Wat ze bij mij deden was een brief sturen "Om je bezwaar voor te laten komen dient u vooruit 100zoveel euro griffierecht te betalen". Dat terwijl mijn klacht ging over een rentebedrag van 8 euro dat onterecht in rekening is gebracht.quote:Op zondag 27 februari 2011 12:19 schreef Oksel het volgende:
Goed, ik ga in bezwaar tegen verhoging van vordering van 12x78 EUR vanwege OV-kaart. Ik ga akkoord met de 2010 regel (alles teveel verdiend terugbetalen). Bezwaarbrief is af, wordt per post toegestuurd.
Wat kan DUO besluiten?
Er zijn drie mogelijkheden:
Ah! Jij ook. Ik dus precies hetzelfde. Van Netto naar Bruto.. ja, dan ga je dus de mist in. Zit je er zeker ook 1000 boven? Hoe ons op de hoogte.quote:Op dinsdag 1 maart 2011 09:38 schreef Joppuhh het volgende:
Tot groot ongenoegen kan ik mij aansluiten bij dit topic.
Ook ik heb een brief ontvangen van onze grote vrienden, dat ik teveel heb bijverdiend in 2008.
Altijd netjes bijgehouden wat de netto inkomsten zijn geweest, maar niet in de gaten gehad dat vanaf 2008 de regels zijn veranderd... bagger!
Ik sta open voor eventuele acties etc.
Morgen spreek ik een belastingadviseur, dus ga ik dit ook even bij hem voorleggen, kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Prima idee oksel!quote:
dat is idd de vraag. als je het baseert op die tekst geeft de wet dus inmiddels aan dat het onrechtvaardig is. het artikel is alleen niet volledig genoeg, maar bij een bezwaarschrift staat het toch erg leuk! Zet je zaak wel kracht bijquote:Op dinsdag 1 maart 2011 13:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Vriend van me heeft gebeld en een bezwaarschrift gemaakt. Ik maak ook meteen een bezwaarschrift (kom niet eens door die telefoonbende heen daar).
Dat artikel is wel interessant maar geldt dat dan ook met terugwerkende kracht voor 2008?
Je moet in 2008 (en 2009, maar om dat terug te draaien ben je ook al te laat en de brief voor dat jaar kun je volgend jaar verwachten als je ook in 2009 te veel hebt verdiend) alle studiefinanciering terugbetalen, met als maximum het te veel verdiende brutobedrag. Als je dus maar 920 euro stufi hebt gekregen in 2008 mag je bij wijze van spreken duizenden euro's te veel hebben verdiend; je hoeft "slechts" de 920 euro netto terug te betalen. En dat niet alleen: daar komt ook je OV-kaart nog bovenop à ¤ 78,16 per maand. In jouw geval dus ¤ 1857,92. Plus rente. Dat is extreem zuur als je bijvoorbeeld 920 euro bruto te veel hebt verdiend; daar zou je netto zo'n 740 euro van hebben overgehouden, maar alsnog moet je die ¤ 1857,92 moeten betalen.quote:Op zondag 27 februari 2011 15:47 schreef mrtilburg het volgende:
Ik heb gisteren ook zo een brief gehad.
Nu zit ik 3000 euro boven de grens van 12916.17. Dit gaat om de bijverdiensten in 2008.
Maar wat moet ik nou terugbetalen?
-de OV jaarkaart:12 x 78.16 euro.
-de rente
-Maar moet ik nou ook nog die 3000 euro terugbetalen of hetgeen wat ik in dat jaar heb ontvangen aan studiefinanciering. Dit is 10x 92 euro.??????
Trouwens heb ik in januari 2010 een brief gehad dat mijn prestatiebeurs in een gift is omgezet omdat ik mijn studie met succes had afgerond.
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren.quote:Op maandag 28 februari 2011 00:11 schreef Ryon het volgende:
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!
Daarnaast mag je ook nog eens gratis met het openbaar vervoer a 96 euro per maand!
Dat is waanzinnig veel geld. Zeker voor iemand in de leeftijd 18 - 22 jaar. De reden dat de overheid hier een grens aan heeft gesteld is dan ook niet meer dan logisch. De meeste studenten houden deze grens goed in de gaten en maken afspraken met hun werkgever dat zij hier net overheen gaan. Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.
