Je vergist je.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:16 schreef Iannn het volgende:
Ik zie het zeker nog wel zitten. Maar had toch een aantal dingen anders verwacht. Als het voor zes maanden of een jaar zou zijn zou ik het meteen doen. Maar omdat ik echt voor drie jaar daar wil studeren én werken. Tja, als je dan, zoals ik al aanhaalde, buiten de sociale equipe valt dan krijg je het redelijk eenzaam. Daar vrees ik dus voor, omdat Belgen zo totaal anders zijn als NL'ers. De Belgen die ik kende van voetbal of van school hier in NL zijn veel meer open en kon ik altijd prima mee overweg.
Vind het overigens wel apart dat Belgen zo negatief tegen Nederlanders aankijken, wij denken over het algemeen juist zeer positief over Belgen en België als ik mij niet vergis.
Wat dacht je van Brussel?quote:Ik wil in mei nogmaals naar Leuven voor een paar dagen, benieuwd wat ik dan weer allemaal zal tegenkomen. Als ik er heen ga en gewoon een leuke groep vrienden kan maken, dan komt het wel goed. Maar dat wordt dus meteen ook de lastigste opgave denk ik.
De heuvels wen je snel genoeg aan. Als je een goed kot in het centrum krijgt, hoef je sowieso niet veel heuvels te nemen.quote:Op vrijdag 8 april 2011 10:15 schreef Iannn het volgende:
Goed, wederom een midweekje BE gedaan.
Nu ook echt het uitgaansleven van Leuven goed ontdenkt, dat is echt heel divers. Helaas ben ik toen er flink wat pils inzat wel van een afstandje uitgescholden voor 'kuthollander' .. wat ik niet echt had verwacht om eerlijk te zijn.
Verder blijf ik het een hele moeilijke keus vinden. Ik had via via een fiets geregeld van iemand maar dat is ook wel even huilen met de pet op in Leuven, al die heuvels is echt storend als je enkel vlak terrein gewend bent. Daarnaast blijf ik ook het fysiek van de stad in veel gevallen om te kotsen vinden. Doch als je dan bij sommige huizen binnen komt tref je een enorm dikke keet aan wat je niet had verwacht als je naar de buitenkant zou kijken.
Wel denk ik toch dat als je niemand je redelijk snel kunt vereenzamen, ik ken nu twee mensen in Leuven, maar thats it. Helemaal omdat het niet voor een (half) jaar zou zijn in mijn geval, maar echt voor drie jaar. Blijf ik wikken en wegen. Heb met wat mensen gesproken die op de Sociale School Heverlee zitten, waar ik dus volgend jaar ook dan heen zou gaan eventueel. Dat blijkt inderdaad wel een taaiere sessie te zijn als wat ik nu doe. In de week gezien; vijftien collegeuur tegenover 25 en twee uur zelfstudie tegenover twintig.
Het daagt me allemaal wel enorm uit, maar ik ben bang een beetje buiten de sociale equipe te vallen. Ik was bij wat Belgen en die allemaal met elkaar praten, waar ik de helft van verstond, ik stond er echt bij van 'Ok, en nu?' ..
Wat ik ook zeer opvallend vond was dat geen enkele Belg echt onaardig is in je face, maar dat je wel zoiets hebt van is het nu gemeend of is het enkel bescheidenheid? Ik had bv. op een bepaald moment redelijk trek, dus ik stelde voor om wat te gaan eten met één zo'n gast en twee grieten. Die echt heel kortaf van 'Ja, goh, ok, das goe hé'. Maar echt op een toon waarvan ik zoiets had van 'als je niet wilt, mag dat ook hoor'
Ten slotte had ik het idee dat er hier onder jongens onderling nogal soms een "macho-cultuur" heerst, maar die is in BE nog groter heb ik het gevoel. Wat een bravoer en taal zeg. En als je dan even afhaakt of een andere mening hebt ben je een 'jeanet'![]()
Positieve punten waren toch het eten, de iets 'oudere' student (boven de 22), de vele toffe winkeltjes en de huizen van binnen dus.
Dat vereenzamen is wel waar, maar dat ligt vooral aan jezelf, en dat is in andere steden niet anders. Ik heb dat zelf ook gemerkt. Maar als je besluit hierheen te komen, mag je me gerust pm'en om eens iets te gaan drinken. Dan ken je alvast 3 mensen.quote:Op maandag 7 maart 2011 17:22 schreef pagadder het volgende:
[..]
Mis, Belgen zijn kokosnoten, Nederlanders perziken.
Bij kokosnoten geraak je moeilijk door de schil, maar eens je door de schil bent, gaat het gemakkelijk. Bij perziken gaat het in het begin gemakkelijk, maar als puntje bij paaltje komt, stoot je op een harde kern.
Zit Brussel toch niet zo te pushen op die jongen. Leuven is veel leuker.quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je vergist je.
[..]
Wat dacht je van Brussel?
quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
Zit Brussel toch niet zo te pushen op die jongen. Leuven is veel leuker.
De SSH ligt dus in Heverlee, aan die heuvels zit ik dus soort van wel vast. Misschien inderdaad de verkeerde kroeg binnen geweest. Verdere kroegen waren overigens wel prima, Blauwe Kater was leuk, Giraff ook, en ben er nog in een aantal geweest die wel bevielen. Volgens mij heette die kroeg die niet zo relaxet was 'De Colff' (ofzo?)quote:Op vrijdag 8 april 2011 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
[..]
De heuvels wen je snel genoeg aan. Als je een goed kot in het centrum krijgt, hoef je sowieso niet veel heuvels te nemen. Ook dat de stad lelijk is, verdwijnt vanzelf. Na een tijdje ga je de mooie stukjes van de stad herkennen, en dan wordt het een stuk minder lelijk.
Dat van dat machogedrag herken ik helemaal niet. Dan heb je echt pech dat je de verkeerde kroeg bent binnengestapt of zoiets. Ook dat 'rot-hollander' valt reuze mee, zolang je het Nederlander-zijn maar niet te serieus neemt.
Wat die reserves betreft, ik geloof dat iemand dat in het topic 'Nederbelgen' het beste beschreef:
Dankquote:Op vrijdag 8 april 2011 12:45 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat vereenzamen is wel waar, maar dat ligt vooral aan jezelf, en dat is in andere steden niet anders. Ik heb dat zelf ook gemerkt. Maar als je besluit hierheen te komen, mag je me gerust pm'en om eens iets te gaan drinken. Dan ken je alvast 3 mensen.
Hmm, meeste van mijn vrienden hier vinden Belgen wel tof en het eten en bier helemaal. Ok, redelijk oppervalkkig bekeken dit natuurlijk, maar absoluut geen afkeer jegens het volk zelf, wat ik dus bij Belgen wel merk. Er schijnt zelfs een spreekwoord te zijn 'als een Hollander je niet bedriegt, is hij het vergeten' .. iets in die trand in elk gevalquote:Op vrijdag 8 april 2011 12:43 schreef Seven. het volgende:
[..]
Je vergist je.
[..]
Wat dacht je van Brussel?
De Blauwe Kater is imho een van de leukere kroegen in Leuven. Ik weet zo niet welke kroeg je bedoelt die niet zo relaxed was, maar dat ligt ook een beetje aan de dag van de week dat je gaat, en klootzakken zijn er altijd bij.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:05 schreef Iannn het volgende:
[..]
De SSH ligt dus in Heverlee, aan die heuvels zit ik dus soort van wel vast. Misschien inderdaad de verkeerde kroeg binnen geweest. Verdere kroegen waren overigens wel prima, Blauwe Kater was leuk, Giraff ook, en ben er nog in een aantal geweest die wel bevielen. Volgens mij heette die kroeg die niet zo relaxet was 'De Colff' (ofzo?)
Mooie omschrijving overigens. Maar Nederlanders een harde pit? Het directe wordt daarmee bedoeld neem ik aan?
