Bij mijn huurtoeslag werkte het wel. Daar hebben ze bij mij na mijn aangifte het bedrag voor de toeslag herzien. Omdat mijn belastbaar inkomen omlaag was gegaan werd het bedrag van huurtoeslag hoger. (ik zat dat jaar precies in het overgangsgebied tussen volledige huurtoeslag en geen huurtoeslag)quote:Op zaterdag 26 februari 2011 20:51 schreef Hugo__Boss het volgende:
Ja, maar dat verandert je inkomen toch niet? Je inkomen staat gewoon vast en daar kun je niks aan veranderen, je "heffingsloon" waar naar wordt gekeken.
Ik denk dat er niks meer aan te doen is, nu drie jaar later. Goed in de gaten houden dus, en hopelijk heb je voor 2009 niet hetzelfde probleem binnenkort. 2010 kun je nu nog rechtzetten, tot 1 juli dit jaar.
Ik zou dat inderdaad nog maar eens narekenen. Geen idee of je dat bedrag nu nog kan veranderen, ik neem aan dat je de definitieve aanslag al lang hebt gehad. Er is hier ook wel ergens een algemeen topic voor belastingaangiften, misschien dat je daar kunt vragen of het zin heeft.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 20:54 schreef j1985j het volgende:
Voor de behulpzame antwoorden: dank. ik heb idd aangifte gedaan en ik zie idd dat als ik afgeronde studiekosten (heb er 2200 van gemaakt, maar misschien was dit wel net iets meer) aanpas dat mijn belastbaar inkomen dan naar benee gaat.
in dat geval: zou ik me kunnen redden door in dit geval voor e2216 aan studiekosten te verantwoorden? giften deed ik toen wel aan, maar de drempel lag toen vrij hoog. e146.
volgens mij is dat inmiddels lager.
Je hebt waarschijnlijk te maken met de normbedragen. Dan heb je niks aan de werkelijke studiekosten. (Tenzij ze hoger zijn dan twee keer het normbedrag. Maar gezien het bedrag dat je noemt, is het dat niet.)quote:Op zaterdag 26 februari 2011 20:54 schreef j1985j het volgende:
Voor de behulpzame antwoorden: dank. ik heb idd aangifte gedaan en ik zie idd dat als ik afgeronde studiekosten (heb er 2200 van gemaakt, maar misschien was dit wel net iets meer) aanpas dat mijn belastbaar inkomen dan naar benee gaat.
in dat geval: zou ik me kunnen redden door in dit geval voor e2216 aan studiekosten te verantwoorden? giften deed ik toen wel aan, maar de drempel lag toen vrij hoog. e146.
volgens mij is dat inmiddels lager.
Tja, heb ik ook al in het andere topic gezegd. Als jij in januari 2009 pas ziet dat je eroverheen zit, heb je nog bijna een half jaar om met terugwerkende kracht de boel stop te zetten. Tijd genoeg dus, voor 1 juli 2009 had het geregeld moeten zijn. Maar als je dat niet doet, dan krijg je die situatie die er nu is. Het is heel klote om te zeggen, maar reken er maar op dat je het terug moet gaan betalen.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 21:02 schreef j1985j het volgende:
schuifpui, dank voor wat begrip ook. ik geef zelf ook al aan dat regels regels zijn, maar dat neemt niet weg dat het rauw op je dak valt na ruim 2 jaar. als ik ook terugkijk naar mijn loonstrookjes en jaaropgaaf, dan is de grens gewoon moeilijk op te zoeken. pas in het overzicht van de aangifte die ik in januari 2009 heb gedaan word ik voor t eerst met mijn belastbaar inkomen geconfronteerd: e16 teveel dus. je kunt op je loonstrook van oktober, november (goede checkmomenten voor dit soort ongein) ook je belastbaar inkomen niet zomaar aflezen.
ze geven een grensbedrag aan die je dus niet direct kan koppelen met een bedrag op je loonstrook, en dat maakt t zwaar irritant. vooral als je op je laatste december loonstrook ziet dat je nog e20 aan feestdagen uitkering heb ontvangen!
