abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93456659
Op een of andere manier moeten we al die mensen mobiliseren.. :) Grote actie op zetten. Terugbetalen = okay, maar niet teveel.
pi_93457636
Met kapmessen naar Groningen? >:)
Facts don't care about your feelings
pi_93458869
Neh, dat is wat te gek.. :+ Daar wachten we nog even mee.

Nadeel is dus dat je een grote groep krijgt die 'gewoon' betaalt. En als ze ons gelijk geven, moeten ze alle studenten gelijk geven.

Ik betaal terug wat ik teveel heb verdiend, de rest niet.
pi_93460698
krijgen jullie nu pas, dus 2011, brieven over je inkomen in 2008? 8)7 dat al1 is al te gek voor woorden

dat wordt met samengeknepen billen de brievenbus openen de komende tijd :')
pi_93460813
Join the club ;)
pi_93461073
Heeft Tros Radar zin?
pi_93469447
quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 12:19 schreef Oksel het volgende:
Goed, ik ga in bezwaar tegen verhoging van vordering van 12x78 EUR vanwege OV-kaart. Ik ga akkoord met de 2010 regel (alles teveel verdiend terugbetalen). Bezwaarbrief is af, wordt per post toegestuurd.

Wat kan DUO besluiten?
Er zijn drie mogelijkheden:

Wat ze bij mij deden was een brief sturen "Om je bezwaar voor te laten komen dient u vooruit 100zoveel euro griffierecht te betalen". Dat terwijl mijn klacht ging over een rentebedrag van 8 euro dat onterecht in rekening is gebracht. :')
pi_93479297
Tot groot ongenoegen kan ik mij aansluiten bij dit topic.
Ook ik heb een brief ontvangen van onze grote vrienden, dat ik teveel heb bijverdiend in 2008.

Altijd netjes bijgehouden wat de netto inkomsten zijn geweest, maar niet in de gaten gehad dat vanaf 2008 de regels zijn veranderd... bagger!

Ik sta open voor eventuele acties etc.
Morgen spreek ik een belastingadviseur, dus ga ik dit ook even bij hem voorleggen, kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
  dinsdag 1 maart 2011 @ 09:43:22 #109
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93479411
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 09:38 schreef Joppuhh het volgende:
Tot groot ongenoegen kan ik mij aansluiten bij dit topic.
Ook ik heb een brief ontvangen van onze grote vrienden, dat ik teveel heb bijverdiend in 2008.

Altijd netjes bijgehouden wat de netto inkomsten zijn geweest, maar niet in de gaten gehad dat vanaf 2008 de regels zijn veranderd... bagger!

Ik sta open voor eventuele acties etc.
Morgen spreek ik een belastingadviseur, dus ga ik dit ook even bij hem voorleggen, kijken wat de eventuele mogelijkheden zijn.
Ah! Jij ook. Ik dus precies hetzelfde. Van Netto naar Bruto.. ja, dan ga je dus de mist in. Zit je er zeker ook 1000 boven? Hoe ons op de hoogte.

We moeten de vordering afwachten, en dan denk ik bezwaar aantekenen tegen de extra kosten van de OV-kaart (1000 euro), en akkoord gaan met het terug betalen van alles boven de bijverdiengrens.
pi_93487987
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 21:06 schreef Oksel het volgende:
Heeft Tros Radar zin?
Prima idee oksel!

Mijn bijdrage: Ik heb met een aantal tweedekamerleden gemaild (vooral over het onderstaande), die kijken er nu ook naar. Ik houd jullie op de hoogte.

Maar check vooral ook dit:

http://www.denederlandseg(...)zzq?ctx=vhebf73r5ksn

als je die link leest, zou je tot de conclusie moeten komen dat we nu genaaid worden. de wetswijziging zou in moeten houden dat we niet extra beboet worden voor die OV. Redelijk bewijsdocumentje om mee te sturen toch?

Als je strikt naar de tekst op die site kijkt, dan zou het bwv spreken alleen kunnen dat de wet nog steeds niet door de 1e kamer heen is geloodst. publicatiedatum is maart 2009! De 1e kamer stapelt echter wel vaak veel werk op.

Nja misschien put ik iets teveel hoop uit dat artikeltje, maar raar is het wel.

Overigens, Yoshi kwam met het idee alles in dit topic te houden, bij deze dus!

Hebben andere mensen nog nieuws na gepleegde telefoontjes ofzo? Ik bel niet eens, ik ga gelijk bewijs verzamelen bij mijn werkgever en opsturen.

