abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92860374
Dat is de uitstroom van de opvoerpomp
pi_92861565
als de stroom uitvalt krijg je hierdoor een hevel werking.
kan je sump dit aan?

groeten peter
pi_92861997
Merk er gelukkig nog weinig van, als ik de stroom uit doe dan blijft hij netjes onder de rode streep in de sump dus ik zit veilig.

#^#%$&^Y$%&U%^^$%&%^^#^Y%^

Hoe gooi ik geld weg, pfff! Vanmorgen opvoerpomp binnen gekregen voor mijn Deltec FR 509 wervelbed. Wil ik het wervelbed open maken, breekt het bovenste stuk af, jammer. Dag wervelbed en opvoerpomp. Net maar een wervelbedbesteld bij AC besteld voor maar 39e inc. pompje alleen wat zou ik met de opvoerpomp doen? 2600 liter, hagelnieuw, niet regelbaar.
pi_92867490
quote:
1s.gif Op woensdag 16 februari 2011 10:13 schreef stoeltafel het volgende:
Echt? Dit klinkt heel goed, las al in een database dat ze alleen kleine garnalen nemen. Wat gaf jij ze te eten?
Vraag me niet wat ik de vissen gaf, is al weer zolang geleden sinds we een zee aquarium hadden maar de kappers garnalen kregen niet iets speciaals,die aten gewoon met de pot mee :)
pi_92912367
Dag 9

De rust is nog steeds bewaard :) Morgen komt de nieuwe wervelbedfilter, eindelijk.
De lichten staat perfect ingesteld, in de ochtend begin ik met paars/blauw en na 30min komt er 2 x wit bij en aan het einde van de dag gaat eerst wit uit.

Vanmorgen toen ik in de bak keek leek het net of er 3 ufo's waren geland, wat denken jullie? Dit is toch geen flap? Ook heel toevallig in een rondje. Heb gisteren 10% ververst om het zout gehalte te verhogen van 30% naar 33% en bij de volgende verversing zit ik op 35%

Steeds meer komt nu de bruine alg op, op de stromingspompen, de achterwand en op de stenen. Niet lelijk. Als het goed is begint volgende week de groene fase. Hier heb ik een vraag over. Omdat ik na mijn vakantie wil beginnen met vissen/koralen is het dan niet beter om geen alg te verwijderen zodat de vissen straks extra veel groenvoer hebben?

pi_92921677
hallo stoeltafel

Die rode cirkels is idd rode flap.
Dit is heel normaal tijdens de opstart.
Ziet er verder netjes uit hoor nu maar gedult hebben.

groeten peter
pi_92921737
Omdat er mensen waren/zijn die benieuwd zijn naar het totaal plaatje van de kosten, hierbij mijn kosten.

Het kan altijd goedkoper maar natuurlijk ook duurder maar ik heb niet bezuinigt. Als je goed en lang zoekt kan je alles 2e hands kopen ook levend steen. Het kan ook veel duurder als je bijvoorbeeld een aquarium op maat laat maken.

Aquarium inc techniek 2e hands = 500e
Armatuur T5 8x54 Watt inc 4 andere lampen = 350e
Bestelling webshop 1 = Voedingen/testen/bacterieen/gereedschap 200e
Bestelling webshop 2 = Stromings/opvoerpomp 100e
Rifkeramiek = 120e
Levend steen = 300e
Wervelbed nieuw en 2e hands = 120e
Boeken = 125e
Zout = 50e
Verf en spullen = 50e
Osmose = 75e

Totaal Ruim 2000e en dan heb ik nog niet eens vissen/lagere dieren

[ Bericht 25% gewijzigd door stoeltafel op 17-02-2011 17:56:00 ]
pi_92922570
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 16:44 schreef petertje74 het volgende:
hallo stoeltafel

Die rode cirkels is idd rode flap.
Dit is heel normaal tijdens de opstart.
Ziet er verder netjes uit hoor nu maar gedult hebben.

groeten peter
Dit is dus rode flap, weet ik dat ook weer. Heb gelezen dat het ontstaat als je water te arm of te rijk is aan voedsel. Doe het zeker nog rustig aan, over 10 weken komt er leven in.
pi_92924527
hallo stoeltafel.

