allerlei wegenquote:Op donderdag 15 maart 2012 11:38 schreef Ronnie_bravo het volgende:
Volgens Lord_Vetinari is dat allang terug via allerlei wegen..... hij gaat vast nog even aantonen hoe dit is gebeurd
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
Het is vermoeiend hoe hele volksstammen nog steeds denken dat Wim Kok de grote boosdoener is. Zoals Dagonet al aanhaalde, was de accijnsverhoging bij lange na geen kwartje (in guldens uitgedrukt). Verder worden jaarlijks accijnsverhogingen doorgevoerd. Het is destijds alleen versneld gebeurd. In de jaren daarna zijn de accijnzen op hetzelfde niveau gebleven. Per saldo zaten we in 1995 op hetzelfde accijnsniveau als wat we zonder het "Kwartje van Kok" gehad zouden hebben.
En voor de criticus die opmerkt dat het nog steeds wel om een stijging van accijnzen gaat: ja, dat klopt. Maar wees dan ook zo fair om vast te stellen dat geen enkele andere politicus naderhand ooit de accijnzen wezenlijk heeft verlaagd. De trend is steeds een stijging geweest.
In mei 2001, toen Kok vertrok als premier en kort voordat Nederland een rechtse regering kreeg, waren de accijnzen op brandstof (uitgedrukt in centen per liter of kilo) als volgt:
Benzine: 61.093
Diesel: 34.645
LPG: 12.552
Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094
Bron: http://nl.wikipedia.org/wiki/Benzineaccijns
Kortom: tussen 2002 en 2011 is de accijns op brandstof harder gestegen dan door de versnelde accijnsstijging die het Kwartje van Kok tussen 1991 en 1995 veroorzaakte.
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:13 schreef Elfletterig het volgende:
Op 1 januari 2011 waren die accijnzen als volgt:
Benzine: 72.826
Diesel: 43.091
LPG: 16.094
Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:24 schreef Revolution-NL het volgende:
Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.
Maar tjaaa... die onderbuik he.
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..quote:Op donderdag 3 maart 2011 18:35 schreef mschol het volgende:
ik zeg: doe er nog maar wat euro's bovenop, dan hoeven ze niet zo extreem te bezuinigen, en komen er minder auto's win-win situatie
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:25 schreef Dagonet het volgende:
En als je dan met de accijns gaat rekenen dan zie je dat deze dit jaar gelijk is gebleven, dat het btw-percentage niet is aangepast.
Dus aan accijns en btw over accijns betalen we al meer dan een jaar hetzelfde: 86,87
Op dit moment is een liter benzine aan de snelweg ¤1,80. Min die 86,87 hou je over een bedrag inclusief btw, trek daar weer 19% btw vanaf en je houdt 78 cent aan productie en margeprijzen.
Een jaar geleden werd het record van ¤1,70 verbroken aan de snelweg.
Halen we weer die 86.87 eraf, hou je 83,13 cent over. Trek daar die btw weer vanaf en je houdt 69,85 cent over aan productie- en margeprijzen.
In een jaar tijd hebben de oliemaatschappijen hun prijs dus met zo'n 10% verhoogd.
De olieprijs is echter lang zo erg niet gestegen.
en die zal alleen maar stijgen daar de grootste en makkelijkst te bereiken bronnen allemaal (zo goed als) uitgeput zijnquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemenquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien.........
Totdat je je afschrijving meeneemt van je nieuwe auto.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:30 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Ik rijd momenteel voor 7 cent per kilometer en betaal geen wegenbelasting. Het valt inderdaad behoorlijk mee. Helaas wil het rechtse rampenkabinet echter weer de MRB op zuinige auto's invoeren, per 2014. Dat zijn nou maatregelen die écht de autorijder naaien.
Niet iedereen kan een nieuwe auto kopen.quote:Als je de brandstofprijzen corrigeert naar de inflatie en naar het feit dat onze auto's aanzienlijk zuiniger is geworden en de mrb en BPM en veel gevallen is komen te vervallen dan valt het allemaal heeeeeel erg mee.
Maar tjaaa... die onderbuik he.
Voor iemand die zich allesbeterweter noemt, houd je er wel erg kortzichtige en simplistische opvattingen op na. Als je alleen al kijkt naar de brandstofkosten van de transportsector, is je voorstel totaal onuitvoerbaar. Transport van (bijvoorbeeld) levensmiddelen zal tientallen miljoenen, zo niet miljarden, extra kosten. En de consument (jij dus ook) betaalt daarvoor de prijs.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef allesbeterweter het volgende:
Idd en ook nog wat minder file's ,ik wordt er niet goed van zoveel verkeer elke dag(file)..
Gewoon 2¤ de liter omhoog gooien.........![]()
BTW wordt toch over de gehele liter prijs geheven, dus ook over de acijnzen?quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.
Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:35 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
en wat denk je dat er dan gebeurd met producten die vervoerd worden zoals de gehele inhoud van de supermarkt om even iets te noemen![]()
Toch frappant dat de oliemaatschappijen zich toch kunnen helpen aan recordwinsten en dat in de ons omringende landen de prijsstijging achterblijft.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:31 schreef waht het volgende:
[..]
Toch zeker wel. Net als de kosten voor transport en raffinage omhoog zijn gegaan.
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.quote:En mensen staan niet voor hun lol in de file. Daartoe bestaat een (economische) noodzaak. Ze zijn onderweg naar hun werk. Het openbaar vervoer - ook schreeuwend duur - is geen wezenlijk alternatief. Zet liever in op spreiding van werkgelegenheid en werktijden, bevorderen van thuiswerken en videoconferencing en het verhelpen van knelpunten in het wegennet.
quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:38 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Die gaan bewuster inkopen ........hoeven dan ook niet zoveel meer weg te gooien.
Weinig, ja, het levert meer op, maar zijn ze erbij gebaat? Niet op langere termijn in ieder geval omdat hoge prijzen een nadelige invloed op de economie hebben.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:33 schreef Elfletterig het volgende:
[..]
Maar - corrigeer me als ik het fout heb - de Nederlandse staat heeft toch ook baat bij hogere olieprijzen? Hoe hoger de kale prijs, des te hoger is ook de btw die erover wordt geheven. De btw is een percentage (19%) en niet een vaststaand tarief.
Kortom: 19% over 70 cent kale prijs levert minder op dan 19% btw over een kale prijs van 78 cent.
Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoorquote:Op donderdag 15 maart 2012 12:40 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ben ik het niet helemaal mee eens.... Jouw beredenering gaat alleen op als iemand verplicht moet werken in de randstad of als iemand verplicht moet wonen in de randstad. Aangezien we geen slaven zijn, maar zelf kunnen kiezen waar we werken, zit er een vrijwillige keuze in het rijden in files.
Neemt niet weg dat er wel werkgelegenheid is in groningen en limburg. Wellicht neit het werk wat je wilt, maar daar zit weer het woord willen in... dus een eis, wens. Het hoeft niet, dus in file rijden zit een vorm van eigen keuze in.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef Dagonet het volgende:
[..]
Aangezien het grootste werkaanbod westelijk van Utrecht is heb je niet echt bijster veel keuze waar je werkt.
Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie..........quote:
Hangt van je kwaliteiten, wensen en eisen af.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:42 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
niet echt een hoop mensen mogen al blij zijn dat ze werk hebben ook al is dat dan b.v. een uur rijden van huis. (ander) werk vinden is nu niet zo makkelijk hoor
ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:43 schreef allesbeterweter het volgende:
[..]
Nee dat ze grote hoeveelheden voedsel weggooien (dagvers producten). O ja dat gaat naar de voedselbanken voor de opvreters van de natie..........
De benzine prijs per artikel zit in de orde grote van 0.001 centen, als daar een stijging in komt van bv 100% dan stelt het nog steeds geen ruk voor per artikel.quote:Op donderdag 15 maart 2012 12:44 schreef GewoneMan het volgende:
[..]
ja maar als je brandstof met 2¤ per liter duurder maakt gaat ALLES wat jij dagelijks koopt ook gewoon dik in prijs omhoog dat mijn vriend is realiteit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |