abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93541786
In ons toilet komt vanuit de vloer de (hoofd)waterleiding binnen.

Zoals je kan zien zitten daar twee kraantjes aan, die overigens niets doen, je kan het water er niet mee dichtdraaien ( :') ).
De leiding loopt achter het toilet door naar rechtermuur, waar de (hele stoffige) meter zit:

Hier kun je het water dus wel dichtdraaien.

Nu zijn wij ons huis aan het verbouwen. Na de badkamer en hal, wilden we het toilet gaan aanpakken. Staande toilet eruit, zwevend toilet erin. Wat ruimte betreft allemaal geen probleem, maar het kraantje van de waterleiding zit in de weg.

Online wat gezocht, en begrepen dat het deel vóór de meter eigendom is van het waterbedrijf. Na een belletje naar hen bleek dat dat in ons geval niet opgaat omdat wij in een appartement wonen. Na overleg met de VVE mogen we het dus zelf oplossen. Een stuk goedkoper dan iemand van het waterbedrijf inhuren. ^O^

Tot zover de situatieschets, nu de eigenlijke vraag! :D

De leiding die door de vloer komt, is 22mm. Die loopt 15cm door, en dan gaat hij door "een ding" (verloopsok?) naar 15mm. Daarboven zitten dus de niet-werkende kraantjes. Nu heb ik ervaring met waterleidingen verleggen, maar niet met verloopstukken naar dunnere buizen, en zeker niet met de hoofdleiding. Is het überhaupt te doen, of kan ik maar beter een pro inhuren?

De bedoeling is dat de hoofdleiding (nu dus 15cm boven de vloer), naar zo'n 7cm verkort wordt, vernauwd naar 15mm, en dan een bocht maakt langs de muur naar rechts (waar we een werkend-kraantje willen installeren).

Note 1: (Het water kan trouwens beneden in het gebouw uit, dat is de vraag dus ook niet)
Note 2: Ik ben een vrouw, lekentaal wordt gewaardeerd! :*
Je raekt an de dinge geweun.
pi_93543527
Natuurlijk is dat te doen als je een beetje handig bent en liever niet wil solderen dan kan je altijd deze verloopsok of als het beter uitkomt de verloopknie gebruiken

pi_93543594
Als je het water af kan sluiten is het inderdaad simpel zelf te doen, misschien verstandig om er iemand bij te betrekken die ook een beetje verstand van zaken heeft, zodat je bij onverwachte problemen een beetje kan overleggen.
"We are all atheists about most of the gods that humanity has ever believed in. Some of us just go one god further." - Richard Dawkins
pi_93543760
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:17 schreef exlurker het volgende:
Natuurlijk is dat te doen als je een beetje handig bent en liever niet wil solderen dan kan je altijd deze verloopsok of als het beter uitkomt de verloopknie gebruiken

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
En dit kan ook prima op een hoofdwaterleiding? Is de druk daar niet veel hoger, komen we dan niet in de problemen?

Ik maak me misschien teveel zorgen :')

quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:18 schreef DroogDok het volgende:
Als je het water af kan sluiten is het inderdaad simpel zelf te doen, misschien verstandig om er iemand bij te betrekken die ook een beetje verstand van zaken heeft, zodat je bij onverwachte problemen een beetje kan overleggen.
Ik zou altijd mijn vader kunnen bellen als er iets mis gaat, maar die woont hier 300 kilometer vandaan en onze band is niet geweldig. Maar als het echt moet... :P

Overigens hebben we wel geleerd dat je nooit op zondagavond aan de leidingen moet gaan rommelen. Vul de rest zelf maar in. :@
pi_93544088
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:22 schreef Messina het volgende:

[..]

En dit kan ook prima op een hoofdwaterleiding? Is de druk daar niet veel hoger, komen we dan niet in de problemen?

Ik maak me misschien teveel zorgen :')

Als de knelkoppelingen goed gemonteerd zijn kunnen die de waterdruk heel goed aan, ze wrden ook gebruikt voor de warmwaterleiding waar de druk op kan lopen tot 8 atm.
pi_93544297
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:27 schreef exlurker het volgende:

[..]

Als de knelkoppelingen goed gemonteerd zijn kunnen die de waterdruk heel goed aan, ze wrden ook gebruikt voor de warmwaterleiding waar de druk op kan lopen tot 8 atm.
Helemaal goed, dat gaat het wel goedkomen, want in de badkamer is het ook gelukt! ^O^

Als alles klaar is maak ik wel een voor en na-topic aan, nogmaals dank! _O_
  PR/Manusje van alles woensdag 2 maart 2011 @ 16:33:49 #7
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_93544400
8 atm zegt ts niet veel gok ik. :')
is prima zelf te doen. zorgen dat je ruim voldoende materiaal in huis hebt.
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! ©yvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_93544520
Volgens mij mag je, ondanks toezegging van je VVE, niet zomaar zelf aan het deel voor de meter klussen. Wie zegt hen dat je ondertussen niet gelijk een paar kuub water aftapt? Wie sluit het water sowieso af?
pi_93544678
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:33 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
8 atm zegt ts niet veel gok ik. :')
is prima zelf te doen. zorgen dat je ruim voldoende materiaal in huis hebt.
Dat klopt :@ Maar ik neem zomaar even aan dat dat om druk gaat :P

Materiaal hebben we! *O*

quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:36 schreef Casos het volgende:
Volgens mij mag je, ondanks toezegging van je VVE, niet zomaar zelf aan het deel voor de meter klussen. Wie zegt hen dat je ondertussen niet gelijk een paar kuub water aftapt? Wie sluit het water sowieso af?
Door volledig te zijn in de beginpost wilde ik dit soort vragen voorkomen. Ik heb daar ook al gemeldt dat ik het waterbedrijf reeds gecontacteerd had ;)

Overigens kan ik NU al water aftappen zonder het langs de meter te leiden, het toilet zit namelijk voor de watermeter ;)
Maar eerlijke mensen beginnen daar niet aan, weet je. Bovendien is het zo lastig, al die flessen water door je hele huis heen. :')
pi_93544880
Blijft er nog wel een vraag staan, wie gaat het water afsluiten? Of zit er in je kelder ergens nog een watermeter voor alle appartementen samen en kan je daar ook afsluiten?
pi_93545026
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:43 schreef Casos het volgende:
Blijft er nog wel een vraag staan, wie gaat het water afsluiten? Of zit er in je kelder ergens nog een watermeter voor alle appartementen samen en kan je daar ook afsluiten?
Volgens "de technische man" zit er beneden (in de VVE-berging) inderdaad ook een meter, met afsluitmogelijkheid. En volgens het waterbedrijf mogen we aan die leidingen voor de meter niet zitten, want die zijn wel van hun. Maar daar hoeven we helemaal niet te zijn.

Overigens mag de VVE-technische man er best bij komen staan :P
pi_93546602
gokje, de watermeter in het toilet nemen ze ook nooit op?
pi_93546990
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 17:18 schreef Ou-Tannu het volgende:
gokje, de watermeter in het toilet nemen ze ook nooit op?
Zelf doorgeven. :)
  woensdag 2 maart 2011 @ 17:35:46 #14
214921 cvboer
CV vakidioot
pi_93547364
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 16:17 schreef exlurker het volgende:

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]
TS moet er wel rekening mee houden dat knelkoppelingen niet onbereikbaar mogen worden weggewerkt.
Er komt altijd een moment waarop je moet kiezen tussen het geld dat je verdient en de tijd die je verliest om het te verdienen, tijd is alles behalve geld.
pi_93553949
je kunt natuurlijk ook een bevriezingsapparaat huren als je genoeg ruimte hebt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan
pi_93559386
ik zou de VVE eens vragen mogelijk heb je gewoon 2 water meters?
  Moderator woensdag 2 maart 2011 @ 21:26:38 #17
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_93561490
Knelkoppelingen moet je natuurlijk wel in het zicht houden, en niet wegwerken achter een voorzetwand o.i.d. gesoldeerde leidingen mag je gewoon wegwerken :)
  woensdag 2 maart 2011 @ 21:43:16 #18
132767 lipje
zeg maar nee, krijg je er twee
pi_93562717
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 21:26 schreef Vonkenboer het volgende:
Knelkoppelingen moet je natuurlijk wel in het zicht houden, en niet wegwerken achter een voorzetwand o.i.d. gesoldeerde leidingen mag je gewoon wegwerken :)
wel eerst op lekkage testen :s)
Return of the Unox-muts
Bezitter van een burgerbak Voorheen Alfist
verrekte koekwaus :')
Pappa van Aafke en Onno
pi_93565861
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 19:42 schreef densmee het volgende:
je kunt natuurlijk ook een bevriezingsapparaat huren als je genoeg ruimte hebt
Waarom, het probleem is toch niet dat het water niet afgesloten kan worden? :?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')