abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92835101
Zoals elders wordt gerapporteerd ben ik mijn woning aan het strippen. De bedoeling is om deze daarna weer op te bouwen.

In de nieuwe situatie willen we centrale verwarming. En daar heb ik 0,0 ervaring mee, dus ik heb hulp nodig *).

Gegevens:
• vloeroppervlak: 24m2, totale inhoud woning: nog geen 75m3
• verwarming: vloerverwarming op de begane grond (die 24m2 dus). Boven: geen.
• douche: weinig eisen (bij voorkeur weinig waterverbruik)
• overig warm water: 1 keukenkraan

Alle aanvoer wordt nieuw aangelegd, dus dat is geen belemmering.
De afvoer is er voor het grootste deel al: een aluminium pijp (vast dunwandig), diameter mij zo snel niet bekend, ik denk 120mm. Niet al te lang, totale pijplengte is/wordt nog geen 4 meter schat ik.

Voornaamste beperkende factor: het ding moet in een kast komen te hangen die niet al te diep is. Hoe diep dan wel precies weet ik nog niet (we moeten nog eea wegbreken), maar zo rond de 30cm. Deze kast is aan de onderkant open: het is de oude schoorsteen en de schoorsteenmantel eronder blijft intact.

Vragen:
HR of VR?
Iets lager rendement maakt niet echt uit: het huis is zo piepklein dat het verbruik sowieso vrij laag zal zijn. Maakt zo'n HRketel meer geluid?

Open of gesloten?
De kast waar het ding in komt kán aan de onderkant open blijven, kan natuurlijk ook dichtgemaakt worden. De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.

Waar moet ik nog meer op letten?
CW zag ik voorbij komen, ik denk dat dat iets te maken heeft met de hoeveelheid warm water voor douche etc. Dat mag laag zijn.
Maar moet ik nog met andere dingen rekening houden waarvan ik nog nooit gehoord heb?

Wie oh wie voorziet mij van duidelijke informatie op Jip- en Jannekeniveau?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92835305
Wat voor dakdoorvoer heb je nu, want dan is het gelijk makkelijk kiezen tussen een Vr of Hr ketel.
xboxlive: dnova79
Psn: dnova79
als god komt, kreunt hy dan (6)
AQuila360: Hij heeft wel gelijk, BBnova, door jou is de 360 reeks ten onder gegaan(ALWEER)
pi_92835857
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:25 schreef badboynova het volgende:
Wat voor dakdoorvoer heb je nu, want dan is het gelijk makkelijk kiezen tussen een Vr of Hr ketel.
Ik begrijp je vraag niet helemaal. Wat van de dakdoorvoer is relevant?
Het is nu een pak-m-beet 120mm dunwandige aluminium pijp die door een bijpassende dakdoorvoer door een pannendak loopt (binnen een gemetselde schoorsteen). Beantwoordt dat je vraag of moet ik heel andere informatie geven?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
  dinsdag 15 februari 2011 @ 20:57:37 #4
245626 error_404
nee, toch niet...
pi_92837246
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef sigme het volgende:
De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.
Is redelijk essentieel voor je keuze ;)
Op vrijdag 4 september 2009 schreef MarkyMarkx het volgende: Held _O_
hier schreef tong80 het volgende: _O_ :P
hier schreef stevenmac26 het volgende: :D
pi_92837384
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:57 schreef error_404 het volgende:

[..]

Is redelijk essentieel voor je keuze ;)
Wat wordt erdoor beperkt / buitengesloten?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92840033
Bij een HR ketel onstaat zuur condenswater, dit tast de rookgasafvoer aan, daarom moet bij de installatie van een HR ketel gewerkt worden met RVS of dikwandig aluminium afvoerpijp.
Door de lagere temperaturen van de rookgassen van een VR ketel condenseren deze niet.

Daarnaast is een HR ketel een gesloten systeem. Dwz dat de verbrandingslucht van buiten word aan gezogen via een apart kanaal (deze kan apart of geintegreerd met de rookgasafvoer zijn).
Een VR ketel kan zijn verbrandingslucht uit de omgeving halen. Je moet dan wel voldoende luchtaanvoer in de rest van de woninghebben (ventilatieroosters)

Daarnaast is het verstandig om te zorgen dat de warmtewisselaar en de rookgasafvoer van het zelfde materiaal zijn, dit omdat combinatie van verschillende metalen doorroesten van een metaal kan versnellen.

CW waardes zeggen iets over de hoeveelheid warmwater die een ketel kan produceren per minuut. Voor een idee:

CW1 = warmwater uit 1 kraan tegelijk
CW2 = warmwater uit 1 kraan of douche
CW3 = warmwater uit 1 kraan of douche/bad
CW4 = warmwater uit meerdere kranen beperkt mogelijk of douche/bad
CW5 = warmwater uit meerdere kranen beperkt mogelijk of douche/bad
CW6 = warmwater uit meerder kranen mogelijk en douche, bad of stortdouche.

Qua geluid kan ik je niet veel zeggen, anders dan dat ik zelf een Remeha Avanta heb hangen die bijzonder stil is en dat bij een vriendin van mij een AGPO Ferrolli (type weet ik niet) hangt, waarvan de ventilator een hoop herrie produceert en dat de (oude) HR ketel bij mijn ouders zoemt. Maar erg representatief zijn deze ervaringen ook weer niet.

Afmetingen kan je terugvinden op bv de website van warmteservice

Andere keuze aspecten die je mee kan laten spelen:
- prijs
- levensduur
- onderhoudbaarheid vd ketel
- advies / ervaring van het bedrijf wat dat ding voor je inbouwd en waar je op vertrouwt
- wie je het onderhoud wil laten doen

- voor een HR ketel moet er ook een waterafvoer aangelegd kunnen worden
- voor een HR ketel zal er aan de afvoerpijp geklust moeten worden

- wil je er boven nog een aparte radiator bij
pi_92840279
Zal mijn Mr even vragen Sigme, al zijn er hier veel heren die je goed van advies kunnen voorzien :)
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_92843850
quote:
2s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef sigme het volgende:
Zoals elders wordt gerapporteerd ben ik mijn woning aan het strippen. De bedoeling is om deze daarna weer op te bouwen.

In de nieuwe situatie willen we centrale verwarming. En daar heb ik 0,0 ervaring mee, dus ik heb hulp nodig *).

Gegevens:
• vloeroppervlak: 24m2, totale inhoud woning: nog geen 75m3
een klein keteltje dus :+
quote:
• verwarming: vloerverwarming op de begane grond (die 24m2 dus). Boven: geen.
waarom boven geen verwarming?
quote:
• douche: weinig eisen (bij voorkeur weinig waterverbruik)
wil je normaal kunnen douchen of van druppel naar druppel springen, wel goed voor je conditie overigens.
quote:
• overig warm water: 1 keukenkraan
en hier wel of niet veel warm water?
quote:
Alle aanvoer wordt nieuw aangelegd, dus dat is geen belemmering.
Dan kun je het dus net zo goed of slecht doen als jezelf wilt.
quote:
De afvoer is er voor het grootste deel al: een aluminium pijp (vast dunwandig), diameter mij zo snel niet bekend, ik denk 120mm. Niet al te lang, totale pijplengte is/wordt nog geen 4 meter schat ik.
Leuk dat die pijp er zit, maar afhankelijk van het type ketel wat je wilt nemen moet je deze misschien wel vervangen, niet iedere pijp is ook voor iedere ketel geschikt.
quote:
Voornaamste beperkende factor: het ding moet in een kast komen te hangen die niet al te diep is. Hoe diep dan wel precies weet ik nog niet (we moeten nog eea wegbreken), maar zo rond de 30cm. Deze kast is aan de onderkant open: het is de oude schoorsteen en de schoorsteenmantel eronder blijft intact.
Er zijn kleine ketels op de markt, echter ben je wel altijd gebonden aan de minimale inbouwmaten die fabrikant opgeeft.
Een ketel van 30 cm diep wil nog niet zeggen dat het toegestaan is om deze in een ruimte van 30 cm diep te plaatsen.
Kan er bovenin ook nog een opening ?
quote:
Vragen:
HR of VR?
Iets lager rendement maakt niet echt uit: het huis is zo piepklein dat het verbruik sowieso vrij laag zal zijn. Maakt zo'n HRketel meer geluid?
Nee die maken niet meer geluid.
prisverschil is tegenwoordig dusdanig klein dat het echt niet meer uit maakt of je een hr of vr ketel neemt, de vraag is eerder of er een afvoer aanwezig is of aangelegd kan worden om indien het een hr ketel wordt het condens water afgevoerd kan worden.
quote:
Open of gesloten?
De kast waar het ding in komt kán aan de onderkant open blijven, kan natuurlijk ook dichtgemaakt worden. De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.
Open of gesloten is wel degelijk belangrijk, een gesloten toestel is veel veiliger dan een open toestel, daarbij moet je altijd voor voldoende ventilatie zorgen van de ruimte waar het toestel hangt, of deze ruimte nu een gesloten of open toestel bevat maakt weinig uit voor het voorschrift behalve de afmetingen ervan.
Wel is het zeker bij een open toestel zeer belangrijk dat deze voldoende verse lucht toegevoerd krijgt of je wordt zelf afgevoerd als het echt gevaarlijk wordt.
En waarom kan de rookgasafvoer niet vervangen worden?
Kan er wel een luchttoevoer aangebracht worden?
quote:
Waar moet ik nog meer op letten?
De gegeven informatie is zeer beperkt.
quote:
CW zag ik voorbij komen, ik denk dat dat iets te maken heeft met de hoeveelheid warm water voor douche etc. Dat mag laag zijn.
zoals eerder gezegd lekker douchen is toch wel een must lijkt me.
quote:
Maar moet ik nog met andere dingen rekening houden waarvan ik nog nooit gehoord heb?
Installatievoorschriften fabrikant,
NPR 3378
Bouwbesluit
Diverse voorschriften waar je ook indien je het zelf doet geheel verantwoordelijk voor bent dat het dus ook op de juiste wettelijke wijze gedaan wordt.
quote:
Wie oh wie voorziet mij van duidelijke informatie op Jip- en Jannekeniveau?
Je bent erg summier met informatie, het lijkt erop dat je iets wilt tegen zo laag mogelijke prijs en daar graag op comfort voor wilt inboeten.

Zoals je zegt moeten jullie alles nog aanleggen, doe het dan gelijk goed en geniet ook van het comfort en later bij de verkoop is het ook voor anderen veel aantrekkelijker om het te kopen.

Bedenkt eerst wat je nu wel of niet wilt.
vloerverwarming in de woonkamer is ideaal, maar waarom niet gelijk de gehele benedenverdieping inclusief keuken, gang en douche?
Een radiator in de douche ruimte is trouwens ook wel aan te bevelen.
De bovenverdieping, waarom niet in alle ruimten geen radiator.

Echt neem gewoon in iedere ruimte een radiator of vloerverwarming.

Wat warm water betreft neem minimaal een cw3, door weerstand onderweg verlies je toch al wat druk en het doucht zoveel prettiger.

Bekijk of je een gesloten toestel kwijt kan of indien het een open toestel moet zijn dat je dan in ieder geval voor voldoende ventilatie kan zorgen, je wilt echt geen verkeerde verbranding krijgen met alle gevolgen vandien.

Al met al als ik je verhaal zo leest, dan zou ik aanraden om er een installateur bij te halen en met hem bespreken wat de mogelijkheden zijn en vragen wat het kost voor de onderdelen die je door hem laat uitvoeren, leidingwerk, vloerverwarming en radiatoren monteren kun je prima zelf doen, je kunt zeer veel voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren maar hetgeen wat je niet kunt of geen verstand van hebt kun je overhevelen naar een installateur, of je betaalt hem voor een aanlegadvies en laat hem naderhand gewoon de installatie keuren.
pi_92843962
quote:
5s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 20:59 schreef sigme het volgende:

[..]

Wat wordt erdoor beperkt / buitengesloten?
hr of vr
open of gesloten, hoewel veel gesloten toestellen ook als open toestel weggehangen kunnen worden, dit zorgt echter wel weer voor andere voorschriften die nodig zijn zoals meer luchttoevoer.
pi_92844428
Wat cv ketel betreft, komt deze al als keuze voor je uit de bus:
http://nl.remeha.com/file(...)anta_24c-28c-35c.pdf

Kan open en gesloten toegepast worden, een inbouwdiepte van slechts 29 cm met een minimale breedte van 41 cm (40 cm voor het toestel en 5 mm per kant vrije ruimte)

Nadeel is wel dat er een afvoer voor het condens water benodigd is.
bedoeld type is de avanta 24C klasse cw3
pi_92854527
quote:
1s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 22:34 schreef klipper het volgende:

Je bent erg summier met informatie, het lijkt erop dat je iets wilt tegen zo laag mogelijke prijs en daar graag op comfort voor wilt inboeten.

Al met al als ik je verhaal zo leest, dan zou ik aanraden om er een installateur bij te halen en met hem bespreken wat de mogelijkheden zijn en vragen wat het kost voor de onderdelen die je door hem laat uitvoeren, leidingwerk, vloerverwarming en radiatoren monteren kun je prima zelf doen, je kunt zeer veel voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren maar hetgeen wat je niet kunt of geen verstand van hebt kun je overhevelen naar een installateur, of je betaalt hem voor een aanlegadvies en laat hem naderhand gewoon de installatie keuren.
Bedankt voor de informatie :).

Welke gegevens over mijn huis zou ik kunnen toevoegen?
Wat verduidelijking:
• Vloerverwarming komt over het héle oppervlak van de benedenverdieping, dat is die 24m2
• Bovenverdieping is uitsluitend slaapkamer, heeft noooit een kachel gezeten en dat is prima
• Douchen / kraan moet "gewoon" kunnen (CW3 zo te zien), dat is geen comfort inleveren maar voorkeur
• Verkoopwaarde van het huis, ooit, is geen overweging
• Het hoeft niet goedkoop

Dat van die dakdoorvoer die ik niet wil vervangen, is dus echt de dakdoorvoer. De píjp kan best venieuwd worden, als het maar door het gat in het beschot past.

We gaan er zeker uiteindelijk een installateur bij nemen, voor het ophangen van de ketel, inregelen en onderhoud. Maar het kan vast geen kwaad om van te voren wat informatie te hebben ingewonnen zodat ik ook betere vragen kan stellen / eisen kan formuleren ;).
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92854565
Oh ja, nog even ter overvloede: het is niet de bedoeling de goedkóópste ketel te vinden.
Ik wil de beste :+. Maar dus niet een hele grote ingewikkelde, want het is een piepklein huisje, de ketel krijgt welgeteld 1 vloerverwarming van zo'n 240 meter, 1 kraan en 1 douche eraan.

In dit geval zijn dus de criteria:
• klein
• weinig storingen
• weinig onderhoud
• lange levensduur
• weinig geluid
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_92855954
quote:
2s.gif Op woensdag 16 februari 2011 06:53 schreef sigme het volgende:
Oh ja, nog even ter overvloede: het is niet de bedoeling de goedkóópste ketel te vinden.
Ik wil de beste :+. Maar dus niet een hele grote ingewikkelde, want het is een piepklein huisje, de ketel krijgt welgeteld 1 vloerverwarming van zo'n 240 meter, 1 kraan en 1 douche eraan.

In dit geval zijn dus de criteria:
quote:
• klein
Dan kom je al snel uit op de remeha avanta 24C of de nefit proline HRC 24, beide zijn zeer kleine toestellen echter met nog steeds meer dan voldoende vermogen.
Om het vermogen enigzins in toom te houden moet je hierbij dus ook de juiste kamerthermostaat kiezen.
quote:
• weinig storingen
Beide toestellen draaien alweer enige tijd mee, wil je absolute zekerheid dan moet je een vuurkorf nemen :+
quote:
• weinig onderhoud
Wat bedoel je hiermee, onderhoud eens in de 5 jaar of eens per jaar?
quote:
• lange levensduur
Voor beiden kun je uitgaan van 12 tot 15 jaar.
quote:
• weinig geluid
Ketels maken sowieso weinig geluid.

Blijf je met nog andere problemen zitten, onder andere de zeer beperkte waterinhoud.
Vloerverwarming is leuk, maar is in feite een op zich zelf staand circuit, en om de ketel nu alleen 4 meter cv leiding te laten verwarmen wordt ie niet echt vrolijk van.

Je moet dus massa creëren, dit kun je oplossen door in de hal en douche een radiator te plaatsen evenals op de slaapkamer, of je hier voldoende massa mee krijgt is nog de vraag zeker als je radiatoren dicht gaat zetten helpt dat niet echt.

De beste oplossing voor extra massa is het plaatsen van een buffervat van ongeveer 30 liter, dit vat wordt in de leiding geplaats en zorgt ervoor dat de ketel voldoende lang aan kan blijven, het achterwege laten hiervan kan voor grote problemen zorgen voorzie ik.

Een hr ketel is in jouw geval beter dan een vr ketel omdat je hiermee op lage temperaturen kunt stoken met het hoogste rendement, en vloerverwarming houd nu eenmaal van lage temperaturen.

Maar nogmaals laat een expert langs komen om de situatie ter plekke te bekijkenen samen Jullie wensen en mogelijkheden te bespreken.

Er zijn gewoon teveel voorschriften waar rekening mee gehouden moet worden, en of je het nu zelf doet of niet je moet je aan de voorschriften houden.

Kijk de installatie instructies van beide opgegeven ketels maar na, die staan vol met voorschriften waar je rekening mee moet houden.
pi_92862226
Remeha heeft systemen getest die in het geval van renovatie gebruikt indien er problemen ontstaan bij het vervangen van het rookgas kanaal. Voor Nefit zal dit ook wel het geval zijn. Deze oplossingen vragen iets meer reken en denk werk.

Hou er rekening mee dat je naast de installatie van de ketel zelf er ook nog een expansievat en dus buffervat ergens in het systeem zullen moeten worden opgenomen. Bijde vaten hebben per stuk ook ca. de ruimte van een (klein) keukenkastje nodig.
pi_92863327
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 12:41 schreef klaaskootstra het volgende:
Remeha heeft systemen getest die in het geval van renovatie gebruikt indien er problemen ontstaan bij het vervangen van het rookgas kanaal. Voor Nefit zal dit ook wel het geval zijn. Deze oplossingen vragen iets meer reken en denk werk.

Hou er rekening mee dat je naast de installatie van de ketel zelf er ook nog een expansievat en dus buffervat ergens in het systeem zullen moeten worden opgenomen. Bijde vaten hebben per stuk ook ca. de ruimte van een (klein) keukenkastje nodig.
Gezien de zeer beperkte waterinhoud van het systeem wordt dit ook al een kleiner vat cq vaten.
pi_92869187
Ok, dat helpt weer wat verder!

Een extra vat kunnen we wel kwijt, misschien moeten we dan toch naar een systeem met een klein boilertje kijken?
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94814518
We gaan de cv-ketel toch op een andere, makkelijker plaats ophangen. Er moet dan een nieuwe dakdoorvoer gemaakt worden, maar soit. Grootte van de ketel steekt dan niet speciaal nauw meer.

Inmiddels heb ik twee installateurs aangeschreven. De eerste dacht dat ik 'm wou oplichten, toen ik uiteindelijk informeerde naar de reden van de steeds vreemder wordende antwoorden gaf hij aan dat als ik echt de bedoeling had zaken te doen, zijn reactie niet gepast was. Tsja.
Terwijl ik juist graag met hen in zee was gegaan, ik ken tevreden klanten van die firma. Misschien doe ik het alsnog wel.

De tweede reageert normaler, wou ook langskomen (zoals mij nogal logisch leek, maar nr 1 begon er niet over). Helaas is ook deze nogal kort van stof. Hij adviseert een rewimo avanta cw4, maar zonder enige toelichting. Hij komt ook niet terug op een extra buffervat, ook al ben ik daar wél over begonnen tijdens zijn bezoek.

Weet iemand toevallig een goede installateur, communicatief vaardig, geeft behalve leidingwerk ook advies etc in stad Groningen of omgeving?

Of kan iemand van hier uitleggen waarom ik beter een HR dan een VR kan nemen (of andersom) en/of een combiketel het beste is. En hoe dat zit met de noodzaak van een extra buffervat.

Nogmaals, het gaat niet om de goedkoopste oplossing, maar om de beste.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94819890
Tegenwoordig worden bijna alleen maar HR-ketels geplaatst. Soms zijn VR-ketels zelfs duurder dan HR-ketels omdat door de productievolume de prijs omlaag gaat.
Warmteservice heeft een vrij goede ketelkiezer op z'n site staan.
Het is vooral zinvol om een ketel te kiezen die bekend is bij de installateur die 'm gaat onderhouden. Dan heeft hij waarschijnlijk ook wat onderdelen op voorraad, en kan snel een storing oplossen.
Een buffervat heeft alleen nut als je met zonnewarmte wilt bijstoken, maar dan moet je wel een groot buffervat nemen. Een moderne ketel kan zeer ver terug moduleren, zodat je bij kleine warmtevraag een heel gunstige verbranding krijgt. (Vergelijk het met je gaskookplaat. Een klein pannetje op een heel klein vlammetje kost weinig gas.)
Een HR ketel MOET een geschikte rookgasafvoer hebben. Meestel kan dat wel door het bestaande gat in het dak, maar heeft te maken met de voorschriften van de ketelfabrikant.
De geadviseerde Remeha Avanta CW4 is een goede compacte betrouwbare ketel, en de service van Remeha is ook heel goed. Deze ketel kan samen met een modulerende thermostaat prima aangesloten worden op vloerverwarming, of wandverwarming. Als je het hele huis alleen met lage temperatuurverwarming stookt kan de installateur de maximum watertemperatuur zodanig instellen dat je geen aparte pompunit hoeft te gebruiken. De aanvoertemperatuur zet hij dan onder de 40 graden. (Dit heeft geen invloed op de temperatuur van warm tapwater.)
Mijn advies is om vooral naar de installateur te luisteren die ter plekke de situatie, en jouw wensen heeft gezien.
Succes
pi_94820529
Ik kan je in iedergeval adviseren niet met de Energiewacht in zee te gaan. Deze hebben me een partij belabberbe service in regio Groningen, daar wordt je zeer chagerijnig van.
pi_94821085
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 19:01 schreef loodgietertje het volgende:
Tegenwoordig worden bijna alleen maar HR-ketels geplaatst. Soms zijn VR-ketels zelfs duurder dan HR-ketels omdat door de productievolume de prijs omlaag gaat.
Warmteservice heeft een vrij goede ketelkiezer op z'n site staan.
Het is vooral zinvol om een ketel te kiezen die bekend is bij de installateur die 'm gaat onderhouden. Dan heeft hij waarschijnlijk ook wat onderdelen op voorraad, en kan snel een storing oplossen.
Een buffervat heeft alleen nut als je met zonnewarmte wilt bijstoken, maar dan moet je wel een groot buffervat nemen. Een moderne ketel kan zeer ver terug moduleren, zodat je bij kleine warmtevraag een heel gunstige verbranding krijgt. (Vergelijk het met je gaskookplaat. Een klein pannetje op een heel klein vlammetje kost weinig gas.)
Een HR ketel MOET een geschikte rookgasafvoer hebben. Meestel kan dat wel door het bestaande gat in het dak, maar heeft te maken met de voorschriften van de ketelfabrikant.
De geadviseerde Remeha Avanta CW4 is een goede compacte betrouwbare ketel, en de service van Remeha is ook heel goed. Deze ketel kan samen met een modulerende thermostaat prima aangesloten worden op vloerverwarming, of wandverwarming. Als je het hele huis alleen met lage temperatuurverwarming stookt kan de installateur de maximum watertemperatuur zodanig instellen dat je geen aparte pompunit hoeft te gebruiken. De aanvoertemperatuur zet hij dan onder de 40 graden. (Dit heeft geen invloed op de temperatuur van warm tapwater.)
Mijn advies is om vooral naar de installateur te luisteren die ter plekke de situatie, en jouw wensen heeft gezien.
Succes
Als je goed leest, dan lees je dat TS alleen vloerverwarming wilt, en dan zul je toch echt wel wat watermassa moeten creëren, met een paar meter hoofdleiding ga je het echt niet redden hoever de ketel ook kan terug moduleren.

Of stel je soms voor om de vloerverwarming rechtstreeks aan te sluiten op de ketel?
pi_94822366
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 19:21 schreef klipper het volgende:

[..]

Als je goed leest, dan lees je dat TS alleen vloerverwarming wilt, en dan zul je toch echt wel wat watermassa moeten creëren, met een paar meter hoofdleiding ga je het echt niet redden hoever de ketel ook kan terug moduleren.

Of stel je soms voor om de vloerverwarming rechtstreeks aan te sluiten op de ketel?
Bij de Remeha Avanta kan je de aanvoertemperatuur, parameter 1, instellen tussen 20 en 85 graden (fabrieksinstelling 75gr) Je kan op deze manier de hele installatie op lage temperatuur laten werken. En watermassa is daarvoor niet nodig. Je sluit de ketel dus inderdaad rechtstreeks aan op de groepenverdeler. En vanuit de verdeler bedien je de verschillende goepen vloer en/of wandverwarming. Het is wel nodig om waterzijdig in te regelen, maar een beetje fatsoenlijke installateur doet dat toch wel.
Als je het helemaal mooi wilt doen gebruik je constant flow ventielen op je verdeler van Uniwarm (Heimeier fabrikaat)
Maar dit word waarschijnlijk veel te technisch voor dit forum........
pi_94822874
De installateur die langs geweest is gaf het volgende door:
quote:
vloerverwarming, 1100 euro:
1x verdeler 5groepen incl buis en noppenplaat 25m2

ketel, 1650 euro:
remeha avanta cw4 1650euro
incl i sense thermostaat
muurdoorvoer
expansievat
en aansluitmaterialen
Hij lijkt een 5-groepen verdeler voor de vloer voor te stellen, ik heb geen idee waarom. Mij lijken twee groepen zat. Hij heeft dit ook niet besproken ofzo.

Bij de ketel wil hij zo te zien ook een thermostaat plaatsen.

Loodgieterje, alle discussievoer is welkom. Als totale cv-onwetende kan ik nauwelijks de discusie op gang brengen, lijkt het.
ik moet verrassend weinig
Es ist heute schlecht und wird nun täglich schlechter werden, – bis das Schlimmste kommt
pi_94823708
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 19:40 schreef loodgietertje het volgende:

[..]

Bij de Remeha Avanta kan je de aanvoertemperatuur, parameter 1, instellen tussen 20 en 85 graden (fabrieksinstelling 75gr) Je kan op deze manier de hele installatie op lage temperatuur laten werken. En watermassa is daarvoor niet nodig. Je sluit de ketel dus inderdaad rechtstreeks aan op de groepenverdeler. En vanuit de verdeler bedien je de verschillende goepen vloer en/of wandverwarming. Het is wel nodig om waterzijdig in te regelen, maar een beetje fatsoenlijke installateur doet dat toch wel.
Als je het helemaal mooi wilt doen gebruik je constant flow ventielen op je verdeler van Uniwarm (Heimeier fabrikaat)
Maar dit word waarschijnlijk veel te technisch voor dit forum........
Die instelling weet iedereen ondertussen wel, feit blijft dat indien er zeer weinig waterinhoud is deze ondanks dat jet toestel op KMI aal ingesteld is deze toch gaat pendelen.

TS heeft geen groepen verdeler, zij wilt vloerverwarming.
Vloerverwarming werkt als het ware in zijn eigen circuit zodra deze op temperatuur is.

De avanta is nagenoeg ongevoelig voor doorstroming, de minimale doorstroming is echter nog altijd minimaal 100 liter per uur.

Remeha geeft trouwens prima cursussen.



[ Bericht 5% gewijzigd door klipper op 30-03-2011 20:18:36 ]
pi_94826873
Ik ben een cv nitwit, maar een handdoekradiator in de badkamer en eventueel keuken is toch erg praktisch, ook naast vloerverwarming.
pi_94827046
quote:
1s.gif Op woensdag 30 maart 2011 20:53 schreef aloe_vera het volgende:
Ik ben een cv nitwit, maar een handdoekradiator in de badkamer en eventueel keuken is toch erg praktisch, ook naast vloerverwarming.
1 of meer radiatoren zijn in het algemeen wel aan te raden, al is het maar om stromingsproblemen hoe klein dan ook te voorkomen
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')