Gewoonlijk gaat een dergelijk onderwerp over 'mijn standen zijn te hoog ingeschat', maar deze keer is de vraag 'de meterstanden van de vorige bewoner(s) zijn te hoog ingeschat'.
In de loop van vorig jaar heb ik deze woning betrokken. Op dat moment heb ik de meterstanden aan Eneco doorgegeven. De vorige bewoner is overleden (dit levert wel meer rare administratieve dingen op) en voor zover ik weet heeft de woning zo'n 4 a 5 maanden leeg gestaan en waarschijnlijk hebben de 'erven van' alleen de uithuizing doorgegeven en niet de standen waardoor de netbeheerder wel moest gaan schatten voor hun eindnota. Dit bleek wel uit de brief waarin mijn voorschotbedrag stond; er zit blijkbaar een dermate groot verschil in de standen die ik heb doorgegeven en de standen die ze hebben geschat dat ik voor elektriciteit een negatief voorschotbedrag betaal (dus ik krijg inderdaad elke maand geld van Eneco voor stroom - al heb ik het voorschotbedrag in de tussentijd wel laten aanpassen).
Nu zit er een jaarnota aan te komen, en aangezien het wel handig is om te weten wat daarop te betalen/ontvangen is wilde ik dat eens ongeveer berekenen. De vraag is nu echter: gaan ze daarvoor de standen gebruiken die ik heb opgegeven, of gaan ze de standen gebruiken die ze geschat hebben bij de uithuizing van de vorige bewoner? Een betere vraag is: welke standen behoren ze te gebruiken (het scheelt een hoop geld als ze de geschatte standen moeten gebruiken). Het lijkt een simpele vraag, maar Eneco heb ik die vraag voorgelegd, maar die weten het niet (

), en zij geven steeds een antwoord op de vraag wat als MIJN standen te hoog zijn geschat. Iemand ervaring hiermee?