Dat bericht wat ik las over bezwaarschrift en griffiekosten bij voor laten komen was iig niet erg hoopvol, en klinkt ronduit schandalig. Alles lijkt zo te zijn ingericht dat je hoe dan ook verliest, waarbij je nog meer geld moet betalen...
pi_93488209
Vriend van me heeft gebeld en een bezwaarschrift gemaakt. Ik maak ook meteen een bezwaarschrift (kom niet eens door die telefoonbende heen daar).

Dat artikel is wel interessant maar geldt dat dan ook met terugwerkende kracht voor 2008?
pi_93488219
PS hieronder die tekst. in t artikel wordt echter wel de bijverdiengrens van ik meen 2010 genoemd, dus alsnog waarschijnlijk dat het alleen wordt toegepast vanaf 2010.
blijft raar: ze geven aan dat de ov boete erbij op onrechtvaardig is, dus de wet geeft ons op dat punt eigenlijk gewoon gelijk, maar ze zijn alleen vergeten het ook toe te passen op 2008 en 2009?!!!!

gepubliceerd op 26 maart 2009.
Op voorstel van PvdA Tweede-Kamerlid Marianne Besselink is er een versoepeling van de bijverdiengrens voor studiefinanciering doorgevoerd. Besselink: Studenten lopen nu niet meer tegen een hoge boete aan bij een zeer kleine overschrijding van de grens en dat is rechtvaardiger.

Minister Plasterk heeft op voorstel van Marianne Besselink een aanpassing van de bijverdiengrens opgenomen in zijn wetswijziging voor de Wet Studiefinanciering. De Tweede Kamer heeft hiermee ingetsemd.

Met deze wijziging van de bijverdiengrens wordt de regeling rechtvaardiger voor studenten die de grens maar met een klein bedrag overschrijden. Studenten die bijvoorbeeld 10 euro meer verdienden in een jaar dan de grens toeliet, moesten vervolgens het teveel verdiende geld plus de kosten van de OV-jaarkaart over een heel jaar terugbetalen (78 euro per maand). Dat kon oplopen tot 946 euro aan boete bij een minimale overschrijding van de bijverdiengrens. De PvdA-fractie ontving hier de afgelopen jaren veel klachten over van studenten en studentenorganisaties.

De aanpassing zorgt ervoor dat studenten die bijverdienen naast hun studiefinanciering niet onrechtvaardig worden aangepakt. Op voorstel van Besselink is er een glijdende schaal ingevoerd. In de nieuwe regeling met de glijdende schaal gaat de student alleen nog het bedrag van de overschrijding (dus bijv. 10 euro) terugbetalen wanneer deze meer verdient dan de bijverdiengrens van ca. 13.200 euro.

Besselink: Met dit voorstel hebben we voor studenten een onnodige belemmering voor bijverdienen weggenomen. Een student die de bijverdiengrens overschrijdt, hoeft slechts de overschrijding terug te betalen en niet meer een onevenredig groot bedrag.

De wetswijziging gaat nu naar de Eerste Kamer voor behandeling.

--------------------------------------------------------------------------------
pi_93488296
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 13:51 schreef YoshiBignose het volgende:
Vriend van me heeft gebeld en een bezwaarschrift gemaakt. Ik maak ook meteen een bezwaarschrift (kom niet eens door die telefoonbende heen daar).

Dat artikel is wel interessant maar geldt dat dan ook met terugwerkende kracht voor 2008?
dat is idd de vraag. als je het baseert op die tekst geeft de wet dus inmiddels aan dat het onrechtvaardig is. het artikel is alleen niet volledig genoeg, maar bij een bezwaarschrift staat het toch erg leuk! Zet je zaak wel kracht bij
pi_93488432
Overigens, ik heb in de twee relevante topics gelezen dat een bezwaarschrift zeer nauwkeurig moet worden opgesteld.

Iemand algemene tips daarvoor?

aangetekend versturen?

of gewoon bewijsmateriaal verzamelen, begeleidende brief tikken en die envelop gebruiken die zij al bij de brief hebben gedaan?
pi_93489902
Uiteraard zoveel mogelijk info geven en een nette brief tikken. Bijlages erbij en versturen dat maakt verder niet uit. Dan alleen hopen dat die leeghoofden bij DUO het allemaal begrijpen. 8)7
pi_93497409
Ik had ook al in een ander topic gereageerd dus hier nog maar weer mijn reactie. Ik blijf graag op de hoogte van eventuele acties, dus PM me gerust.

quote:
1s.gif Op zondag 27 februari 2011 15:47 schreef mrtilburg het volgende:
Ik heb gisteren ook zo een brief gehad.

Nu zit ik 3000 euro boven de grens van 12916.17. Dit gaat om de bijverdiensten in 2008.

Maar wat moet ik nou terugbetalen?
-de OV jaarkaart:12 x 78.16 euro.
-de rente
-Maar moet ik nou ook nog die 3000 euro terugbetalen of hetgeen wat ik in dat jaar heb ontvangen aan studiefinanciering. Dit is 10x 92 euro.??????

Trouwens heb ik in januari 2010 een brief gehad dat mijn prestatiebeurs in een gift is omgezet omdat ik mijn studie met succes had afgerond.
Je moet in 2008 (en 2009, maar om dat terug te draaien ben je ook al te laat en de brief voor dat jaar kun je volgend jaar verwachten als je ook in 2009 te veel hebt verdiend) alle studiefinanciering terugbetalen, met als maximum het te veel verdiende brutobedrag. Als je dus maar 920 euro stufi hebt gekregen in 2008 mag je bij wijze van spreken duizenden euro's te veel hebben verdiend; je hoeft "slechts" de 920 euro netto terug te betalen. En dat niet alleen: daar komt ook je OV-kaart nog bovenop à ¤ 78,16 per maand. In jouw geval dus ¤ 1857,92. Plus rente. Dat is extreem zuur als je bijvoorbeeld 920 euro bruto te veel hebt verdiend; daar zou je netto zo'n 740 euro van hebben overgehouden, maar alsnog moet je die ¤ 1857,92 moeten betalen.

Ik heb vanmorgen contact gehad met de DUO en ook verteld dat ik de brief had gekregen dat de stufi een gift werd, maar dat maakte niet uit werd mij verteld. Dus ze sturen eerst de brief dat je financieel helemaal van ze af bent en gaan daarna nog eens controleren wat je verdiend hebt.

Ik zit dus in hetzelfde schuitje en wel voor een iets hoger bedrag; doordat ik zo'n 2500 euro bruto te veel heb verdiend moet ik zo'n 3400 euro terugbetalen (elf maanden uitwonende stufi+OV) terwijl ik netto misschien 2200 euro "te veel" heb verdiend. Ik vind dit te zot voor woorden en ben dus ook een pittig bezwaarschrift aan het schrijven en op zoek naar rechtshulp. Hier kunnen ze zich in mijn ogen niet vanaf maken met "regels zijn regels". Het ideaalst zou zijn om enkel de twee maanden stufi+OV terug te betalen waarin ik over de bijverdiengrens ging; wanneer ze daar niet akkoord mee gaan wil ik het netto te veel verdiende bedrag nog wel terugbetalen, maar die 3400 euro gaan ze niet krijgen van mij.

Vanaf 2010 zijn de terugbetaalregels gewijzigd: dan worden de stufi en OV bij elkaar opgeteld en wordt dát bedrag meegenomen in de berekening, in plaats van het achteraf optellen van de OV-vergoeding. Maar dan zit je alsnog met het bruto/nettoverhaal.
codecaster.tweakblogs.net
I wasn't masturbating, I was just cleaning it and it went off!
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93499279
Reactie tweede kamerlid, weinig hoopvol. het wordt gewoon betalen en bloeden.

'N.a.v. je mail wil ik graag even wat nadere informatie aan je mailen rond de nieuw ingevoerde glijdende schaal bij de bijverdiengrens. Ik heb even wat zaken uitgezocht over de wijze waarop we dit in 2009 behandeld hebben. Ik stuur daarom ook even twee bijlagen mee die wellicht wat aanvullende informatie bieden: een brief van voormalig minister Plasterk hieromtrent en het wetsvoorstel van begin 2009. Deze is aangenomen door de Kamer met een inwerkingtreding (bij mijn weten) van 1 januari 2010.

In het kort komt het er op neer dat de aanname die je doet over de werking van deze regeling met glijdende schaal klopt. Op voorstel van de PvdA-fractie is de onredelijkheid van beboeting in 2009 uit de bijverdienregeling gehaald.

