abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_93343681
Omdat we in dat andere topic een beetje afdwaalden;

quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 22:21 schreef LangeJan het volgende:

[..]

Ja, lekker belasting ontduiken en geen klassieker rijden omdat je het zo mooi vind, maar om voor een dubbeltje op de eerste rang te zitten. Klootzakken als TS zorgen er dus voor dat je per 2012 geeneen auto meer wegenbelastingvrij kan krijgen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 22:41 schreef vannelle het volgende:

[..]

Is geen belasting ontduiken, zijn regels die de belastingontvanger zelf opgesteld heeft.
Je bent gewoon jaloers.
quote:
14s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:44 schreef LangeJan het volgende:

[..]

Ja hoor, alsof die geimporteerde 190's met nieuw kenteken van "echte liefhebbers" zijn. Zijn gewoon mensen die misbruik maken van het systeem en zo anderen duperen.
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:52 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Mensen in een 190 zijn over het algemeen geen liefhebbers. Ik snap de discussie over misbruik sowieso niet, het is nu eenmaal het systeem. Maken al die mensen met nieuwe, 'zuinige' belastingvrije auto's volgens jou dan ook misbruik? :?
quote:
1s.gif Op vrijdag 25 februari 2011 23:54 schreef L0we het volgende:

[..]

Dat hoeft toch ook helemaal niet? Het zijn gewoon mensen die gebruik maken van het systeem, niets mis mee...
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 00:01 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Hij heeft waarschijnlijk zelf zo'n nieuwe belastingvrije auto, en besefte bij aanschaf niet dat criminaliteit niet voor niks verboden is. De staat duldt immers geen concurrentie ;) En hij besefte ook niet dat de hele belastingvrije regeling natuurlijk een lokkertje is/was. Uiteindelijk zou immers ieder weldenkend mens een belastingvrije auto kopen, en wie betaalt er dan de belasting die nodig is om de begroting rond te krijgen? :P
Maar die youngtimer importeurs, dát zijn de klootzakken :|W
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 00:06 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Waarom zijn dat klootzakken? Ze voorzien toch gewoon in de vraag?

Ik rijd zelf ook in een oldtimer Mercedes, maar wél uit liefhebberij. Wat ik aan onderhoud uitgeef, weegt overigens nauwelijks op tegen het niet hoeven betalen van wegenbelasting...
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 00:18 schreef Bartholomeus het volgende:

[..]

Sarcasme schat O+ Iedereen die een belastingvrije auto koopt ondermijnt eigenlijk zelf de regeling, niet alleen degenen die een youngtimer rijden ;) Zoals gezegd, doordat iedereen uiteindelijk belastingvrij zal willen rijden, gaat iemand die belasting moeten betalen. Wat ze gedaan hebben is een hoop zware (hybride) en dieselende (á la VW Polo bluemotion) auto's op de weg zetten door middel van tijdelijke bevoordeling door het tijdelijk afschaffen van de wegenbelasting. Als straks voldoende van deze auto's op de weg zijn, en mensen dus niet meer het geld hebben om opnieuw een andere c.q. nieuwe auto te kopen, gaat de wegenbelasting gewoon weer als een raket omhoog en is het begrotingstekort ineens een begrotingsoverschot. Dieven, dat zijn het :{
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 00:19 schreef vannelle het volgende:

[..]

Wie heeft het over echte liefhebbers?
Welk misbruik heb je het over en wie zou daar dan de dupe van zijn?
Ik snap werkelijk niks van je redenering.
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 00:23 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Ah, ik snap het, lieverd. :*
Het is heel simpel; alle auto's zouden wegenbelasting moeten betalen (al dan niet via de benzineprijs), zuinig of niet. Oldtimers zouden alleen een uitzondering mogen vormen indien het een tweede auto betreft. Zul je zien hoe weinig mensen nog in een 190 rondrijden...
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 11:11 schreef LangeJan het volgende:

[..]

Het is vooropgesteld eenieders goed recht om gebruik te maken van zo een regeling. Alleen de verschuiving is iets wat mij opvalt en tegenzit. Heb zelf een tijd een oldtimer gereden, heb momenteel een motorfiets uit 1977 en heb (mss een beetje dom) een 87-er Manta GSi gekocht door zijn uiterst mooie originele staat, wat bij mij de doorslag gaf.

Per 2012 dus geen vrijstelling meer voor auto's die dan 25 jaar oud worden, maar nu wel nieuwe milieu bewuste auto's aanmerken voor een vrijstelling. Dat houdt natuurlijk ook weer een keer op. Ik kan het alleen niet zo goed verkroppen dat de Christenunie destijds deze regeling in het kader van rekeningrijden heeft doorgedrukt (rekeningrijden gaat per 2012 niet eens lukken)

Een motivator voor de ChristenUnie destijds was dat er "misbruik" van gemaakt zou gaan worden, omdat auto's van na 1986 door goede techniek veel langer door konden blijven rijden en dus een maas in de wet zou creeeren voor mensen om lekker goedkoop te rijden. Zonder enig gevoel voor de auto waar ze op dat moment in rijden of liefhebber te zijn.

Mijn conclusie is daarom dat import van auto's puur omdat ze van 86 of ouder zijn er voor zorgen dat liefhebbers zoals ik, die hun auto koesteren, liefhebben en ook echt als pronkstuk berijden (dus niet voor woonwerkverkeer) afgestraft worden.

Het schemert mijn inziens dus door dat de overheid klassiekers liever kwijt dan rijk is, de prioriteit stelt aan nieuw spul op de weg, dus als dat ten koste moet gaan van de mensen die mobiel erfgoed liefhebben, dan heeft vanuit mijn persoonlijke visie ook sterk te maken met luitjes als TS.

Die het overigens ook koud op zijn neus heeft gekregen door te proberen een LPG installatie op een 190D aan te sluiten :D _O-
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 11:30 schreef Barcaconia het volgende:
Je zou voor die Manta even de bouwdatum uit kunnen zoeken. Als je bij de belastingdienst kunt bewijzen dat je auto in '86 gebouwd is verschuiven ze de datum. Ik zal even een bron zoeken.
Misschien kunnen mods deze discussie in een nieuw topic zetten want het is best interessant voor veel mensen denk ik.
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:05 schreef MaGNeT het volgende:
Al doen mensen het nu voor het belastingvoordeel, dat is iets dat vanzelf stopt.
Zodra een auto 35 jaar wordt, is het beste er echt wel af als je er geen geld, tijd en liefde in stopt.
Over 5-10 jaar zie je dan alleen nog maar echte liefhebbers.

Mijn auto heb ik nu 4 jaar en hij wordt in oktober 25 jaar.

Uit liefde gekocht met in gedachte dat ik vanaf oktober zo'n 125 euro extra in de maand over hou voor het onderhoud en het herstel van de roestplekjes rond mijn dakraam.

O+
[ afbeelding ]
Game on ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
  zaterdag 26 februari 2011 @ 12:29:34 #2
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_93343832
Alles van na 31-12-1986 is rommel :7
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
  Redactie Frontpage zaterdag 26 februari 2011 @ 12:31:40 #3
38148 crew  Innisdemon
pi_93343903
Alle voor-en tegenargumenten zijn al geplaatst. Slotje.
'Me' is géén bezittelijk voornaamwoord
pi_93343931
Ik rij bijna belastingvrij omdat ik het model auto mooi vind: 205 Lacoste.
Daarom heb ik er eentje uit België gehaald en op NL kenteken gezet.
( Buiten dat heb ik nog 2 205jes uit 1986).
Waarvan ik een rijdt om de zuinigheid ( 1.1 benzine) en een als hobbyauto nl een GTI die al 9 jaar in mijn bezit is.

Voor lichte auto's is het belastingvoordeel ongeveer 250 euro op jaarbasis.
Dat is voor mij niet de voornaamste reden om deze auto's te rijden.

Een dikke MB is m.i. een betere investering om goedkoop te kunnen rijden ten opzichte van een niet wegenbelasingvrije MB.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_93343948
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:31 schreef Innisdemon het volgende:
Alle voor-en tegenargumenten zijn al geplaatst. Slotje.
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_93344147
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:32 schreef GizartFRL het volgende:
Ik rij bijna belastingvrij omdat ik het model auto mooi vind: 205 Lacoste.
Daarom heb ik er eentje uit België gehaald en op NL kenteken gezet.
( Buiten dat heb ik nog 2 205jes uit 1986).
Waarvan ik een rijdt om de zuinigheid ( 1.1 benzine) en een als hobbyauto nl een GTI die al 9 jaar in mijn bezit is.

Voor lichte auto's is het belastingvoordeel ongeveer 250 euro op jaarbasis.
Dat is voor mij niet de voornaamste reden om deze auto's te rijden.

Een dikke MB is m.i. een betere investering om goedkoop te kunnen rijden ten opzichte van een niet wegenbelasingvrije MB.
Precies, en dat is waar een hoop mensen zich op verkijken ^O^
Voor een Benz of elke willekeurige klassieker die op een fatsoenlijke manier als daily te gebruiken is inclusief een klein beetje luxe ben je zomaar 7 tot 10.000¤ kwijt, plus dat het onderhoud en het brandstofverbruik de kosten zodanig opkrikken dat het eigenlijk geen kont meer uitmaakt.. voor dat geld rijd je idd ook een belastingvrij, of iig low tax ecohokkie, maar die wordt dan dus wél weer voor jou geproduceerd, terwijl een youngtimer er al is, en niet gesloopt hoeft te worden win/win dus ^O^
De wetenschap is er nog steeds niet uit, waarom de meest gestroomlijnde vrouwen, de meeste weerstand bieden
pi_93344263
quote:
15s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:29 schreef Prowl het volgende:
Alles van na 31-12-1986 is rommel :7
Omdat jezelf in onderstaande auto rijdt })
Yvonne schreef op maandag 31 oktober 2011 @
13:59:43 in DEF SC #282 aan AchJa & Co
Vanaf hier en nu stopt het in DEF én op FOK!
Ik wil hier een normale SC zonder gebitch!
  zaterdag 26 februari 2011 @ 13:23:24 #8
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93345493
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 12:39 schreef Sounddragon het volgende:

[..]

Precies, en dat is waar een hoop mensen zich op verkijken ^O^
Voor een Benz of elke willekeurige klassieker die op een fatsoenlijke manier als daily te gebruiken is inclusief een klein beetje luxe ben je zomaar 7 tot 10.000¤ kwijt, plus dat het onderhoud en het brandstofverbruik de kosten zodanig opkrikken dat het eigenlijk geen kont meer uitmaakt.. voor dat geld rijd je idd ook een belastingvrij, of iig low tax ecohokkie, maar die wordt dan dus wél weer voor jou geproduceerd, terwijl een youngtimer er al is, en niet gesloopt hoeft te worden win/win dus ^O^
Voor een duizendje of 4 kom je al een heel eind hoor. Wil je echter lang plezier hebben van je auto, is het inderdaad wel noodzaak deze goed te (laten) onderhouden (iedere 10.000 km kleppen (laten) stellen, bougies vervangen, zeer nauwkeurig de zwakke plekken bijwerken, enz.). En tja, hoe rustig je ook rijdt, zuiniger dan 1 op 8 op gas zul je niet snel halen. Het maakt kostentechnisch dus vrij weinig uit, maar zeg nou zelf:


Of:


Een behoorlijke no-brainer dus.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 13:40:32 #9
4921 blup
Shoarma Sin Farma
  zaterdag 26 februari 2011 @ 13:47:44 #10
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93346287
quote:
7s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 13:40 schreef blup het volgende:
Dit soort dingen heb je ook
Mercedes G chassis uti 83 met een nieuwe koets erop.
En dat is m.i. inderdaad 'misbruik', of liever gezegd een lek in het systeem.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 13:48:48 #11
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_93346326
ook veel landrovers met dit truukje trouwens..
pi_93346679
Ook leuk voor de nieuwe eigenaar om er daarna weer de juiste nieuwe originele onderdelen bij te vinden bij bijvoorbeeld een schade....
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:05:36 #13
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_93346838
hier heb je zo een Defender uit 69..?
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:12:27 #14
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93347080
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:00 schreef GizartFRL het volgende:
Ook leuk voor de nieuwe eigenaar om er daarna weer de juiste nieuwe originele onderdelen bij te vinden bij bijvoorbeeld een schade....
De nieuwe eigenaar koopt de auto bewust zo, want goedkoop. De onderdelen zullen juist makkelijker te vinden zijn omdat je onderdelen van het nieuwere type nodig hebt.
pi_93347388
En de eigenaar daarna?
Kan die nog zeggen wat voor bumperhoekje erop moet als deze stuk is?
Onderdelen zijn uiteraard makkelijk te krijgen voor een nieuwer type, maar als er 10 mogelijkheden zijn is het lastig om in een keer de goede te bestellen ( wat je bij Mercedes op chassisnummer doet).
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
pi_93347607
Er is belastingvrij maar één echte bazenbak _O_
  zaterdag 26 februari 2011 @ 14:43:43 #17
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93348186
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:20 schreef GizartFRL het volgende:
En de eigenaar daarna?
Kan die nog zeggen wat voor bumperhoekje erop moet als deze stuk is?
Onderdelen zijn uiteraard makkelijk te krijgen voor een nieuwer type, maar als er 10 mogelijkheden zijn is het lastig om in een keer de goede te bestellen ( wat je bij Mercedes op chassisnummer doet).
Da's het mooie van Mercedes; onderdelen zijn eigenlijk altijd wel makkelijk te krijgen.

En daarbij, meestal bouwen ze alles om. Dus op het chassis na is alles van hetzelfde type.
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:19:10 #18
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_93352195
Begrijp ergens wel dat ze de deur dichtgooiden voordat er enorme hoeveelheden Golfjes II D uit Polen worden teruggehaald.
Als je veel kms. maakt met een oude bak kost het behoorlijk wat aan onderhoud en verbruik, geen onderhoud kost weinig maar daar komt vanzelf een keer een eind aan. Om de de zoveel tijd een razzia houden onder oude MB-tjes en de rooie diesel klantjes de nek omdraaien, en alles komt goed. :P

* Hyperdude hoeft per 19-04-2011 geen MRB meer te betalen voor zijn oude gebakkie. ^O^

[ Bericht 8% gewijzigd door Hyperdude op 26-02-2011 16:24:17 ]
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:22:19 #19
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93352319
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:19 schreef Hyperdude het volgende:
Begrijp ergens wel dat ze de deur dichtgooiden voordat er enorme hoeveelheden Golfjes II D uit Polen worden teruggehaald.
Als je veel kms. maakt met een oude bak kost het behoorlijk wat aan onderhoud en verbruik, geen onderhoud kost weinig maar daar komt vanzelf een keer een eind aan. Om de de zoveel tijd een razzia houden onder oude MB-tjes en de rooie diesel klantjes de nek omdraaie, en alles komt goed. :P
Zoals ik al zei; alleen belastingvrij maken indien het een tweede auto betreft. Daarmee filter je er al een heleboel 'niet-hobby-auto's' uit.
pi_93352387
Een betere vraag is, waar haal je de onderdelen vandaan? Bijvoorbeeld voor een VW Golf/jetta 2?
Never trade the thrills of living for the security of existence.
pi_93352414
quote:
14s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 14:43 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Da's het mooie van Mercedes; onderdelen zijn eigenlijk altijd wel makkelijk te krijgen.

En daarbij, meestal bouwen ze alles om. Dus op het chassis na is alles van hetzelfde type.
Ik snap je punt. Maar als je in dit geval onderdelen opzoekt van een oud chassisnummer en je hebt delen nodig van een nieuwere auto, dan komen de onderdelen niet overeen.

Heb dit zelf meegemaakt afgelopen week met een G320 uit 83 met een nieuwer chassis.
Als je dan een bumper van 988 euro moet bestellen en moet gokken uit 10 verschillende dan is het niet leuk meer. :)
Werk zelf dagelijks met Mercedes, vandaar.
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:26:45 #22
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93352483
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:23 schreef fullmetal het volgende:
Een betere vraag is, waar haal je de onderdelen vandaan? Bijvoorbeeld voor een VW Golf/jetta 2?
Voor een Golf of Jetta zijn op zich ook nog wel onderdelen te verkrijgen, bijv. op de sloop en bij bepaalde handelaren. Je moet er soms wat meer moeite voor doen, maar da's onderdeel van de hobby, niet waar?
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:26:56 #23
70357 Hyperdude
#MakeLanciaGreatAgain
pi_93352492
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:23 schreef fullmetal het volgende:
Een betere vraag is, waar haal je de onderdelen vandaan? Bijvoorbeeld voor een VW Golf/jetta 2?
Van een andere Golf?

NB.
Golf 1 is tot eind 2009 _O- oid. gemaakt in Port Elisabeth, Suid-Afrika
How do we turn this world-class fuck-up into a world-class learning experience?
  zaterdag 26 februari 2011 @ 16:28:21 #24
78707 TheSilentEnigma
Heldin, bazin, godin.
pi_93352541
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:24 schreef GizartFRL het volgende:

[..]

Ik snap je punt. Maar als je in dit geval onderdelen opzoekt van een oud chassisnummer en je hebt delen nodig van een nieuwere auto, dan komen de onderdelen niet overeen.

Heb dit zelf meegemaakt afgelopen week met een G320 uit 83 met een nieuwer chassis.
Als je dan een bumper van 988 euro moet bestellen en moet gokken uit 10 verschillende dan is het niet leuk meer. :)
Werk zelf dagelijks met Mercedes, vandaar.
Dan moet je dus eigenlijk ook gewoon het chassisnummer van 'het tweede deel' van de auto weten. Zal trouwens niet vaak voorkomen, een oude auto op een nieuwer chassis lijkt me.
pi_93352867
quote:
1s.gif Op zaterdag 26 februari 2011 16:28 schreef TheSilentEnigma het volgende:

[..]

Dan moet je dus eigenlijk ook gewoon het chassisnummer van 'het tweede deel' van de auto weten. Zal trouwens niet vaak voorkomen, een oude auto op een nieuwer chassis lijkt me.
Gebeurt inderdaad niet vaak. En de eerste eigenaar zal vaak wel aan het "originele" chassisnummer kunnen komen, maar eigenaar 2-3-4 etc vaak niet meer.
'
"Charlotte Muis is een dief en heel Nederland weet het nu"
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')