abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 16 februari 2011 @ 17:11:15 #1
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92873798
quote:
Het Simon Wiesenthalcentrum heeft een aantal Kamerfracties in een brief opgeroepen tegen de initiatiefwet te stemmen die onverdoofd ritueel slachten verbiedt. Dat schrijft NRC Handelsblad vandaag. De Amerikaans-joodse organisatie, die wereldberoemd is om haar jacht op nazimisdadigers en strijd tegen antisemitisme, vraagt fractievoorzitters Pechtold (D66), Roemer (SP), Sap (GroenLinks) en Wilders (PVV) „namens onze leden het voorstel niet te steunen”.

Het onverdoofd slachten van runderen is een ritueel binnen veel orthodox-joodse gemeenschappen. Rabbijn Abraham Cooper, vicedecaan van het in Los Angeles gevestigde centrum, spreekt in de brief van „een draconisch voorstel” dat „veel emoties en controverses teweeg zal brengen”.

‘Verbod diende vroeger voor verspreiden nazi-denkbeelden’
Een verbod op shechita, de joodse rituele slacht, zal volgens Cooper joden over de hele wereld „pijn doen en beledigen”. „Vroeger werd het verbod vaak door antisemieten gebruikt om hun hatelijke – en in het geval van nazi-Duitsland genocidale – denkbeelden te verspreiden.”

Morgen debatteert de Tweede Kamer over een voorstel van Marianne Thieme (Partij voor de Dieren) om de Gezondheids- en welzijnswet voor dieren aan te passen. Thieme wil dat dieren bij het ritueel slachten vooraf worden verdoofd. Volgens de huidige wet is het onverdoofd slachten verboden, maar wordt een uitzondering gemaakt voor joodse en islamitische slachters. De laatste jaren is vooral over het islamitische slachten veel ophef ontstaan.

http://www.nrc.nl/nieuws/(...)verwerpen-slachtwet/
Ik ben benieuwd hoe men hierop zal reageren... :)
pi_92873895
Ha, dit wordt hoe dan ook een heel pijnlijke kwestie voor de PVV! :D
pi_92874008
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:13 schreef StormWarning het volgende:
Precies wat ik ook dacht.
Ben benieuwd wat het gaat worden...
  woensdag 16 februari 2011 @ 17:17:28 #4
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_92874071
Verbod op dieronvriendelijke dingen, ben ik voor. Dus niks te onverdoofd slachten, geen dood laten bloeden, etcetera.

Sap zal wel tegen zijn, die is voor de 'politie missie Afghanistan' (hee daar worden mensen onverdoofd geslacht, dat is toch bijna het zelfde?). Wilders zal misschien tegen zijn, al was het maar om die VARA haatcartoon te ontkrachten (U weet wel), maar ik hoop dat 'ie voor die wet stemt. De anderen, geen idee .... maar de wet is de wet en het schrappen van een uitzondering op de wet is alleen maar goed.
pi_92874084
Tja misschien dat de nadruk nu ook meer zou moeten liggen op het goed behandelen van de dieren tewijl ze nog leven, dus zodat ze ook eens zonlicht zien etc.
  woensdag 16 februari 2011 @ 17:33:57 #6
154052 RobertVH
I am your father
pi_92874767
quote:
Verbod diende vroeger voor verspreiden nazi-denkbeelden
Een verbod op shechita, de joodse rituele slacht, zal volgens Cooper joden over de hele wereld pijn doen en beledigen. Vroeger werd het verbod vaak door antisemieten gebruikt om hun hatelijke en in het geval van nazi-Duitsland genocidale denkbeelden te verspreiden.
Ik vind ook dat alle aanhangers van het Joodse geloof niet meer de gevangenis in hoeven, ze hebben vroeger al genoeg opgesloten gezeten.
Het is bij het schandalige af dat deze meneer de holocaust erbij haalt als tegen argument voor het verbieden van onverdoofd slachten. Zou zich diep moeten schamen. :N

Dat verbod mag er gewoon komen natuurlijk, tradities zijn leuk maar na een paar duizend jaar is de kijk op de wereld wel een beetje veranderd.
pi_92874839
quote:
13s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:33 schreef RobertVH het volgende:

[..]

Ik vind ook dat alle aanhangers van het Joodse geloof niet meer de gevangenis in hoeven, ze hebben vroeger al genoeg opgesloten gezeten.
Het is bij het schandalige af dat deze meneer de holocaust erbij haalt als tegen argument voor het verbieden van onverdoofd slachten. Zou zich diep moeten schamen. :N
Echt om te kotsen inderdaad, die slachtofferrol waar ze iedere keer weer zo graag in springen. :{w
  woensdag 16 februari 2011 @ 17:44:17 #8
262 Re
Kiss & Swallow
pi_92875196
Maar die 1,3 seconde in een dierenleven is natuurlijk van wereldbelang
04-08-11, 02-02-12, 20-06-14, 13-08-15
  woensdag 16 februari 2011 @ 18:00:21 #9
309210 Beardy
Echte mannen hebben een baard.
pi_92875848
Ach, laten we wel wezen, alle religies zijn natuurlijk absurde sprookjes ..... waarvan de Joodse in bepaalde opzichten nog de minst erge is (want dan MOET je aan God twijfelen in plaats van, zoals bij de andere religies, alles voor zoete koek aan te nemen). Religieuze regels hadden ooit zin, uiteraard (joden mogen geen varkensvlees omdat varkens alles opvreten, dat onrein is een nogal vreemd excuus). Maar de wereld verandert en (bijna) alle religies blijven hangen in hónderden jaren oude nonsens.

Één van de dingen die veranderd is, is het toegenomen respect voor andere levensvormen. Daar hoort een 'humaner' manier van slachten bij.

Als je daar niet in mee wilt gaan, simpel; dan eet je gewoon geen vlees meer. Geloof niet dat het eten van vlees verplicht is (behalve de cannibalistische rituele versie; de hostie als vlees van Jesus). En offeren, man, dan ben je toch echt niet meer helemaal van deze wereld. Offer dan gelijk je eerstgeborene (als een brandend braambos je daar om vroeg zou je dat doen, toch?). Was ik God (en nee ik ben Haar niet) dan zou ik mij ergeren als 'gelovigen' zogenaamd in mijn naam van die mooie lieve en - ik geef het toe - ook in gebraden vorm erg lekkere beestjes op een pijnlijke manier doodmaken EN DAN NIET EENS OM ZE ZELF OP TE ETEN!
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:35:12 #10
78780 deedeetee
rustig doorgaan met ademhalen
pi_92880551
quote:
Dat verbod mag er gewoon komen natuurlijk, tradities zijn leuk maar na een paar duizend jaar is de kijk op de wereld wel een beetje veranderd.
Daar ben ik het helemaal mee eens, jammer voor de joden maar die kunnen ook best wat verlichting gebruiken. :)
Ga fietsen jij !! ikke niet hoor..
  donderdag 17 februari 2011 @ 17:10:57 #11
286050 Muridae
Acta non Verba
pi_92922697
quote:
Kamer aarzelt over verbod onverdoofd slachten

DEN HAAG - Het voorstel van de Partij voor de Dieren (PvdD) om het onverdoofd ritueel slachten te verbieden, heeft geen steun van een meerderheid in de Tweede Kamer. VVD en PvdA aarzelen, bleek donderdag tijdens het Kamerdebat.

De VVD spreekt van een zware afweging. Janneke Snijder (VVD) wil niet dat dieren onnodig lijden, maar ze wijst erop dat de Raad van State stelt dat zo'n verbod de vrijheid van godsdienst raakt. Bovendien vraagt ze zich af of het onverdoofd ritueel slachten na een verbod niet illegaal doorgaat. Ook de PvdA zit op die lijn. Als dierenleed verminderd kan worden zonder de geloofsvrijheid aan te tasten, hoor ik het graag, aldus PvdA'er Tjeerd van Dekken.

PVV, SP, GroenLinks en D66 schaarden zich wel achter Marianne Thieme (PvdD), die onnodig lijden en stress bij dieren wil verminderen door ook bij ritueel slachten bedwelming verplicht te stellen. Zij stelt dat de vrijheid van godsdienst eindigt waar dierenleed begint. Verdoving kan met respect voor religie en minder aantasting van het dierenwelzijn, vindt Henk van Gerven (SP): Vrijheid van godsdienst is een groot goed, maar de uitoefening van de religie mag andere levende wezens geen leed toebrengen.

Ook de PVV steunt het verbod op onverdoofd ritueel slachten, hoewel Dion Graus dit ziet als 'second best'. We steunen dit, want het doet in elk geval iets, maar ritueel slachten blijft een verschrikkelijke kwellerij. De partij vraagt al sinds 2006 om een verbod op ritueel slachten en zal daar voor blijven strijden, kondigde Graus aan.

CDA, ChristenUnie, SGP willen het onverdoofd ritueel slachten niet verbieden. Wel vindt Henk Jan Ormel (CDA) dat de eisen moeten worden aangescherpt, aangezien dieren niet extra mogen lijden vanwege een geloofsovertuiging van mensen. Ormel wil zorgvuldig omgaan met dieren en respect hebben voor religieuze minderheden. Beperk het onverdoofd slachten, dat is beter dan het totaal te verbieden. Onverdoofd slachten moet mogelijk blijven voor bepaalde groepen, vindt hij.
Frank Dales, directeur van de Dierenbescherming, roept staatssecretaris Henk Bleker op in gesprek te gaan met de geloofsgroepen. Dales wijst erop dat ook nu al met verdoving halal wordt geslacht en dat er dus manieren zijn om de dieren in overeenstemming met het geloof te bedwelmen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)over_slachten__.html
pi_92923123
quote:
Oh? Waarom?
pi_92923208
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 17:44 schreef Re het volgende:
Maar die 1,3 seconde in een dierenleven is natuurlijk van wereldbelang
Probeer het eens, dan horen we het wel.
Hans Spekman (PvdA): 'Nivelleren is een feest!' [38 11 9 zetels]
pi_92924432
quote:
CDA, ChristenUnie, SGP willen het onverdoofd ritueel slachten niet verbieden. Wel vindt Henk Jan Ormel (CDA) dat de eisen moeten worden aangescherpt, aangezien dieren niet extra mogen lijden vanwege een geloofsovertuiging van mensen. Ormel wil zorgvuldig omgaan met dieren en respect hebben voor religieuze minderheden. Beperk het onverdoofd slachten, dat is beter dan het totaal te verbieden. Onverdoofd slachten moet mogelijk blijven voor bepaalde groepen, vindt hij.
Wat is dit nou voor lading tegenstrijdige redeneringen? Dieren mogen niet extra lijden vanwege een geloofsovertuiging van mensen, maar je mag in het kader van je geloofsovertuiging dieren wel onverdoofd slachten, dus, eh, dieren extra laten lijden, eigenlijk :')

En voor welke 'groepen' moeten onverdoofd slachten dan mogelijk blijven? Zeker toevallig alleen voor joden en moslims, en niet voor christenen en atheïsten? Goh, laten die nou net geen enkele behoefte hebben om onverdoofd te slachten :')

Het CDA geeft weer eens een wassen neus uit eigen doos.
  † In Memoriam † donderdag 17 februari 2011 @ 17:55:26 #15
137949 Disana
pi_92924512
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 17:52 schreef Gaspedaal het volgende:

[..]

Had je anders verwacht dan. Men houdt elkaar de hand boven het hoofd.
  donderdag 17 februari 2011 @ 18:01:27 #16
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_92924691
Weer een holocaustvergelijking voor de PVV. Die vermaledijde linkse organisatie ook! :(

quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 17:52 schreef Gaspedaal het volgende:

Ik heb liever een sigaar.
Géén kloon van tvlxd!
  † In Memoriam † donderdag 17 februari 2011 @ 22:12:20 #17
230491 Zith
pls tip
pi_92939133
En niemand noemt de vissen, elke vis die je eet is 1) zonder verdoving, en 2) langzamer doodgegaan dan kip/koe/big.

:(
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
  donderdag 17 februari 2011 @ 22:18:11 #18
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_92939615
En mijn wortelen hebben ook geen verdoving gekregen.
Géén kloon van tvlxd!
pi_92950540
De vraag van de wetgever is vooral: is koosjer/halal slachten even humaan als het normale slachten.
Dan moeten we ons niet bezig houden met religie, maar met de praktijk van het slachten.

En dan: runderen krijgen een pen in de kop geschoten, dan vallen ze om, worden aan een van de achterpoten omhooggetakeld, waarna een halsslagader word doorgesneden. Daarna bloeden ze dood, terwijl het hart nog klopt.
Van varkens weet ik het niet zeker, maar ik dacht dat die verdoofd worden in een goot met veel CO2.
Kippen worden verdoofd door ze op te hangen aan de poten en dan met de kop door een bak elektrisch water te halen.

Maar wat wel grappig is: alle slachtmethoden zijn erop uit, althans in theorie, om het lijden van het dier te beperken.
De meest pijnloze methode is dus tegelijk het meest halal, diervriendelijk en koosjer.

Ook grappig: het afhakken van de koppen van muizen geeft na 4 seconden onbewustzijn.
Onthoofden is dus een humane dood. Halal of koosjer slachten is dus ook humaan.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92950587
Maar waaraan een Anerikaans-joodse organisatie het recht zu ontlenen om zich met onze wetgeving te bemoeien, ontgaat mij.
Laat ze fijn in de varkensstront zakken.
Onderschat nooit de kracht van domme mensen in grote groepen!
Der Irrsinn ist bei Einzelnen etwas Seltenes - aber bei Gruppen, Parteien, Völkern, Zeiten die Regel. (Friedrich Nietzsche)
pi_92951052
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:37 schreef Kees22 het volgende:
Maar wat wel grappig is: alle slachtmethoden zijn erop uit, althans in theorie, om het lijden van het dier te beperken.
Mwah, volgens mij is het bij veel methoden in de bio-industrie vooral het doel om het zo snel en efficient mogelijk te doen. Of het dier dan nog lang en/of hevig lijdt, lijkt van secundair belang.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 02:03:29 #22
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_92951108
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 01:37 schreef Kees22 het volgende:

Ook grappig: het afhakken van de koppen van muizen geeft na 4 seconden onbewustzijn.
Onthoofden is dus een humane dood. Halal of koosjer slachten is dus ook humaan.
een muis onthoofden kan in een klap met een hakmes/bijl. Een koe de hals doorsnijden gaat een stuk langzamer.
pi_92951376
quote:
Ik verkneukel me nu al. :')
Het is net alsof zijn moeder tijdens de les zijn boterhammetjes komt brengen.
pi_92951452
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 02:03 schreef Vandaag... het volgende:

[..]

een muis onthoofden kan in een klap met een hakmes/bijl. Een koe de hals doorsnijden gaat een stuk langzamer.
Ik heb geen enkele formele opleiding in werktuigbouwkunde o.i.d. gevolgd maar ik kan binnen een uur een efficiënte machine ontwerpen die een koe net zo snel onthoofd als je die muis met met die bijl kan onthoofden.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 08:31:41 #25
280950 samvirus
Testiculos habet llemax
pi_92953255
Als men de aders van een koe raakt met een zwaard, dan verliest men toch binnen een paar seconden het bewustzijn door het wegvallen van de bloeddruk naar de hersenen? :?
Volgens mij was er een Duitse onderzoek door een universiteit die dat uitwees met EEG.
Nobody expects the Spanish Inquisition!
Time for a Game of Disappearing Bears.
Iedereen teken de petitie! Comedy Central wordt kut
http://www.petitiesonline.nl/petitie/comedy-central-wordt-kut/93
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')