zat op 60.2% goed, wel faal want volgens mij is dit echt redelijk "basic-shit" ..quote:Op donderdag 26 mei 2011 10:18 schreef Saar_ het volgende:
In België kan je ook een studie toegepaste psychologie aan de hogeschool volgen. Hier zit dan VEEL minder statistiek in. Je kan dit wel niet in Leuven volgen, maar enkel in Antwerpen (Lessius hogeschool). Misschien kan je dit wel overwegen?
Wetenschap is wiskundig. De rest is kwakzalverijquote:Op donderdag 26 mei 2011 08:25 schreef Iannn het volgende:
Crapzooi zeg, waarom is het toch onmogelijk om een boeiende universitaire studie te doen die níet is verweven met wiskundige rommel.
Ik hoop dat je gelijk hebt, apart trouwens dat jij 69% hebt en nooit problemen met statistiekquote:Op donderdag 26 mei 2011 18:45 schreef gewooneenuser het volgende:
Heb dat testje ook even gemaakt en had maar 69%. En heb nooit problemen gehad met statistiek!
Als je er vanaf dag 1 mee bezig bent, is het volgens mij echt wel mogelijk. De faculteit PPW van de KUL heeft sowieso vrij veel mogelijkheden tot studiebegeleiding en het eerste jaar kan je ook gratis individuele begeleiding krijgen voor veel vakken.
Verder is statistiek inderdaad gewoon noodzakelijk. Niet alleen om (later) zelf onderzoek te kunnen doen, maar ook om over onderzoek te kunnen lezen. En dat zal je ook na je opleiding moeten blijven doen om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen binnen het vakgebied.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |