abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92856293
Kan een 21 jaar geleden winkeldiefstal nog een rol spelen bij het solliciteren of bestaat deze "aantekening" inmiddels niet meer? Of bestaat hij nog wel maar speelt hij inmiddels geen rol meer? Persoon is daarna nooit meer in aanraking gekomen met justitie.

Na hoeveeltijd hoef je dit niet meer te vermelden bij b.v. solliciteren of visumaanvraag?
Wanneer is dit verjaard?

Bedankt
  woensdag 16 februari 2011 @ 09:33:28 #2
85643 GotC
Guard of the Citadel
pi_92856361
Ik dacht dat verjaren alleen van toepassing is op misdrijven waarvoor de dader nooit is gepakt?
Dus, als hij een aantekening op z'n strafblad heeft..blijft die daar (lijkt mij) staan.

Ah, wacht. Google is natuurlijk ook erg lastig zo 's ochtends vroeg :')

quote:
Hoe lang blijven de geregistreerde gegevens bekend?
De duur van de registratie van de gegevens is sterk afhankelijk van het feit of het een overtreding of een misdrijf betreft, waarbij ook de zwaarte van de opgelegde veroordeling een rol van betekenis speelt.

Overtredingen
Gegevens betreffende overtredingen blijven in beginsel vijf jaar geregistreerd.
Indien er echter sprake is van een vrijheidstraf - anders dan vervangende hechtenis - of een taakstraf is opgelegd, bedraagt de termijn tien jaar.
De termijn is ook tien jaar indien een rechtspersoon wegens een overtreding is veroordeeld tot een geldboete van de derde of een hogere categorie (op dit moment meer dan 4.500 euro).

Misdrijven
Gegevens betreffende misdrijven worden tenminste twintig jaar in de justitiële documentatie opgenomen. Deze termijn wordt verlengd met de bij de uitspraak bepaalde duur van de opgelegde onvoorwaardelijke vrijheidsstraf indien deze meer dan drie jaren bedraagt. Ook hier geldt dat de duur van de terbeschikkingstelling of van de plaatsing in een inrichting voor jeugdigen hierbij wordt opgeteld.

Indien op het misdrijf naar de wettelijke omschrijving een gevangenisstraf van acht jaar of meer is gesteld, wordt de termijn bovendien verlengd met tien jaar. Maar in afwijking tot deze termijnen worden justitiële gegevens betreffende misdrijven tegen de zeden als bedoeld in de artikelen 240b tot en met artikel 250 van het Wetboek van Strafrecht pas uit de justitiële documentatie verwijderd na het overlijden van de geregistreerde persoon.

De in de justitiële documentatie geregistreerde gegevens worden eveneens verwijderd indien sedert de geboortedag van de betrokken persoon tachtig jaren zijn verstreken. Genoemde termijnen zijn sterk afhankelijk van een aantal factoren die genoemd worden in de wet, zoals het soort delict, de soort toegepaste straf, de hoogte van een boete, de duur van een straf, etc.

De leeftijd van de geregistreerde of het feit dat er jeugdstrafrecht is toegepast, speelt daarbij in beginsel geen rol. Alleen bij verstrekking van bepaalde gegevens, zoals bedoeld in de artikelen 11 t/m 13 van het Besluit justitiële gegevens, wordt een beperking toegepast, waardoor kortere termijnen worden gehanteerd. Mochten hierover nog specifieke vragen zijn dan kan contact opgenomen worden met de Frontoffice van de Justitiële Informatiedienst. Dit kan door een e-mail te sturen vanuit de startpagina van http://www.justid.nl
Bron: http://forum.infopolitie.nl/viewtopic.php?t=11072
  woensdag 16 februari 2011 @ 09:33:32 #3
162717 Telecaster
Duivelse Spotter
pi_92856362
Wat heb je gestolen destijds? ;)
Atheism isn't a religion. It's a personal relationship with reality.
"And I think it should be – religion – treated with ridicule, and hatred and contempt. And I claim that right."- Christopher Hitchens, 1949 - 2011
pi_92856484
Als je met een shovel de geldmachine uit een winkelpui hebt gestolen mogelijk wel ja..
Op woensdag 9 juni 2010 @ 09:07 schreef lezzer: Verder legt fruityloop uitstekend uit hoe het in het echte leven gaat.
pi_92857785
Hoe oud was je ten tijden van de winkeldiefstal?
Minderjarig? Dan is daar niks meer van terug te vinden.
Knapen die storneren willen moeten mannen met automatische incasso's zijn
pi_92858233
Sowieso kan het hooguit een rol spelen wanneer je solliciteert voor een functie waarvoor een VOG nodig is of waarbij een veiligheidsonderzoek geldt. Een VOG wordt doorgaans afgegeven wanneer het delict langer dan 8 jaar geleden gepleegd is (minder ernstige delicten zelfs 4 jaar).
pi_92858250
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:29 schreef Kapt-Ruigbaard het volgende:
Hoe oud was je ten tijden van de winkeldiefstal?
Minderjarig? Dan is daar niks meer van terug te vinden.
Ook als TS minderjarig was is het terug te vinden. Het zal doorgaans echter geen rol meer spelen.
pi_92877344
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:47 schreef Alicey het volgende:
Sowieso kan het hooguit een rol spelen wanneer je solliciteert voor een functie waarvoor een VOG nodig is of waarbij een veiligheidsonderzoek geldt. Een VOG wordt doorgaans afgegeven wanneer het delict langer dan 8 jaar geleden gepleegd is (minder ernstige delicten zelfs 4 jaar).
Dank voor de bruikbare antwoorden.
We willen dit voorjaar een verre reis maken, misschien wel China, denk je dat dit gevolgen heeft voor het verkrijgen van een visum?

B v d
  woensdag 16 februari 2011 @ 18:52:26 #9
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_92878062
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:38 schreef FunZip het volgende:

[..]

Dank voor de bruikbare antwoorden.
We willen dit voorjaar een verre reis maken, misschien wel China, denk je dat dit gevolgen heeft voor het verkrijgen van een visum?

B v d
nee, toeristenvisum krijg je altijd.
pi_92879440
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 18:52 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

nee, toeristenvisum krijg je altijd.
Dank je, je klinkt nog al stellig, ik hoop dat je gelijk hebt.
Kan het feit dat er vingerafdrukken in het nieuwe paspoort staan nog voor problemen zorgen?

ThnX
  woensdag 16 februari 2011 @ 19:36:09 #11
283395 HeetBoven
componist van lullige liedjes
pi_92880616
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:18 schreef FunZip het volgende:

[..]

Dank je, je klinkt nog al stellig, ik hoop dat je gelijk hebt.
Kan het feit dat er vingerafdrukken in het nieuwe paspoort staan nog voor problemen zorgen?

ThnX
Je krijgt de vraag of je ergens ter wereld een strafblad hebt, maar voor een rondreis zou ik gewoon invullen nee, ze gaan echt niet overal justitiële info opvragen. Wat wel moeilijk wordt is als je misdrijf vers is en je internationaal gezocht wordt.
pi_92882751
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 19:36 schreef HeetBoven het volgende:

[..]

Je krijgt de vraag of je ergens ter wereld een strafblad hebt, maar voor een rondreis zou ik gewoon invullen nee, ze gaan echt niet overal justitiële info opvragen. Wat wel moeilijk wordt is als je misdrijf vers is en je internationaal gezocht wordt.
Nee nee nee, dat is niet aan de orde, heeft 21 jaar geleden plaatsgevonden.
Wat ons verontrust zijn de vingerafdrukken in het nieuwe paspoort.
Hier is het feit van 21 jaar geleden aan gekoppeld.....
  woensdag 16 februari 2011 @ 20:15:57 #13
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92883328
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 20:07 schreef FunZip het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij af, of die twee databases gekoppeld zijn.

Maar dan nog, denk jij dat China daar toegang toe heeft? Die moeten toch jouw visumaanvraag goedkeuren?
The love you take is equal to the love you make.
  woensdag 16 februari 2011 @ 20:16:02 #14
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_92883332
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 20:07 schreef FunZip het volgende:

[..]

Jij kijkt zeker wel eens "airline " ? ;)

Je hoeft je echt geen zorgen te maken. Als Nederlandse instanties het al niet meer na 5 jaar kunnen volgen, dan gaat ze dat in het buitenland zeker niet lukken.

Daarnaast zul je ze vaak eerst aanleiding moeten geven willen ze de moeite gaan doen om in je verleden te gaan graven.
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
Martin Luther King, Jr., Strength to Love, 1963.
  woensdag 16 februari 2011 @ 20:18:17 #15
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_92883479
quote:
5s.gif Op woensdag 16 februari 2011 20:15 schreef Lienekien het volgende:

[..]

Dat vraag ik mij af, of die twee databases gekoppeld zijn.

Maar dan nog, denk jij dat China daar toegang toe heeft? Die moeten toch jouw visumaanvraag goedkeuren?
Is niet gekoppeld en zij zullen het gewoon in NL moeten opvragen. Dus zolang TS geen plannen heeft een terracota soldaat uit een museum te stelen ;) ..
Success, recognition, and conformity are the bywords of the modern world where everyone seems to crave the anesthetizing security of being identified with the majority.
pi_92885523
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 20:18 schreef Cappy het volgende:

[..]

Is niet gekoppeld en zij zullen het gewoon in NL moeten opvragen. Dus zolang TS geen plannen heeft een terracota soldaat uit een museum te stelen ;) ..
Dat van die terracotta soldaat is een goeie:)

Maar serieus, het betreft niet mijzelf, ik ben een braaf mens en wil met mijn vrouw en een bevriend stel een rondreis door China maaken maar ik moet er niet aan denken dat mijn vriend die 21 jaar geleden deze fout maakte en voor wie ik deze info verzamel geen visum krijgt of dat we problemen op een luchthaven krijgen omdat de vingerafdrukken in zijn paspoort zijn verleden verraden.....
Maar ik denk dat ik spoken zie en dat een visum krijgen geen probleem zal zijn en dat we ook op internationale luchthavens geen problemen krijgen.

Bedankt
  woensdag 16 februari 2011 @ 21:04:14 #17
89647 Cappy
Gelegenheids dichter
pi_92886887
H
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 20:46 schreef FunZip het volgende:

[..]

Dat van die terracotta soldaat is een goeie:)

Maar serieus, het betreft niet mijzelf, ik ben een braaf mens en wil met mijn vrouw en een bevriend stel een rondreis door China maaken maar ik moet er niet aan denken dat mijn vriend die 21 jaar geleden deze fout maakte en voor wie ik deze info verzamel geen visum krijgt of dat we problemen op een luchthaven krijgen omdat de vingerafdrukken in zijn paspoort zijn verleden verraden.....
Maar ik denk dat ik spoken zie en dat een visum krijgen geen probleem zal zijn en dat we ook op internationale luchthavens geen problemen krijgen.

Bedankt
Je bent een "zekere" zoals wij dat op het werk noemen :P ( ik doe iets met verzekeringen ).

Je ziet idd spoken , probleem is met spoken zien, dat anderen naar jouw spoken gaan zoeken als je een reden toe geeft. In dit geval is er geen spook, maar een denkbeeldig spook is ook leuk om naar te zoeken.

Er is niets te zien/vinden. Al had hij met zijn dronken kop recht over een rotonde gereden in een geleende auto en een tegenligger geschampt. Zolang het maar 21 jaar geleden is ;)

Het is echt niet zoals in films dat ze je vingerafdruk inlezen en gelijk je doopsel kunnen lichten.Ze hebben geen inzage helemaal NIETS ! en als ze iets willen zien dan zullen ze het moeten vragen aan Nederland en zolang jij niet op een papiertje invult dat je iets op je kerfstok hebt gaan ze ook niet zoeken.

( voorbeeld is overigens echt, van vandaag. Klant zegt het op papier, maar ik kon het niet vinden :) )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')