abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:39:41 #26
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_112787204
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 11:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

En hallelujah wat zijn boeken in Nederland duur zeg!! :(
Jep, 8 pond nog wat in de UK, en 15 Dollar in de VS.
Nee, we hebben met de boekprijsbinding zo een mooi systeem in NL, alleen dat de ene na de andere boekwinkel failliet gaat.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  dinsdag 12 juni 2012 @ 14:45:48 #27
45206 Pietverdriet
pi_112787455
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2011 23:57 schreef Derfel het volgende:

Dat was zelfs toen al de overheersende mening. Een aanval die nergens over ging en helemaal niet nodig was.
Tja, zag laatst een docu over de Engelse oorlogen in Afganistan, de eerste invasie eindigde in een verpletterende Nederlaag waar alle soldaten bij sneuvelden op 1 na, maar de afganen hun best hadden gedaan de vrouwen en kinderen te sparen. Het relaas van een van de vrouwen waarin zij dit beschreef werd zo ge-spindoctor-ed dat de afganen verschrikkelijk wrede barbaren waren.
Niet alleen de geschiedenis wordt bepaald door wie hem schrijft, niet door wat er gebeurd is, maar ook het nieuws.
pi_112959057
Interessant zeg. Had er altijd al wat meer over willen weten :)
There are only 151 Pokémon.
  zaterdag 16 juni 2012 @ 02:19:45 #29
210227 rechtsedirecte
Southern most Fok!ker
pi_112959155
mijn woonplaats
'Lopen is geen sport maar een manier van reizen'
'Als ik loop voel ik me beroerd, maar als ik niet loop nog beroerder'
'Once you discover the rewards of pain, you want more pain'
  zaterdag 16 juni 2012 @ 12:18:15 #30
56749 BlaZ
Torpitudo peius est quam mors.
pi_112964287
Aan de sterftecijfers te zien leden de Franse troepen nog veel meer als de Britse. Iemand toevallig nog goede bronnen vanuit Franse perspectief? Moet genoeg informatie over zijn aangezien de Fransen veel actiever meevochten als de Britten.
Ceterum censeo Turciam delendam esse.
pi_112969070
Interessant topic, het is een conflict (Britten, Fransen samen met Turken tegen de Russen) dat eigenlijk bizar overkomt.
Kleine opmerking: kan het zijn dat in de OP Alexander I soms met Alexander II verward wordt?

Van de spanning tussen Napoleon III en Alexander II wist ik niets. Ik vind het nogal ironisch, want toen Alexander II in 1881 vermoord werd, werd hem aanvankelijk het leven gered door een kogelvrije koets die nog een geschenk was van Napoleon III. Jammer genoeg voor de tsaar was er een tweede (en zelfs derde) man die meer succesvol was.
  maandag 18 juni 2012 @ 15:50:08 #32
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_113053979
Zeer mooi topic, ik ga dit binnenkort eens op mijn gemak lezen! ^O^

Bedankt TS!
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_113060862
quote:
14s.gif Op dinsdag 15 februari 2011 16:25 schreef AryaMehr het volgende:
De eerste oorlog waar oorlogscorrespondenten de publieke opinie vormden en Florence Nightingale ervoor zorgde dat de zorg voor gewonde soldaten meer aandacht kreeg.
Ook geleerd.

----

Eveneens het einde van het Concert van Europa.
pi_113064639
dus dit is wel de eerste oorlog waar loopgraven gebruikt werd? En niet zoals in veel geschiedenisboeken staat de eerste wereldoorlog (hoewel veel grotere schaal natuurlijk).

Maar vocht de Line Infantry daarnaast nog in een lange lijn tegenover elkaar?
  maandag 18 juni 2012 @ 20:07:25 #35
341900 Atmosphere82
The ground had gone sour Louis
pi_113066239
Ik dacht eigenlijk altijd dat de Amerikaanse Burgeroorlog de eerste oorlog was waarin in loopgraven werd gevochten...
'Here are the young men, the weight on their shoulders,
Here are the young men, well where have they been?
We knocked on the doors of Hell's darker chamber,
Pushed to the limit, we dragged ourselves in...' ('Decades' van Joy Division)
pi_113066433
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 19:38 schreef Eenskijken het volgende:
dus dit is wel de eerste oorlog waar loopgraven gebruikt werd? En niet zoals in veel geschiedenisboeken staat de eerste wereldoorlog (hoewel veel grotere schaal natuurlijk).

Maar vocht de Line Infantry daarnaast nog in een lange lijn tegenover elkaar?
Volgens mij stond deze oorlogen niet echt bekend om de loopgraven (ze waren er wel) hoewel daar al voor de Eerste Wereldoorlog duidelijk sprake van is (Amerikaanse Burgeroorlog en de Russisch-Japanse Oorlog wel duidelijk). Tijdens de Krimoorlog werd er nog wel degelijk gebruik gemaakt van oude tactieken maar echt in lijn werd er al jaren dankzij Napoleon niet meer gevochten meen ik. Meest symbolisch voor het oude was "The Charge Of The Light Brigade" waarbij een cavalerie-regiment bijna werd afgeslacht door moderne artillerie en dergelijke zaken.
pi_113068972
True, maar in de amerikaanse burgeroorlog marcheerden ze toch wel recht tegenover elkaar, en begonnen dan te schieten, daarom waren er ook zo veel slachtoffers, omdat ze een stuk accurater waren. De techniek (modernere geweren) paste niet meer bij die oude tactieken, maar het gebeurde toch.
pi_113069657
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 20:50 schreef Eenskijken het volgende:
True, maar in de amerikaanse burgeroorlog marcheerden ze toch wel recht tegenover elkaar, en begonnen dan te schieten, daarom waren er ook zo veel slachtoffers, omdat ze een stuk accurater waren. De techniek (modernere geweren) paste niet meer bij die oude tactieken, maar het gebeurde toch.
In de Krimoorlog tot bepaalde hoogte ook, toch enigszins aangepast maar door het hoge aantal slachtoffers was het duidelijk dat het niet goed werkte, de wapens werden ook steeds meer modern en het aantal slachtoffers leek steeds groter. Pruisen wisten tijdens de Duitse Unificatie wel met een meer aangepaste tactiek te komen en behaalde grootse overwinning op de behoorlijk ouderwetse tactieken van hun tegenstanders. Loopgraven en gevechten rondom defensieve bolwerken, waarin men zich kon verschuilen, werden steeds meer toegepast met grotere levens maar zorgden niet voor heel veel verandering tov het aantal slachtoffers. De Eerste Wereldoorlog wordt desalniettemin min of meer terecht omschreven als de oorlog waar soldaten met Napoleontische kenmerken in gingen maar eruit kwamen als de min of meer moderne soldaat.
pi_113076204
quote:
0s.gif Op zondag 27 februari 2011 20:13 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Die charge was natuurlijk een schandaal, die jongens zijn gewoon de dood ingestuurd, zich te pletter gereden tegen de Russische kanonnen en achteraf opgepoetst tot zogenaamde heldendaad.
Gevalletje miscommunicatie, de lichte brigade werd trouwens niet in zijn geheel vernietigd, van de 670 man werden er uiteindelijk 156 gedood en er waren 122 gewonden volgens wikipedia.
De succesvolle charge van de zware brigade eerder op de dag welke de Russische cavalerie vernietigde is helemaal in de vergetelheid geraakt
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
pi_113088199
quote:
0s.gif Op maandag 18 juni 2012 22:23 schreef Stephen_Dedalus het volgende:

[..]

De succesvolle charge van de zware brigade eerder op de dag welke de Russische cavalerie vernietigde is helemaal in de vergetelheid geraakt
Nou, nou dat vernietigen van de Russische cavalerie valt ook wel mee ;)

Ondanks alle poeha rondom Balaclava was het een relatief rustige affaire.
"Oh shut up, silly woman," said the reptile with a grin
"You knew damn well I was a snake before you took me in."
  dinsdag 19 juni 2012 @ 10:56:15 #41
45206 Pietverdriet
pi_113089547
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:14 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Maar er is wel een muts naar genoemd.
pi_113094470
quote:
0s.gif Op dinsdag 19 juni 2012 10:14 schreef Serieus_Persoon het volgende:

[..]

Ze konden daarna niet meer in actie komen als een geformeerd lichaam.
Maar je hebt gelijk, Balaclava was een vrij rustige affaire. Inkermann dat was pas een veldslag.
"Academics, people who know the word for coal in seventeen languages but gape and stammer when asked to lay a fire."
  woensdag 20 juni 2012 @ 14:48:41 #43
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_113143571
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 juni 2012 11:57 schreef Viajero het volgende:

[..]

Wees wel enigszins voorzichtig met Orlando Figes, het is niet de meest betrouwbare schrijver:

[..]

http://en.wikipedia.org/w(...)_over_Amazon_reviews
Vandaag verscheen dit artikeltje, over een ander boek: http://www.historischnieu(...)van-broddelwerk.html
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')