abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 7 juli 2012 @ 23:24:41 #251
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_113908874
Zeg kunnen jullie wat sneeuw en kou richting Michigan sturen?
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
pi_113992098
Maar het is hier ook veels te warm, 35 graden vandaag en boven de 30 de hele week. Je moet dat maar aan de Inuit onder ons vragen popolon. ;)
  woensdag 18 juli 2012 @ 21:48:30 #253
269930 DaveGrohl
die van Henk
pi_114386262
Vind het wel mooi dat het hier zo warm is in de zomer. De winterse kou viel ook alles mee afgelopen jaar. (Ontario) Weinig regen en lekker warm in de zomer. Al was gister bijna teveel van het goede :D
  zondag 26 augustus 2012 @ 16:21:45 #254
369821 BenD
in Canada
pi_116028205
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
pi_116091441
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Weet iemand toevallig wanneer NHL tickets voor komend seizoen verkocht gaan worden? Zie al wel aanbiedingen van persoonlijke verkoop, maar nog niet officieel. Of is alles alweer verkocht?
Ik heb zelf nog nooit NHL tickets gekocht (geen team in SK, 7 uur rijden is mij net iets te veel :( ), maar volgens mij kan het gewoon via ticketmaster:
http://www.ticketmaster.ca/nhl
pi_116091699
quote:
0s.gif Op woensdag 18 juli 2012 21:48 schreef DaveGrohl het volgende:
Vind het wel mooi dat het hier zo warm is in de zomer. De winterse kou viel ook alles mee afgelopen jaar. (Ontario) Weinig regen en lekker warm in de zomer. Al was gister bijna teveel van het goede :D
Ja de verhalen die je hoort over het Canadese klimaat op tv/films zijn altijd een beetje overdreven. ;)

Ik heb sinds eind Mei geen jas meer aangehad, en de kachel staat ook al maanden uit. Dat kan je je in Nederland niet voorstellen!! Het is hier al maanden tussen de 21 en 35 graden met heel veel zon, en zelfs het aantal muggen is niet al te slecht dit jaar. :)
pi_116265614
Aan alle in Canada wonende landgenoten.

Kan iemand in een notendop opsommen wat nu de voordelen zijn economisch om daar te wonen en eventueel te werken? Ik heb het dan niet over de onmetelijk ruimte aan groen die je hebt maar puur en alleen belastingtechnisch bijvoorbeeld?
pi_116631235
Over het algemeen vind ik dat je hier meer 'bang for your buck' krijgt, maar dat ligt ook aan waar je precies woont natuurlijk. In mijn regio zijn huizen goedkoper tov gemiddeld Nederland, evenals auto's/electronica/kleding/entertainment. Etenswaren zijn een stukje duurder, maar niet veel.

Ik vond het volgende op een vergelijkingswebsite:
Median Monthly Disposable Salary (After Tax)
Canada: $3,074.61
The Netherlands: $2,668.51

Canada is over het algemeen dus goedkoper om in te leven, terwijl de levensstandaard zo'n beetje hetzelfde is, met (toch) daarbij komend de pluspunten waar je het niet over wilt hebben :) (ruimte/vrijheid/vriendelijkheid/natuur/etc.).

Ik heb maar een paar jaar gewerkt in NL en kan niet veel meer herinneren hoe alles belastingtechnisch was...

Inkomstenbelasting is lager; van mijn salaris gaat 33% naar de overheid, en in NL is dat 42% binnen hetzelfde inkomsten bracket.

BTW is een stuk lager, en verschilt per provincie. Het is 10% hier in Saskatchewan en het dubbele in NL.
pi_117144906
Dus eigenlijk kun je zeggen (als ik je eerste reactie zo lees) dat je dezelfde levensstandaard in Canada kunt hebben als in Nederland waarbij jezelf meer leefruimte en lagere belastingen tegemoet kunt zien?
pi_117291536
Ik vind de levensstandaard hier beter dan in Nederland, maar heb er wel een kritische voetnoot bij. In Nederland hebben we het luxe qua aantal vakantiedagen en verlofregelingen. Dat heb je hier niet zo luxe. Als je dus meer dan vijf dagen per jaar ziek bent, gaat dat bijvoorbeeld naar onbetaald verlof. Ook moet je je al snel bijverzekeren, omdat veel dingen niet gedekt worden in de standaard provincial health care. Ligt ook heel erg aan de provincie waarin je woont. Hier hebben we nu nog 12% HST en die wordt in april weer afgeschaft naar twee verschillende belastingen of whatever ze nu weer uitvinden.

Wat wel mooi is, is dat je hier per kind ongeveer 200 dollar per maand krijgt, wat ongeveer 100 dollar wordt als het kind zes wordt, maar dan nog.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_117489952
quote:
6s.gif Op zondag 23 september 2012 12:55 schreef Iwanius het volgende:
Dus eigenlijk kun je zeggen (als ik je eerste reactie zo lees) dat je dezelfde levensstandaard in Canada kunt hebben als in Nederland waarbij jezelf meer leefruimte en lagere belastingen tegemoet kunt zien?
Precies!
pi_117491083
Ja vakantiedagen is minder hier, maar zo slecht nog niet. Ik heb 21 'echte' vakantie dagen (over 2 jaar komt daar 5 dagen bij) en daarbij bijna elke maand een vrije dag (statutory/public holidays).

Daarbij komend is dat als zo'n 'stat' dag op het weekend valt, je altijd de maandag of vrijdag vrij krijgt. Volgens mij is dat in Nederland niet zo?

Stat Holidays:
New Year (Jan)
Family Day (Feb)
Good Friday (Apr)
Victoria Day (May)
Canada Day (July)
Saskatchewan Day (Aug)
Labour Day (Sept)
Thanksgiving (Oct)
Remembrance Day (Nov)
Christmas Day (Dec)
Boxing Day (Dec)

32 dagen totaal dus per jaar voor mij.

Ziekte/onbetaald verlof verschilt per werkgever; ik heb 7 dagen, en als ik daarover ga dan krijg ik alsnog een percentage van mijn salaris (weet niet uit mijn hoofd hoeveel).

Bijverzekeren verschilt ook per werkgever. Mijn werkgever betaald mijn verzekering, die 85 tot 100% kosten dekt op alles wat niet standaard verzekert is (ogen/tandarts/medicatie/massages/etc).

Vreemd dat ze de HST weer afschaffen, die is net een paar jaar 'actief'? Weer terug naar GST en PST dan? Voor de niet-Canadezen: dit is onze BTW. GST = Goods & Service Tax, PST = Provincial Sales Tax. In sommige provincies zijn deze dus apart, en in andere provincies samengevoegd, HST (Harmonized Sales Tax).

Deze BTW verschilt per provincie, i.e. Alberta heeft 5%, Saskatchewan 10%, Ontario 13%.
pi_117535079
Er is een referendum geweest en tegen de HST gestemd... Maar het duurt meer dan een jaar voordat het afgeschaft gaat worden en in de tussentijd hoor je niets over hoe dit nu gaat veranderen.

Een vriend van ons die bij een bank werkt heeft het ook vrij luxe, maar over het algemeen hoor ik vijf ziektedagen per jaar (die neem je ook op als je helemaal niet ziek bent anders ben je ze kwijt) en dat je het eerste jaar helemaal geen vrij mag nemen. Dan het tweede jaar krijg je tien vrije dagen en misschien het derde 15. Het is hier in BC wel een andere markt... Vragen ze in een vacature gewoon tien jaar ervaring en bieden dan 10.50 per uur (10.25 is het minimumloon) maar de huren zijn hier wel vrij hoog (1400 dollar voor een gezinswoning; 1000 voor een appartement).

Wat ik wel grappig vind is dat ze hier helemaal over de zeik zijn van de benzineprijs. Vandaag zag ik 137 staan... Moet ik altijd wel om lachen. Ik rij niet meer of minder auto dan in Nederland en tank nog steeds met plezier, maar als ik dat gemopper om me heen hoor. :-)

Wat ik ook heel goedkoop vind, zijn kleding, schoeisel en speelgoed.
Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat. Oftewel: Go with the flow.
pi_117537989
10.50 per uur? :') Gaat het dan zó slecht daar met de economie?
pi_117556071
De markt per provincie is idd behoorlijk verschillend. Hier in Saskatchewan zijn er zoveel banen dat de salarissen omhoog zijn gaan, zelfs bij de 'low-end' baantjes verdien je meestal een stuk meer dan 10.50 die je noemt.

Echt, als iemand werkt zoekt, kom hier naar toe, de meeste bedrijven zitten in de penarie omdat ze niemand kunnen vinden. Ik zelf moet helaas flink overwerken tegenwoordig omdat mijn werk voor 2 man was, maar sinds mijn collega weg is kunnen ze geen vervanging vinden (al 8 maanden). Hetzelfde voor mijn vriendin, ze kunnen geen vervanging vinden voor haar oude positie (in de building maintenance), en dat betaald redelijk goed ($22 per uur). Niemand die soliciteerd omdat er betere banen te krijgen zijn:(.

Ja het bank-verhaal ken ik goed, ik heb bij een grote bank gewerkt (RBC) en weet dat de meesten flink onderbetaald krijgen, tenzij je een financieel adviseur bent ofzo (ben ik eventjes geweest). De andere werk voorwaardes waren daarintegen wel redelijk, met 10 dagen vakantie in het eerste jaar en 15 vanaf het tweede en een goede pensioenregeling.

Tja de benzine prijzen en mopperen, dat heb je overal! Toen ik 10 jaar geleden in Edmonton woonde was de prijs per liter $0.80 (63 eurocent!), op dit moment is de reguliere prijs $1.29, en als je op een 'first nations reserve' tankt kost het je ongeveer $1.20 (94 eurocent) - 'indianen' betalen geen accijns, dus kunnen benzine goedkoper aanbieden.
pi_117560097
quote:
0s.gif Op woensdag 3 oktober 2012 10:17 schreef LoggedIn het volgende:
10.50 per uur? :') Gaat het dan zó slecht daar met de economie?
Het probleem is dat veel mensen hier in BC willen wonen. In Alberta, Saskatchewan en Manitoba is het booming en als je een bepaald beroep hebt, eigenlijk overal wel... Maar ik ben geen nurse of plummer.
pi_117637835
Ja 'skilled workers' zijn idd overal nodig. Canada heeft een groot tekort aan loodgieters/bouwvakkers/electriciens/lassers/etc, en ook dokters/verplegers en iedere andere positie in de zorg.

En ja ik zou ook wel in BC willen wonen, maar door de ongunstige banenmarkt in mijn sector (financieel/project management) ga ik dat risico niet aan!

PS. De TT is weer zo'n beetje toepasselijk, het vroor vanacht 11 graden. Maar nog geen sneeuw hier.
pi_117641901
Hier ook nog geen sneeuw (begrijpelijk). We hebben een erg droge oktober en als we eind november hier willen skieen moet het wel even een paar weekjes regenen (in het dal). Op Mount Baker (USA) ligt altijd sneeuw.
pi_117644790
Maar AB zou ik prima vinden, BC kan altijd nog wel.. Het weer is daar eigenlijk toch veel minder prettig dan achter de Rockies :P Ik heb een tijdje in een klein stadje gewoond in Alberta, waar ik wel terug naartoe zou willen, maar volgens mij gebeurd daar niet zoveel.. Een leuke baan met veel toekomstperspectief zul je voor m'n gevoel niet zo snel vinden ;(
pi_117681998
quote:
0s.gif Op zondag 26 augustus 2012 16:21 schreef BenD het volgende:
Nu deze even niet vanwege de lockout, maar je kunt ook Stubhub of Craigslist proberen.
  zaterdag 27 oktober 2012 @ 17:11:52 #271
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_118501226
Moet binnenkort waarschijnlijk even naar Toronto; bestaan er nog hotels waar je in de kamer mag roken voorzover jullie weten?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_118732001
  vrijdag 2 november 2012 @ 07:19:39 #273
15080 static
pi_118732360
Ja, die gebruik ik wel eens, maar is volgens mij allang niet meer up-to-date.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
pi_118761183
Wil je downtown zitten, of bij het vliegveld? Ik verblijf zelf altijd hier (5x de afgelopen maanden), vlak bij het vliegveld:
http://hamptoninn3.hilton.com/en/hotels/ontario/hampton-inn-and-suites-by-hilton-toronto-airport-YYZHSHX/about/index.html

Maar als je downtown moet zijn, is dat wel te ver weg. Taxi kost je namelijk 60 dollar vanaf dat hotel naar de CN tower :) , maar het openbaar vervoer is wel goed.

Ik rook zelf niet maar weet dat ze kamers hebben waar je mag roken (het was een keertje verkeerd gebooked voor mij).
  vrijdag 2 november 2012 @ 23:44:43 #275
15080 static
pi_118761801
*grin*

Toen ik er vorig jaar drie maanden was heb ik daar ook gekeken, inderdaad één van de weinige hotels waar je mocht roken - maar inderdaad te ver weg. Heb uiteindelijk een condo in North York genomen - waar je ook niet mocht roken maar een riant wel een riant balkon had.

Pendelde tussen Yonge en Horner (al is Yonge geloof ik de langste straat te wereld. :P ).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')