Ik zit zelf op de KUL, en ik zit niet bij die studentenvereniging. Ik heb ooit eens in de trein gezeten met een paar mensen die daarbij zaten, en dat waren niet echt mensen waarmee ik graag omga. Niet dat ze vervelend waren ofzo, maar gewoon niet mijn type mensen.quote:[..]
Dank. Hoelang zit jij er nu al eigenlijk en doe je uni of KHL? Zit je ook bij die ene Nederlandse studentenvereniging?
En hoe heb jij die eenzaamheid dan zelf gemerkt? Tuurlijk ligt het ook aan jezelf, maar als jij niet goed klikt met het gros van de mensen, dan kan je wel je blijven opdringen, maar dan is er gewoon geen match zeg maar. Dan val je buiten de boot.
Dat Belgen een hekel zouden hebben aan Nederlanders, valt reuze mee. Ik dacht ook dat het erger zou zijn. De meeste Belgen geven er weinig om dat je Nederlander bent, zolang je je maar niet te asociaal gedraagt. Vooral de assertiviteit van Nederlanders kan als asociaal opgenomen worden, evenals het chauvinisme. Als je een beetje weet te lachen met je eigen land, en je stelt je bescheiden op, dan is er gewoonlijk niets aan de hand.quote:[..]
Hmm, meeste van mijn vrienden hier vinden Belgen wel tof en het eten en bier helemaal. Ok, redelijk oppervalkkig bekeken dit natuurlijk, maar absoluut geen afkeer jegens het volk zelf, wat ik dus bij Belgen wel merk. Er schijnt zelfs een spreekwoord te zijn 'als een Hollander je niet bedriegt, is hij het vergeten' .. iets in die trand in elk geval![]()
Nou nou, dat valt nogal mee hoor. Het is wel heel internationaal maar dat is juist leuk van deze stad. Wil zeggen dat je je meestal met Engels ook wel redt.quote:Op vrijdag 8 april 2011 13:05 schreef Iannn het volgende:
En Brussel, tja, ik spreek geen woord Frans, bovendien lijkt het me te groot en te internationaal. Dat lijkt mij meer een land opzich bijna.
Dat was dus volgens mij 'De Colff' .. hingen een paar middle-age tokkies over de bar die mij een beetje deden denken aan wat lui uit FC de kampioenen. Hele grimmige sfeer.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De Blauwe Kater is imho een van de leukere kroegen in Leuven. Ik weet zo niet welke kroeg je bedoelt die niet zo relaxed was, maar dat ligt ook een beetje aan de dag van de week dat je gaat, en klootzakken zijn er altijd bij.
Idem hoor, maar ik dacht tja, misschien voor de aansluiting met wat andere NL'ers, maar ok, duidelijkquote:Op zaterdag 9 april 2011 10:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Ik zit zelf op de KUL, en ik zit niet bij die studentenvereniging. Ik heb ooit eens in de trein gezeten met een paar mensen die daarbij zaten, en dat waren niet echt mensen waarmee ik graag omga. Niet dat ze vervelend waren ofzo, maar gewoon niet mijn type mensen.
Hmm, dat is wel positief, ik had verwacht dat die 'haat' toch redelijk groot was. Wat dus afgelopen week werd bevestigd imo nadat ik werd uitgescholden voor 'kuthollander'.quote:Op zaterdag 9 april 2011 10:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Dat Belgen een hekel zouden hebben aan Nederlanders, valt reuze mee. Ik dacht ook dat het erger zou zijn. De meeste Belgen geven er weinig om dat je Nederlander bent, zolang je je maar niet te asociaal gedraagt. Vooral de assertiviteit van Nederlanders kan als asociaal opgenomen worden, evenals het chauvinisme. Als je een beetje weet te lachen met je eigen land, en je stelt je bescheiden op, dan is er gewoonlijk niets aan de hand.
Natuurlijk zijn er altijd Belgen die alsnog een hekel hebben aan Nederlanders, maar dat is een minderheid en niet anders dan de Nederlanders die een hekel hebben aan Belgen.
Lastig. Ik ben juist iemand die redelijk sociaal is, erg geintereseerd in mensen, stel veel vragen, redelijk directe vragen ook. Maar chauvistisch of arrogant ben ik totaal niet, schaam mij in bepaalde situaties eerder om Nederlander te zijn dan dat ik er trots op ben. Maar dat vele vragen viel ook niet echt goed had ik het idee, want er werd wel een aantal keer benadrukt dat ik veel directe vragen steldequote:Op zaterdag 9 april 2011 10:28 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De eenzaamheid heb ik zelf wel gemerkt, omdat ik me in het begin heel verlegen heb opgesteld. Ik wilde niet meteen bestempeld worden als asociale Hollander, dus ben ik niet brutaal genoeg geweest om eens te vragen om mee te gaan stappen o.i.d. Dat heeft me uiteindelijk wel opgebroken.
Ja, dat is herkenbaar. Zoals ik al zei, Belgen zijn iets meer gesloten dan Nederlanders, dus het is niet raar dat ze een beetje terughoudend reageren op directe vragen. Als je ze beter leert kennen wordt dat anders. De mensen die ik beter ken, vinden het ook niet meer erg als ik wat brutaler ben.quote:Op zondag 10 april 2011 12:36 schreef Iannn het volgende:
[..]
Lastig. Ik ben juist iemand die redelijk sociaal is, erg geintereseerd in mensen, stel veel vragen, redelijk directe vragen ook. Maar chauvistisch of arrogant ben ik totaal niet, schaam mij in bepaalde situaties eerder om Nederlander te zijn dan dat ik er trots op ben. Maar dat vele vragen viel ook niet echt goed had ik het idee, want er werd wel een aantal keer benadrukt dat ik veel directe vragen stelde. Maarja, als je niks zegt val je dus buiten de boot zoals jou is overkomen, lijkt me lastig dat evenwicht erin te vinden van wel sociaal zijn, maar niet te direct.
Ik vind nu dit mailtje terug in mijn mailbox van vanmiddag:quote:k ben ******** en zit momenteel in mijn eerste jaar Social Work (MWD) aan de Hogeschool van Utrecht.
In de hoop dat ik mijn propedeuse dit jaar weet te bemachtigen wil ik aankomend schooljaar 2011/2012 gaan studeren aan de Katholieke Hogeschool Leuven te België. Maar wat komt hierbij qua studie allemaal kijken? En nog belangrijker, wat heeft dit voor gevolgen voor mijn studiefinanciëring? Ik heb al even kort contact gehad met ******** die zeer enthousiast over mijn plannen was, maar mij wel adviseerde eerst contact op te nemen met jullie omtrent deze vragen. Ook zei zij dat het belangrijk was om te checken over de Katholieke Hogeschool Leuven een partner was van de Hogeschool Utrecht, waarom is mij niet helemaal duidelijk, maar hopelijk kunnen jullie mij hierin en mijn gestelde vragen meer duidelijkheid geven.
Met vriendelijke groeten,
WTF? Het is dus gewoon niet meer mogelijk ofzo? Dit had ik dus in februari al moeten weten? Al heb ik wel een stellig gevoel dat de vrouw die mijn mail heeft beantwoord het idee heeft dat ik er voor een minor heen wil, of maar voor een jaar. Want ze zegt dit;quote:Beste *********,
Heb jij je voor 1 februari ingeschreven in Osiris voor een Study Abroad voor volgend jaar? Zo niet, dan is het niet mogelijk meer om volgend jaar naar een van onze partneruniversiteiten te gaan. Alle HU studenten die aankomend collegejaar in september of februari naar het buitenland willen gaan naar een van onze partneruniversiteiten moesten zich namelijk voor 1 februari dit jaar inschrijven zodat de faculteiten genoeg tijd hebben om alle studenten te selecteren voor een van de partneruniversiteiten en wij (International Office) genoeg tijd hebben om alle studenten op tijd aan te melden bij de partneruniversiteiten.
