![201px-STS-133_patch.png]()
De missie:Flight Day 1• Launch
• Payload bay door opening
• Ku-band antenna deployment
• Shuttle robotic arm activation and payload bay survey
• Umbilical well and handheld external tank photo and TV downlink
Flight Day 2• Discovery’s thermal protection system survey with shuttle robotic arm/orbiter boom sensor system (OBSS) • Extravehicular mobility unit, or spacesuit, checkout
• Centerline camera installation
• Orbiter docking system ring extension
• Orbital maneuvering system pod survey
• Rendezvous tools checkout
Flight Day 3• Rendezvous with the International Space Station
• Rendezvous pitch maneuver photography of Discovery’s thermal protection system by Expedition 26 crew members Paolo Nespoli and Cady Coleman
• Docking to Harmony/pressurized mating adapter 2
• Hatch opening and welcoming
• Canadarm2 grapple of Express Logistics Carrier 4 (ELC4) cargo pallet, handoff to shuttle robotic arm, and handoff back to Canadarm2 for installation on the starboard
Flight Day 4• Cargo transfer
• OBSS handoff from Canadarm2 to shuttle robotic arm
• Spacewalk tool preparation
• Spacewalk 1 preparations by Bowen and Drew
• Spacewalk 1 procedure review
• Spacewalk 1 campout by Bowen
Flight Day 5• Spacewalk 1 by Bowen and Drew (J612 power extension cable installation from Unity to Tranquility, transfer of failed pump module from the payload attachment bracket on the mobile base system to external stowage platform 2, installation of a wedge for camera port 3 and installation of starboard crew equipment and translation aid (CETA) cart rail stubs)
Flight Day 6• Installation of the Permanent Multipurpose Module (PMM) to the nadir, or Earth-facing, port of Unity
• Focused inspection of Discovery’s thermal protection heat shield, if required
• Spacewalk 2 preparations by Bowen and Drew
• Spacewalk 2 procedure review
• Spacewalk 2 campout by Bowen and Drew in the Quest airlock
Flight Day 7• PMM ingress and internal outfitting
• Spacewalk 2 by Bowen and Drew (removal of thermal insulation from the ELC4, installation of CETA lights, troubleshooting of the port 1 truss radiator stowage beam bracket, removal and replacement of a cargo adapter plate on Columbus, installation of a pan and tilt unit on a camera on Dextre and removal of thermal covers)
Flight Day 8• Cargo transfer to station from the PMM
• Crew off duty time
Flight Day 9• Reconfiguration of spacewalk equipment
• Joint crew news conference
• Crew off-duty time
• Rendezvous tools checkout
• Farewells and hatch closure
• Centerline camera installation
Flight Day 10• Discovery’s final undocking from station and fly-around
• Final separation from the station
• OBSS late inspection of Discovery’s thermal heat shield • OBSS berth
Flight Day 11• Cabin stowage
• Flight control system checkout
• Reaction control system hot-fire test
• Deorbit preparation briefing
• Ku-band antenna stowage
Flight Day 12• Deorbit preparations
• Payload bay door closing
• Deorbit burn
• Discovery’s final landing at KSC
[Upd] Discovery gelanceerd voor laatste vluchtHet ruimteveer Discovery is gereed om aan zijn laatste vlucht te beginnen. De Amerikaanse ruimtevaartorganisatie NASA begon donderdag kort na zonsopgang met het voltanken van de spaceshuttle. Op basis van de weersverwachting is het voor 90 procent zeker dat de Discovery donderdag om 22.50 uur Nederlandse tijd wordt gelanceerd.
NASA heeft er vertrouwen in dat er dit keer geen complicaties zullen optreden. Bij een eerder geplande lancering in november gooiden een waterstoflek en scheuren in de brandstoftank roet in het eten. De reparatiewerkzaamheden namen vier maanden in beslag.
Het ruimteveer zal koers zetten naar het internationale ruimtestation ISS. Naast de zes bemanningsleden neemt de Discovery ook voorraden en een robot met de naam Robonaut 2 mee.
Het wordt de 39e vlucht voor de Discovery. De eerste lancering was in 1984 en sindsdien heeft het ruimteveer 230 miljoen kilometer afgelegd. NASA verwacht een grote schare toeschouwers bij de lancering in Florida.
Update 18.27 uurTot aan dit moment loopt alles nog volgens schema om vanavond de lancering te laten doorgaan. Een woordvoerder van NASA zegt dat er behalve een paar wolkjes geen reden is tot zorg.
Hier zijn live-beelden van het ruimteveer te zien, met wanneer er iets te melden is ook rechtstreeks verslag. Selecteer na het klikken de juiste stream rechts van het venster. De lancering zal hier ook rechtstreeks te zien zijn.
Update 22.00 uurAlles loopt nog steeds volgens schema. Er is zojuist een ingebouwde pauze van 45 minuten ingegaan in de afteltijd. De klok staat stil op T-9. Om 22.50 uur staat dus nog steeds de lancering gepland. De bemanning bekijkt een tegeltje dat los is geraakt bij een deur op de shuttle. Ze weten nog niet zeker of ze daar iets aan willen gaan doen, maar hebben nog genoeg tijd om de situatie rond het tegeltje rustig te bekijken. In deze ingebouwde 45 minuten wordt alle informatie nog een keer nagelopen en mogelijke wijzigingen worden in het schema opgenomen.
Update 22.34 uurEr is nu toch een kink in de kabel gekomen. Er is iets mis met de schermen van de 'main command computer'. Tot T-5 hebben technici van NASA de tijd gekregen om dit probleem op te lossen. De wolkjes uit de eerste update zijn wel weggetrokken en het tegeltje is weer vastgemaakt met een speciaal mengsel. Als het probleem met de schermen op tijd wordt opgelost is om 22.50.27 uur de lancering te zien.
Update 22.50 uurHet computerprobleem heeft voor enige vertraging gezorgd. Als het probleem oplossen 12 seconden langer had geduurd dan was de vlucht voor vandaag afgeblazen. De aftelklok loopt weer verder op T-4.
Update 23.00 uurDe lancering is met kleine vertraging geslaagd. Discovery vliegt nu met 9800 mijl per uur en versnelt nog steeds. Mission Control sprak vlak na lancering de woorden: "Discovery is making one last reach for the stars."
Informatie over de missies uit het verleden.
STS-124 Discovery Launch[ Bericht 2% gewijzigd door raistlin6 op 24-02-2011 23:28:18 ]
Shiz@autocorrectie"Als er een nieuwsicoon staat, foto-onderschrift, elk woord goed gespeld is en quotes kloppen en er staat 'Ik heb geen het is wanneer blijkt dat gisteren voor de dag dan dat kan ik weet toe maar anders ja veel', mis ik het."