Levend steen kan je idd 2de hands vinden maar dan mis je wel een aantal bacterie culturen dus dit altijd in combinatie met vers levend steen.
De aanschaf van een aquarium is een hoop geld maar de meeste mensen schaffen een zeeaquarium aan maar vergeten dat de maandlasten van een aquarium ook erg duur zijn.
Een gemiddeld zeeaquarium van de maten die jij hebt zal je tussen de 50 en 100 euro per maand zitten.
Dit is toch een hoop geld dus denk ook hier aan als je een zeeaquarium wilt aanschaffen.
Een leuk stukje steenkoraal tussen de 50 en 150 euro een gewoon visje tussen de 10 en 100 euro.
Garnaaltje begint bij 14 euro per stuk en ga zo maar door.
Emmertje zout 25 kilo tussen de 50 en 90 euro.
Ook gebruik je bij een zeeaquarium osmosewater van elke 5 liter leidingwater is er 1 liter geschikt voor het aquarium en bij een verversing van 10 % per week is dat een hoop water wat je elke week het riool in laat stromen.
Een zeeaquarium is een super hobby maar bedenk je dat het kwa kosten heel wat anders is dan een zoetwater aquarium.
pi_92924998
rode flap is geen alg maar een cyano bacterie.
hoe het ontstaat weet niemand precies en is ook niet altijds te verklaren
Ik kreeg altijd last van flap in het voorjaar zodra de temperaturen buiten weer omhoog gingen.
maar je hoeft je er niet te veel zorgen om te maken nu dit verdwijnt vanzelf weer.mocht je meer slijmachtige algen krijgen kan je dit gewoon met een tuinslang even afhevelen
pi_92991590
De krabben leven nog! Zag vanmiddag voor het eerst een schaal van een krab, echt super om te zien. Heb er volgens mij 6/7 in zitten maar heb ze nog geen 1 keer gezien, jammer.

Vanmiddag was ik bezig om alle ramen weer schoon te maken totdat ik een steen aan tikte en alles uit elkaar viel:( Toch niet zo stabiel gestapeld.

Er even voor gezeten en bedacht wat ik mooi vind en gelijk aan de vissen gedacht. Vind veel zwem ruimte mooi om te zien en met het oog op de doktervissen die ik wil is dit eruit gekomen. Vind het veel mooier dan eerst. Nu weer wachtten en hopen dat het niet weer valt maar het lijkt nu veel stabieler.

De nieuwe wervelbedfilter was vanmorgen bezorgd maar was door de bel heen geslapen, grrr. Nu komt die maandag. Volgende week krijg ik ook een nieuwe gafzak en wordt het geluid eindelijk gemaakt.

Vraagje over het geluid, het van de durso valt mee maar het geluid van de overloop van het aquarium naar de overloop is net een klein watervalletje, hoe kan je dit zachter maken? Heb eens gehoord met blauwe filter matten maar heb geen idee hoe.

Hie kan je het goed zien, als het water door de kam gaat, gaat het 1/2cm naar beneden wat continue een hard geluid veroorzaakt, hoe kan ik dit zachter maken?

Nieuwe opzet en hoop dat het zo blijft verder is het genot om iedere avond te kijken:)
  vrijdag 18 februari 2011 @ 23:06:00 #62
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92992395
He Robbie, kwam vandaag een mooi garnaaltje voor je tegen.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_92993859
Alleen is het geen garnaal maar een kreeft, de mantis. Wel super mooi zeg en heel agressief. Bidsprinkhaankreeft heet toch ook. Maar is zout niks voor jou? Al een eigen kraam?

Hoe vind je me aanpak/geduld ? Stuk beter dan met zoet hè.
pi_92994024
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 23:29 schreef stoeltafel het volgende:
Alleen is het geen garnaal maar een kreeft, de mantis. Wel super mooi zeg en heel agressief. Bidsprinkhaankreeft heet toch ook. Maar is zout niks voor jou? Al een eigen kraam?

Te veel geduld :'( nu moet ik nog 10 weken wachten op het hoogtepunt van dit topic.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 23:32:50 #65
42366 Staal
Happy cupcake. :')
pi_92994064
quote:

*grijns*

Tot nu toe ben je goed bezig en nog op reis om je aquarium in te laten draaien.
Plaag je wel altijd maar volg het graag hoor. :).

PS. Het wordt juni. Eerst maar eens wat centjes verdienen om een fatsoenlijke kar te kunnen kopen en geen afgeragd ding.
Un certain jeune homme
Saint-Mandé, 6 octobre 1929 - Paris, 7 août 2010.
Als je teveel denkt aan de tijd die je nog hebt vergeet je te leven.
pi_92994191
quote:
Op vrijdag 18 februari 2011 23:32 schreef n0ir het volgende:

[..]

Te veel geduld :'( nu moet ik nog 10 weken wachten op het hoogtepunt van dit topic.
Iedere fase is een hoogte punt. Er is dagelijks meer leven, echt super. Maar het duurt inderdaad nog even wanneer er vissen/koraal in komt.
pi_93012784
http://zeewaterforum.info(...)sump&highlight=durso

kijk hier eens voor de durso.

groeten peter
pi_93015062
Zal eens kijken en ga een blauwe mat in de overloop leggen zodat ik niet zo'n lawaai daarvan heb.
pi_93016607
een blauwe mat helpt niet tegen het lawaai.
als je een wasbak ineens leeg laat lopen heb je het zelfde effect als je nu hebt.hij gaat slurpen om lucht aan te zuigen.
dit moet je dus oplossen door een 2de pijpje aan te sluiten zodat hij via die pijp lucht kan zuigen.

groeten peter
pi_93024026
Hey Peter, weet ik maar bedoelde de overgang van het aquarium naar de overloop maar het is nu al veel beter.

Rust & Klaar!]

Yes, alle techniek is in orde na vandaag en nu kan ik de bak lekker rust geven.
Vanmorgen wervelbedfilter ontvangen en hij werkt perfect, eindelijk/
Krijg volgende week nog een betere gafzak en dan ben ik volgens mij wel zo'n beetje klaar met de randzaken. Geniet nu dagelijks van me aquarium, steeds komt er meer leven op de stenen:)

pi_93030450
Dier: Ctenochaetus strigosus(Geeloog borsteltanddoktersvis)
Deze komt er sowieso en het liefste in combinatie met
Dier: Zebrasoma desjardinii(Gestreepte zeilvin doktersvis)

Alleen de laatste moet ik wel ooit verkopen of een groter aquarium.
School groene juffers
Koppel aalbennie
Verder vul ik deze aan met 3 soorten garnalen, Harkelijn, Poetsgarnaal en de Kappersgarnaal. Verder nog wat krabben.

Goed bestand, iemand nog aanvulling? Heb nu maar 4 verschillende vissen.
pi_93051462
hallo stoeltafel.

de desjardini zal ik niet doen deze worden erg groot en groeien heel erg snel.
een koppel aalblennie is erg leuk maar ze graven wel veel in je bak en zijn sterke vervuilers door het vele voedsel wat ze eten.de harlekijn garnaal zijn super garnaaltjes maar ze eten alleen zeesterren dus zorg dat je deze in je diepvries hebt.
verder zal ik er nog wat kleine visjes indoen.
leuke gobie met symbiose garnaal.
zand happertjes.
pitvisje
en natuurlijk anemoonvisjes
groeten peter
pi_93053416
Zandhapper is leuk, ook mooi voor de bodem. De aalbennie vind ik toch niet zo en natuurlijjk een anemoonvisje, zwart wit of zwart wit en oranje. Pitvisje kan toch pas een jaar?
  zondag 20 februari 2011 @ 14:02:17 #74
52493 Prowl
IMAGE GOES HERE
pi_93054632
Zo krijg ik ook wel zin in een zee aquarium :P

Wil ik eigenlijk al jaren maar de kosten houden me tegen ;(
Vi är Borg. Motstånd är meningslöst. Ni kommer att bli assimilerade!!
pi_93056846
Het hoeft echt niet duur te zijn als je alles in een keer 2e hands koopt. Het geluid is bijna allemaal weg, eindelijk :)
pi_93069094
de aanschaf is niet duur idd.
maar met alleen de aanschaf ben je er niet.
ik weet zeker dat jij over een jaar ook zegt dat het idd een dure hobbie is.
onderhoud,stroom,koralen vissen die dood gaan alles bij elkaar is het een dure hobbie.
je kan precies zien wanneer mensen de energie afrekening krijgen dan komen er ineens heel veel zeeaquariums te koop.

groeten peter
pi_93069282
Heb gisteren het stroom voorschot met 100% verhoogt dus ik kom voor geen verrassing maar wat zou het ongeveer kosten aan stroom?

