abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:24:06 #1
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555220
Ik mag van mijn baas een cursus volgen. Ik dacht zelf aan
een programmeertaal. Met welke taal kan je het best spellen schrijven? Dat lijkt me namelijk wel erg leuk.
It is outright awkward to see a priest aiming two nine millimeter guns at people and firing them without hesitation.
pi_4555227
Ik zou gaan voor C++ of VB.
Wie?
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:26:26 #3
8352 zaiga
The Keenest
pi_4555252
Assembler.
May the road rise to meet your feet
pi_4555255
als je spellen wilt schrijven zou ik c++ doen. Maar denk er wel aan, dat als je iets serieus wil schrijven, je er heeeeeel veel tijd in zal steken.
www.partyflets.tk
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:26:59 #5
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555267
Ik zat idd zelf ook te denken aan C++. Dat zal wel pittig zijn, maar wel reuze interessant. We hebben Visual C++ 6.0 standard edition hier al liggen.
It is outright awkward to see a priest aiming two nine millimeter guns at people and firing them without hesitation.
pi_4555270
Waarvoor wil je het gebruiken? C++ is wel leuk, Java is ook grappig...
I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:27:54 #7
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4555281
De meeste games worden geschreven in C++ omdat het een hele snelle taal is en dat is belangrijk voor een spel.

Andere talen die je zou kunnen gaan leren zijn Java, C# (.NET), Delphi of Visual Basic.

De laatste 2 zijn meer geschikt voor beginners. Ze zijn redelijk eenvoudig en je hebt snel resultaten. Nadeel is dat ze minder snel zijn, minder functies hebben en meestal grotere files opleveren. En bij Visual Basic is een bijkomend nadeel dat iedereen die je programma wil draaien eerst de Visual Basic Runtimes nodig heeft.

Hou er rekening mee dat een taal als C++ niet makkelijk is, zeker niet als beginnende programmeur!

woensdag 12 juni 2002 @ 11:27:59 #8
8352 zaiga
The Keenest
pi_4555284
Als je nog helemaal geen programmeerervaring hebt en je wilt netjes leren programmeren dan zou ik gaan voor Java.
May the road rise to meet your feet
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:29:22 #9
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555304
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:26 schreef TooMieTJUH het volgende:
als je spellen wilt schrijven zou ik c++ doen. Maar denk er wel aan, dat als je iets serieus wil schrijven, je er heeeeeel veel tijd in zal steken.
Ja idd, spellen schrijf je niet in een weekje Twee maten van mij zijn erg goed met 3d Studio Max, Bryce en Maya. Die gaan dus de art maken. Ik wil zelf de code schrijven (natuurlijk niet alleen). We willen met een team van ongeveer 10/15 man een game gaan schrijven. We hebben al een klein beetje ervaring, maar niet echt noemenswaardig.
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:30:20 #10
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_4555328
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:27 schreef zaiga het volgende:
Als je nog helemaal geen programmeerervaring hebt en je wilt netjes leren programmeren dan zou ik gaan voor Java.
Java is idd een heel goed begin, maar geen geschikte eind-taal voor een spel omdat het vrij traag is natuurlijk (alles moet via de JVM).

Het hangt er erg vanaf hoever de topicstarter wil gaan, en hoeveel tijd hij in programmeren wil gaan steken

woensdag 12 juni 2002 @ 11:33:39 #11
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555374
we hebben al twee gasten die momenteel werkzaam zijn als Java programmeur. De stap naar een taal als C++ is dan al iets kleiner.

Wij willen zelf ook gaan experimenteren met NeverWinter Nights. Daar kan je je C++ kennis ook op los laten.

We lopen al een tijd met het idee om een keer te proberen een kleine game te schrijven. Gewoon om te kijken hoe moeilijk het nou precies is en tegen wat voor problemen je allemaal aanloopt. Plot etc hebben we al, 3d art schetsen zijn al gemaakt, een redelijke soundtrack is ook in de maak. Maar probeer dat allemaal maar eens samen te vatten in een game Dat gaat nog wel een jaartje oid duren! Dat geeft niet, we doen het voor de lol.

pi_4555422
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:30 schreef Tijn het volgende:

[..]

Java is idd een heel goed begin, maar geen geschikte eind-taal voor een spel omdat het vrij traag is natuurlijk (alles moet via de JVM).

Het hangt er erg vanaf hoever de topicstarter wil gaan, en hoeveel tijd hij in programmeren wil gaan steken

Inderdeed.. verwacht met Java (voorlopig nog) geen complete app te maken, maar zie Java meer als (luxe) ondersteuning voor je webapp (oei, en beetje afbreuk doe ik nu wel)

HTML + Java (in de vorm van JSP of Servlet) levert een sterke combinatie op, waarmee je een serieus stoere webapp kan maken (vooral icm jdbc, sql, database ondersteuning dus)

maar voor games...

I know I was born, And I know I will die.
The inbetween is mine, I am mine
We have a blog! http://beurdy.xs4all.nl/blog
pi_4555441
Wat voor soort game wil je dan gaan maken??
www.partyflets.tk
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:41:37 #14
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555464
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:39 schreef TooMieTJUH het volgende:
Wat voor soort game wil je dan gaan maken??
Een 3d puzzel/adventure game ala myst, alleen iets meer tempo erin
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:41:48 #15
13777 DoctorB
Bomba je hoofd
pi_4555469
C++, als je later nog java wil doen, vergeet je gewoon een aantal zaken van je C++ cursus en je kunt plots java.

C++ rules!

Indien u het niet eens bent met een van de door mij gedane uitlatingen bent u te dom om deze te begrijpen. Ik verzoek u dan ook zich verder van commentaar te onthouden.
pi_4555478
I recommend C++ ...
pi_4555496
C/C++
To challenge me is to respect chaos, and to respect death!
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:44:11 #18
28799 cimbom
just kidding
pi_4555503
C++, java of Delphi
VB is niks simpel voor beginners (Microsoft) shit
  woensdag 12 juni 2002 @ 11:45:30 #19
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4555523
Lijkt me duidelijk he C++ komt wel erg vaak naar voren als antwoord. Had ik al een beetje verwacht. We gaan met zijn drieen die cursus doorspitten. Ik volg hem en deel de kennis gewoon. Zal ook maar even C++ voor Dummies halen
pi_4555695
Tja..
Als je van blokken houdt zou ik beginnen met C++.
Mocht je toch zoiets hebben van "Ik denk het allemaal niet echt te snappen in het begin en wil een makkelijk opzetje" dan moet je in VB beginnnen.
Wie eenmaal kan programmeren kan elke taal makkelijk leren.
Java zou ik niet aan beginnen, is beknopt, irritant en (relatief) traag (maar ook niet moeilijk).
  woensdag 12 juni 2002 @ 12:17:51 #21
29041 hyperfuzz
foxtrot hotel
pi_4555963
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:56 schreef MAY-be het volgende:
Java zou ik niet aan beginnen, is beknopt, irritant en (relatief) traag (maar ook niet moeilijk).
beknopt? Dan heb je duidelijk nog nooit gezien hoeveel API's er alleen al meegeleverd worden ...
irritant? Syntax lijkt veel op C++, C#, smaken verschillen maar wat is er irritant aan Java?
niet moeilijk? 'T is maar net hoe moeilijk je het zelf wilt maken, er zijn zat ingewikkelde zaken. De eerste stapjes C++ of C zijn ook niet moeilijk...
yankee charlie dinges
pi_4556231
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 12:17 schreef hyperfuzz het volgende:
beknopt? Dan heb je duidelijk nog nooit gezien hoeveel API's er alleen al meegeleverd worden ...
irritant? Syntax lijkt veel op C++, C#, smaken verschillen maar wat is er irritant aan Java?
niet moeilijk? 'T is maar net hoe moeilijk je het zelf wilt maken, er zijn zat ingewikkelde zaken. De eerste stapjes C++ of C zijn ook niet moeilijk...
k... true....
Komt mogelijk omdat ik altijd via KAWA met java heb gewerkt... wat was dat 'n KUTZOOI
(niet dat die drag 'n drop's goed werken, maarja)
En idd weer waar, je kan het zo moeilijk maken als je zelf wil, maar dat geldt voor elke taal.
Enige kleine pluspuntje van java wat mij betreft is dat syntax erg op die van C++ lijkt, is de overstap weer iets makkelijker.

sorry (maar blijf java bagger vinden)

http://oege.lb.hva.nl/~post26/ is wat ik ooit in java heb moeten maken voor school, was in een half uur done (nooit afgemaakt, hadden afgesproken eerst de graphics te verbeteren maar helaas, geen zin in )

Eerste probeersel in Java : http://java.tmfweb.nl
-edit : Wilde hier een space invaders iets van maken maar wederom nooit verder mee gegaan

Nee, is geen spam, is de eerste keer sinds tijden dat ik weer aan die pagina's denk, enkel ter voorbeeld.

[Dit bericht is gewijzigd door MAY-be op 12-06-2002 12:34]

pi_4556246
Nee, nee en nog een nee.

Neem ten eerste iets nieuws, mocht je ooit problemen krijgen
bij je huidige werkgever dan kun je mooi soliciteren met
een nieuwe programmeertaal op zak.

De programmeertaal is 1, maar de werkomgeving is 2.

Mijn persoonlijke keuze zal dan vallen op Visual Studio .NET
met als programmeertaal C#.

De programmeertaal C# komt redelijke overeen met C++ en Java.

Ook voor C# geldt dat het een openstandaard is, met andere woorden het werkt onder Windows en Linux.

Onder Windows werkt alles al, binnen de Linux gemeenschap zijn ze dacht ik momenteel nog bezig met het ontwikkelen ervan.

Met andere woorden wil je een slimme en goede zet zetten?
Kies dan voor C# en Visual Studio .NET.

Gunmen

woensdag 12 juni 2002 @ 12:54:18 #24
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4556587
Gunmen de juiste taal voor het juiste doel. Om een spel te maken is C# geen optie daarvoor moet je echt bij C++ zijn. C# is voor gedistribueerde applicaties.
I don't even know what I'm doing here.
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:02:51 #25
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4556743
Weet trouwens wat je op de hals haalt. Een spel programmeren is meer dan alleen maar een cursus programmeren volgen. Je moet een meer dan gemiddelde kennis hebben van de programmeertaal, abstracte datatypen (zorg dat je heel goed met de standard template library van C++ kan omgaan), kunstmatige intelligentie, computer graphics èn geluid, bestand compressie etc. etc. Beginnen met een mod te maken voor een bestaand spel lijkt me een hele goede keuze.

Heel veel succes ermee.

woensdag 12 juni 2002 @ 13:04:49 #26
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4556771
Haskell.

[edit: Hier kun je geen spellen mee schrijven, maar is VEEL krachtiger dan welke imperatieve taal dan ook.]

[Dit bericht is gewijzigd door Hrun op 12-06-2002 13:06]

Anything that contributes to depopulating earth, is good.
pi_4556775
Is het niet een beetje te hoog gegrepen om een spel te gaan maken als je nog nooit geprogrammeerd hebt?
Beter een baas onder je duim, dan tien bovenop
Trekt bij warm weer een poncho aan
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:08:03 #28
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4556830
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 13:05 schreef Lucille het volgende:
Is het niet een beetje te hoog gegrepen om een spel te gaan maken als je nog nooit geprogrammeerd hebt?
als je serieus een spel wilt maken moet je alleen een goede "organiser/designer" zijn, dus een goed idee hebben, en de juiste mensen enthousiast maken.

hij kan beter een cursus teamleider ofzo volgen..

woensdag 12 juni 2002 @ 13:09:14 #29
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4556856
quote:
Denk het ook wel, maar als je met een heel team van enthousiaste personen gaat werken dan lijkt het me dat je best interessante dingen kan maken. Zolang ze maar niet meteen het idee hebben dat er meteen een spel van commerciele kwaliteit uit komt rollen.
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:11:46 #30
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4556909
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 13:09 schreef Skull het volgende:

[..]

Denk het ook wel, maar als je met een heel team van enthousiaste personen gaat werken dan lijkt het me dat je best interessante dingen kan maken. Zolang ze maar niet meteen het idee hebben dat er meteen een spel van commerciele kwaliteit uit komt rollen.

voor een eerste spel zijn slechts 2 dingen belangrijk:
1. speelbaarheid.
2. verslaving.

het leuke van een spel maken is dat de wel goed moet nadenken over de user interface, en, al is dat voor PC games niet zo sterk, foutloosheid. dus wat dat betreft is een spel maken voor een beginnende programmeur best een goede les.

woensdag 12 juni 2002 @ 13:14:36 #31
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4556962
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 13:11 schreef Hrun het volgende:

[..]

voor een eerste spel zijn slechts 2 dingen belangrijk:
1. speelbaarheid.
2. verslaving.

het leuke van een spel maken is dat de wel goed moet nadenken over de user interface, en, al is dat voor PC games niet zo sterk, foutloosheid. dus wat dat betreft is een spel maken voor een beginnende programmeur best een goede les.

Jij hebt het over spelletjes zoals Tetris of PacMan.
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:16:25 #32
12572 terabyte
ongelooflijke nerd
pi_4556989
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:24 schreef Shadowbuilder het volgende:
Ik mag van mijn baas een cursus volgen. Ik dacht zelf aan
een programmeertaal. Met welke taal kan je het best spellen schrijven? Dat lijkt me namelijk wel erg leuk.
Ik heb zelf ervaring met Visual Basic, C++, C# en Java.

Als ik jou was, zou ik gaan voor C++, want dat wordt overal gebruikt en is zeer krachtig.
Ga iig niet voor Visual Basic.

Java is niet native, hetzelfde geldt voor C#.

C++ werkt onder Windows, Linux, etc

Dual AMD Ahtlon XP 3000+, 1024 MB PC3100 DDR-RAM, 2x 100 GB 10.000 RPM HDD SCSI, GeForce4 Ti4600 128MB+DVI, 17" TFT, DVD+RW/R 228K 12/10/32/2,5[br][br]Vraag gratis een @ik.besta.niet.meer e-mailadres aan!!!!
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:45:51 #33
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4557504
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 13:14 schreef Skull het volgende:

[..]

Jij hebt het over spelletjes zoals Tetris of PacMan.

als hij een Doom 3 kloon zelf denkt te kunnen maken, dan moet hij al helemaal niet aan programmeren beginnen, want het enige wat je dan moet kunnen is de doom 3 engine aansturen een 3d wereld maken, goede AI erin, en leuke missies maken. evt met multiplayer opties. maar dat heeft al helemaal niets meer met programmeren te maken.
  woensdag 12 juni 2002 @ 13:48:55 #34
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4557572
Om even on-topic te zijn, als je spellen wilt maken met een daarvoor gemaakte programmeertaal, neem dan Amos.

wel amiga only, maar werkt perfect.

woensdag 12 juni 2002 @ 15:30:26 #35
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4559508
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 13:45 schreef Hrun het volgende:

[..]

als hij een Doom 3 kloon zelf denkt te kunnen maken, dan moet hij al helemaal niet aan programmeren beginnen, want het enige wat je dan moet kunnen is de doom 3 engine aansturen een 3d wereld maken, goede AI erin, en leuke missies maken. evt met multiplayer opties. maar dat heeft al helemaal niets meer met programmeren te maken.

Belachelijke uitspraak ga ik niet eens op in
  woensdag 12 juni 2002 @ 15:43:24 #36
12750 Hrun
Special Obedience
pi_4559815
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 15:30 schreef Skull het volgende:

[..]

Belachelijke uitspraak ga ik niet eens op in

woensdag 12 juni 2002 @ 15:44:21 #37
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_4559839
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:27 schreef Tijn het volgende:
Andere talen die je zou kunnen gaan leren zijn Java, C# (.NET), Delphi of Visual Basic.

De laatste 2 zijn meer geschikt voor beginners. Ze zijn redelijk eenvoudig en je hebt snel resultaten.

Delphi heb ik nooit mee gewerkt, maar VB is zeker niet geschikt voor beginners, VB is geschikt voor niemand. het is bijzonder moeilijk netjes gestructureerd te programmeren in VB, voor een beginner zonder kennis van programmeren is dit absoluut niet te doen en je gaat je dus foute manieren van 'programmeren' aanleren.

Voor een beginner zou ik Java kiezen.

It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 12 juni 2002 @ 15:44:46 #38
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4559856
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 15:43 schreef Hrun het volgende:

[..]

pff..n00b
  woensdag 12 juni 2002 @ 16:15:11 #39
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4560569
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 15:44 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Delphi heb ik nooit mee gewerkt, maar VB is zeker niet geschikt voor beginners, VB is geschikt voor niemand. het is bijzonder moeilijk netjes gestructureerd te programmeren in VB, voor een beginner zonder kennis van programmeren is dit absoluut niet te doen en je gaat je dus foute manieren van 'programmeren' aanleren.

Voor een beginner zou ik Java kiezen.

Als je uitgaat van gestructureerd leren programmeren dan zou ik ook eerder zeggen neem Java ipv VB. Maar je vergelijkt wel twee compleet verschillende talen met elkaar.

Zo slecht is VB trouwens ook weer niet. Je draait er snel een eenvoudig programmaatje mee in elkaar en qua structurele opzet ligt het eerder aan de programmeur dan aan de taal wanneer het een zooitje wordt.
Tuurlijk is de taal niet zo netjes, elegant en uitgebreid opgezet zoals Java (of liever C++), dat is het doel van de taal ook helemaal niet geweest. Gewoon een kwestie van de juiste taal kiezen bij het juiste project.

Natuurlijk ga (/kan) je geen groot 3d spel, of een programma als Photoshop of een dll die supersnelle functies levert, in VB bouwen (ook niet in Java btw). Maar moet je een UI bouwen voor een bepaalde library of control, of een programma maken zoals Win Commander dan lijkt me VB helemaal niet zo'n slechte keuze. Ja je kan afvragen of Delphi of BC Builder niet een betere keus is, maar daar gaat het nu niet om. VB is best geschikt om bepaalde programma's mee te bouwen.

Ugh...back 2 work

woensdag 12 juni 2002 @ 17:09:56 #40
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_4561830
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 16:15 schreef Skull het volgende:
Zo slecht is VB trouwens ook weer niet. Je draait er snel een eenvoudig programmaatje mee in elkaar en qua structurele opzet ligt het eerder aan de programmeur dan aan de taal wanneer het een zooitje wordt.
Maar de opzet van VB is zo dat je erg makkelijk slordig gaat programmeren (vanuit de GUI ipv vanuit je datamodellen, precies verkeerd om dus). het kent ook geen echte OO e.d., plus dat de taal Basic an sich natuurlijk niet een van de prettigste is. de enige serieuze toepassing die ik voor VB kan verzinnen is prototyping voor de GUI, waarna je het hele zakie in b.v. C++ netjes uitprogrammeert. maar dat geldt natuurlijk alleen als je een windows programma maakt (en waarom zou je dat willen )
quote:
Tuurlijk is de taal niet zo netjes, elegant en uitgebreid opgezet zoals Java (of liever C++),
C++ is ook niet netjes, ook niet erg geschikt om in te leren programmeren.
quote:
dat is het doel van de taal ook helemaal niet geweest. Gewoon een kwestie van de juiste taal kiezen bij het juiste project.
True, maar noem mij een toepassing waar je VB voor je uiteindelijke programma wilt gebruiken en waar het niet beter kan in een andere taal.
quote:
Natuurlijk ga (/kan) je geen groot 3d spel, of een programma als Photoshop of een dll die supersnelle functies levert, in VB bouwen (ook niet in Java btw). Maar moet je een UI bouwen voor een bepaalde library of control, of een programma maken zoals Win Commander dan lijkt me VB helemaal niet zo'n slechte keuze. Ja je kan afvragen of Delphi of BC Builder niet een betere keus is, maar daar gaat het nu niet om. VB is best geschikt om bepaalde programma's mee te bouwen.
Het gaat erom de beste tool te kiezen, ik kan zo niks bedenken waarvoor VB de beste tool is. (behalve dan misschien prototyping, maar da's natuurlijk niet het uiteindelijke product wat je aflevert)

Aangezien het hier gaat over iemand die nog moet leren programemren: kies voor Java

It is impossible to live a pleasant life without living wisely and well and justly.
And it is impossible to live wisely and well and justly without living a pleasant life.
  woensdag 12 juni 2002 @ 18:05:57 #41
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4562632
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 17:09 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Maar de opzet van VB is zo dat je erg makkelijk slordig gaat programmeren (vanuit de GUI ipv vanuit je datamodellen, precies verkeerd om dus).

Onzin. Je datamodellen behoor je in principe al uitgewerkt te hebben voordat je uberhaupt gaat programmeren. Ligt aan de programmeur niet aan de taal.
quote:
het kent ook geen echte OO e.d.
Met dit argument wordt het aantal "echte" programmeertalen wel heel erg klein.
quote:
, plus dat de taal Basic an sich natuurlijk niet een van de prettigste is.
Ligt er maar aan hoe je het ziet. Ik heb ook liever C++ dan VB natuurlijk. Maar je kan best wel aardige dingen doen met VB. Maar ja als je gaat nuilen over syntax en semantiek en een echte theorie man bent ipv praktijk, ja dan kan ik me voorstellen dat je niet graag met VB werkt. Waar ik me dan wel over verbaas is dat je dan niet op de correcte manier begint te werken.
quote:
de enige serieuze toepassing die ik voor VB kan verzinnen is prototyping voor de GUI, waarna je het hele zakie in b.v. C++ netjes uitprogrammeert.
Dat is al een behoorlijk goed voorbeeld.
Utilities zoals Win Commander dus
Frontend voor een database.
GUI voor een programmeer library.

Vergis je niet in de hoeveelheid programma's die je daarmee beschrijft.

quote:
maar dat geldt natuurlijk alleen als je een windows programma maakt (en waarom zou je dat willen )
Aha Linux fan, I knew it all along.
quote:
C++ is ook niet netjes, ook niet erg geschikt om in te leren programmeren.
Ik vind zelf eerst leren programmeren in een wat meer basis taal als C en vervolgens overstappen op C++ en Java wel een goede methode. Je leert op die manier niet afhankelijk te zijn van een compiler / taal die veel dingen voor je regelt zoals garbage collection, STL etc, maar uiteindelijk leer je wel programma's te ontwikkelen met een hogere programmeertaal.
quote:
True, maar noem mij een toepassing waar je VB voor je uiteindelijke programma wilt gebruiken en waar het niet beter kan in een andere taal.

Het gaat erom de beste tool te kiezen, ik kan zo niks bedenken waarvoor VB de beste tool is. (behalve dan misschien prototyping, maar da's natuurlijk niet het uiteindelijke product wat je aflevert)

Beter wil niet altijd zeggen syntactisch mooier. Kosten zijn ook belangrijk. Ik zit VB ook niet aan te prijzen als de meest fantastische taal die er is, lees mijn post dan nog maar eens door. Ik zeg zelfs zelf ook dat je beter in Java dan VB kan leren programmeren. Maar er zijn hier een aantal lui die VB compleet de grond in stampen en dat is echt complete onzin.
  woensdag 12 juni 2002 @ 19:18:09 #42
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_4563506
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 18:05 schreef Skull het volgende:
Onzin. Je datamodellen behoor je in principe al uitgewerkt te hebben voordat je uberhaupt gaat programmeren. Ligt aan de programmeur niet aan de taal.
Het gaat hier over een beginnende programmeur, de kans dat zo iemand verkeerd begint is erg groot. een gevorderde programmeur zal dit misschien niet doen, maar die zal waarschijnlijk niet voor VB kiezen
quote:
Met dit argument wordt het aantal "echte" programmeertalen wel heel erg klein.
Volledige OO heeft bijna geen enkele taal, maar VB is wel erg beperkt.
quote:
Ligt er maar aan hoe je het ziet. Ik heb ook liever C++ dan VB natuurlijk. Maar je kan best wel aardige dingen doen met VB. Maar ja als je gaat nuilen over syntax en semantiek en een echte theorie man bent ipv praktijk, ja dan kan ik me voorstellen dat je niet graag met VB werkt. Waar ik me dan wel over verbaas is dat je dan niet op de correcte manier begint te werken.
Ik ben wel een praktijk man qua programmeren, maar wel een die vind dat de theorie goed moet zitten, als de basis er niet is dan wordt 't niks. de taal VB is te slordig en te beperkt voor serieus gebruik
quote:

Dat is al een behoorlijk goed voorbeeld.
Utilities zoals Win Commander dus
Frontend voor een database.
GUI voor een programmeer library.

Vergis je niet in de hoeveelheid programma's die je daarmee beschrijft.

die ongetwijfeld netter gekund hadden in een andere taal.
het gaat er niet alleen om hoe snel je een systeem in elkaar draait, maar ook hoe onderhoudbaar het is, dat kost nl. ook geld.
quote:
Aha Linux fan, I knew it all along.
Dat niet alleen, ik heb ook nog een grondige afkeer voor IDE's en GUI-builders
quote:
Ik vind zelf eerst leren programmeren in een wat meer basis taal als C en vervolgens overstappen op C++ en Java wel een goede methode. Je leert op die manier niet afhankelijk te zijn van een compiler / taal die veel dingen voor je regelt zoals garbage collection, STL etc, maar uiteindelijk leer je wel programma's te ontwikkelen met een hogere programmeertaal.
Imho kan je je beter eerst goed leren OO programmeren en daarna pas met dingen als geheugenbeheer en pointers rommelen. In een taal als java hoef je je om dat soort details niet druk te maken en kan je je concentreren op het leren netjes programmeren. als je eenmaal voldoende 'feeling' hebt voor netjes programmeren kan je overstappen naar een taal als C++ en je druk maken over de iets betere controle die je daarmee over de machine hebt.
quote:
Beter wil niet altijd zeggen syntactisch mooier. Kosten zijn ook belangrijk. Ik zit VB ook niet aan te prijzen als de meest fantastische taal die er is, lees mijn post dan nog maar eens door. Ik zeg zelfs zelf ook dat je beter in Java dan VB kan leren programmeren. Maar er zijn hier een aantal lui die VB compleet de grond in stampen en dat is echt complete onzin.
Ik ben nog steeds niet overtuigd van het bestaansrecht van VB
  woensdag 12 juni 2002 @ 19:21:56 #43
25618 SKa_BoSS
ruder than you!
pi_4563548
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 11:27 schreef Tijn het volgende:
De meeste games worden geschreven in C++ omdat het een hele snelle taal is en dat is belangrijk voor een spel.

De laatste 2 zijn meer geschikt voor beginners. Ze zijn redelijk eenvoudig en je hebt snel resultaten. Nadeel is dat ze minder snel zijn, minder functies hebben en meestal grotere files opleveren. En bij Visual Basic is een bijkomend nadeel dat iedereen die je programma wil draaien eerst de Visual Basic Runtimes nodig heeft.

Hou er rekening mee dat een taal als C++ niet makkelijk is, zeker niet als beginnende programmeur!

Bij Delphi heb je ook eerst de Borland Database Engine nodig voor je't kan draaien...
pi_4564862
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 19:21 schreef SKa_BoSS het volgende:

[..]

Bij Delphi heb je ook eerst de Borland Database Engine nodig voor je't kan draaien...

Alleen als je d'r gebruik van maakt.
pi_4564871
java zou ik iig niet gaan programmeren, complete baggertaal

C++ of C#

Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  woensdag 12 juni 2002 @ 21:55:50 #46
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_4565885
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 20:55 schreef Vision het volgende:
java zou ik iig niet gaan programmeren, complete baggertaal
Goed argument
  woensdag 12 juni 2002 @ 22:47:22 #47
3771 lzandman
The Man NOR the Myth
pi_4567164
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 20:54 schreef Los_Bastardos het volgende:

[..]

Alleen als je d'r gebruik van maakt.

Wat bijna niemand (meer) doet, omdat onder Windhoos ADO nu eenmaal de standaard is en Delphi dat inmiddels ook met handige components ondersteund. (Natuurlijk was het daarvoor ook al mogelijk om ADO te gebruiken, want Delphi kan volledig gebruik maken van COM).

Verder vind ik zelf JAVA ook een goede taal om mee te beginnen. Dit omdat JAVA je gewoon dwingt om netjes te programmeren. PASCAL zou je ook kunnen gebruiken (met die taal heb ik ook programmeren geleerd).

Voor Win32 desktop applicaties zou ik kiezen voor Delphi, omdat het gewoon een zeer krachtige omgeving is om programma's in te maken. VB is te beperkt in mijn ogen (alhoewel met de nieuwste .NET versie er een hoop verbeterd schijnt te zijn). VC++ is in mijn ogen vaak te omslachtig, vooral als je ziet hoe makkelijk bepaalde zaken in Delphi gedaan kunnen worden.

Wil je echter gamez maken, dan moet je volgens mij wel VC++ gebruiken. Niet alleen vanwege performance issues, maar bijv. ook omdat alle development kits (van de grafische engines enz.) hierop gebaseerd zijn. Je zou gewoon teveel tijd kwijt zijn om alles geschikt te maken voor een omgeving als Delphi.

[Dit bericht is gewijzigd door lzandman op 12-06-2002 22:53]

What's the speed of Dark?
  woensdag 12 juni 2002 @ 23:23:24 #48
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4567960
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 19:18 schreef Aaargh! het volgende:

[..]

Ik ben nog steeds niet overtuigd van het bestaansrecht van VB

Nee, VB is niet zo'n mooie taal als Java of C++.
Nee, VB is niet OO, is ook nooit de bedoeling geweest.
Ja, VB programma's zijn trager dan andere talen (alhoewel de prestaties tegenwoordig behoorlijk goed zijn en bij lange na niet zo enorm traag als Java )
Ja, het toepassingsgebied van VB is beperkt, maar waar het voor bedoeld is (nl voornamelijk frontend ontwikkeling) doet ze het meer dan uitstekend. De toepassingsgebieden van Java waar het echt in exceleert zijn overigens ook niet zo enorm groot.

Maar al deze zaken wegen niet op tegen het feit dat VB applicaties zeer eenvoudig en snel zijn te ontwikkelen. Ze zijn wel netjes te ontwikkelen en zeker ook goed te onderhouden, mits ontwikkelt door een beetje fatsoenlijke programmeur. Alleen je moet niet vergeten dat je VB alleen voor bepaalde projecten moet gebruiken.

Als dat niet voldoende bestaansrechts is dan jammer dan.

<edit>

Dit is nog steeds in het kader VB is geen kuttaal.
Leren programmeren doe je maar in Java, Pascal, C of C++.

[Dit bericht is gewijzigd door Skull op 12-06-2002 23:29]

woensdag 12 juni 2002 @ 23:28:02 #49
19597 Skull
Stay hungry!
pi_4568028
dubbelpost

[Dit bericht is gewijzigd door Skull op 12-06-2002 23:30]

pi_4568061
kan je niet best een cursus volgen die je ook nog op 'n zinnige manier van pas kan komen met je werk?
Bestiality sure is a fun thing to do. But I have to say this as a warning to you:
With almost all animals you can have a ball, but the hedgehog can never be buggered at all.
pi_4568100
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 21:55 schreef Aaargh! het volgende:

Goed argument

mening. geen argument
Als de natuur perfect was...
... zouden alle anorexialijders automatisch in vluchtelingenkampen worden geboren
  donderdag 13 juni 2002 @ 02:05:12 #52
2671 Aaargh!
Gebruik op eigen risico.
pi_4569653
quote:
Op woensdag 12 juni 2002 23:32 schreef Vision het volgende:

[..]

mening. geen argument

Beetje onderbouwen met goede argumenten zou wel mogen.
  dinsdag 18 juni 2002 @ 18:42:39 #53
28484 Shadowbuilder
Father Jacob Vassey
pi_4642626
Ik heb al heel wat replies gemist zeg

Maar om een en ander even duidelijk te maken. Ik ga dit NIET alleen doen. Zoals ik al eerder schreef hebben we het plan opgevat om met een team van 10/15 man te gaan werken.
Ik mocht een leuke cursus uitkiezen van mijn baas en dit leek me ideaal en leuk om te leren.

We hebben een verhaallijn/plot, we zijn al flink bezig geweest met art maken. Er is al een groot deel van de soundtrack af.
Nu willen we met minimaal drie C++ programmeurs aan de game zelf gaan beginnen.

In andere zaken zoals Direct X zijn we ons natuurlijk ook al zwaar aan in het verdiepen.

Dit is een meerjarenplan. Ik verwacht geen commerciele game te maken, omdat dat gewoon nog niet haalbaar is. Mocht er een leuk resultaat uiit komen over een aantal jaren dan zullen we dat gewoon gratis via het internet verspreiden.
Het is gewoon een experiment om te zien tegen wat voor problemen je allemaal tegenkomt op zo'n project. Het is gewoon weer eens wat anders dan postzegels ofzo verzamelen

Ik heb alleen maar lange termijn hobbies eigelijk. AD&D ben ik ook al jaren mee bezig in dezelfde setting

abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')