abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93627258
Gaat Extreme Super (Volle) Maan zorgen voor Chaos ?

19 Maart aanstaande is het volle maan, maar dit keer is het geen gewone volle maan, maar een Super Volle Maan. De reden is dat op die dag de maan het dichtst bij de aarde staat sinds 18 jaar. (dit wordt ook wel een perigeum genoemd).

Een nieuwe of volle maan die op 90% of meer perigeum is en dus het dichtste bij de aarde staat wordt ook wel een Super Maan genoemd zegt astronoom Richard Nolle. De term is recent door andere astronomen opgepikt. Een extreme Super Maan is wanneer het zowel volle maan is en de maan op 100% van z’n perigeum, dichtste afstand tot de aarde, is. Bij deze definitie zijn de volle maan van vorige maand alsook die van de volgende maand Super Manen.

Ik heb verscheidene “new age” weersvoorspellingen gelezen en die gingen o.a. over : “Extreme Super Maan deze maand (Maart 2011) zal zware aardbevingen en stormen en/of ongebruikelijke klimaat patronen veroorzaken”. Google zelf maar eens op Super Maan Maart 2011 en zie wat er tevoorschijn komt. De waarde van dit soort voorspellingen zijn uiteraard niet al te serieus te nemen.

Voorgaande jaren dat er Super Manen te zien waren : 1955, 1974, 1992 en 2005 waren echter wel jaren met extreem weer. Is een Super Maan en extreem weer toeval ? Net als Eb en Vloed veroorzaakt door de Maan is het heel goed mogelijk. Sommigen beweren dat het zo is, maar anderen denken dat het niet mogelijk is.

Dus wat kunnen we verwachten komende dagen en weken ? Aardbevingen ? Vulkaan uitbarstingen ? Stormen ? Extreme koude op het noordelijk halfrond en extreme hitte op het zuidelijk halfrond ? De tijd zal het leren.

Saillant detail is wel dat afgelopen dagen de planeet Uranus net als Jupiter in het teken Ram is gaan lopen. Met Jupiter (Economie/Religie) in Ram beloofde dat al niet veel goeds wat zich inmiddels al heeft bewezen. (Zie ook 2011 het jaar van de Ram) Maar nu Uranus (Chaos/onverwachte wendingen) daar nog bijkomt kunnen we meer dan anders in 2011 onverwachte heftige botsingen op verschillende gebieden gaan meemaken.

De Volle Maan a.s. 19 Maart staat in het teken Maagd ! (zie ook maankalender 2011)

(en voor hen die het willen weten volgens de Chinese kalender is 2011 het jaar van het konijn)

bron
pi_93627302
Denk dat er vrij weinig zal gebeuren.
pi_93627348
Ik zou als ik TS was die astrologische voorspellingen maar gauw links laten liggen. Dat de maan iets dichterbij staat dan normaal is ook geen ramp, zal vrij weinig gebeuren.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 08:32:25 #4
192696 CantFazeMe
Scroll my bar
pi_93627435
Load of crap. Maar lichte klimaat veranderen is wel goed mogelijk :).
█▄ █▄█ █▄ █▄█▄█ █▄█ ▀█▀
TryAndResistClicking. Trollspray.
pi_93627461
Die astrofictie erbij noemen :')
#winning
  vrijdag 4 maart 2011 @ 08:52:43 #6
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_93627816
Wat gebeurde er 18 jaar geleden dan voor ramp? Toen ie nog dichterbij stond volgens dit artikel?
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
  Moderator vrijdag 4 maart 2011 @ 09:56:29 #7
8781 crew  Frutsel
pi_93629488
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:52 schreef Flurry het volgende:
Wat gebeurde er 18 jaar geleden dan voor ramp? Toen ie nog dichterbij stond volgens dit artikel?
Het enige waar ik direct op zou komen is Hurricane Andrew
Voor de rest zou ik het niet weten
pi_93630768
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 08:17 schreef aloa het volgende:
Saillant detail is wel dat afgelopen dagen de planeet Uranus net als Jupiter in het teken Ram is gaan lopen. Met Jupiter (Economie/Religie) in Ram beloofde dat al niet veel goeds wat zich inmiddels al heeft bewezen. (Zie ook 2011 het jaar van de Ram) Maar nu Uranus (Chaos/onverwachte wendingen) daar nog bijkomt kunnen we meer dan anders in 2011 onverwachte heftige botsingen op verschillende gebieden gaan meemaken.
Grappig hoe men krachten toewijst aan planeten die toevallig in een positie komen waarbij ze voor, door de mens verzonnen, sterrenbeelden te zien zijn.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_93631909
1938: Orkaan in New England
1955: Overstromingen in Hunter Valley
1974: Cycloon Tracy
1992: Cape Mendocino aardbeving en Flores aardbeving
2005: Orkaan Katrina

Maar goed, de ene zegt wel rampen en de andere weer niet
Weer of geen weer, altijd actueel www.onweer-online.nl
  vrijdag 4 maart 2011 @ 11:03:14 #10
24492 Flurry
Het was een mooie tijd
pi_93632193
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 10:57 schreef meteo-online het volgende:
1938: Orkaan in New England
1955: Overstromingen in Hunter Valley
1974: Cycloon Tracy
1992: Cape Mendocino aardbeving en Flores aardbeving
2005: Orkaan Katrina

Maar goed, de ene zegt wel rampen en de andere weer niet
mwah, ik gok dat je in de tussenliggende jaren ook wel rampen kan vinden :P
We cross our bridges when we come to them and burn them behind us, with nothing to show for our progress except a memory of the smell of smoke, and a presumption that once our eyes watered.
pi_93634755
2005 was het actiefste Atlantische orkaanseizoen ooit. Voor dit jaar wordt een agressief orkaanseizoen verwacht.
pi_93646580
Ik had hem al elders gepost, maar vond het filmpje hier ook wel passen..
Natuurlijk heeft de maan en de afstand daarvan invloed op onze bol..(eb en vloed),en bij volle maan worden er bv meer kinderen geboren..
De maan 'trekt' aan de aarde, dat heeft altijd zijn weerslag..
Dit is toch wel een raar filmpje van eergisteren, de zon met een 'kind'..
  vrijdag 4 maart 2011 @ 20:37:03 #13
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_93658615
Mah doe dan effe een 11bftje hier voor het noorden, liefst uit NW en bij opkomend hoog water en springtij :) wat een feest zal dat worden zeg _O_
pi_93658761
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 16:33 schreef Maron het volgende:
Ik had hem al elders gepost, maar vond het filmpje hier ook wel passen..
Natuurlijk heeft de maan en de afstand daarvan invloed op onze bol..(eb en vloed),en bij volle maan worden er bv meer kinderen geboren..
De maan 'trekt' aan de aarde, dat heeft altijd zijn weerslag..
Dit is toch wel een raar filmpje van eergisteren, de zon met een 'kind'..
Hoe kan dat nou weer :')
  vrijdag 4 maart 2011 @ 23:00:49 #15
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_93667561
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 12:09 schreef aloa het volgende:
2005 was het actiefste Atlantische orkaanseizoen ooit. Voor dit jaar wordt een agressief orkaanseizoen verwacht.
Maar dat werd voor de afgelopen 2 jaar ook verwacht en kwam dat niet uit ;)

19 maart 11bft? doe maar 20 want dan kan ik op zaterdag gewoon ballen :)
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
pi_93667772
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 23:00 schreef INViCTuS het volgende:

[..]

vorig jaar was een druk seizoen.
  vrijdag 4 maart 2011 @ 23:07:26 #17
34663 SpeedyGJ
Zo snel als de bliksem O+
pi_93667879
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 23:00 schreef INViCTuS het volgende:

[..]

20 wat? km/h? bft? :')
pi_93683874
Doet me denken aan :

_O_

Maargoed, ik denk niet dat er iets gaat gebeuren. 18 jaar geleden toch ook niet echt iets noemenswaardigs gebeurd tijdens dit 'event'?
Bodybuilding #1
Hardlopen #2
  zaterdag 5 maart 2011 @ 19:37:11 #19
321704 Hobbymaker
Heb veel hobby's
pi_93697231
quote:
2s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 20:39 schreef braddofiel het volgende:

[..]

Hoe kan dat nou weer :')
Als ik moet gokken --> gebogen dubbelglas --> ))
  Moderator vrijdag 11 maart 2011 @ 12:23:56 #20
8781 crew  Frutsel
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:30:39 #21
83025 INViCTuS
Mountains & Nature
pi_93951525
Het is pas 11 maart...
Never Stop Exploring!
Life begins at the end of your comfort zone!
Follow me on Twitter: https://twitter.com/EdwinKr83 Instagram: https://www.instagram.com/edwinkr83/
  Moderator vrijdag 11 maart 2011 @ 12:35:09 #22
8781 crew  Frutsel
pi_93951666
Maar hij komt elke dag dichterbij, eergister 7.2 bij Japan, nu 8.9... kan je nagaan wat er nog komt O-)
  vrijdag 11 maart 2011 @ 12:43:49 #23
1872 Jumparound
bedankt voor de vis
pi_93951994
hoop niet dat de magnetudes per dag met 1,7 blijven oplopen de komende 8 dagen!
Inorbit: zeg dat dan typluie triangeljosti
Beauregard: Een beetje FOK!ker laat het brood door z'n moeder smeren.
Ecosia
ek's 'n flash drive, jy's 'n floppy
pi_93971188
Overall moet het niet te veel uitmaken hoe ver de maan staat maar als hij dichtbij staat trekt de zwaartekracht natuurlijk wel wat harder aan de aardkorst. Gezien de maan wel ongeveer over Japan heen ging rond de tijd van de aardbeving kan dat natuurlijk wel net de trigger zijn geweest om de platen te laten bewegen:
http://www.timeanddate.co(...)&hour=6&min=46&sec=0
pi_93974773

Aardbeving Japan gevolg van supermaan?

Over acht dagen komt de maan zo dicht bij de Aarde, dat door sommigen gevreesd wordt dat de aantrekkingskracht van de maan chaos zal brengen op Aarde. De afstand tussen de twee hemellichamen zal dan minder dan 366.000 kilometer bedragen, iets wat niet meer gebeurd is sinds 1992. Doemdenkers voorspellen rampen, zoals vulkaanuitbarstingen en aardbevingen, als gevolg van deze 'supermaan'. Met de zware aardbeving in Japan en de bijhorende tsunami wordt de vraag gesteld: is de 'supermaan' hiervoor verantwoordelijk?

Het lijkt een vergezochte verklaring: de supermaan is nog 8 dagen ver weg en de claims van chaos en vernieling zijn verwachtingen, geen zekerheden. Maar believers argumenteren dat de maan al dicht genoeg is om zijn krachten te laten gelden.

"Supermanen zijn doorheen de geschiedenis gelinkt aan sterke stormen, hoge waterschanden en zelfs springtij en ook aardbevingen", aldus astroloog Richard Nolle, die de term 'supermaan' bedacht in 1979.

Geen dagelijks effect
Wetenschappers staan niet aan zijn kant. "Als de maan echt grote aardbevingen zou uitlokken, dan zou het op dagelijkse basis massa's kleine aardbevingen moeten uitlokken. Dat is niet zo, dus de maan heeft geen effect", argumenteert seismoloog George Helffrich.

Enkel mooi fotomoment
"De supermaan is enkel een mooi fotomoment voor astronomen, maar zal geen impact hebben op de Aarde. De maan komt enkele kilometers dichterbij dan normaal tijdens het perigeum, maar een significant verschil kan je dat niet noemen", aldus ruimtegeschiedkundige David Harland.

Dichtbij + volle maan
Het perigeum is het punt in een baan rond de Aarde dat het dichtst bij het zwaartepunt van de Aarde ligt. Op dat punt beweegt het hemellichaam zich het snelst. Dit gebeurt een keer per maandcyclus. Volgende week valt het perigeum samen met een volle maan, wat maar een keer om de twee of drie jaar gebeurt.

Maar de believers houden voet bij stuk. "Supermanen zijn zoals eclipsen: er zijn er vijf of zes per jaar. Maar het is niet enkel op het dichtste punt dat ze een merkbaar effect uitoefenen", verdedigt Nolle zijn idee. (edp)

hln
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')