8x54Watt
4x5000litrr stromingspomp
Opvoerpomp
Pompje voor wervelbed
Eiwitafschuimer
Verwarming 300 watt
UV 9 watt en pompje
pi_93072815
hallo

ik wil het best voor je uitrekenen maar dan moet ik weten hoelang de lampen branden.
en hoeveel watt de pompen zijn dus opvoer pomp ,wervelbed pomp afschuimerpompje,uv pompje groeten peter
pi_93091359
Thnx maar als ik dat allemaal weet dan kan ik het ook. Heb 500e gereserveerd dus het moet goed komen. Wil pas na de vakantie beginnen met vis maar koraal kan wel al veel eerder, zou ik daarmee al beginnen mits de waarde goed zijn?
  Official ESF Kreviewer maandag 21 februari 2011 @ 09:13:39 #80
7719 Kreator
Groetjes, Krea.
pi_93091476
quote:
We zitten op 9/10 dagen. :').
  maandag 21 februari 2011 @ 09:57:14 #81
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_93092422
Hiermee kun je handig je elektriciteitskosten van je aquarium berekenen:

http://members.multimania(...)iteitskostencalc.xls
pi_93093263
quote:
7s.gif Op maandag 21 februari 2011 09:13 schreef Kreator het volgende:

[..]

We zitten op 9/10 dagen. :').
Dag 13 al :)
Bedankt HIM en even snel gekeken wat de persoon betaald met koeler en HQI dat is rond de 600e en ik heb dat allemaal niet. Heb afgelopen week dus het voorschot bedrag met verhoogt van 40e naar 80e per maand dus ik merk er niks van. Ook nog even gekeken hoe duur de vissen zijn die ik wil dat valt me reuze mee, had het veel duurder verwacht.

De mooiste/duurste vis die ik wil is "maar" 45e en ik neem denk ik maximaal 10 a 15 vissen. Zitten ook 6 vissen van 5e euro bij. De garnalen zijn niet goedkoop maar dat aantal is niet zoveel, 6 stuks. De koralen zijn wel duur en er is niks goedkoops in de buurt van Apeldoorn. Gelukkig hoef ik niet alles tegelijk te koop en zie ook dat de spullen/vissen redelijk waarde vast zijn in de zoutwereld. Ben fucking goed bezig :)
pi_93098533
hallo stoeltafel.
zodra de water waardes goed en stabiel zijn moet je beginnen met vissen om je alg weg te eten
bv de salarias of de gele dokter.
rond die tijd kan je ook beginnen met beginners koralen zoals de leders..
Deze leders nemen voedingsstoffen op uit je water zodat je water waarden steeds beter gaan worden.
pi_93098654
Met de vissen begin ik pas na mijn vakantie, dat is eind april. Maar las dat ik eerder kan beginnen met koraal. Dus als mijn waardes goed zijn, eind maart begin april dat ik enkele koralen koop, mee eens? Dan nog een probleem, het geluid van de opvoerpomp.

Het water geluid is overal weg alleen heb ik nu nog last van me opvoerpomp. Heb is een eheim die 4000 of 5000 liter per uur pompt. Hoe zou ik het geluid kunnen verminderen? Hij staat in mijn laatste vak van de sump en er om heen liggen wat levend steen. De sump ligt op een laagje piepschuim om al zoveel mogelijk geluid te absorberen. Het geluid van opvoerpomp is een constante zoem, wordt er gek van.

Zie net dat de Eheim 1262 geen zwarte dopjes aan de onderkant heeft, kan ik deze ergens online bestellen?
pi_93099201
hallo

Ik zou eerst vissen er in doen anders overwoekeren de algen je koraal dus eerst vis en dan langzaam beginnen met koralen.
ik heb snel even uitgerekend kwa stroomverbruik maar met 500 euro per jaar zit je heel krap waarschijnlijk red je het daar niet mee.dan ga ik uit van 20 cent per kwh.
de opvoer pomp kan je idd zwarte dopjes voor bestellen maar een dun laagje piepschuim werkt ook perfect om hem op te zetten.
pi_93100276
je red het zeker niet met 500 euro per jaar aan stroomverbruik.
ik heb verlichting stromings pompen en afschuimer en opvoer pomp gerekend en dan kom ik al over de 500.
dan heb ik nog niet de uv lamp met pomp verwarming wervelbedpomp eventuele koeling voor de zomer meegerekend

groeten peter
pi_93105518
Dag 13

Waardes

NO2 - 0.1
N03 - 2
PO4 - 0
Zout 33%

Andere waardes niet gemeten

[ Bericht 3% gewijzigd door stoeltafel op 21-02-2011 16:25:03 ]
pi_93142126
Vanmorgen kwam WEER de TNT langs, het lijkt wel of ze mij aan stalken zijn :)
Heb een nieuwe gafzak binnen gekregen, 10cm en 400um dus hij pakt het fijnere vuil op. Nog 2 zakjes om filtermateriaal in te doen. Heb er nu Rowa en actieve kool in zitten alleen het Rowa is zo fijn dat er wat uit gaat maar het ligt in me sump dus verwacht geen problemen.

