Waar zal ik beginnen?

Ik ben óntzettend onzeker over mezelf, en dat uit zich in lichtelijk obsessieve jaloezie, dwanggedachten en wantrouwendheid.
Mijn vriend heeft bijvoorbeeld twee beste vriendinnen, die hij al van kinds af aan kent.
Bij alleen al het horen vallen van een van deze namen, raak ik lichtelijk panisch, en projecteer ik mijn eigen onzekere gevoelens en gedachten op mijn vriend.
Compleet verkeerd natuurlijk, en ook niet terecht - mijn vriend bewijst namelijk dat hij voor míj wil gaan, en dat hij samen met míj een toekomst wil opbouwen, en onze 'huisje, boompje, beestje' droom wil waarmaken - maar het is een patroon geworden.
Een dwangmatig gedachtenpatroon, wat ik zelf niet kan doorbreken.
Ik worstel haast continu met deze negatieve gevoelens, en ze beginnen echt de overhand te nemen. Ik heb de drang alles te controleren, wil de touwtjes in eigen handen hebben, wil controle en continu bevestiging hebben, maar die bevestiging is nooit genoeg.
Ik ben een 'sucker' voor complimentjes, maar ze ook daadwerkelijk gelóven, dat lukt me simpelweg niet. Ik heb constant bevestiging nodig (voornamelijk van jongens), en ben daar ook haast altijd naar op zoek. En het is simpelweg nooit genoeg..
Althans, zo lijkt het.
En ik vind het afschuwelijk, echt waar.
Ik ben vastberaden om dat patroon te doorbreken, al moet ik er hemel en aarde voor laten bewegen! Ik gá hier overheen komen!
Het is ontzettend frustrerend allemaal, ook voor mijn vriend.
Het vreet energie, kracht.
Daarom heb ik ook besloten om professionele hulp in te schakelen.
Want ik kom er zelf niet meer uit.
Het is een té vergevorderd stadium, en ik wil niet meer zelf gaan aankloten.