Dit betekent dus dat jij je pas in november weer kan inschrijven in Osiris voor Study Abroad voor het jaar 2012-2013.
Een andere optie is dat je als ‘freemover’ volgend jaar naar het buitenland gaat. Dan kun je zelf in overleg met je faculteit bepalen naar welke universiteit je gaat en hoef je niet per se naar een universiteit die partner is van ons. Je zal dan wel zelf je aanmelding moeten regelen bij de universiteit en waarschijnlijk moet je dan dubbel collegegeld betalen omdat je dan niet onder een van onze contracten naar het buitenland gaat. Er komt dus een hoop geregel bij kijken, maar het is niet onmogelijk.
Voor meer informatie over Study Abroad wil ik je graag naar onze SharePoint pagina doorverwijzen: www.io.hu.nl > Study Abroad
Ik hoop je hiermee voldoende geïnformeerd te hebben.
Kind regards/Vriendelijke groeten,
Meen je dat nou? Ik heb daar absoluut geen problemen mee gehad.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:54 schreef Iannn het volgende:
Ok, weer even wat issue's.
Ben momenteel beetje in een "rommelige fase" omtrent BE. Heb wel de beslissing al genomen om er 100% voor te gaan. Ik wil het liefst nu al opzoek gaan naar een studio maar heb in midden-juni pas uitsluitsel of ik m'n P daadwerkelijk ga pakken, al ga ik daar toch wel een beetje al vanuit. Ik kan nu nog niet echt een kot/studio vinden ook waarvan ik zeg, zoiets wil ik. Er is nog maar erg weinig koten/studio's die online staan, het gros komt nog?
Daarnaast heb ik een gezeik met allerlei dingen omtrent je vaste woonplek. Heb nu al van verscheidene mensen te horen gekregen dat je vaak je kot of studio niet als "vaste woonplek" (domicilie) kunt opgeven. Dit is wel redelijk vervelend want ik woon nu nog thuis maar aangezien mijn ouders zelf ook aankomend najaar gaan verhuizen (scheiding) .. heb ik niet echt een vast adres op mijn aankomende studio/kot na dan. Hoe is dit op te lossen?
En verder kan ik er nog altijd niet helemaal uitkomen omtrent verzekeringen. Hoe zit dit nu? En is de Belgische medische zorg goed? Van de ene hoor ik dat ik 100 p.j. moet betalen en van de ander juist weer 250. En dekt een Belgische verzekering wel veel? Ik hoor ook hier en daar dat het idd heel goedkoop is maar er in principe weinig in zo'n pakket zit.
Laatst probleem waar ik momenteel tegen aanloop is m'n stufi. Heb gebeld met de IB-group en elke aanvraag voor het buitenland moet eerst per stuk bekeken worden of de student in aanmerking komt voor stufi in het buitenland. Ja WTF? Als ik geen stufi kan krijgen gaat het hele feest sowieso niet door. Dan kan ik het gewoon niet betalen. Om dat te regelen moet ik een formulier invullen en dat ook laten ondertekenen door mijn "nieuwe school" ... dat kan natuurlijk pas als mijn inschrijving daar is voltooid (ik mn P heb) en dan moet ik nog die hele selectieprocedure door of ik wel stufi kan krijgen. Maar aangezien ik mij bij de HU niet inschrijf voor het komend schooljaar zit ik dan dus gewoon iets van juli tot oktober zonder stufi?
Lastig allemaal. Maar de aanhouder wint!
Ok, probleem 1: het vinden van een kot. Je kan gaan voor ofwel een kot (soms domicilie mogelijk) of een appartement/studio (altijd domicilie mogelijk). Enkele leuke sites:quote:Op zaterdag 14 mei 2011 21:54 schreef Iannn het volgende:
Ok, weer even wat issue's.
