abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:09:07 #1
69315 raistlin6
Met dank aan Olga (heldin)
pi_93349161
Onbekend probleem kernreactor Iran
Vanwege een nog onbekend veiligheidsprobleem moet er brandstof uit de eerste kernreactor van de kerncentrale in Bushehr in Iran worden gehaald. Zo heeft de Iraanse staatstelevisie bekendgemaakt.

Volgens de staatstelevisie moeten er 'experimenten en onderhoud' aan de centrale plaatsvinden. Er werd niet vermeld wat het probleem precies is De televisiezender liet wel weten dat het verwijderen van de brandstof op advies van Rusland zou zijn.

In 1975 begon Duitsland met de bouw van de centrale. Maar in 1979, vanwege de Iraanse revolutie, werd het bouwproject gestaakt. In 1995 sloot Iran een contract met Rusland dat de bouw van de centrale af gaat maken. In 2007 begon Rusland met zendingen van uranium aan Iran en in 2009 werd het uranium in de centrale ingebracht.

Mogelijk heeft het probleem te maken met computerworm Stuxnet, het virus dat in 2010 al problemen rond Iraanse kerncentrales veroorzaakte. Ook toen benoemde de staatstelevisie het probleem in eerste instantie als een niet nader omschreven veiligheidsprobleem. In 2010 heeft Stuxnet voor een grote vertraging gezorgd van het Iraanse kernprogramma.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:14:13 #2
69315 raistlin6
pi_93349389
Bericht over deze reactor van 1 februari gevonden, wat niet hoopgevend stemt.
http://webwereld.nl/nieuw(...)orzaken-in-iran.html

quote:
Rusland heeft Iran er ternauwernood van weerhouden de besmette Bushehr kernreactor op te starten. De Stuxnet-worm zou een ernstige nucleaire ramp kunnen veroorzaken.

Russische experts hebben de Iraanse president Ahmadinejad te elfder ure overtuigd om de kernreactor van Bushehr niet te activeren. Iran was, na eerder uitstel, van plan om op 25 januari de kernreacties in de centrale op te starten, vooral om de buitenwereld te laten zien dat de superworm Stuxnet was geëlimineerd.
Russische betrokkenheid

Rusland sloeg alarm over het voornemen omdat Iran Stuxnet helemaal niet onder controle heeft. De centrale in Bushehr is van Russische makelij. Het activeren van de kernreactor terwijl de apparatuur besmet is met de worm zou een meltdown van de reactor of zelfs een explosie a la Tsjernobyl kunnen veroorzaken.

Sergei Kiriyenko, chef van het Russische kernagentschap Rosatom, wees Iran op het enorme gevaar, waarna Ahmadinejad besloot het opstarten uit te stellen. Dit meldt Debka, een doorgaans zeer goed ingelichte Israëlische site over inlichtingendiensten en defensie. Inmiddels heeft Rusland bij de NAVO geëist dat er een diepgaand onderzoek komt naar de meest geavanceerde worm ooit.
Sabotage van uraniumcentrifuges

Tot zover bekend manipuleert de worm alleen zeer snel draaiende apparaten zoals de uraniumcentrifuges van de Natanz verrijkingscentrale. De Duitse industriële software-expert Ralph Langner constateerde eerder wel dat Stuxnet speciale code bevatte waaruit zou blijken dat ook Bushehr doelwit was.

Volgens Langner kan de worm dan bijvoorbeeld stoomturbines in de centrale saboteren, maar het is niet duidelijk hoe dit een meltdown of erger zou kunnen veroorzaken. Dat is volgens Langner dan ook onmogelijk, zegt hij tegen AP.
Kernramp mogelijk

Maar het persbureau beschikt over een geheim rapport van een land dat het atoomprogramma van Iran op de voet volgt waarin met een nucleaire ramp door Stuxnet wel serieus rekening wordt gehouden.

Iraniërs hebben niet genoeg kennis om de worm aan te pakken en de complexiteit te begrijpen, waarschuwde Langner recentelijk.

In november erkende het Iraanse regime schoorvoetend dat "bepaalde malware" kerninstallaties had geïnfecteerd. De Iraanse expert die was belast met het elimineren van Stuxnet werd onlangs in Teheran doodgeschoten door schutters vanaf een motorfiets. De beschuldigende vingers wijzen vooral richting Mossad, de Israëlische geheime dienst.
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:35:54 #3
69315 raistlin6
pi_93350348
[Upd] Onbekend probleem kernreactor Iran
Update 15.24 uur
1 februari 2011 heeft Webwereld een artikel geplaatst waarin te lezen valt dat Rusland de Iraanse president heeft weten te overtuigen de bewuste reactor niet te activeren. Zodoende zou Rusland een 'ernstige nucleaire ramp' hebben weten te voorkomen. De waarschuwing van Rusland zou op informatie over een Stuxnet-infectie zijn gebaseerd. Het is mogelijk dat die infectie inmiddels is opgelost. Het zou ook kunnen dat nu pas de herstelwerkzaamheden van de infectie beginnen.

