abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_94015324
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 09:55 schreef Babs_voor_intimi het volgende:

[..]

Nou, ik herken t wel. Ik stond zo ongeveer op dezelfde plek bij t begin van t filmpje :-(
En hoe vervelend ik me nu soms nog voel door die aardbeving, het lijkt bijna aanstellerig te zijn als ik het nu vergelijk met waar die mensen in Japan nu mee te maken hebben...
Heb lang over je post nagedacht, maar weet je: de gevolgen van de aardbeving in Japan en de tsunami zijn inderdaad vele malen zwaarder dan die in NZ maar dat maakt jou en mijn ervaring niet minder erg! Jij was in Christchurch op het moment van de beving, wij hebben iemand verloren, een ander is zeer ernstig gewond en andere familieleden zijn huis etc. verloren.
Nee, ik vind je niet aanstellerig. Jij zat er midden in heb ik begrepen en dat moet zeer beangstigend zijn geweest, iets wat je niet gemakkelijk verwerkt. Jij hebt een ramp meegemaakt en het gelukkig overleefd. Dat er nu op een andere plek op de wereld iets gebeurd met veel meer slachtoffers tot gevolg doet daar niets aan af.
pi_94017166
quote:
2s.gif Op vrijdag 11 maart 2011 19:00 schreef Eyjafjallajoekull het volgende:
Nog een filmpje uit Nieuw Zeeland, ik herkende hem nog niet maar echt, iedereen denkt dat het Japan is...

244 reacties bij het filmpje en niemand die zit dat dit verdomme Nieuw Zeeland is en NIET Japan :')
Is toch wel duidelijk te zien dat 't het plein voor de cathedraal in christchurch is. :Y
Dit is mijn uitspraak en daar zult u het mee moeten doen.
***Levi was here***
pi_94038887
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 maart 2011 20:28 schreef spuitje het volgende:

[..]

Heb lang over je post nagedacht, maar weet je: de gevolgen van de aardbeving in Japan en de tsunami zijn inderdaad vele malen zwaarder dan die in NZ maar dat maakt jou en mijn ervaring niet minder erg! Jij was in Christchurch op het moment van de beving, wij hebben iemand verloren, een ander is zeer ernstig gewond en andere familieleden zijn huis etc. verloren.
Nee, ik vind je niet aanstellerig. Jij zat er midden in heb ik begrepen en dat moet zeer beangstigend zijn geweest, iets wat je niet gemakkelijk verwerkt. Jij hebt een ramp meegemaakt en het gelukkig overleefd. Dat er nu op een andere plek op de wereld iets gebeurd met veel meer slachtoffers tot gevolg doet daar niets aan af.
:*
Dat is ook wel zo. Ik las trouwens gisteren ook ergens dat het schudden van de aarde in Christchurch heftiger was dan in Japan, omdat het daar dieper was en verder van het land lag. Het is daar met name het water dat de schade aanricht...

Ik weet inmiddels ook wel dat je niet alles moet weg relativeren...
Ik spreek liever mijzelf tegen, dan dat ik het een ander laat doen.
pi_94053459
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 11:39 schreef Babs_voor_intimi het volgende:

[..]

:*
Dat is ook wel zo. Ik las trouwens gisteren ook ergens dat het schudden van de aarde in Christchurch heftiger was dan in Japan, omdat het daar dieper was en verder van het land lag. Het is daar met name het water dat de schade aanricht...