Ha HugoBoss, check ook mn post in andere topic. Je hebt gelijk dat ik t eerder had kunnen zien: in november had ik dan mijn cumulatieve "loon loonheffing" moeten checken, en daar soort van op gevoel mijn studiekosten (min drempel 500) en giften (min drempel 146) vanaf moeten trekken. Op basis daarvan had ik de inschatting kunnen maken hoeveel ik in december nog kon werken.quote:Op zaterdag 26 februari 2011 23:43 schreef Hugo__Boss het volgende:
[..]
Tja, heb ik ook al in het andere topic gezegd. Als jij in januari 2009 pas ziet dat je eroverheen zit, heb je nog bijna een half jaar om met terugwerkende kracht de boel stop te zetten. Tijd genoeg dus, voor 1 juli 2009 had het geregeld moeten zijn. Maar als je dat niet doet, dan krijg je die situatie die er nu is. Het is heel klote om te zeggen, maar reken er maar op dat je het terug moet gaan betalen.
Overigens valt in december het bedrag ook al af te lezen. Kijk onder het kopje "Heffingsloon" en dan rechts in de kolom t/m deze periode. Dit bedrag zou overeen moeten komen met het bedrag op je jaaropgaaf.
Moraal van dit verhaal: studenten betalen voor iedere +- 1100 euro die ze verdienen 1 maand OV-bijdrage. Problem solvedquote:Op zondag 27 februari 2011 00:49 schreef j1985j het volgende:
[..]
DUO's boodschap is dus: Jij hebt ¤ 12.916,18 verdiend, jij had genoeg geld om je ov kaart te betalen dus je mag bijna e1000 terugbetalen.
en tegelijkertijd tegen een ander persoon:
Jij hebt ¤ 12.916,17 verdiend, je verdiende die OV kaart dubbel en dwars.
Een cent teveel kan je dus e1000 kosten! Genoeg gezanikt.
Thanks, Groet
Je moet in 2008 (en 2009, maar om dat terug te draaien ben je ook al te laat en de brief voor dat jaar kun je volgend jaar verwachten als je ook in 2009 te veel hebt verdiend) alle studiefinanciering terugbetalen, met als maximum het te veel verdiende brutobedrag. Als je dus maar 920 euro stufi hebt gekregen in 2008 mag je bij wijze van spreken duizenden euro's te veel hebben verdiend; je hoeft "slechts" de 920 euro netto terug te betalen. En dat niet alleen: daar komt ook je OV-kaart nog bovenop à ¤ 78,16 per maand. In jouw geval dus ¤ 1857,92. Plus rente. Dat is extreem zuur als je bijvoorbeeld 920 euro bruto te veel hebt verdiend; daar zou je netto zo'n 740 euro van hebben overgehouden, maar alsnog moet je die ¤ 1857,92 moeten betalen.quote:Op zondag 27 februari 2011 15:47 schreef mrtilburg het volgende:
Ik heb gisteren ook zo een brief gehad.
Nu zit ik 3000 euro boven de grens van 12916.17. Dit gaat om de bijverdiensten in 2008.
Maar wat moet ik nou terugbetalen?
-de OV jaarkaart:12 x 78.16 euro.
-de rente
-Maar moet ik nou ook nog die 3000 euro terugbetalen of hetgeen wat ik in dat jaar heb ontvangen aan studiefinanciering. Dit is 10x 92 euro.??????
Trouwens heb ik in januari 2010 een brief gehad dat mijn prestatiebeurs in een gift is omgezet omdat ik mijn studie met succes had afgerond.
Wel rekening houden met normbedrag ja. Maargoed reken eens uit wat al die boeken + collegegeld en alles kost..quote:Op vrijdag 4 maart 2011 17:22 schreef YoshiBignose het volgende:
Is het hele idee van de studiefinanciering niet dat daarmee het schoolgeld en de boeken gefinancierd worden? Dan mag je dat dus ook niet opgeven als aftrekpost. Bovendien is er een drempel van 500.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |