abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_145062855
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

Trends
“Er is heel veel data te vinden in dit rapport en dat kan overweldigend en complex lijken,” erkent Jon Hoekstra, werkzaam bij WWF. “Wat niet gecompliceerd is, zijn de duidelijke trends die we zien: 39 procent van de wilde dieren op het land is verdween, 39 procent van de wilde dieren in het water is verdwenen, 76 procent van de wilde dieren in zoet water is verdwenen en dat allemaal in de afgelopen veertig jaar.”

Dat gaat hard op die manier.
pi_145084466
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:56 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Dat gaat hard op die manier.
dat is nog mild uitgedrukt
Death Makes Angels of us all
And gives us wings where we had shoulders
Smooth as raven' s claws...
pi_145084727
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 10:54 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:

[..]

dat is nog mild uitgedrukt
Een paar jaar geleden heb ik al eens ergens gelezen dat het tempo waarin diersoorten uitsterven nog nooit zo hoog geweest is als nu (en dat was gerekende inclusief de periodes van groot uitsterven). Toen dacht ik nog van "mwah", maar als bovenstaande klopt en het zo doorgaat, dan kan het inderdaad wel eens zo zijn.
En dan hebben we over een jaar of 40 flinke problemen.
pi_145085412
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Een paar jaar geleden heb ik al eens ergens gelezen dat het tempo waarin diersoorten uitsterven nog nooit zo hoog geweest is als nu (en dat was gerekende inclusief de periodes van groot uitsterven). Toen dacht ik nog van "mwah", maar als bovenstaande klopt en het zo doorgaat, dan kan het inderdaad wel eens zo zijn.
Ik ben een aantal keren in Afrika geweest. De laatste stukjes echte wilde natuur op deze planeet. En het is echt pijnlijk om te zien hoe ook daar de leefgebieden van veel diersoorten steeds kleiner worden door oprukkende 'menselijke beschaving'.

En intussen maken wij mensen ons voornamelijk druk om het welzijn van die steeds verder groeiende populatie mensen in Afrika. :{

Het klinkt misschien hard... maar ik zie die mensen liever verdwijnen, zodat al die diersoorten onbedreigd kunnen voortbestaan.

Neem bijvoorbeeld mijn avatar. Voor de leek: dat zijn wilde honden.

Wij hebben weken naar die dieren gezocht.. en toen we ze eindelijk vonden kon ik echt wel janken van blijdschap. Zulke mooie dieren! Maar helaas... ook bedreigd, en vermoedelijk bestaan ze over een eeuw niet meer.

PS:

Ook op video vastgelegd:

O+ O+ O+

[ Bericht 9% gewijzigd door Molurus op 01-10-2014 11:39:35 ]
Niet meer aanwezig in dit forum.
pi_145099539
quote:
0s.gif Op dinsdag 30 september 2014 18:51 schreef ExperimentalFrentalMental het volgende:
30-09-2014

Aarde is in 40 jaar tijd de helft van haar wilde dieren kwijtgeraakt

[ afbeelding ]

Tussen 1970 en 2010 zijn de zoogdier-, vogel-, amfibie-, reptiel- en vispopulaties wereldwijd met 52 procent gekrompen. Met name in arme landen is de biodiversiteit sterk afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van het Wereldnatuurfonds.

Het Wereldnatuurfonds presenteert de onderzoeksresultaten in het ‘2014 Living Planet Report‘. Het rapport – dat elke twee jaar verschijnt – richt zich op drie gebieden: de populaties van meer dan tienduizend gewervelde soorten, de menselijke ecologische voetafdruk (consumptie van goederen, productie van broeikasgassen) en de bestaande biocapaciteit (de natuurlijke bronnen die we gebruiken om onder meer drinkwater en voedsel te produceren).

Trends
“Er is heel veel data te vinden in dit rapport en dat kan overweldigend en complex lijken,” erkent Jon Hoekstra, werkzaam bij WWF. “Wat niet gecompliceerd is, zijn de duidelijke trends die we zien: 39 procent van de wilde dieren op het land is verdween, 39 procent van de wilde dieren in het water is verdwenen, 76 procent van de wilde dieren in zoet water is verdwenen en dat allemaal in de afgelopen veertig jaar.”