Ik weet inmiddels ook wel dat je niet alles moet weg relativeren...
Dat laatste dus. De ervaringen van mensen in NZ worden nu overruled door wat in Japan gebeurt en dat is ook logisch, maar dat maakt de ervaringen van mensen in NZ niet minder erg!
Hoorde van tante dat ze op het moment van de beving in de auto zat en dat de weg begon te golven, lijkt me een angstaanjagende ervaring. Ik vraag me ook steeds af hoe je zoiets ervaart op het moment dat het gebeurt. Wat doe je, hoe reageer je, wat doe je daarna?
  zondag 13 maart 2011 @ 17:30:15 #205
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_94053676
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef spuitje het volgende:

[..]
Wat doe je, hoe reageer je, wat doe je daarna?
Iets zegt me dat Japanners er ook veel beter op voorbereid zijn qua "wat moet je doen" dan Kiwi's. Zeker omdat Christchurch niet het gebied is waar normaal de zware aardbevingen voorkomen, en gebouwen er minder op bereikend zijn.
Japan kwam er qua aardbeving best goed vanaf, 't is het water wat de boel sloopte.
censuur :O
  Moderator zondag 13 maart 2011 @ 17:32:32 #206
8781 crew  Frutsel
pi_94053768
Ik denk dat Japan het best voorbereid is op aardbevingen en tsunami's. Meer dan elk ander land.
NieuwZeeland, Chili staan denk ik wel op een goede tweede plek.

Ik vind ook niet dat we het moeten vergelijken.. beide zijn afzonderlijke gebeurtenissen, met hun eigen trauma's en verliezen. Boeien wat er "erger" is.. het is allebei tragisch en traumatisch.
pi_94054126
Vergeet ook niet China (2008) en Haiti (2010). Die zijn vergelijkbaar.
  Moderator zondag 13 maart 2011 @ 17:47:08 #208
8781 crew  Frutsel
pi_94054388
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:40 schreef vergezocht het volgende:
Vergeet ook niet China (2008) en Haiti (2010). Die zijn vergelijkbaar.
Bam in Iran is er ook nog... Kashmir Pakistan...
pi_94055580
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:32 schreef Frutsel het volgende:
[...]
Ik vind ook niet dat we het moeten vergelijken.. beide zijn afzonderlijke gebeurtenissen, met hun eigen trauma's en verliezen. Boeien wat er "erger" is.. het is allebei tragisch en traumatisch.
Dit inderdaad. Het is geen wedstrijd :S Het is allemaal heel erg.
Ik verwacht toch wel dat de mensen in Christchurch redelijk goed voorbereid waren, zeker omdat het er al sinds september aan het rommelen is. Daarnaast word je oa op tv overspoeld met voorlichtingsfilmpjes over wat je moet doen. In hoeverre dit gescheeld heeft in het resultaat blijft natuurlijk moeilijk te zeggen.
In the coolest little capital of the world
pi_94084413
quote:
1s.gif Op zondag 13 maart 2011 17:25 schreef spuitje het volgende:

[..]
Hoorde van tante dat ze op het moment van de beving in de auto zat en dat de weg begon te golven, lijkt me een angstaanjagende ervaring. Ik vraag me ook steeds af hoe je zoiets ervaart op het moment dat het gebeurt. Wat doe je, hoe reageer je, wat doe je daarna?
Holy shit, da's ook scary... Ook een weg open zien scheuren lijkt me eng (ik vond het zien van al de scheuren en modder al freaky, laat staan als je het ziet gebeuren)

Het viel mij op dat iedereen in de auto bleef zitten toen het gebeurde (en dat schijnt ook het beste te zijn), maar toen ik in de auto zat en er klein naschoke was, stond ik toch zo buiten (een boom of mast op de auto leek me niet handig als ik er nog in zat).

En dat was ook een van de dingen in Christchurch: er lopen veel toeristen rond die helemaal niet wat wat ze moeten doen.

Verder wordt geadviseerd onder je bureau te duiken, maar ook dat heeft weinig zin als de being toch heviger blijkt te zijn en het hele gebouw in elkaar zakt....

We hadden wel gelezen dat je bij een beving in een deurpost moet gaan staan. Ook heel leuk, maar dat geldt vermoed ik alleen in je huis. M'n vriend wilde in de winkel ook in de deuropening gaan staan, maar ik wilde toch echt graag naar buiten rennen vanuit een 4 of 5 hoog gebouw.