Update 15.34 uur
Persbureau Reuters meldt dat de Iraanse afgevaardigde voor de IAEA, het internationaal atoomagentschap van de VN, Ali Asghar Soltanieh heeft bevestigd dat de brandstof uit de reactor wordt gehaald en dat Rusland die vervolgens gaat testen. Na de tests wordt de brandstof weer teruggeplaatst.

Of de tests verband houden met de waarschuwing van Rusland eerder deze maand is niet bekend. Soltanieh heeft evenmin gezegd waarom de brandstof getest moet worden en waarop. Volgens Soltanieh zal het uit de reactor halen van de brandstof gebeuren onder supervisie van de IAEA. Wanneer dit gaat gebeuren is niet bekendgemaakt.
pi_93350421
Ik ben het helemaal eens met de Topic opener.
pi_93350479
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:38 schreef Guus Muisarm het volgende:
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:39:27 #6
69315 raistlin6
pi_93350484
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:38 schreef Guus Muisarm het volgende:
Oh ja ik heb geen mening inderdaad hierover. Maar het zou wel belangrijk nieuws kunnen zijn. Ik heb er te weinig verstand van.

Dus bij dezen dan. Iemand die hier wat meer verstand van heeft die de propaganda van waarschijnlijkheid kan scheiden?
  zaterdag 26 februari 2011 @ 15:48:18 #7
172669 Papierversnipperaar
Cafeïne is ook maar een drug.
pi_93350880
Stuxnet heeft iig centrifuges beschadigt die gebruikt worden voor het opwerken van de brandstof. Het zou kunnen dat de brandstof die nu in de centrale zit niet ok is.
Free Assange! Hack the Planet
[b]Op dinsdag 6 januari 2009 19:59 schreef Papierversnipperaar het volgende:[/b]
De gevolgen van de argumenten van de anti-rook maffia
pi_93351100
Dit topic gaat ongetwijfeld verzanden in een discussie waarom het al dan niet eng is dat Iran nucleaire ambities heeft, maar ik vind het ook wel link als je bij die amateurs in de soep gaat roeren met een een of ander virus.

Als die Iraniërs echt zo link zijn als al mijn neocon vrienden beweren, dan starten ze straks een vervuilde centrale op om te laten zien dat het Westen onaanvaardbare risico's neemt. Dat zal dan gebeuren als alle machtige elementen uit Iran net op vakantie zijn in het buitenland. Nou ja, hebben we toch nog 'onze' nucleaire ramp in de zandbak.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
pi_93351642
quote:
19s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 15:53 schreef elcastel het volgende:
maar ik vind het ook wel link als je bij die amateurs
Meh. Er zullen vast wel enkele russen rondlopen met verstand van zaken. Tenslotte halen ze het ding wel leeg nu ipv op start te drukken en kijken wat er gaat gebeuren.
pi_93352239
quote:
3s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:05 schreef Guus Muisarm het volgende:Meh. Er zullen vast wel enkele russen rondlopen met verstand van zaken. Tenslotte halen ze het ding wel leeg nu ipv op start te drukken en kijken wat er gaat gebeuren.
Ja totdat Rusland politieke druk zet om wat voor reden, dan gaan ze opeens zelf beslissingen nemen in Iran en drukken ze wel op start.
pi_93352329
En dan zien ze dat er niets gebeurd :D Geen uranium (insert professor smiley, waar zijn die code's gebleven?)
pi_93352368
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:22 schreef Guus Muisarm het volgende:
En dan zien ze dat er niets gebeurd :D Geen uranium (insert professor smiley, waar zijn die code's gebleven?)
Tja, of een nucleaire ramp ... Maar goed, als je Iran een kutland vind is dat een grooooot voordeel, totdat de wind draait.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:27:43 #13
69315 raistlin6
pi_93352527
Dit vind ik dan wel weer grappig. Een mooie spin aan het verhaal geven.
Iraans staatspersbureau:
http://english.farsnews.com/newstext.php?nn=8912071279
quote:
Iran's N. Achievements Exhibition Kicks Off in Bushehr

TEHRAN (FNA)- The 14th Exhibition of Iran's Nuclear Achievements opened in the Southern port city of Bushehr on Saturday.

The exhibition started official work in a special ceremony attended by officials from the Atomic Energy Organization of Iran (AEOI) as well as senior provincial officials at Bushehr's Persian Gulf University.

Bushehr hosts the country's first nuclear power plant which is due to generate electricity in a matter of months.

Addressing the ceremony, Head of the Bushehr nuclear power plant Hossein Derakhshandeh said that the exhibition provides visitors with good information about exploration and exploitation of uranium, production of Yellow Cake, uranium reprocessing, uranium enrichment, production of Zirconium and other modern alloys as well as the production of fuel tablets in fuel production facilities across Iran.

He added that the exhibition also provides an opportunity for university professors and students to get more acquainted with the different applications of nuclear energy in agricultural, medical and industrial fields.

The exhibition came two days after the 17th National Nuclear Conference ended work in Iran's Central city of Isfahan on Thursday.

Some 500 nuclear experts attended the conference that was held in Isfahan's nuclear building on February 23 and 24.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')