Alleen betreft het een wetsvoorstel dat ingaat vanaf 2010 en dan dus geen betrekking heeft op inkomens uit 2008 en 2009 maar pas op inkomens vanaf dat jaar (voor de duur van 3 jaar in ieder geval). In de brief staat daar ook een passage over op blz. 3 onder gevolgen voor de uitvoering. Daarmee is er dan ook een antwoord waarom DUO vasthoudt aan een volledige boete onder de oude regeling. Je inkomen dateert namelijk uit 2008 (en los van het feit of de berekenwijze hiervan klopt, zoals je beschreef). Was dit inkomen van 2010 of later geweest dan had je alleen het overschrijdingsbedrag hoeven betalen.

Bij deze wetgeving is geen sprake van een regeling met terugwerkende kracht, wat overigens veelal niet het geval is.

Mijn inschatting op dit moment is dus dat DUO de vordering dus niet zal intrekken op basis van de nieuwe regeling m.b.t. de glijdende schaal omdat dit dus niet van toepassing is op het inkomensjaar 2008. Ik wou dat ik je een positievere inschatting mee kon geven.

Wat betreft je informatie over het meetellen van inkomen uit 2007 bij 2008 geldt dat ik daar de beoordeling van DUO niet kan inschatten. Je doet er verstandig aan sowieso bezwaar aan te tekenen tegen de berekenwijze (met overleg van je bewijzen) van je verzamelinkomen over 2008. Wellicht dat dit iets kan opleveren om de beboeting af te wenden. Zeker als TNT je ondersteunt in de bewijslast. Maar de kans die dit maakt kan ik op dit moment onvoldoende inschatten. Het is verstandig om bij de belastingdienst navraag te doen rond de wijze van toekenning van inkomen (geldt de maand waarin je gewerkt hebt, of de maand waarin uitbetaald is: dat antwoord zal vermoedelijk ook leidend zijn voor DUO)

Ik hoop je in ieder geval met deze mail verder geïnformeerd te hebben. In geval van aanvullende vragen of opmerkingen hoor ik het graag van je.'
  dinsdag 1 maart 2011 @ 19:53:01 #118
58560 Oksel
Gezellig.
pi_93504981
Wat een bende. We moeten eerst bezwaarschrift opstellen, en antwoord af wachten. Vervolgens lijkt mij de Ombudsman de volgende stap. Kassa is meer consument vs. bedrijven, dat lijkt me niet direct geschikt.

We moeten het op 1 ding zetten: Onredelijkheid. Het is NIET redelijk dat je meer moet terug betalen dan je verdiend hebt. That's it. En dat is 'onredelijk' van de overheid. Dat zou een Ombudsman op moeten pakken. Uiteindelijk kun je als dat alles niet lukt een brief schrijven naar IB-groep waarin in je aangeeft dat je niet meer terugbetaalt dan dat je verdient hebt, en dat je de aanmaning tegemoet ziet. En dan 'gewoon' niet betalen. En brieven blijven schrijven. Dan komt er een deurwaarderskantoor bij. Ook negeren, en brief aan schrijven. Hoe het dan werkt, dat weet ik niet. Ze zullen niet voor 1000EUR je huis leegtrekken met politie erbij.. ;)
pi_93507194
Ik ga sowieso niet betalen :P no matter what.
pi_93512472
quote:
1s.gif Op maandag 28 februari 2011 00:11 schreef Ryon het volgende:
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!

Daarnaast mag je ook nog eens gratis met het openbaar vervoer a 96 euro per maand!

Dat is waanzinnig veel geld. Zeker voor iemand in de leeftijd 18 - 22 jaar. De reden dat de overheid hier een grens aan heeft gesteld is dan ook niet meer dan logisch. De meeste studenten houden deze grens goed in de gaten en maken afspraken met hun werkgever dat zij hier net overheen gaan. Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.

Natuurlijk jammer als je de sjaak bent als je wat meer verdient. Maar bedenk wel dat de staat dergelijke inkomens op geen enkele manier hoort te sponsoren.
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren. :) Ten eerste is het niet de groep 18- tot 22-jarigen die te veel verdient, dat zou behoorlijk knap zijn. Pas ná zo'n beetje je 22e ga je richting een tientje bruto per uur verdienen waardoor je gemiddeld 25 uur per week moet werken om 1000 euro per maand te verdienen. En om dat te redden naast een béétje studie zou je in die twee maanden zomervakantie die je hebt veertig uur per week mogen maken.

Daarnaast is het hartstikke leuk dat de overheid verwacht dat studenten zo'n 200-300 euro per maand gesponsord krijgen van hun "te veel" verdienende ouders, maar niemand die ik tijdens mijn studie kende kreeg dat omdat het er geld er bij hun ouders simpelweg niet was. Dus streep die maar weg. En huurtoeslag voor een studentenkamer? Laat me niet lachen vent. De gemiddelde kamer kost zo'n vierhonderd euro en komt niet in aanmerking voor huurtoeslag. Van de 1159 euro die jij noemt hou je dus 759 euro over. Zorgverzekering min -toeslag eraf en je houdt nog zo'n 710 euro over per maand. Want als je zo "veel" verdient krijg je geen 59 euro maar 46 euro zorgtoeslag, en een béétje verzekeringspakket met normale vergoedingen kost al snel 100 euro of meer.

En dat is dus geen "netto besteedbaar inkomen", want dat is je inkomen minus:
quote:
http://www.richardsonline.nl/netto-besteedbaar-inkomen-nbi
# netto woonlasten
# premies voor de zorgverzekering
Van die 710 euro netto besteedbaar inkomen mag je dan nog je studie (~175 euro), eten (~150 euro) en telefoon (~ 25 euro) betalen. Rest 360 euro voor luxe en sparen. Wat een vetpot! Oh, en als je een euro per maand meer verdient en dit verzuimt op tijd aan te geven (wat je, als je dat wel doet, een maand studiefinanciering à 260 euro èn een maand OV à 79 euro kost) dan betaal je achteraf voor het hele jaar per maand ook nog eens 80 euro (OV + die ene euro) van deze 360 euro terug. En vervolgens ga je er per 260 euro die je te per jaar bruto veel verdient 340 euro netto op achteruit omdat je dat mag terugbetalen.

Ik snap verder niet wat je tegen te veel verdienende studenten hebt. Studiefinanciering is, de naam zegt het al, een financiering voor mensen die een studie volgen. Niet alleen voor arme zielige mensen die het liefst de hele dag met hun neus in de boeken zitten en denken dat ze geen tijd hebben om te werken, maar voor álle studenten. Dit topic gaat over mensen die te veel hebben verdiend en op zich bereid zijn dit te veel verdiende bedrag terug te betalen, maar niet een veelvoud daarvan vanwege kromme regels, en ook niet netto terug te betalen wat je bruto te veel hebt verdiend.

Dus trek je vooroordelen maar weer in en laat dit topic met rust met je offtopic-geneuzel.

[ Bericht 0% gewijzigd door CodeCaster op 01-03-2011 23:24:26 ]
Taal is een communicatieprotocol. Een protocol staat of valt met het correct toepassen van de regels die het omhelst.
pi_93520213
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 19:53 schreef Oksel het volgende:
Wat een bende. We moeten eerst bezwaarschrift opstellen, en antwoord af wachten. Vervolgens lijkt mij de Ombudsman de volgende stap. Kassa is meer consument vs. bedrijven, dat lijkt me niet direct geschikt.

We moeten het op 1 ding zetten: Onredelijkheid. Het is NIET redelijk dat je meer moet terug betalen dan je verdiend hebt. That's it. En dat is 'onredelijk' van de overheid.
Je betaalt ook niet meer dan je verdiend hebt, maar meer dan je teveel verdiend hebt :)
Daarnaast zal Duo reageren in de trant van "Het gaat om een grens waarbij je geacht wordt voor jezelf te kunnen zorgen, niet om een grens waarbij je niet meer mag verdienen.".

quote:
...
Dan komt er een deurwaarderskantoor bij. Ook negeren, en brief aan schrijven. Hoe het dan werkt, dat weet ik niet. Ze zullen niet voor 1000EUR je huis leegtrekken met politie erbij.. ;)
Duo heeft de bevoegdheid beschikkingen 'in naam der koningin' te versturen. Zij heeft dus geen gang naar de rechter nodig. Wanneer jij het niet eens bent met haar beslissingen is het aan jou om Duo voor de rechter te slepen (dus omgekeerde bewijsvoering).
Wanneer zij besluit een beschikking te sturen, dan zal dit inderdaad uitgebracht worden door een deurwaarder. Deze zal waarschijnlijk na het uitblijven van een betalingsregeling overgaan tot loonbeslag of bankbeslag.
pi_93520421
Snabbi, ga snIRC eens updaten ipv je tijd hier te verdoen! Ik wil nieuwe trivia vragen! :D
pi_93522691
quote:
1s.gif Op dinsdag 1 maart 2011 21:33 schreef CodeCaster het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met studeren. :)
Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.

Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
  woensdag 2 maart 2011 @ 00:52:11 #124
182871 Telates
Heer van Thebe
pi_93523119
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:

[..]

Zo te lezen heb jij totaal geen ervaring met echte minima. Weet je wat de bijstandsnorm voor een alleenstaande is? Of beter gezegd, het door de staat bepaald sociaal minimum? De gemiddelde kamer kost bepaaldelijk geen 400 euro, woningcorporaties hebben voor dat bedrag al 3kamerflats in de aanbieding. En de Polen op mijn spreekuur hebben ook veel goedkopere kamers? Maar die hoeven misschien ook geen dispuuthuis aan de gracht ...
' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )
Je moet Stufi zien als vangnet, net als WWB. Niet als iets waar je ten alle tijde recht op hebt, iets wat er is als je geen enkele andere manier hebt om aan geld te komen. Werken is de gebruikelijke manier om aan geld te komen.

Ja, ik werk voor de sociale dienst en de meeste van mijn klanten zouden een moord doen voor '360 euro luxe en sparen'. Dus verkeerde keelgat, ja ^^ Een beetje perspectief misschien.
Ik vind dit een beetje rare reactie. Dus omdat er mensen zijn die echt weinig geld hebben mag hij niet vinden dat je van 1000 euro niet comfortabel rond komt? En ik ben het niet eens met dat studiefinanciering een vangnet is. Daar zijn de criteria namelijk helemaal niet naar. Het is een raar systeem, of je doet iedereen een standaardbeurs en je kijkt daarvoor niet naar inkomen, of je maakt het voor iedereen een lening. Maar niet dit halfslachtige systeem van; er is een basisbeurs maar als je meer verdient krijg je die niet en by-the-way als je ouders geen geld hebben kun je ook nog een dikke aanvullende beurs krijgen.
pi_93527298
quote:
1s.gif Op woensdag 2 maart 2011 00:36 schreef Patsy het volgende:

[..]

' 360 euro voor luxe en sparen' ...OMG de armoe. Je hebt echt geen idee wat dat is. Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden). Zoals Ryon al zei, het is waanzinnig veel geld. Ook na je 22ste, als student. (Al krijgt een gemiddelde student geen huurtoeslag, daar zat hij fout )

Wel eens gehoord van context? Ons rekenwonder Ryon hierboven zegt:
quote:
Vervolgens gaan zij met hun 1638 euro per maand lekker feesten. Zoals het hoort.
Dus reken ik hem even voor dat zijn vergelijking mank loopt. Ik zal jouw vergelijking ook even onderuit trappen. Vierhonderd euro voor een driekamerappartement? Als je de kale huur neemt en daar de huurtoeslag (die je dan wel krijgt ja, als je niks verdient) aftrekt. Vervolgens mag je nog een euro of 250 per maand betalen aan gemeentebelasingen, G/W/L en internet. Oh, en om in zo'n flat te komen mag je ook nog eens een jaar of vijf tot tien ingeschreven staan (behalve misschien in Schubbekutjeveen, maar laat daar nou nét geen hogeschool of universiteit staan), best knap als 22-jarige.

quote:
Sorry maar je klinkt wel heel erg als een verwend rijkeluiskindje wiens papa gezegd heft ' Leer zelfredzaam te zijn, ik betaal lekker niet mee, daar wordt je groot van (net als bij al je vrienden).
Sorry, maar jij klinkt als een SP'er die het geld van hardwerkende mensen het liefst met bakken vol tegelijk uitgeeft aan mensen die de hele dag op de bank Euroshopper-bier liggen te drinken. Zie je dat je niks hebt aan aannames? Ik ben geen rijkeluiskindje en al helemáál niet verwend, anders had ik ook niet zo verdomde veel moeten werken om ook maar een béétje rond te komen.

Ik heb tijdens mijn studie veel gewerkt om een béétje relaxed te kunnen leven, en hiermee besluit ik mijn offtopic-relaas weer, en heb te veel verdiend. Tot daar aan toe mijn fout. Maar nogmaals, dit topic gaat erover dat iedereen wellicht nog bereid is dat te veel verdiende bedrag terug te betalen, maar niet nog eens bijna duizend euro extra boete! Dan heb je namelijk drie maanden voor niks gewerkt. ;) En ook de overheid heeft dit toegegeven, door in 2010 de regels te veranderen.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')