Dus ja, wat doe je? Hetgeen wat je zou moeten doen, pakt ook niet altijd goed uit.
pi_94086110
quote:
maar ik wilde toch echt graag naar buiten rennen vanuit een 4 of 5 hoog gebouw.
Ook niet altijd verstandig, i.v.m. vallend puin.

Het hangt allemaal maar net af van de kracht van de beving wat je moet doen, en van de aardbevingsbestendigheid van het gebouw waar je je in bevindt natuurlijk. Als de beving krachtig genoeg is om een heel gebouw door elkaar te schudden maar de boel nog wel overeind blijft staan, is onder een bureau duiken zo'n slecht idee nog niet. Dat beschermt je uiteraard tegen vallend puin in 't gebouw zelf. (daar vallen bij zo'n beving volgens mij zelfs nog de meeste slachtoffers door)

Verder lijkt het me vanzelfsprekend dat een bureau je niet gaat beschermen als 't hele gebouw op instorten staat, maar zie dat van tevoren maar eens in te schatten. Bovendien zul je dan zoals ik al zei op het juiste moment naar buiten moeten rennen, want als de gevel naar beneden lazert op het moment dat jij naar buiten gaat, ben je ook de lul.

Kortom: je weet het gewoon niet. :) Blijft een kwestie van geluk hebben.

Edit: Overigens dacht ik altijd dat het trappenhuis de handigste (stevigste) plek van een gebouw was om te schuilen.
  maandag 14 maart 2011 @ 11:28:51 #212
8369 speknek
Another day another slay
pi_94086527
In Japan kreeg ik altijd te horen dat je inderdaad niet naar buiten moest rennen, omdat de meeste mensen die omkomen bij een normale aardbeving, vallende dakpannen op hun hoofd krijgen. Als de huizen in beginnen te storten zoals in Christchurch en Sendai, dan geldt dat natuurlijk niet meer.

Bij tornado's schijnt de beste plek je badkamer te zijn, met name in bad gaan liggen (bescherming voor puin van de zijkanten). Dit omdat de buizen die in en rond je badkamer lopen die kamer veel steviger maken dan de rest van je huis. Maar ik weet niet of dat ook geldt als je badkamer op de tweede verdieping is en of dat ook bij aardbevingen verstandig is.
They told me all of my cages were mental, so I got wasted like all my potential.
pi_94086943
Volgens mij is het bij een aardbeving niet zo verstandig om in je badkuip te gaan liggen. Je moet dan juist onder een stevig voorwerp gaan liggen in verband met instortingsgeval en andere vallende voorwerpen van bovenaf. In het geval van een tornado zijn er ook veel mensen die een ruimte opzoeken zonder ramen, middenin het huis. Dan heb je ook minder kans op voorwerpen vanaf de zijkanten.

Nou lees ik op nu.nl dat China één-kind-smartengeld wil van Nieuw-Zeeland, omdat alle omgekomen studenten enigst kind waren. Hiermee zijn de ouders dan niet alleen hun kind kwijt zijn maar ook hun financiële positie in de toekomst.

Kunnen ze dit eigenlijk wel eisen? China heeft deze (idiote) regel zelf opgelegd aan de bevolking. In mijn ogen betaalt Nieuw-Zeeland de normale schadevergoeding, en legt China de rest zelf maar bij.
Wat gewoon is voor de spin, is chaos voor de vlieg.
pi_94089384
Zag vanmorgen iemand bij WNL die net terug was uit Tokyo. Daar gingen veel mensen op kruispunten staan. Als je buiten bent schijnt dat de meest "veilige" plek te zijn.

En zaterdagmorgen iemand die met man en kinderen 52 hoog woont, het hele gebouw ging heen en weer, lijkt me echt een hele nare ervaring!
pi_94099136
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:40 schreef Pannenkoekenmix het volgende:
Nou lees ik op nu.nl dat China één-kind-smartengeld wil van Nieuw-Zeeland, omdat alle omgekomen studenten enigst kind waren. Hiermee zijn de ouders dan niet alleen hun kind kwijt zijn maar ook hun financiële positie in de toekomst.