Ben momenteel beetje in een "rommelige fase" omtrent BE. Heb wel de beslissing al genomen om er 100% voor te gaan. Ik wil het liefst nu al opzoek gaan naar een studio maar heb in midden-juni pas uitsluitsel of ik m'n P daadwerkelijk ga pakken, al ga ik daar toch wel een beetje al vanuit. Ik kan nu nog niet echt een kot/studio vinden ook waarvan ik zeg, zoiets wil ik. Er is nog maar erg weinig koten/studio's die online staan, het gros komt nog?
Daarnaast heb ik een gezeik met allerlei dingen omtrent je vaste woonplek. Heb nu al van verscheidene mensen te horen gekregen dat je vaak je kot of studio niet als "vaste woonplek" (domicilie) kunt opgeven. Dit is wel redelijk vervelend want ik woon nu nog thuis maar aangezien mijn ouders zelf ook aankomend najaar gaan verhuizen (scheiding) .. heb ik niet echt een vast adres op mijn aankomende studio/kot na dan. Hoe is dit op te lossen?
En verder kan ik er nog altijd niet helemaal uitkomen omtrent verzekeringen. Hoe zit dit nu? En is de Belgische medische zorg goed? Van de ene hoor ik dat ik 100 p.j. moet betalen en van de ander juist weer 250. En dekt een Belgische verzekering wel veel? Ik hoor ook hier en daar dat het idd heel goedkoop is maar er in principe weinig in zo'n pakket zit.
Laatst probleem waar ik momenteel tegen aanloop is m'n stufi. Heb gebeld met de IB-group en elke aanvraag voor het buitenland moet eerst per stuk bekeken worden of de student in aanmerking komt voor stufi in het buitenland. Ja WTF? Als ik geen stufi kan krijgen gaat het hele feest sowieso niet door. Dan kan ik het gewoon niet betalen. Om dat te regelen moet ik een formulier invullen en dat ook laten ondertekenen door mijn "nieuwe school" ... dat kan natuurlijk pas als mijn inschrijving daar is voltooid (ik mn P heb) en dan moet ik nog die hele selectieprocedure door of ik wel stufi kan krijgen. Maar aangezien ik mij bij de HU niet inschrijf voor het komend schooljaar zit ik dan dus gewoon iets van juli tot oktober zonder stufi?
Lastig allemaal. Maar de aanhouder wint!
Ik hoop het allemaal maar, want dit soort dingen kunnen flink roet in het eten gooien. Ik heb dus serieus nu al drie kotbazen gehad die mij via mail kenbaar maakte dat het niet mogelijk was hen een kot bij hen op te geven als domicilie.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Je kunt op de site van de IB-groep gewoon aangeven dat je niet meer thuiswonend bent, en je geeft het adres van je kot op als huisadres. Ik kreeg bij inschrijving een formulier van de unief waarmee ik naar het stadhuis kon om mezelf te domiciliëren in Leuven. Waarschijnlijk kun je dat ook krijgen bij de KHL, zij het wellicht op aanvraag.
De meeste koten komen overigens waarschijnlijk nog online.
Ik wil mij inderdaad volledig inschrijven in België. Dan ben ik teminste van die enorme cashdreun ala 120e maandelijks af. Bovendien zal ik het gros van de tijd toch in België zitten. Vrienden komen wel lang vanuit NL, en mijn familie heb ik niet direct een goede band mee.quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
De verzekering hangt natuurlijk af van welke verzekering je neemt bij welke verzekeraar. Je kunt ervoor kiezen in Nederland verzekerd te blijven en alleen contributie te betalen bij een Belgische verzekeraar. Je betaalt dan ongeveer 15 euro per jaar aan de Belgische verzekeraar plus je gewone premie in Nederland. Voordeel is dan wel dat je daarvoor gewoon toeslag krijgt.