Koolstof
Naast de afname van het aantal organismen wereldwijd wijst het rapport ook uit dat de hoeveelheid koolstof in de atmosfeer gestegen is naar een niveau dat in ieder geval in de afgelopen één miljoen jaar zijn weerga niet kent. Het leidt tot klimaatverandering die reeds wankelende ecosystemen een extra duwtje geeft. Ook de toenemende waterschaarste komt aan bod.

Rijk versus arm
Wat opvalt in het rapport is dat de mensen in rijke landen in toenemende mate meer consumeren dan de aarde per hoofd te bieden heeft. In landen met gemiddelde of lage inkomens is de ecologische voetafdruk per hoofd amper groter geworden. Ironisch genoeg gaat het met de dieren in de rijke landen beter dan met de dieren in de arme landen. Gemiddeld is de biodiversiteit in rijke landen met zo’n tien procent toegenomen, terwijl deze in arme landen – waar dus per hoofd minder geconsumeerd wordt – afneemt. “Rijke landen gebruiken vijf keer meer natuurlijke hulpbronnen dan arme landen, maar de arme landen zien de meeste ecosystemen verloren gaan,” stelt onderzoeker Keya Chatterjee. “Eigenlijk besteden de rijke landen het uitputten van de natuurlijke hulpbronnen uit.”

Hoewel de trends volgens WWF duidelijk zijn, wil dat niet zeggen dat er geen weg terug meer is. Het is nog niet te laat, zo stelt men in het rapport. Maar dan moeten er wel snel maatregelen worden genomen. Zo is het zaak dat we versneld overstappen op een slimmere en en duurzamere vorm van voedsel- en energieproductie. Ook moeten we onze ecologische voetafdruk verkleinen.

(scientias.nl)
Uiterst deprimerend en verontrustend nieuws imho -O-
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  woensdag 1 oktober 2014 @ 21:14:23 #281
414990 Immerdebestebob
Frikandellenfetisjist
pi_145106035
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 11:04 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Komt toch gewoon doordat de mens grotere invloed heeft dan ooit tevoren? Ik bedoel, das niet echt heel onverwacht of zo.
pi_145106200
quote:
0s.gif Op woensdag 1 oktober 2014 21:14 schreef Immerdebestebob het volgende:

[..]

Komt toch gewoon doordat de mens grotere invloed heeft dan ooit tevoren? Ik bedoel, das niet echt heel onverwacht of zo.
Onverwacht niet... maar ik krijg wel de indruk dat dit soort problemen (waaronder ook klimaatverandering en overbevolking) op grote schaal worden genegeerd.
pi_145485851
12-10-2014

Waarom uitgeroeide dieren terug tot leven wekken niet langer sciencefiction is

Wat als de uitroeiing van een diersoort niet het einde is? Met die vraag in het achterhoofd trok techplatform The Verge naar enkel gezaghebbende wetenschappers en de conclusie van de reportage laat er geen twijfel ovoer bestaan: het is mogelijk om uitgeroeide dieren terug te halen.

Wat als we uitgeroeide diersoorten zoals mammoets of andere kunnen terugbrengen naar het heden? Er is een beweging binnen de genetica die gelooft dat het mogelijk is, met dank aan nieuwe ontwikkelingen binnen het DNA-onderzoek.

Uiteraard zal het niet gemakkelijk worden en momenteel overtreft het aantal sceptici nog de 'believers', maar volgens The Verge-reportage is het niet langer van je reinste sciencefiction. Jurassic Park-fans echter opgelet: het DNA van dinosaurussen is te oud om bruikbaar te zijn voor dit proces.

(HLN)
pi_145727019
19-10-2014

Nog maar zes noordelijke witte neushoorns over

© afp.

Er leven wereldwijd nog maar zes noordelijke witte neushoorns na de dood van de 34-jarige neushoorn Suni in Kenia. Dat heeft een natuurorganisatie zaterdag bekendgemaakt.

Suni, de eerste noordelijke witte neushoorn die in gevangenschap is geboren, werd vrijdag dood gevonden door parkwachters op het reservaat Ol Pejeta, dat ongeveer 250 kilometer ten noorden van de hoofdstad Nairobi ligt. De oorzaak van zijn dood is nog niet bekend. Suni leefde tot 2009 in een dierentuin in Tsjechië, maar werd naar Kenia vervoerd om deel te nemen aan een fokprogramma. Nu hij dood is, is er nog maar één mannetje waarmee gefokt kan worden.

