Vorige deel: [Tournament] Beste 80s Film - Halve finalesquote:Op vrijdag 25 februari 2011 20:24 schreef Lonewolf2003 o.a. het volgende:
Deze ronde sluit,omdat ik komende week op vakantie ben, op maandag 7 maart.
Ik vind dat dus voor alle films gelden, behalve de jaren 80. Ik ben biased, want ik ben opgegroeid in de jaren 80/90 en dus waardeer ik de films niet alleen op hun kille merites, maar ook op de formatieve kwaliteiten die ze op m'n leven hebben gehad (en dat zal voor veel mensen gegolden hebben gezien de positie van Star Wars tot in de kwartfinalequote:Op zaterdag 12 februari 2011 20:04 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Films zijn idd een tijdsbeeld. Maar imo overstijgen de echte klassiekers die culturele bewustzijn van het decenium waarin ze zijn gemaakt. Die raken aan een dieper bewustzijn dat in alle decennia geldt.
quote:Only in the 80s could a film like this have been taken at face value. In fact, the film acts as a sort of shadow play of the tackily neon, terribly hairstyled soul of 1980s American culture. In these more enlightened times, it's easy to laugh at Commando's 80s terribleness: the homoerotic undertones, the ridiculous dialogue, the implausible stunts, the comically excessive violence, the simple right-wing ideology underpinning the slaughter. But Commando transcends the tropes of the 80s action genre by embracing its own ludicrousness. It's almost as if the film-makers knew that the genre they were operating in was absurd, and decided to embrace the absurdity and push it to its very limits. They were making the film for the evolved future generations of movie fans.
Probably the biggest clue is in the film's plot, which I'll summarise: former commando John Matrix (!) has his daughter kidnapped by Arius, former dictator of a fictional Latin-American republic, who Matrix helped depose from his seat of power. In an ironic twist, Matrix is forced to assassinate the same president he helped to install, or his daughter dies. His character must struggle through an inner moral battle, with the life of his daughter weighed up against the freedom of a nation.
Except none of it ever happens. Arnie's character resolutely ignores the plot: he kills every bad guy who tries to talk to him, until they resort to strapping him down on a table just to tell him the plot essentials. Having been put on a plane to begin his mission, Arnie kills the goon watching over him and exits the aircraft mid-take-off in a scene that's completely implausible for at least three wonderful reasons. From there on, he spends the rest of the film murdering every bad guy in sight with a resolute lack of moral concern.
This is a film where the hero almost literally shoots the plot in the head until the film is over. It's as though another, much smarter film is in there, only for John Matrix, the essence of 80s action distilled and coalesced into one character, to symbolically shoot it in the head in favour of the quip-filled, hilarious, utterly stupid madness that actually makes it onto the screen.
The film acts out its generic meta-dialogue within its own screenplay. It becomes 80s action multiplied by 80s action. The 80s squared. The 6400s, if you will. This is why Commando isn't just an 80s action movie but THE 80s action movie, why the quips are funnier, the body-count higher, the bad guys more comical, the action more satisfying, the celebration of the hero's uber-manliness so over-zealous. The film-makers saw the light at the end of the tunnel, and it was the muzzle flare of a minigun.
In de eerste plaats natuurlijk Brazil. Maar volgens mij heb jij het alleen over Amerikaanse films? Engelse films uit de jaren 80 zijn veelal ook typisch of onmiskenbaar 80s, maar anders dan Amerikaanse, of Nederlandse/Japanse/Russische.quote:Op donderdag 3 maart 2011 11:49 schreef speknek het volgende:
De tweede is de ultra-cynische (en keiharde) toekomstfilm, waar alle hoop op een goede toekomst verloren is, zoals Robocop met z'n verloren Detroit, Terminator met Judgment Day, Escape from New York, Running Man, Blade Runner, Total Recall.. Zijn er nog films die daarmee te vergelijken zijn?
In de regel wel Amerikaanse films ja. Hoe je het ook wendt of keert hebben die het monopolie op de cinema popcultuur.quote:Op vrijdag 4 maart 2011 00:11 schreef California het volgende:
In de eerste plaats natuurlijk Brazil. Maar volgens mij heb jij het alleen over Amerikaanse films?
Kun jij een onmiskenbare jaren zestig filmstroming noemen? Zo van, dat kon alleen toen?quote:Engelse films uit de jaren 80 zijn veelal ook typisch of onmiskenbaar 80s, maar anders dan Amerikaanse, of Nederlandse/Japanse/Russische.
Ik zie trouwens niet in waarom 80s films uniek zijn in de manier waarop ze hun tijdgeest uitdragen of aan de kaak stellen. Waarom zouden films uit WOII of ten tijde van de wederopbouw of uit 1968 dat niet doen?
Ja, de Nouvelle Vague. Experimentele stroming van films waar de oude Hollywood-wetten van hoe een film gemaakt worden aan de kaak wordt gesteld. Begonnen in Frankrijk met films van Godard, Truffaut en Resnais, maar daarna ook overgewaaid naar andere landen, zoals Tsjechië (Milos Forman. Jiri Menzel) of Japan (Seijun Suzuki, Shindo, Teshigahara).quote:Op vrijdag 4 maart 2011 20:16 schreef speknek het volgende:
[..]
In de regel wel Amerikaanse films ja. Hoe je het ook wendt of keert hebben die het monopolie op de cinema popcultuur.
[..]
Kun jij een onmiskenbare jaren zestig filmstroming noemen? Zo van, dat kon alleen toen?
Helemaal mee eens. Dat is één van de betere kanten van internet. De ruimere en makkelijkere beschikbaarheid van obscuurdere, onbekendere films, muziek etc.quote:Op dinsdag 8 maart 2011 14:39 schreef Frollo het volgende:
Wat ik wel grappig vind is dat dit tournament er zonder internet waarschijnlijk heel anders had uitgezien. Natuurlijk omdat het een online tournament is, duh, maar ook omdat filmliefhebbers dankzij forums als FOK! vele jaren later alsnog kennis hebben kunnen maken met films die in de tijd zelf bijna letterlijk uit een andere wereld kwamen.
Zelf had ik bijvoorbeeld in de jaren 80 echt nog nooit gehoord van Idi I Smotri (Come and See) en Hotaru no haka (Grave of the Fireflies) en ik zou al helemaal niet op het idee gekomen zijn dat die bij de beste vier films van die periode zouden horen.
Of ligt dat aan mij?
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |