abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator donderdag 3 maart 2011 @ 20:01:12 #1
42184 crew  DaMart
pi_93605691
110301_195885_alexdekker_frm.png

In februari is het boek 'Mijn opa was een Duitser' van Alex Dekker verschenen. In samenwerking met Just Publishers mag FOK! 5 exemplaren van dit boek weggeven én heb je de kans om op maandag 7 maart je vragen te stellen aan de auteur.

Het boek
Het boek is exemplarisch voor duizenden oorlogskinderen van Duitse militairen. In Nederland leven naar schatting 10.000 oorlogskinderen uit een Duits-Nederlandse verhouding. De vader van Alex Dekker was er één van. Dekker raakte gefascineerd door dit familiegeheim, waar amper over gesproken werd en ging op zoek naar zijn onbekende Duitse opa. Dekker neemt de lezer mee in zijn speurtocht naar het levensverhaal van een Duitse soldaat. Het resultaat is een bijzonder boek over een onderwerp dat lang onderbelicht bleef.

Het behoort nog steeds tot de grote familiegeheimen: Nederlandse vrouwen die tijdens de Tweede Wereldoorlog een relatie hadden met een Duitse soldaat en van hem zwanger raakten. Onmogelijke liefdes die na de oorlog werden doodgezwegen uit zelfbescherming. Ruim 65 jaar na dato blijkt het onderwerp nog altijd taboe in deze families.

Alex Dekker uit Alkmaar is de kleinzoon van een Duitse soldaat. Toen hij dat als puber te horen kreeg intrigeerde hem dat mateloos. Pas toen zijn oma overleed durfde hij verder in dat duistere verleden te spitten met als enige houvast een naam: Herbert Noah. Wie was die man waar zijn oma zo verliefd op was? En waarom is hij na de oorlog niet teruggekomen?

Langzaam ontrafelt Dekker het mysterie van zijn onbekende Duitse opa en kan hij diens levenswandel en keuzes beter begrijpen. Maar binnen de familie ontstond weerstand. Kon dit geheim wel naar buiten worden gebracht? Dekker had desondanks de moed deze geschiedenis op te schrijven. Hij weet zijn mening, zijn twijfels en zijn vragen subtiel in het verhaal te verweven.

Historicus en publicist Chris van der Heijden, die al veel schreef over het bestaande zwartwitbeeld van WOII, verzorgde het voorwoord bij het boek. Van der Heijden weet ook dit thema feilloos uit het goed-foutdenken te halen en de menselijke kant ervan in perspectief te plaatsen.

Alex Dekker (1971) studeerde geschiedenis in Amsterdam. Hij woont met zijn gezin in Alkmaar. Momenteel werkt hij aan een boek over Nederlandse vrijwilligers bij het NSKK. In zijn vrije tijd studeert hij Duitse taal en cultuur aan de Universiteit van Amsterdam.

Stel vragen aan Alex Dekker
Op maandag 7 maart vanaf 19:30 uur zal Alex Dekker op FOK! vragen van users beantwoorden. Wil je weten hoe hij de speurtocht heeft ervaren, hoe zijn familie het boek heeft ontvangen, of heb je andere vragen aan de auteur, dan kun je die live stellen in het interviewtopic in het Cultuur & Historieforum.

Win een van de vijf boeken
In samenwerking met Just Publishers mag FOK! 5 exemplaren van dit boek weggeven aan deelnemers aan het interview. Wil jij kans maken op een van deze boeken, stel dan op maandag 7 maart vanaf 19:30 uur jouw vraag voor Alex Dekker in het interviewtopic. De auteur kiest vervolgens zelf de vijf beste vragen, die beloond worden met een exemplaar van het boek. Ook crew kan kans maken op dit boek!

[ Bericht 0% gewijzigd door DaMart op 03-03-2011 20:06:52 ]
pi_93607809
ah, super actie! O+

ik ga zeker meedoen, mijn moeder is dól op dit soort boeken.. zou tof zijn als ik 't voor haar kon winnen! :@ O+
Ja doei.
pi_93608458
Tof!

Nu broeden op een goede vraag ^O^
Stay with me, let's just breathe.
It's funny how the colors of the real world only seem really real when you viddy them on the screen.
pi_93609303
Vraag: "Hoi Alex, heb je een fiets gekregen van je opa voor je verjaardag?"
pi_93609685
Nee, geen fiets, wel een radio.
pi_93612490
Hmm deze zou ik toch wel enorm graag willen lezen. Moet weer aan de studie maar binnenkort even een leuk vraagje bedenken, die heb ik waarschijnlijk toch wel :). Ben ook benieuwd naar de antwoorden op al die vragen, levensgeschiedenissen zijn enorm boeiend!
I think a hero is an ordinary individual who finds strength to persevere and endure in spite of overwhelming obstacles.
Christopher Reeve
  donderdag 3 maart 2011 @ 21:56:06 #7
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_93613865
Lijkt me een fantastisch boek, misschien ga ik het kopen
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_93614017
-edit: dit soort vragen zijn dus NIET de bedoeling!

[ Bericht 91% gewijzigd door DaMart op 03-03-2011 23:36:22 ]
pi_93615316
Jammer dat ik maandag avond niet tijdensj het vragenuurtje met de auteur online kan zijn. Ik ben wel super benieuwd naar de vragen die anderen gaan stellen. Het lijkt me een heel mooi en interresant boek.
pi_93615379
Ik was te vroeg met de vraag te stellen... nu nog 4 dagen wachten...
pi_93621470
Hmmzzz... maandag maar ff op tijd online proberen te zijn. Jammer dat we niet gewoon hier de vragen kunnen stellen
  vrijdag 4 maart 2011 @ 03:05:30 #12
284578 EricOscuro
Anders dan anders
pi_93625982
Mijn vraag aan de schrijver; gesteld dat je een onafhankelijke positie kunt innemen in de geschiedenis... ; wat wil je ons meegeven? Wat zijn de valkuilen, waar wij "politiek correcte als ook politiek niet- correcte Fokkers niet in moeten trappen... en waarom niet?"

En hey, mocht ik eindelijk eens een prijs ophalen... dan zie ik het graag per PM tegemoet! ;)
De wereld is vol met kleuren, neem geen genoegen met een zwart/ wit visie. De kleuren zitten vaak in de nuance.
pi_93626926
Mijn opa is toevallig een Duitse soldaat, en hoeveel vragen ik ook wil stellen. Niemand uit de familie zelfs mijn vader durft of wilt daar op antwoorden wat ik erg jammer vind maar ook zeer begrijpelijk.

Ik ga even nadenken over een pakkende vraag voor hier. :Y
All good things are wild and free.
  Moderator vrijdag 4 maart 2011 @ 08:25:03 #14
42184 crew  DaMart
pi_93627339
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 03:05 schreef EricOscuro het volgende:
Mijn vraag aan de schrijver; gesteld dat je een onafhankelijke positie kunt innemen in de geschiedenis... ; wat wil je ons meegeven? Wat zijn de valkuilen, waar wij "politiek correcte als ook politiek niet- correcte Fokkers niet in moeten trappen... en waarom niet?"

En hey, mocht ik eindelijk eens een prijs ophalen... dan zie ik het graag per PM tegemoet! ;)
Die vraag kun je maandagavond live stellen ;).
  vrijdag 4 maart 2011 @ 09:52:26 #15
331842 Paul_in_the_Dark
Ja hallo met in the Dark?!
pi_93629368
Leuke titel :')
  vrijdag 4 maart 2011 @ 09:57:43 #16
48067 neo2000
Asking the important questions
pi_93629536
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 09:52 schreef Paul_in_the_Dark het volgende:
Leuke titel :')
Insert 400 "Waar is mijn fiets"-vragen. :P
Common sense is my super power. What's yours?
Has anyone really been far even as decided to use even go want to do look more like?
pi_93632931
Lijkt me interessant boek.
pi_93633025
Mijn vraag is: wat als je opa een moordenaar(van Joden, zigeuners, e.d.) blijkt te zijn? Hoe zou je je daarbij voelen?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 13:02:25 #19
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_93636884
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 21:04 schreef AlexDekker het volgende:
Nee, geen fiets, wel een radio.
Tering, hoe droog kun je zijn. :')
Het stof slaat uit m'n monitor.

Enniehoe, het valt precies in min sportuurtje, maar dit boek ga ik zeker kopen!

Raar eigenlijk dat dit een taboe blijft. Lekker belangrijk wat je vader / opa was. Mensen beoordeel je toch op de persoon zelf?
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
pi_93638793
Denk dat ik dit boek maar eens goed doorlees.

[ Bericht 27% gewijzigd door DaMart op 04-03-2011 21:30:03 (Ongewenste tekst verwijderd) ]
Droogkloodt
pi_93655558
Vraag: waarom kost je boek 19 euro terwijl het maar 206 pagina's heeft en ook nog eens een paperbackje is?
  vrijdag 4 maart 2011 @ 21:52:28 #22
306043 tomaat52
Hallo Boppers!
pi_93663320
Gave prijs! :o
_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '@_
pi_93678003
Wat mooi!

Mijn moeder heeft het er redelijk moeilijk mee gehad dat ze een kind van een Duitse soldaat bleek te zijn. De familie hield dat namelijk eerst geheim en maakte mijn moeder als kind wijs dat ze van een geallieerde Poolse soldaat was (ze kon het niet navragen aan haar moeder omdat die zeer jong is overleden). Mijn moeder heeft daardoor jaren tevergeefs naar haar 'Poolse' vader gezocht en ontdekte veel later pas dat haar moeder een 'moffenhoer' was en dat haar familie daardoor veel gezichtverlies had geleden in en vlak na de oorlog.

Ik kan me voorstellen dat zo'n ontdekking nogal wat met je doet, zeker als je gaande weg begint te ontdekken dat je vader geen held was, maar juiste een antiheld. Als kleinzoon van een Duitser (want dat ben ik dan automatisch) heb ik er geen last van gehad en kan ik er ook weinig mee zitten, ik vind het zelf wel jammer dat ik mijn echte opa, de Duitser dus, nooit heb gekend, immers het was ook maar een mens een een soldaat die deed wat hem werd opgedragen. Niet alle Duitse soldaten ware per definitie slechte mensen.

Mijn vraag is dan ook of je je opa ook werkelijk hebt gevonden en of je ook kennis met hem hebt kunnen maken en hoe hij dan terugkijkt op de situatie.
pi_93681850
Je zegt hier dat je pas verder durfde te spitten in het verleden nadat je oma gestorven was. Heb je haar wel ooit om enige informatie gevraagd en hoe reageerde je oma?
pi_93688360
Wat een censuur weer

Je mag alleen niet-kritische vragen stellen zeker? :r
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')