Kunnen ze dit eigenlijk wel eisen? China heeft deze (idiote) regel zelf opgelegd aan de bevolking. In mijn ogen betaalt Nieuw-Zeeland de normale schadevergoeding, en legt China de rest zelf maar bij.
Dat is echt een belachelijke eis... Sowieso vind ik elke vorm van schadevergoeding in het geval van een natuurramp belachelijk overigens (tenzij er sprake is van nalatigheden in de bouw o.i.d.), maar in dit geval al helemáál.

China stelt zelf die regel in, dan zijn zij het ook die de consequenties ervan moeten dragen. Dat mensen met dank aan de eenkindpolitiek makkelijk 'al' hun kinderen kwijt kunnen raken, lijkt me nogal logisch en hadden ze zelf ook wel van tevoren kunnen bedenken. Beetje makkelijk om dat dan maar op andere landen te verhalen waar toevallig een natuurramp plaatsvindt.
pi_94104733
Nee, naar buiten rennen is ook niet handig (en dat besef je later), dat weet ik nu ook heel goed. Iets met een hoop geluk enzo... Maar ja, zeker als je een stad en de gebouwen niet kent (en zeker geen ervaringsdeskundige bent), volg je je instinct. En met wat geluk kom je een heel end (want je zal maar net in het gebouw blijven dat instort of juist naar buiten rennen vanuit een gebouw dat blijft staan, maar je een stuk gevel op je hoofd krijgt). Ben gelukkig helemaal heel, maar zou alleen dat vervelende, rare gevoel dat ik nog heb graag eens kwijtraken.

Ik las dat trouwens ook over die claim vanuit China. Begrijp het wel, maar vind het niet kunnen...
  maandag 14 maart 2011 @ 19:43:26 #217
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_94108020
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 11:40 schreef Pannenkoekenmix het volgende:

Talk Back radio stond gister bol vna dit onderwerp, het probleem voor de NZ'se regering is echter dat ze door China in zeker opzicht gechanteerd wordt omdat China zegt: "als jullie geen hogere vergoeding geven aan ons kan het wel eens een stuk minder worden met Chinese studenten die tijdelijk naar NZ komen om te studeren"
Vergeet niet dat dit een enorme inkomstenbron is voor vele highschools en uni's hier in NZ
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 16 april 2011 @ 08:18:49 #218
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_95573123
Er is net een zware 5.3 naschok gemeld in Christchurch...nadere berichten ontbreken nog
  zaterdag 16 april 2011 @ 08:48:03 #219
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_95573269
quote:
1s.gif Op maandag 14 maart 2011 19:43 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Talk Back radio stond gister bol vna dit onderwerp, het probleem voor de NZ'se regering is echter dat ze door China in zeker opzicht gechanteerd wordt omdat China zegt: "als jullie geen hogere vergoeding geven aan ons kan het wel eens een stuk minder worden met Chinese studenten die tijdelijk naar NZ komen om te studeren"
Vergeet niet dat dit een enorme inkomstenbron is voor vele highschools en uni's hier in NZ
En voor China is het een enorme bron van kennis... Het mes snijdt aan 2 kanten, en China zou zichzelf hier ook mee in de vingers snijden.

Verder snap ik het probleem van de financiele toekomst niet zo door de 1-kind-policy: sta die mensen toe nog een kind te maken. Of zijn ze daar ondertussen te oud voor?
censuur :O
  Redactie Frontpage maandag 18 april 2011 @ 09:16:46 #220
21273 JeMoeder
MijnMoeder
pi_95655764
quote:
0s.gif Op zaterdag 16 april 2011 08:48 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

En voor China is het een enorme bron van kennis... Het mes snijdt aan 2 kanten, en China zou zichzelf hier ook mee in de vingers snijden.
Probleem is dan weer dat NZ zelf met een enorm skill-shortage zit...
Ta mère
El Coño
ウイスキー
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 11:17:20 #221
8781 crew  Frutsel
pi_97575645
quote:
25% kans op 7.0 aardbeving Christchurch binnen 12 maanden
Wetenschappers hebben verantwoordelijken van de Nieuw-Zeelandse stad Christchurch gewaarschuwd voor mogelijk een nieuwe zware aardbeving in de nabije toekomst. De stad raakte zwaar beschadigd door twee krachtige aardschokken sinds september.
Seismologen van het staatsagentschap GNS Science ramen de kans op een aardbeving tot kracht 7 de komende twaalf maaanden op bijna één op vier.

De voorspelling werd vorige week woensdag op een bijeenkomst achter gesloten deuren overgemaakt aan bestuurders van de tweede stad van het land, bericht het dagblad The Press dinsdag.

Op 4 september werd Christchurch en omgeving getroffen door een aardbeving met een kracht van 7,1. Toen vielen geen doden. De beving van 22 februari, met een kracht van 6,3, eistte 181 mensenlevens. Die beving was minder diep en het epicentrum lag dichter bij de stad.

De kansen op een beving met een kracht 5 tot 6 de komende 12 maanden worden door de seismologen op meer dan 90 procent becijferd.

Na de aardbevingen zijn 900 gebouwen in de stad veroordeeld tot afbraak. Bij de Aardbevingscommissie, die schadevergoedingen toekent, zijn 344.000 claims ingediend. (belga/jv)
  woensdag 1 juni 2011 @ 21:22:32 #222
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_97597118
Ja Frutsel, dit artikel heeft heel wat tongen los gemaakt in NZ.
De kans is groot dat er nu nog meer mensen weg trekken uit CHCH.... de media sprak (terecht) over scaremongring.
Ik was afgelopen week in CHCH en de binnenstad is echt een spookstad, de "red zone" is nog steeds hermetisch afgesloten met hoge hekken er om heen, maar ook in de omringende gebieden staan er heel veel huizen, werkplaatsen en kantoren leeg.
En het is allemaal nog heel rauw bij de mensen die er wonen, het is veelal het eerste waar ze over beginnen als je ze vertelt dat je de stad bezoek.
  Moderator woensdag 1 juni 2011 @ 22:01:47 #223
8781 crew  Frutsel
pi_97599106
Mijn tante komt eind deze maand naar Nederland. Ze woont in Sumner, zal eens vragen of zij dit gelezen heeft. Toch lijkt het me wel mogelijk dat NZ elk jaar door een 6.0 tot 7.0 wordt getroffen... zo raar vind ik dat bericht dus niet :{
  woensdag 1 juni 2011 @ 22:18:11 #224
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_97599987
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:01 schreef Frutsel het volgende:
Mijn tante komt eind deze maand naar Nederland. Ze woont in Sumner, zal eens vragen of zij dit gelezen heeft. Toch lijkt het me wel mogelijk dat NZ elk jaar door een 6.0 tot 7.0 wordt getroffen... zo raar vind ik dat bericht dus niet :{
Het bericht is op zich niet zo raar, we hebben hier idd elk jaar wel een 6.0 ergens.
Alleen wordt het gebracht op een moment dat heel veel mensen nog een trauma hebben aangaande de eerste 2 bevingen in September en Februari.
De vraag is dus, moest dit bericht nu al gepubliceerd worden?
pi_97600175
quote:
0s.gif Op woensdag 1 juni 2011 22:18 schreef rechtsedirecte het volgende:

[..]

Het bericht is op zich niet zo raar, we hebben hier idd elk jaar wel een 6.0 ergens.
Alleen wordt het gebracht op een moment dat heel veel mensen nog een trauma hebben aangaande de eerste 2 bevingen in September en Februari.
De vraag is dus, moest dit bericht nu al gepubliceerd worden?
Openheid van ce kennis die er is. Ik vind het juist netjes.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')