Ik ook niet, maar dit zijn films die toch wel vaak op tv geweest zijnquote:Op donderdag 27 januari 2011 08:36 schreef Frollo het volgende:
OMG het valt me echt tegen hoe weinig ik er ken.
Ik heb helemaal niets met horror-, maffia- en oorlogsfilms, dat scheelt natuurlijk al.
Zal best, maar dan kijk ik dus niet.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dit zijn films die toch wel vaak op tv geweest zijn
Er zijn nog zeven niet-Engelstalige films als ik goed geteld heb. Dat is niet erg veel op 32 films. Ik betwijfel of één daarvan de finale gaat halen. In dit soort toernooien zijn minder bekende films uiteindelijk nog altijd eerder in het nadeel, dan in het voordeel.quote:Op donderdag 27 januari 2011 11:38 schreef speknek het volgende:
[..]
Ik ook niet, maar dit zijn films die toch wel vaak op tv geweest zijn
(behalve de buitenlandse dan, dat is altijd wel jammer aan zulke tournoois, die fietsen zo de finale in omdat de enige die die film gezien heeft er ook op stemt).
Waarvan er 6 tegenover een andere niet-Engelstalige film staanquote:Op donderdag 27 januari 2011 19:00 schreef Gillingham het volgende:
[..]
Er zijn nog zeven niet-Engelstalige films als ik goed geteld heb. Dat is niet erg veel op 32 films. Ik betwijfel of één daarvan de finale gaat halen. In dit soort toernooien zijn minder bekende films uiteindelijk nog altijd eerder in het nadeel, dan in het voordeel.
Blade Runner!quote:Op donderdag 10 februari 2011 18:32 schreef Falco het volgende:
1 ] Star Wars: Episode V - The Empire Strikes Back (1980) - Platoon (1986)
2 ] Raiders of the Lost Ark (1981) - Nuovo Cinema Paradiso (1988)
3 ] Dip huet seung hung (The Killer) (1989) - Idi I Smotri (Come and See) (1985)
4 ] Star Wars: Episode VI - Return of the Jedi (1983) - The Shining (1980)
5 ] Once Upon a Time in America (1984) - Das Boot (1981)
6 ] The Untouchables (1987) - Hotaru no haka (Grave of the Fireflies) (1988)
7 ] Blade Runner (1982) - Full Metal Jacket (1987)
8 ] The Fly (1986) - Aliens (1986)\
Idi i smotri gaat dit tournament zo hard ownenMisschien dat ik zijn tegenstander nog zie als update voor de statistieken, maar goed dat terzijde.
Misschien een gek idee, maar je kunt hem ook gewoon kijken omdat het een coole actiefilm isquote:Op donderdag 10 februari 2011 18:32 schreef Falco het volgende:
Idi i smotri gaat dit tournament zo hard ownenMisschien dat ik zijn tegenstander nog zie als update voor de statistieken, maar goed dat terzijde.
Stilistisch is het een iconische film en qua verhaal (goed vs. kwaad, man vs. machine) is het ook behoorlijk goed. Maar vooral de sfeer die de film uitademt is haast ongeëvenaard.quote:Op vrijdag 11 februari 2011 23:39 schreef picodealion het volgende:
Ik snap echt niet wat er zo leuk is aan Blade Runner.
Dat laatste ben ik het totaal niet mee eens. Het gaat om de beste film uit de jaren '80 niet de beste film over de jaren '80. Anders zouden er wel meer films niet meer thuis horen hier, Platoon, Das Boot, Hotaru no haka, Idi I Smotr enz gaan ook niet echt over de jaren '80quote:Op zaterdag 12 februari 2011 13:45 schreef speknek het volgende:
Blade Runner is een vleesgeworden jaren tachtig film (alhoewel het verhaal van Philip K. Dick natuurlijk ouder was). Waar in de vroegere jaren van de SF vooral een hoopvolle, soms utopische toekomst werd voorspeld (denk aan Star Trek), de techniek ging alle oorlog overbodig maken en de mensheid samenbrengen, was dat gevoel in de jaren tachtig compleet omgedraaid. Onder Thatcher en Reagan, maar vooral de Bomb Scare, was de toekomst helemaal niet meer hoopvol. Technologische ontwikkeling leidde tot vernietiging en verval van de sociale en morele orde. Het was een cyberpunk film voordat we wisten wat cyberpunk was.
Dat zie je niet alleen terug in de prachtige noir setting, waarbij het paradijselijke Los Angeles in een grote donkere uitlaatpijp is veranderd, maar ook in het thema van het klonen van mensen, de film is in grote mate een filosofische overpeinzing over wat dat betekent voor onze moraliteit, over mens zelf zijn.
Full Metal Jacket is een film die over de culturele mindset van de jaren zestig en zeventig gaat, daarom hoort ie hier niet.