Natuurlijk jammer als je de sjaak bent als je wat meer verdient. Maar bedenk wel dat de staat dergelijke inkomens op geen enkele manier hoort te sponsoren.
Van die 710 euro netto besteedbaar inkomen mag je dan nog je studie (~175 euro), eten (~150 euro) en telefoon (~ 25 euro) betalen. Rest 360 euro voor luxe en sparen. Wat een vetpot! Oh, en als je een euro per maand meer verdient en dit verzuimt op tijd aan te geven (wat je, als je dat wel doet, een maand studiefinanciering à 260 euro èn een maand OV à 79 euro kost) dan betaal je achteraf voor het hele jaar per maand ook nog eens 80 euro (OV + die ene euro) van deze 360 euro terug. En vervolgens ga je er per 260 euro die je te per jaar bruto veel verdient 340 euro netto op achteruit omdat je dat mag terugbetalen.quote:http://www.richardsonline.nl/netto-besteedbaar-inkomen-nbi
# netto woonlasten
# premies voor de zorgverzekering
Je betaalt ook niet meer dan je verdiend hebt, maar meer dan je teveel verdiend hebtquote:Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Oksel het volgende:
Wat een bende. We moeten eerst bezwaarschrift opstellen, en antwoord af wachten. Vervolgens lijkt mij de Ombudsman de volgende stap. Kassa is meer consument vs. bedrijven, dat lijkt me niet direct geschikt.
We moeten het op 1 ding zetten: Onredelijkheid. Het is NIET redelijk dat je meer moet terug betalen dan je verdiend hebt. That's it. En dat is 'onredelijk' van de overheid.
Duo heeft de bevoegdheid beschikkingen 'in naam der koningin' te versturen. Zij heeft dus geen gang naar de rechter nodig. Wanneer jij het niet eens bent met haar beslissingen is het aan jou om Duo voor de rechter te slepen (dus omgekeerde bewijsvoering).quote:...
Dan komt er een deurwaarderskantoor bij. Ook negeren, en brief aan schrijven. Hoe het dan werkt, dat weet ik niet. Ze zullen niet voor 1000EUR je huis leegtrekken met politie erbij..
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...quote:Op dinsdag 1 maart 2011 21:33 schreef CodeCaster het volgende:
[..]
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren.![]()
Ik vind dit een beetje rare reactie. Dus omdat er mensen zijn die echt weinig geld hebben mag hij niet vinden dat je van 1000 euro niet comfortabel rond komt? En ik ben het niet eens met dat studiefinanciering een vangnet is. Daar zijn de criteria namelijk helemaal niet naar. Het is een raar systeem, of je doet iedereen een standaardbeurs en je kijkt daarvoor niet naar inkomen, of je maakt het voor iedereen een lening. Maar niet dit halfslachtige systeem van; er is een basisbeurs maar als je meer verdient krijg je die niet en by-the-way als je ouders geen geld hebben kun je ook nog een dikke aanvullende beurs krijgen.quote:Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:
[..]
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.
Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
Wel eens gehoord van context? Ons rekenwonder Ryon hierboven zegt:quote:Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:
[..]
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.
Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
Dus reken ik hem even voor dat zijn vergelijking mank loopt. Ik zal jouw vergelijking ook even onderuit trappen. Vierhonderd euro voor een driekamerappartement? Als je de kale huur neemt en daar de huurtoeslag (die je dan wel krijgt ja, als je niks verdient) aftrekt. Vervolgens mag je nog een euro of 250 per maand betalen aan gemeentebelasingen, G/W/L en internet. Oh, en om in zo'n flat te komen mag je ook nog eens een jaar of vijf tot tien ingeschreven staan (behalve misschien in Schubbekutjeveen, maar laat daar nou nét geen hogeschool of universiteit staan), best knap als 22-jarige.quote:Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.
Sorry, maar jij klinkt als een SP'er die het geld van hardwerkende mensen het liefst met bakken vol tegelijk uitgeeft aan mensen die de hele dag op de bank Euroshopper-bier liggen te drinken. Zie je dat je niks hebt aan aannames? Ik ben geen rijkeluiskindje en al helemáál niet verwend, anders had ik ook niet zo verdomde veel moeten werken om ook maar een béétje rond te komen.quote:Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |