Echt wel:quote:Op zondag 27 februari 2011 16:29 schreef eriksd het volgende:
Dat snapt dus niemand en strookt ook niet met hun eigen folder.
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.aspquote:Bijverdienen in 2008 en 2009
We controleren jaarlijks je inkomensgegevens bij de Belastingdienst. Als blijkt dat je meer dan de bijverdiengrens verdiend hebt, terwijl je je studiefinanciering niet hebt stopgezet, moet je een bedrag terugbetalen. Dit bedrag bestond in 2008 en 2009 nog uit drie delen:
1. Een bedrag voor elke maand dat je de OV-studentenkaart in je bezit had of een vergoeding hebt gekregen voor je OV-studentenkaart. In 2008 was dit ¤ 78,16 en in 2009 ¤ 80,25 per maand.
2. Het bedrag dat je bijverdiend hebt boven de grens. Natuurlijk hoef je nooit meer terug te betalen dan je in dat kalenderjaar hebt ontvangen aan basisbeurs en aanvullende beurs. In 2008 was de bijverdiengrens ¤ 12.916,17 en in 2009 ¤ 13.215,83.
3. Een bedrag aan rente. Deze rente wordt berekend over het bedrag dat je te veel hebt bijverdiend en over het bedrag dat je voor de OV-studentenkaart moet terugbetalen. De renteberekening start de maand nadat je van ons een bericht krijgt waarin staat dat je te veel hebt bijverdiend.
Nou hé. 14.000 bruto, delen door 12. Dan zelf de hele rambam betalen, zo'n vetpot is het niet.quote:Op zondag 27 februari 2011 16:45 schreef Zwansen het volgende:
Als je bijna 14k per jaar verdient dan is het toch normaal dat je geen recht hebt op een OV/stufi etc?
quote:Op zondag 27 februari 2011 16:31 schreef Oksel het volgende:
[..]
Echt wel:
[..]
http://www.ib-groep.nl/pa(...)fho/bijverdienen.asp
Dus.. rente + ov + bedrag boven de grens = totaal bedrag.
Ik zou die folder maar eens downloaden en goed opslaan.quote:Een paar voorbeelden
Je hebt ¤ 1.000,- te veel bijverdiend
Basisbeurs over 2011 ¤ 1.600,-
Heel jaar studentenreisproduct ¤ 988,08
(12 x ¤ 82,34)
Totaal ¤ 2.588,08
Je moet ¤ 1.000,- terugbetalen
Het gaat wel om loon naar mijn idee. Alles wat je te veel hebt verdiend boven de bijverdiengrens, moet terugbetaald worden, met als doel de te veel ontvangen studifinanciering te compenseren, maar het blijft brutoloon die ik nu netto moet terugbetalen.quote:Op zondag 27 februari 2011 16:28 schreef Oksel het volgende:
Jawel, want je betaalt niet je loon terug, maar je Stufi + OV..Mooi zuur inderdaad..
Ik vind het zeer vreemd dat je, als je 1000 teveel hebt verdiend dat moet terugbetalen MET 12x OV erbij. Dat steekt. Die 1000 EUR, daar kan ik inkomen. Maar waarom een boete erover heen van 1000 EUR?
Je vergelijkt 2011 met 2008quote:Op zondag 27 februari 2011 16:49 schreef eriksd het volgende:
[..]
[..]
Ik zou die folder maar eens downloaden en goed opslaan.
Wellicht een idee om de krachten te bundelen, met z'n alleen brieven te gaan schrijven en vervolgens met z'n allen naar de Ombudsman stappen..? Terugbetalen; okay. Maar het moet wel redelijk en eerlijk zijn. Veel meer terugbetalen dan je teveel hebt verdient is onredelijk, en 2008 heeft andere regels dan 2011 en dat is oneerlijk.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:07 schreef 20031984 het volgende:
[..]
Het gaat wel om loon naar mijn idee. Alles wat je te veel hebt verdiend boven de bijverdiengrens, moet terugbetaald worden, met als doel de te veel ontvangen studifinanciering te compenseren, maar het blijft brutoloon die ik nu netto moet terugbetalen.
Ik had mijn stufi 2 maanden eerder moeten stoppen, dan was er volgens de IBgroep niks aan de hand. Dan is het naar mijn idee logisch dat ik die 2 maanden moet terugbetalen. Uitgaande van een stufi van 490 en een ov van 80 euro per maand=570 euro maal 2 maanden = 1140 euro.
Dat is een heel ander bedrag dan de 3200 (loon om mijn te veel gekregen stufi te compenseren) + 800 euro ov = 4000 euro
Iemand die net zo veel verdiende als ik, maar tijdig zijn stufi heeft gestopt is bijna een factor 4 voordeliger uit dan ik. Dat kan toch niet zo zijn???
PS: Ik wil niet zielig doen met 14k bruto, maar ik heb in 2008 nog geen 11k netto ontvangen, waar ik nu 4k van terug mag betalen. Dan blijft er nog 7k over. Dat is een stuk minder dan de dan 10k die ik van de IB groep in 2007 netto mag verdienen. Dit verschil is niet uit te leggen volgens mij.
Ha Oksel en anderen,quote:Op zondag 27 februari 2011 17:17 schreef Oksel het volgende:
[..]
Wellicht een idee om de krachten te bundelen, met z'n alleen brieven te gaan schrijven en vervolgens met z'n allen naar de Ombudsman stappen..? Terugbetalen; okay. Maar het moet wel redelijk en eerlijk zijn. Veel meer terugbetalen dan je teveel hebt verdient is onredelijk, en 2008 heeft andere regels dan 2011 en dat is oneerlijk.
Uiteraard vergelijk ik dat. De grens voor 2008 kan wel lager zijn, er staat nergens dat de nieuwe terugbetalingssystematiek alleen geldt voor dit jaar.quote:Op zondag 27 februari 2011 17:16 schreef Oksel het volgende:
[..]
Je vergelijkt 2011 met 2008Dat is een 2011 voorbeeld. In 2008 moest je OOK nog je OV terugbetalen.
En waarom?, dat er bijvoorbeeld studenten zijn die zich kapot drinken van de stufi die ze ontvangen, zijn er ook studenten die werken in de vrije tijd. Ze worden daarmee gestraft omdat ze een aardig zakcentje verdienen. Erg krom.quote:Op zondag 27 februari 2011 16:45 schreef Zwansen het volgende:
Als je bijna 14k per jaar verdient dan is het toch normaal dat je geen recht hebt op een OV/stufi etc?
6,83 teveel en 1000 terugbetalen? Je bent tot nu toe de winnaar!quote:Op maandag 28 februari 2011 14:03 schreef Gizmore het volgende:
Ik denk dat ik dit topic ook maar eens ga volgen. Ik ben in 2008 ook over de bijverdiengrens gegaan met maar liefst 6,83 euro. Als ik dit topic zo lees moet ik dus voor het hele jaar mijn ov terugbetalen? Wat dus in totaal meer dan 100 keer de overschrijding is. Ik snap dat ze ergens een grens moeten stellen, maar dit is toch wel erg hard...
Geen huurtoeslag, wel zorgtoeslag. Kom je op 1200 netto. Huur 400, studie 200, internet + tel 100, kleding 100. Heb je nog 400 over voor eten, overige uitgaven, etc. Het kan ook makkelijk inderdaad.. dat is het probleem niet.quote:Op maandag 28 februari 2011 00:11 schreef Ryon het volgende:
Als student kan je zo'n 900 euro netto per maand veilig bijverdienen. Vervolgens krijg je ook nog een stufi injectie van 259 euro. Kom je op 1159 euro per maand. Daarnaast gaat de overheid er vanuit dat studenten 200 a 300 euro direct of indirect gesponsord krijgen van hun ouders. Daarnaast komen studenten vaak ook nog in aanmerking voor zorgtoeslag en huurtoeslag a 69 euro + 30-120 euro per maand. Kom je dus op een netto besteedbaar inkomen van 1458 tot 1638 euro per maand voor een alleenstaande!
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |