abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_96829874
De bruidstaart + cupcakes gemaakt door een vriendin (Mipsie op FOK) van mij O+

"Wie niet gelooft in wonderen, is geen realist."
  zondag 15 mei 2011 @ 14:08:04 #252
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96836338
Marjoblabla wat een heerlijk cuppies :9 , enne leuke wraps!

en progje wow _O_ mooie bruidstaart en cuppies, mooi strak! super :)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_96874803
quote:
0s.gif Op vrijdag 13 mei 2011 19:36 schreef -Trinity- het volgende:

[..]

Ik denk dat je met een pakketje rolfondant van 500g, een smoother, wat kleurstof, een taartmix en -vorm en een deegroller al een heel eind komt. Als je niet te veel materialen hebt, kom je vaak qua vormpjes en details een heel eind met geïmproviseerde tools.
Dank je wel, bijna jarig dus kan ik het een en ander ook voor mijn verjaardag vragen.
Maar zo moet het zeker lukken.
Ik was bang dat ik eerst zoveel moest halen voor je echt kon beginnen, maar dat valt gelukkig reuze mee
pi_96874969
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 08:43 schreef Ciqune het volgende:
Dank je wel, bijna jarig dus kan ik het een en ander ook voor mijn verjaardag vragen.
Maar zo moet het zeker lukken.
Ik was bang dat ik eerst zoveel moest halen voor je echt kon beginnen, maar dat valt gelukkig reuze mee
Misschien dat je in de plaatselijke bibliotheek een goed handboek kunt lenen, op internet staan ook een hoop goede en minder goede how-to en inspiratiefilmpjes :).

Een vriendinnetje van mij was zaterdag jarig, dus heb even snel wat cupcakes in elkaar geïmproviseerd:
pi_96887044
Ik breek even in tussen alle prachtige taarten en cupcakes door met een vraag waarmee ik hoop dat de taartenbakkers/sters hier me kunnen helpen.

Ik wil namelijk graag een chocoladetaartje maken voor de verjaardag van vriendlief komend weekend. Deze wil ik gaan vullen met opgeklopte ganache en frambozen en decoreren/glazuren met vloeibare ganache (en een marsepeinen roos die ik vanochtend alvast geknutseld heb O+ ). Een receptje voor de ganache heb ik al, vorig weekend nog gebruikt om cc's mee te decoreren. Maar mijn vraag is, weet iemand hier misschien een lekker recept voor de taart?

Ik heb al vrij lang gezocht en vind steeds recepten waar je twee afzonderlijke bodems bakt en die na vullen op elkaar legt. Dit gaat alleen lastig worden omdat ik geen twee even grote taartvormen heb en dus niet tegelijk kan bakken. Verder lijkt me dat de constructie dan ook wat wiebelig wordt en dat het lastig strak af te werken zal zijn. Ik zoek dus eigenlijk een recept voor een lekkere chocoladetaart die hoog genoeg wordt om één keer door te kunnen snijden voor de vulling en die ook écht naar chocolade smaakt. Biscuit met cacao heeft van zichzelf niet zo'n smeuïge chocoladesmaak en spreekt me daarom minder aan. Heeft iemand hier misschien een goed recept? :Y)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 16 mei 2011 @ 15:34:31 #256
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96888599
Trinity wat zien je CC's er weer heerlijk uit :9

En Miss_ Isis wellicht het recept rijke chocolade taart van peggy porschen:
voor een taart/cake van 20 cm

• 75 gram pure chocolade stukjes
• 100 ml melk
• 225 gr bruine basterd
• 75 gr zachte (gezouten) boter (of anders snuf zout toevoegen als gewone roomboter gebruikt wordt)
• 2 middelgrote eieren, los geroerd
• 15 gr bloem
• 1 1/2 eetlepel cacao poeder
• 1/2 theelepel bakpoeder
• 1/2 theelepel zuiveringszout
• bakvorm van 20 cm bekleed met bakpapier

Deze taart is wat vochtiger dan de meeste chocolade taarten en vaster en zwaarder van structuur aldus het boek ;)

Oven voorverwarmen op 160 graden.

• Chocolade, melk en de helft suiker aan de kook brengen.(steeds roeren)
• klop met de mixer de boter met andere helft suiker tot romige luchtige massa
• eieren er geleidelijk doorkloppen
• Bloem zeven met cacao, bakpoeder en zuiveringszout, toevoegen langzaam mixend aan ei/boter mengsel
• warme chocomengsel langzaam bij het andere mengsel schenken, lage snelheid kloppen met mixer!
• als goe gemengd is dan in je beklede vorm schenken, ongeveer 25/45 minuten afbakken.
• Je taart is gaar als hij terugveert wanneer je erop drukt en zijkanten loskomen.
(of prikkertje schoon eruit komt)
• Kwartiertje laten rusten in de springvorm als je het uit de oven hebt gehaald en daarna eruit halen en verder af laten koelen.

Ikzelf heb het recept nog niet geprobeerd, maar al haar andere recepten wel en moet zeggen, werken altijd heel goed!
• Have fun en oja komt dit recept komt uit het boek cake chic, ff overgetikt voor je.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_96889828
Bedankt voor het recept MissHobje, het klinkt erg lekker! Ik heb inmiddels na nog eens een uurtje zoeken ook een ander (heel simpel) recept gevonden dat volgens het bijbehorende plaatje een hoog genoeg resultaat zou moeten geven om door te kunnen snijden. Ik denk dat ik vriendlief maar ga laten kiezen welke hem lekker lijkt :)

Ik vind het wel een beetje spannend trouwens, ik voel me wel aardig thuis met cc's decoreren maar dit wordt de eerste keer dat ik een taart vul en decoreer. Ik hoop maar dat het een beetje gaat lukken, want de schoonfamilie komt hem opeten en dan wil ik wel dat het ergens op lijkt :')
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  maandag 16 mei 2011 @ 16:17:22 #258
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_96890371
Ben benieuwd hoor, post maar een mooie foto van het eindresulaat ;)
Oja als je die taart wil snijden voor het vullen dan is het vaak fijner om het een nachtje te laten rusten, ingepakt in bakpapier en daar omheen aluminium folie, zo kruimelt het niet zo en valt het niet uit elkaar bij het snijden, dat is altijd handig ;)
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
pi_96897938
Taart snijden doe ik altijd gewoon met een stukje naaigaren: helemaal om de taart heenleggen op de juiste hoogte waar je hem doormidden wilt hebben, en dan zeg maar "wurgen" zodat je het draadje erdoorheen trekt. Ik heb nog nooit een uit elkaar gevallen taart gehad met deze methode... En ook niet een nacht laten rusten enzo. Voordeel is ook dat je de taart niet hoeft te draaien en het (als je het draadje vantevoren op de juiste plek legt, eventueel maak je eerst een klein gleufje op de juiste hoogte) niet scheef gaat (wat bij mij bij het snijden altijd wel gaat: ik weet zelfs met een wit bolletje doorsnijden bij de lunch al scheef uit te komen :') )
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
  maandag 16 mei 2011 @ 21:45:53 #260
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_96910858
Mensjes ..

Ik heb geen roller om grotere hoeveelheden marsepein of fondant uit te rollen.
Nu vind ik bijna 25 euro even te gortig om (nu) uit te geven.

Wie heeft er voor mij een (goedkope) en even effectieve oplossing?
Wil namelijk een taartje maken voor mijn verjaardag, volgende maand :)
Wir müssen leben, bis wir sterben!
pi_96912208
Om deeg uit te rollen gebruik ik meestal gewoon een 1 1/2 liter frisdrankfles, gevuld met water. Paar stukken huishoudfolie tussen je product en de fles, voor de hygiëne, en klaar.
Ik weet alleen niet of dat ook werkt met fondant en dergelijke, misschien is dat er iets te teer voor. Hm. Halveliterfles dan? Die zijn kleiner en wegen gevuld tweederde minder dan een anderhalveliterfles natuurlijk. En zijn iets makkelijker hanteerbaar. Alleen is de lengte natuurlijk ook een stuk minder, dus als je het voor een grotere ronde plak wilt gebruiken dan moet je wat geduld hebben.
(Vullen met water is "nodig" omdat je er dan druk op kan zetten, en hij mooi rond blijft.)
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_96913479
http://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/76485605
Een deegroller voor maar 2,50
Je kan eventueel ook bij de xenos kijken of bij de hema. Daar hebben ze ook gewoon deegrollers voor een normale prijs.
Be optimistic, all the people you hate are going to eventually die :)
pi_96913958
Grappig dat de modellen op de twee foto's verschillend zijn (kijk maar naar de handgrepen: bij de ene afgerond bij de andere recht afgezaagd).

Blijft je marsepein/fondant trouwens niet vreselijk aan dat hout plakken?
Geluk is een richting,
geen punt
---Loesje---
pi_96914087
Ik gebruik zelf altijd een houten deegroller.. Ik smeer hem altijd goed in met crisco en dan valt het heel erg mee. (vind ik)
Be optimistic, all the people you hate are going to eventually die :)
  maandag 16 mei 2011 @ 23:01:05 #265
304776 SV-tje
Party a Lot
pi_96917155
Een stuk nieuwe pvc pijp (kleine diameter) werkt perfect
http://www.partyalot.nl/
Catering, taarten en workshops
  dinsdag 17 mei 2011 @ 21:52:39 #266
343237 Allesea
I do Riverdance...
pi_96963558
Ik heb zojuist mijn eerste cupcakejes gemaakt O+ Kan stukken beter natuurlijk, maar ben er wel trots op !!! :)

woensdag 18 mei 2011 @ 20:13:26 #267
101840 Rijstebuiltje
Du Hast.. Du Hast mich
pi_97003816
quote:
0s.gif Op maandag 16 mei 2011 23:01 schreef SV-tje het volgende:
Een stuk nieuwe pvc pijp (kleine diameter) werkt perfect
Hulde _O_
Wat een goeie oplossing .. :)
Van hout ben ik zelf niet zo'n fan!

Allesea, voor een eerste keer ziet dat er niet slecht uit!
Wat heb je op de bovenkant zitten ?
Wir müssen leben, bis wir sterben!
  woensdag 18 mei 2011 @ 22:51:33 #268
343237 Allesea
I do Riverdance...
pi_97012077
@Rijstebuiltje
Op de bovenkant zit buttercream :) 100gr boter, 75gr banketbakkers poeder (poedersuiker, maar dan met een achterlijke naam :P) en geel/oranje kleurstof. De blauwe spikkels is overigens gewoon suiker, met een blauw kleurstofje
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:24:42 #269
343237 Allesea
I do Riverdance...
pi_97013747
Ik heb trouwens een vraagje, aan alle creatievelingen hier... Ik doe namelijk Ierse Dans en we hebben 18 juni een wedstrijd. Duurt nog wel eventjes, maar na mijn cupcakes van gisteravond (zie hierboven) wil ik eigenlijk cupcakes maken als een soort van succes-wensjes voor mijn 'team genoten'...
Ik heb al gegoogled, en er komen leuke ideetjes naar boven, maar niet helemaal wat ik zoek. De resultaten in Google laten voornamelijk chocoladecakejes zien met een enorme toef groene buttercream erop. Nu ben ik dus geen grote fan van buttercream, en voor zover ik weet is daar ook niet echt een variant op (die minder boterig is...)

Dus mijn vraag... Iemand ideeën voor leuke Irish Cupcake's ?? :D
Misschien handig om te weten, ik beschik over marsepein en fondant, spuitzakken (en tuutjes) kleurstoffen (rood, geel, blauw en groen) en wat standaard taart-versier-spul. Mijn budget is niet super groot, maar ik kan eventueel wat uitsteek vormpjes ofzo aanschaffen...

Ik ben benieuwd :D
pi_97013844
Ik zou cupcakes met bv geel fondant doen en dan groene klaver-vier blaadjes erop doen voor het geluk (en is ook van ierland dacht ik) *G*
J'ai vu un escarbot ivre!-Komupolapana
Het zijn de kleine dingen die het doen <3
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:32:27 #271
343237 Allesea
I do Riverdance...
pi_97014082
Shamrocks bedoel je? Dat zijn klavertjes-drie, die zijn van Ierland :D
Maargoed, hoe maak ik die als decoreer-leek?? O-)
pi_97014216
quote:
0s.gif Op woensdag 18 mei 2011 23:32 schreef Allesea het volgende:
Shamrocks bedoel je? Dat zijn klavertjes-drie, die zijn van Ierland :D
Maargoed, hoe maak ik die als decoreer-leek?? O-)
Zoeken op webshops bij uitstekers! (http://www.koek-it.nl/?search=klavertje&menu=search)

Wat ik zou doen..
Groene cupcakes maken (beetje groene kleurstof erin)
Lichtgroene fondant/marsepein erop of botercreme en donkergroene klavertjes.

Succes in ieder geval, wel foto posten he. :P
  woensdag 18 mei 2011 @ 23:39:12 #273
343237 Allesea
I do Riverdance...
pi_97014378
Foto's komen uiteraard !!! :D
En de groene kleurstof dan gewoon door het beslag? Heeft dat geen gevolgen voor het bakken oid? Moet je dan nog ergens rekening mee houden? Of hoe je er maar kleurstof doorheen te doen en te bakken zoals je normaal zou doen??
  donderdag 19 mei 2011 @ 14:32:09 #274
242120 Danielle83
Don’t dream it, be i
pi_97031294
Misschien een hele stomme vraag, maar maken jullie ook wel is taarten of cupcakes zonder melk? Door lactose intolerantie mag ik dus geen melk en maakt het wel lastiger om iets lekkers te maken.
pi_97032601
quote:
0s.gif Op donderdag 19 mei 2011 14:32 schreef Danielle83 het volgende:
Misschien een hele stomme vraag, maar maken jullie ook wel is taarten of cupcakes zonder melk? Door lactose intolerantie mag ik dus geen melk en maakt het wel lastiger om iets lekkers te maken.
ik gebruikt nooit melk.. alleen boter en eieren en deeg mix
Tsubasa o hirake..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')