Van de zuidelijke witte neushoorn zwerven er nog duizenden rond op de vlaktes in het zuiden van Afrika. Maar door stropers is de noordelijke neushoorn bijna uitgestorven. De hoorn van neushoorns was vorig jaar in Azië meer waard dan goud en platina. Handelaren vroegen 65.000 dollar (50.000euro) voor een kilo. Vorig jaar werden er 59 neushoorns gestroopt in Kenia.

(HLN)
pi_145738079
Ik vind het echt pervers hoe wij mensen denken dat wij gewoon andere diersoorten kunnen en vooral mogen uitroeien om ons voortbestaan.

:r
  maandag 20 oktober 2014 @ 18:01:14 #286
372302 Revanches
Soeverein en onafhankelijk
pi_145741849
Het is lijdzaam toekijken en niets kunnen inbrengen. Jammer dat de internationale politiek hier weinig tot niets aan doet. De mensheid is de ergste parasiet op deze wereld. :r
And I am a weapon of massive consumption
And it's not my fault it's how I'm programmed to function
pi_145759922
quote:
15s.gif Op maandag 20 oktober 2014 18:01 schreef Revanches het volgende:
Het is lijdzaam toekijken en niets kunnen inbrengen. Jammer dat de internationale politiek hier weinig tot niets aan doet. De mensheid is de ergste parasiet op deze wereld. :r
Mwau, de mensheid kan hier weinig aan doen he.
pi_145806861
quote:
0s.gif Op maandag 20 oktober 2014 23:53 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Mwau, de mensheid kan hier weinig aan doen he.
Dat we ons voortplanten als konijnen en dat we witte neushoorns neerschieten omdat we de hoorn gebruiken als potentiemedicijn, daar kunnen we wel degelijk iets aan doen.

Voor de noordelijke witte neushoorn is het nu wel te laat vrees ik. :'(
pi_145881953
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 08:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Dat we ons voortplanten als konijnen en dat we witte neushoorns neerschieten omdat we de hoorn gebruiken als potentiemedicijn, daar kunnen we wel degelijk iets aan doen.

Ik zie het voor de toekomstig biodiversiteit somber in. Kijk nu eens naar de situatie bij ons in Nederland. Zolang als ik mij kan herinneren scoren partijen als het CDA en de VVD hoog (en nu de PVV ook). Juist de partijen die helemaal niks op hebben met natuurbescherming(en alles op alles zetten om beschermde maatregelen uit te hollen). In veel andere landen is dat al niet anders (Als ze al een democratisch systeem hebben; corrupte leiders liggen al helemaal niet wakker van neushoorns en andere zeldzame soorten).
Het is niet alleen het grote aantal mensen, maar ook het grote aandeel hiervan die natuurbescherming niet echt belangrijk vinden.
pi_145882191
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 11:30 schreef attila_de_hun het volgende:

[..]

Ik zie het voor de toekomstig biodiversiteit somber in. Kijk nu eens naar de situatie bij ons in Nederland. Zolang als ik mij kan herinneren scoren partijen als het CDA en de VVD hoog (en nu de PVV ook). Juist de partijen die helemaal niks op hebben met natuurbescherming(en alles op alles zetten om beschermde maatregelen uit te hollen). In veel andere landen is dat al niet anders (Als ze al een democratisch systeem hebben; corrupte leiders liggen al helemaal niet wakker van neushoorns en andere zeldzame soorten).
Het is niet alleen het grote aantal mensen, maar ook het grote aandeel hiervan die natuurbescherming niet echt belangrijk vinden.
In Nederland bestaat nog nauwelijks echte natuur, het is vooral gedomesticeerde / gecultiveerde natuur.

Gebieden waar de mens nog geen grote impact heeft gehad bestaan nauwelijks meer, sommige gebieden van Afrika dus. Maar dat is over 50-100 jaar ook wel afgelopen. (Vooral ook omdat we mensen in Afrika belangrijker vinden dan uitstervende diersoorten in Afrika.)
pi_145882503
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 11:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

In Nederland bestaat nog nauwelijks echte natuur, het is vooral gedomesticeerde / gecultiveerde natuur.

Gebieden waar de mens nog geen grote impact heeft gehad bestaan nauwelijks meer, sommige gebieden van Afrika dus. Maar dat is over 50-100 jaar ook wel afgelopen. (Vooral ook omdat we mensen in Afrika belangrijker vinden dan uitstervende diersoorten in Afrika.)
Er zijn nog wel meer van zulke gebieden gelukkig al staan ze wel vaak onder druk, denk bijvoorbeeld aan Groenland, behoorlijk grote delen van Azië, noordpoolgebied, delen van de Amazone, Antarctica en vast nog wel wat stukjes.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_145897528
quote:
0s.gif Op woensdag 22 oktober 2014 08:52 schreef Molurus het volgende:

[..]

Tja, mensen willen nu eenmaal kinderen.
pi_145897550
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 11:38 schreef Molurus het volgende:

[..]

Jij vindt dieren belangrijker?
pi_145897637
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:18 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Jij vindt dieren belangrijker?
Als de keuze is tussen 6 mensen op de 7 miljard, en 6 noordelijke neushoorns op de 6 in totaal dan is de keuze voor mij heel eenvoudig, ja.

Ook de waarde van leven is vraag en aanbod. Menselijk leven wordt steeds minder waard naarmate er meer zijn.
pi_145897726
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:20 schreef Molurus het volgende:

[..]

Als de keuze is tussen 6 mensen op de 7 miljard, en 6 noordelijke neushoorns op de 6 in totaal dan is de keuze voor mij heel eenvoudig, ja.

Ook de waarde van leven is vraag en aanbod. Menselijk leven wordt steeds minder waard naarmate er meer zijn.
Een moeder neushoorn heeft geen verdriet om haar dood gemaakte babyneushoorn (niet zoals wij mensen verdriet er om kunnen hebben).
pi_145897756
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:23 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Een moeder neushoorn heeft geen verdriet om haar dood gemaakte babyneushoorn (niet zoals wij mensen verdriet er om kunnen hebben).
Ik vind dat een nogal slecht criterium, afgezien van de vraag of dat überhaupt klopt.
pi_145897825
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:23 schreef Molurus het volgende:

[..]

Ik vind dat een nogal slecht criterium, afgezien van de vraag of dat überhaupt klopt.
Waarom is dat een slecht criterium? Ik kan een vlieg doodslaan zonder spijt, simpelweg omdat dat (voor zover wij weten) geen zelfbewuste dieren zijn.

Maar een aap zou ik weer nooit iets aan kunnen doen. Het is immers bewezen dat apen qua intelligentie niet zover van de mens afstaan.
pi_145897906
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:25 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Waarom is dat een slecht criterium? Ik kan een vlieg doodslaan zonder spijt, simpelweg omdat dat (voor zover wij weten) geen zelfbewuste dieren zijn.

Maar een aap zou ik weer nooit iets aan kunnen doen. Het is immers bewezen dat apen qua intelligentie niet zover van de mens afstaan.
Omdat dat een nogal antropocentrische insteek is. Alsof mensen de standaard zijn voor wat goed is en wat niet.

Ik denk niet dat wij het recht hebben om alle soorten die niet of niet voldoende op ons lijken uit te roeien. En niet eens omdat dat uiteindelijk ook onze eigen ondergang wordt.

Voor mij is biodiversiteit veel belangrijker dan hoeveel mensen er rondlopen. Van mij mogen dat er best 6 miljard minder zijn.
pi_145897972
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:27 schreef Molurus het volgende:

[..]

Omdat dat een nogal antropocentrische insteek is. Alsof mensen de standaard zijn voor wat goed is en wat niet.

Ik denk niet dat wij het recht hebben om alle soorten die niet of niet voldoende op ons lijken uit te roeien. En niet eens omdat dat uiteindelijk ook onze eigen ondergang wordt.
Of dieren op ons lijken is irrelevant, het gaat om de mate van zelfbewustzijn en andere eigenschappen van dieren.

Ben jij veganist?
pi_145898081
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:29 schreef theunderdog het volgende:

[..]

Of dieren op ons lijken is irrelevant, het gaat om de mate van zelfbewustzijn en andere eigenschappen van dieren.
Zelfbewustzijn lijkt duidelijk minder relevant voor mensen als de dieren minder op ons lijken, denk bijvoorbeeld aan inktvissen. Nee, het is echt puur antropocentrisme.

quote:
0s.gif Op vrijdag 24 oktober 2014 19:29 schreef theunderdog het volgende:

Ben jij veganist?
Nee, dat is buitengewoon ongezond. Je zal mij ook niet horen zeggen dat leeuwen maar planten moeten gaan eten omdat het anders zo sneu is voor gazelles.

Wat ik zeg is: biodiversiteit is belangrijker dan kwantiteit.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')