Je kunt je ook volledig inschrijven in België. Ik heb zelf een studentenverzekering bij het CM, en ik betaal geloof ik zo'n 50 euro per kwartaal plus jaarlijks eenmaal de contributie. Ik weet de details van de dekking niet precies, maar ik ben laatst een paar keer naar de dokter en het ziekenhuis gemoeten, en voor de huisarts kreeg ik zo'n 2/3 terug, en over de kosten van het ziekenhuis heb ik nog niets gehoord. Daarnaast zit er geloof ik ook eenmaal in de twee jaar een vergoeding voor tandarts en opticien bij, plus wat promoties voor sporten en gezond eten.
Wat gaar joh, ik heb er wel expliciet nog voor gebeld naar de IB-groep dus misschien dat die man dacht dat het om een specifieke uni of hogeschool ging (zoals T-groep, ook in Leuven). Maar ik zit echt énorm omhoog als ik geen stufi kan krijgen. Ik ga morgen nog eens bellen ..quote:Op zaterdag 14 mei 2011 22:48 schreef Ser_Ciappelletto het volgende:
Van dat stufi in het buitenland heb ik helemaal niets gehoord. Ik heb mijn adres veranderd op de site van de IB-groep, en daarna kreeg ik gewoon stufi als uitwonende. Daar kan ik je helaas niet mee helpen.
Dankjequote:Op maandag 16 mei 2011 09:16 schreef Saar_ het volgende:
[..]
Ok, probleem 1: het vinden van een kot. Je kan gaan voor ofwel een kot (soms domicilie mogelijk) of een appartement/studio (altijd domicilie mogelijk). Enkele leuke sites:
http://www.opkotinleuven.be/
http://www.kapaza.be (dit zijn particuliere zoekertjes) Leuven = Vlaams-Brabant trouwens.
Hmm, ja dan moet ik wachten tot volgend jaar september en dat wordt dan een redelijk probleem, dan moet ik al wat hebben. Wat is trouwens het OCMW?quote:Op maandag 16 mei 2011 09:16 schreef Saar_ het volgende:
Je kan het probleem van domicilieadres altijd even aankaarten bij je studiebegeleider, eventueel is het in België zelfs mogelijk een domicilieadres via het OCMW aan te vragen, maar hoe dit net zit, moet je even navragen.
Hmm, dat klinkt wel goed zegquote:Op maandag 16 mei 2011 09:16 schreef Saar_ het volgende:
De Belgische medische zorg wordt aanzien als één van de beste ter wereld. Zodra je kan, zou ik zeker een lidmaatschap bij de ziekenkas hier in orde brengen. De prijs is rond de 100-150 euro per jaar. (zie voor meer info bijvoorbeeld www.cm.be) Hier kan je terugvinden wat er allemaal in de dekking zit.
Voor een dokter betaal je bijvoorbeeld 23 euro bij de consultatie en nadien krijg je hiervan 19 euro ongeveer terug. Tandartsen zijn wat moeilijker, hier heb je verschillende mogelijkheden. Mijn vriend betaalt steeds 120-150 euro per bezoek, ik maar een 25 euro. Sommige tandartsen werken dus aan terugbetalingstarief, anderen niet. Je kan dit wel steeds vragen.
Wat ziekenhuiskosten betreft: je kan een aanvullende hospitalisatieverzekering aangaan. Dit zit eigenlijk standaard bij mijn loon, dus hier weet ik zelf niet zoveel over bvb kostprijs. Het houdt in dat je dan niks meer betaalt wanneer je in het ziekenhuis wordt opgenomen. (ook bvb kosten voor luxekamer, erelonen, ...)
Haha, tja .. ik ben verre van arrogant, maar toch lijkt het me raar. Voel me wel nog altijd echt een "buitenlander" in BEquote:Op maandag 16 mei 2011 09:16 schreef Saar_ het volgende:
Mocht je nog vragen hebben, stel je ze maar. We hebben trouwens echt niks tegen Nederlanders in het algemeen. Alleen heeft iedereen wel ervaring met 'een arrogante Hollander' enz... Dit zijn gewoon vooroordelen, zoals alle blondjes zijn dom. Lach er eens mee of negeer het gewoon.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |