abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_109124937
quote:
99s.gif Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurd ;)
allerlei wegen :') kan het nog vager :') maar ik speel wel even mee wanneer en welke wegen precies :{ :?

wacht ook nog op reactie van revolution :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109125685
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben.

En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest.

In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt:

Benzine: 61.093
Diesel: 34.645
LPG: 12.552

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte.
pi_109125975
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben.

En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest.

In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt:

Benzine: 61.093
Diesel: 34.645
LPG: 12.552

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094

Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns

Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte.
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
  donderdag 15 maart 2012 @ 12:25:05 #79
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109125990
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:

Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.

Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87
Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen.

Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg.
Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen.

In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd.

De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109126183
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.
pi_109126208
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
pi_109126260
quote:
0s.gif Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie ^O^
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
allesbeterweter
pi_109126272
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.

Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87
Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen.

Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg.
Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen.

In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd.
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
pi_109126280
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:

[..]

Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
en die zal alleen maar stijgen daar de grootste en makkelijkst te bereiken bronnen allemaal (zo goed als) uitgeput zijn :{ meer kosten en meer tijd nodig om de olie te winnen :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109126328
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen :')
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109126389
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.
Totdat je je afschrijving meeneemt van je nieuwe auto.

quote:
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.

Maar tjaaa... die onderbuik he.
Niet iedereen kan een nieuwe auto kopen.
Daarnaast wordt inflatie bepaald voor een heel groot gedeelte door de stijging van de benzineprijs, dus om nu inflatie de te noemen om de stijging van de benzine prijs af te vlakken is een cirkelberedenering.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109126425
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien......... ^O^
Voor iemand die zich allesbeterweter noemt, houd je er wel erg kortzichtige en simplistische opvattingen op na. Als je alleen al kijkt naar de brandstofkosten van de transportsector, is je voorstel totaal onuitvoerbaar. Transport van (bijvoorbeeld) levensmiddelen zal tientallen miljoenen, zo niet miljarden, extra kosten. En de consument (jij dus ook) betaalt daarvoor de prijs.

En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet.
pi_109126445
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
BTW wordt toch over de gehele liter prijs geheven, dus ook over de acijnzen?
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109126448
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:35 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen :')
Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien. ^O^
allesbeterweter
  donderdag 15 maart 2012 @ 12:40:03 #90
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109126504
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:

[..]

Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
Toch frappant dat de oliemaatschappijen zich toch kunnen helpen aan recordwinsten en dat in de ons omringende landen de prijsstijging achterblijft.

Het is gewoon te zot voor woorden dat men steeds naar de overheid kijkt in dit land, ik snap dat dat is omdat de oliemaatschappijen dat ook graag zien, en daar dus ook op inspelen, maar dat maakt het niet minder nutteloos.

Het levert de overheid misschien 1 cent meer op dan vorig jaar.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109126522
quote:
En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet.
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109126534
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:38 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien. ^O^
_O- _O- _O- jij bent echt grappig
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
  donderdag 15 maart 2012 @ 12:41:35 #93
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109126549
quote:
5s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:

[..]

Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.

Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
Weinig, ja, het levert meer op, maar zijn ze erbij gebaat? Niet op langere termijn in ieder geval omdat hoge prijzen een nadelige invloed op de economie hebben.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 15 maart 2012 @ 12:42:18 #94
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_109126573
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_109126585
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:

[..]

Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor :{
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109126604
quote:
14s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.
Neemt niet weg dat er wel werkgelegenheid is in groningen en limburg. Wellicht neit het werk wat je wilt, maar daar zit weer het woord willen in... dus een eis, wens. Het hoeft niet, dus in file rijden zit een vorm van eigen keuze in.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109126612
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

_O- _O- _O- jij bent echt grappig
Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie.......... :Y
allesbeterweter
pi_109126643
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor :{
Hangt van je kwaliteiten, wensen en eisen af.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_109126663
quote:
7s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:43 schreef allesbeterweter het volgende:

[..]

Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie.......... :Y
ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
When you are courting a nice girl an hour seems like a second. When you sit on a red-hot cinder a second seems like an hour. That's relativity.
pi_109126697
quote:
0s.gif Op donderdag 15 maart 2012 12:44 schreef GewoneMan het volgende:

[..]

ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
De benzine prijs per artikel zit in de orde grote van 0.001 centen, als daar een stijging in komt van bv 100% dan stelt het nog steeds geen ruk voor per artikel.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')