Je kunt ze imo niet los zien. Films zijn cultuur, en maken deel uit van een cultureel bewustzijn. Goed beschouwd is Star Wars best wel bagger, de klik die je ermee krijgt is er niet eentje van cinematografie of scripting, maar die van archetypen en verbeelding, en die zijn beiden heel sterk cultureel bepaald. Daarnaast evolueren ze, en als je dat niet in ogenschouw neemt, is een film als Transformers een betere film dan min of meer alles dat voor de jaren negentig is uitgebracht. Betere editing, betere camerstandpunten, een opbouw van het verhaal die precies de juiste snaren bespeelt en uiteraard betere special effects.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 15:01 schreef Lonewolf2003 het volgende:
Dat laatste ben ik het totaal niet mee eens. Het gaat om de beste film uit de jaren '80 niet de beste film over de jaren '80. Anders zouden er wel meer films niet meer thuis horen hier, Platoon, Das Boot, Hotaru no haka, Idi I Smotr enz gaan ook niet echt over de jaren '80
Misschien dat ik om die reden zowel Star Wars als Blade Runner niet kan waarderen. Bij veel films lukt het me niet dat tijdsbeeld erbij te houden, en kan ik er niet met plezier naar kijken. Bij andere films (bv. Duck Soup of Metropolis) lukt het me dan weer wel.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Je kunt ze imo niet los zien. Films zijn cultuur, en maken deel uit van een cultureel bewustzijn. Goed beschouwd is Star Wars best wel bagger, de klik die je ermee krijgt is er niet eentje van cinematografie of scripting, maar die van archetypen en verbeelding, en die zijn beiden heel sterk cultureel bepaald. Daarnaast evolueren ze, en als je dat niet in ogenschouw neemt, is een film als Transformers een betere film dan min of meer alles dat voor de jaren negentig is uitgebracht. Betere editing, betere camerstandpunten, een opbouw van het verhaal die precies de juiste snaren bespeelt en uiteraard betere special effects.
Films zijn onderdeel van een tijdsbeeld. Ze zijn zelf een tijdsbeeld.
Ik heb Blade Runner niet gezien in de jaren '80, pas een jaar of 7 geleden of zo en ik vond het helemaal niet bijzonder, dus het kan voor beiden gelden.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:55 schreef speknek het volgende:
(overigens vind ik zelf Blade Runner dan wel redelijk goed oud geworden)
Films zijn idd een tijdsbeeld. Maar imo overstijgen de echte klassiekers die culturele bewustzijn van het decenium waarin ze zijn gemaakt. Die raken aan een dieper bewustzijn dat in alle decennia geldt.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Je kunt ze imo niet los zien. Films zijn cultuur, en maken deel uit van een cultureel bewustzijn. Goed beschouwd is Star Wars best wel bagger, de klik die je ermee krijgt is er niet eentje van cinematografie of scripting, maar die van archetypen en verbeelding, en die zijn beiden heel sterk cultureel bepaald. Daarnaast evolueren ze, en als je dat niet in ogenschouw neemt, is een film als Transformers een betere film dan min of meer alles dat voor de jaren negentig is uitgebracht. Betere editing, betere camerstandpunten, een opbouw van het verhaal die precies de juiste snaren bespeelt en uiteraard betere special effects.
Films zijn onderdeel van een tijdsbeeld. Ze zijn zelf een tijdsbeeld.
Misschien gewoon omdat het hele leuke films zijn.quote:Of anders hadden films als Flodder of Commando niet eens mee hoeven doen. Ik snap dan ook niet wat het leuke is van een jaren tachtig film tournooi. Doe gewoon een filmtournooi en filter de resultaten op jarig tachtig ofzo.
Beiden dit jaar,quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:55 schreef speknek het volgende:
Een belangrijke vraag is dus, wanneer heb je Star Wars of Blade Runner gezien?
Waarom is dat belangrijk? Als je films een beetje wilt kunnen waarderen, moet je ze toch ook in tijdsperspectief kunnen plaatsen? Sterker, ik denk dat dat één van de belangrijkste punten is om ook over oudere films een mening te kunnen hebben.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:55 schreef speknek het volgende:
Een belangrijke vraag is dus, wanneer heb je Star Wars of Blade Runner gezien?
Ik denk dat het te maken heeft met of je je überhaupt kan inleven in de tijdsgeest. Ik ben 25, kwam pas op een leeftijd dat ik films (muv Disney) kon waarderen tegen het eind van de jaren 90. Dat ik zulke films nog eens een decennium later zie helpt ook niet wat dat betreft.quote:Op zaterdag 12 februari 2011 23:12 schreef vinnypassy het volgende:
[..]
Waarom is dat belangrijk? Als je films een beetje wilt kunnen waarderen, moet je ze toch ook in tijdsperspectief kunnen plaatsen? Sterker, ik denk dat dat één van de belangrijkste punten is om ook over oudere films een mening te kunnen hebben.
Betere editing? Betere camerastandpunten??? Hoe kom je erbij?quote:Op zaterdag 12 februari 2011 18:50 schreef speknek het volgende:
[..]
Daarnaast evolueren ze, en als je dat niet in ogenschouw neemt, is een film als Transformers een betere film dan min of meer alles dat voor de jaren negentig is uitgebracht. Betere editing, betere camerstandpunten, een opbouw van het verhaal die precies de juiste snaren bespeelt en uiteraard betere special effects.
Inderdaad.quote:Op donderdag 17 februari 2011 14:15 schreef Jor_Dii het volgende:
Beetje doods dit topic, wanneer is de volgende ronde?
Prima filmpje, maar haalt het never nooit niet bij Grave of the Fireflies wat mij betreft.quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:15 schreef CobraVerde het volgende:
Het maakt helemaal niets uit maar ik wil The Untouchables misschien nog kijken van het weekend...
quote:Op donderdag 17 februari 2011 15:15 schreef CobraVerde het volgende:
Het maakt helemaal niets uit maar ik wil The Untouchables misschien nog kijken van het weekend...
Hebben jullie ze al gezien. Zo'ja kunnen jullie dan stemmen vandaag. Gooi ik hem daarna z.s.m. dichtquote:Op donderdag 17 februari 2011 15:43 schreef Karstman het volgende:
Ik heb Paradiso nog op de plank liggen, ga mijn best doen om hem morgen te zien maar begrijp als je deze ronde dichtgooit.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |