Vervelend dat het zitten nog zo moeilijk gaat, DML.
En verder, tja, je zult je eigen manieren moeten gaan ontwikkelen om met de situatie om te gaan. Het is in ieder geval volstrekt normaal dat zo'n jonge baby niet alleen in zijn eigen bed in slaapt valt. Het was voor mij indertijd bij Ivan echt een eye-opener, dat baby's moeten leren om te slapen, hoe gek dat ook klinkt. Nu merk ik bij Lena dat het ook anders kan, maar ik heb zelf de indruk dat dat vooral een uitzondering is.
Hoe je daar nu mee om wilt gaan is aan jezelf. Ik zou zeggen: kies de weg van de minste weerstand en maak het makkelijk voor jezelf. Dat alleen in slaap vallen komt wel een keer. Bij Ivan ben ik er in het tweede deel van mijn verlof mee gaan oefenen. Toen kwam hij in een wat duidelijker ritme (slapen - eten - spelen - et cetera) en had ik het idee dat hij eraan toe begon te raken. Er wordt wel gezegd dat je je kind tot 6 maanden niet kunt verwennen omdat je kind geen verbanden legt. Maarja, je kunt je kind natuurlijk wel al aan bepaalde (volgordes van) handelingen wennen. Er zijn echter ook genoeg vrouwen die blijven profiteren van de voordelen van borstvoeding en hun kind altijd aan de borst in slaap laten vallen en daarna wegleggen. Het is maar net wat je zelf een fijn idee vindt.
En je zit nu denk ik niet op dit advies te wachten, maar hij is nog zó klein en gaat zo hard groeien. Ik zou hem lekker zoveel mogelijk bij me houden. Dat is voor hem heel fijn en je gaat misschien wel weer eens terugverlangen naar die periode dat hij zo'n klein baby'tje was en nog bij jou op schoot in slaap kon vallen.Krampjes horen er helaas ook bij, al is het wel verstandig om te kijken of het voor je gevoel niet buitenproportioneel is. Dat is lastig in te schatten - je hebt immers geen referentiekader - maar ik denk dat je het gauw genoeg doorhebt als er meer is dan alleen krampjes (bijvoorbeeld oprispingen blijven hebben na de voeding of met een verhoogd hoofdeinde beter willen slapen). Nog wat krampjestips:
- De wipstoel heen en weer schommelen. Als Puck dat fijn vindt en je er het geld voor hebt zou ik investeren in zo'n automatisch ding. Dat zou mij bij Ivan véél uren lamme armen hebben gescheeld.
- Je zou Infacol eens kunnen proberen. Hier hielp het niet, maar anderen hebben wel positieve verhalen. Ik weet alleen niet of je Infacol nu makkelijk bij de drogist kunt krijgen, want huup meldde pas dat er leveringsproblemen waren.
- Als je weer wat mobieler bent: de draagdoek!
- Als je nog niet heel mobiel bent maar wel goed kunt zitten: bij Ivan was het genoeg om hem te wiegen.
- Het masseren van de buik wil nog wel eens helpen.
- Heb je al hulpmiddelen geprobeerd zoals inbakeren of een speen geven? Hierbij ga ik er voor het gemak maar vanuit dat Puck goed drinkt en aankomt. Als je zeker weet dat hij geen honger heeft zou ik inbakeren zeker proberen. Dat kun je zelf met een doek doen maar ook met een voorgevormd ding, zoals de Pacco (of zo?) en de Puckababy. Ik heb eventueel nog wel een Puckababy liggen voor 0-3 maanden. Daarin hebben de armpjes nog wel bewegingsruimte, dus het is iets anders dan écht inbakeren. We hebben de Puckababy hier niet nodig, maar ik heb hem voor de geboorte al in huis gehaald omdat het een van de eerste dingen zou zijn geweest waar ik bij erge krampjes naar zou hebben gegrepen. Ivan heeft er veel baat bij gehad, ook toen hij zich later wakker bleef houden met maaiende armpjes.
Misschien hebben anderen nog tips. Ik vind het in ieder geval heel slim dat je het bezoek afzegt. Het is vooral voor jullie erg belastend om mensen te vermaken terwijl je de rust goed kunt gebruiken.
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.