quote:
Op dinsdag 15 februari 2011 20:21 schreef sigme het volgende:Zoals elders wordt gerapporteerd ben ik mijn woning aan het strippen. De bedoeling is om deze daarna weer op te bouwen.
In de nieuwe situatie willen we centrale verwarming. En daar heb ik 0,0 ervaring mee, dus ik heb hulp nodig

.
Gegevens:
• vloeroppervlak: 24m
2, totale inhoud woning: nog geen 75m
3
een klein keteltje dus
quote:
• verwarming: vloerverwarming op de begane grond (die 24m2 dus). Boven: geen.
waarom boven geen verwarming?
quote:
• douche: weinig eisen (bij voorkeur weinig waterverbruik)
wil je normaal kunnen douchen of van druppel naar druppel springen, wel goed voor je conditie overigens.
quote:
• overig warm water: 1 keukenkraan
en hier wel of niet veel warm water?
quote:
Alle aanvoer wordt nieuw aangelegd, dus dat is geen belemmering.
Dan kun je het dus net zo goed of slecht doen als jezelf wilt.
quote:
De afvoer is er voor het grootste deel al: een aluminium pijp (vast dunwandig), diameter mij zo snel niet bekend, ik denk 120mm. Niet al te lang, totale pijplengte is/wordt nog geen 4 meter schat ik.
Leuk dat die pijp er zit, maar afhankelijk van het type ketel wat je wilt nemen moet je deze misschien wel vervangen, niet iedere pijp is ook voor iedere ketel geschikt.
quote:
Voornaamste beperkende factor: het ding moet in een kast komen te hangen die niet al te diep is. Hoe diep dan wel precies weet ik nog niet (we moeten nog eea wegbreken), maar zo rond de 30cm. Deze kast is aan de onderkant open: het is de oude schoorsteen en de schoorsteenmantel eronder blijft intact.
Er zijn kleine ketels op de markt, echter ben je wel altijd gebonden aan de minimale inbouwmaten die fabrikant opgeeft.
Een ketel van 30 cm diep wil nog niet zeggen dat het toegestaan is om deze in een ruimte van 30 cm diep te plaatsen.
Kan er bovenin ook nog een opening ?
quote:
Vragen:
HR of VR?
Iets lager rendement maakt niet echt uit: het huis is zo piepklein dat het verbruik sowieso vrij laag zal zijn. Maakt zo'n HRketel meer geluid?
Nee die maken niet meer geluid.
prisverschil is tegenwoordig dusdanig klein dat het echt niet meer uit maakt of je een hr of vr ketel neemt, de vraag is eerder of er een afvoer aanwezig is of aangelegd kan worden om indien het een hr ketel wordt het condens water afgevoerd kan worden.
quote:
Open of gesloten?
De kast waar het ding in komt kán aan de onderkant open blijven, kan natuurlijk ook dichtgemaakt worden. De dakdoorvoer kan niet vervangen worden.
Open of gesloten is wel degelijk belangrijk, een gesloten toestel is veel veiliger dan een open toestel, daarbij moet je altijd voor voldoende ventilatie zorgen van de ruimte waar het toestel hangt, of deze ruimte nu een gesloten of open toestel bevat maakt weinig uit voor het voorschrift behalve de afmetingen ervan.
Wel is het zeker bij een open toestel zeer belangrijk dat deze voldoende verse lucht toegevoerd krijgt of je wordt zelf afgevoerd als het echt gevaarlijk wordt.
En waarom kan de rookgasafvoer niet vervangen worden?
Kan er wel een luchttoevoer aangebracht worden?
quote:
Waar moet ik nog meer op letten?
De gegeven informatie is zeer beperkt.
quote:
CW zag ik voorbij komen, ik denk dat dat iets te maken heeft met de hoeveelheid warm water voor douche etc. Dat mag laag zijn.
zoals eerder gezegd lekker douchen is toch wel een must lijkt me.
quote:
Maar moet ik nog met andere dingen rekening houden waarvan ik nog nooit gehoord heb?
Installatievoorschriften fabrikant,
NPR 3378
Bouwbesluit
Diverse voorschriften waar je ook indien je het zelf doet geheel verantwoordelijk voor bent dat het dus ook op de juiste wettelijke wijze gedaan wordt.
quote:
Wie oh wie voorziet mij van duidelijke informatie op Jip- en Jannekeniveau?
Je bent erg summier met informatie, het lijkt erop dat je iets wilt tegen zo laag mogelijke prijs en daar graag op comfort voor wilt inboeten.
Zoals je zegt moeten jullie alles nog aanleggen, doe het dan gelijk goed en geniet ook van het comfort en later bij de verkoop is het ook voor anderen veel aantrekkelijker om het te kopen.
Bedenkt eerst wat je nu wel of niet wilt.
vloerverwarming in de woonkamer is ideaal, maar waarom niet gelijk de gehele benedenverdieping inclusief keuken, gang en douche?
Een radiator in de douche ruimte is trouwens ook wel aan te bevelen.
De bovenverdieping, waarom niet in alle ruimten geen radiator.
Echt neem gewoon in iedere ruimte een radiator of vloerverwarming.
Wat warm water betreft neem minimaal een cw3, door weerstand onderweg verlies je toch al wat druk en het doucht zoveel prettiger.
Bekijk of je een gesloten toestel kwijt kan of indien het een open toestel moet zijn dat je dan in ieder geval voor voldoende ventilatie kan zorgen, je wilt echt geen verkeerde verbranding krijgen met alle gevolgen vandien.
Al met al als ik je verhaal zo leest, dan zou ik aanraden om er een installateur bij te halen en met hem bespreken wat de mogelijkheden zijn en vragen wat het kost voor de onderdelen die je door hem laat uitvoeren, leidingwerk, vloerverwarming en radiatoren monteren kun je prima zelf doen, je kunt zeer veel voorbereidende werkzaamheden zelf uitvoeren maar hetgeen wat je niet kunt of geen verstand van hebt kun je overhevelen naar een installateur, of je betaalt hem voor een aanlegadvies en laat hem naderhand gewoon de installatie keuren.