Verder een energiekostenmeter ontvangen om eens te berekenen wat het aquarium gaat kosten. Heb afgelopen week al het voorschot bedrag met 100% verhoogt om geen extra kosten te verwachten.

Ben aangesloten bij Oxxio en betaal per kWh 0.2193
Nu heb ik mijn aquarium aangesloten op 2 stopcontacten

A verbruikt nu 138/40 Watt
B verbruikt nu 8 Watt

Bij A zijn nu de lampen uit dus er komt straks ruim 430 Watt bij

A
Eheim 1262
2 x Tunze 6055
1 x Hydor 3000
Aqua Medic Turbo 1000
300 Watt verwarming
2 stekker voor 8xT5 54 Watt

B
AquaCompleet wervelbedfilter en klein Eheimpompje
Tunze 6055
Eheim compact 1000
UV-C 9 Watt

Heb het geprobeerd te berekenen

De kosten zonder lampen

Uw Aquarium kost u ¤. 275,94 per jaar in Aan-mode.
Uw Aquarium kost u 1314000 Watt oftewel 1314 kWh per jaar in Aan-mode.

De kosten voor de lampen alleen

Uw Lampen kost u ¤. 397,35 per jaar in Aan-mode.
Uw Lampen kost u 1892160 Watt oftewel 1892,16 kWh per jaar in Aan-mode.

http://watt-kosten-berekenen.gebruikmaar.nl/

Klopt het? Ongeveer 700e per jaar, vind het vrij veel maar het is het waard.
pi_93147320
Heb een foutje gemaakt met de stroomkosten, nieuwe situatie

Stopcontact A
8xT5 54Watt = 432 Watt
Tunze 6055

Stopcontact B
Eheim 1262
2 x Tunze 6055
1 x Hydor 3000
Aqua Medic Turbo 1000
300 Watt verwarming, deze is bijna niet aan
Eheim compact 1000
UV-C 9 Watt

Heb het nu gemeten een half uur met de energiemeter en dit komt eruit

Stopcontact A met alle 8 lampen aan = 250 Watt, huh? Hoe kan dit? Alle lampen zijn echt aan en toch geeft hij 250 Watt aan, heb het nu 10min lopen en nog steeds rond de 250 Watt.

Stopcontact B met alle apparaten aan = 150 Watt, logisch?
  dinsdag 22 februari 2011 @ 13:15:17 #90
24114 --H-I-M--
beyond redemption...
pi_93147716
quote:
1s.gif Op dinsdag 22 februari 2011 13:06 schreef stoeltafel het volgende:
Heb een foutje gemaakt met de stroomkosten, nieuwe situatie

Stopcontact A
8xT5 54Watt = 432 Watt
Tunze 6055

Stopcontact B
Eheim 1262
2 x Tunze 6055
1 x Hydor 3000
Aqua Medic Turbo 1000
300 Watt verwarming, deze is bijna niet aan
Eheim compact 1000
UV-C 9 Watt

Heb het nu gemeten een half uur met de energiemeter en dit komt eruit

Stopcontact A met alle 8 lampen aan = 250 Watt, huh? Hoe kan dit? Alle lampen zijn echt aan en toch geeft hij 250 Watt aan, heb het nu 10min lopen en nog steeds rond de 250 Watt.

Stopcontact B met alle apparaten aan = 150 Watt, logisch?
Waarom laat je hem niet een dag lopen? geeft dat geen beter beeld? :)
pi_93148109
Doe ik ook, hij loopt nu een half uurtje maar hoe kan die continue 250 Watt aan geven?
De lampen branden allemaal, vaag.

Kijk net op de site van de leverancier en dit staat er, hmmm

quote:
Mooi ontworpen T5 armatuur met 8 buizen inclusief reflectoren voor een optimaal rendement van de T5 buizen. Elektronische VSA's zorgen voor een optimaal rendement en een verminderde warmte afgifte. Voordeel hiervan is dat het armatuur minder stroom verbruikt en het aquarium minder doet opwarmen.
pi_93164913
hallo stoeltafel.

de lampen moeten 54 watt per stuk verbruiken dit kan niet lager.
de leverancier bedoelt met dat lage verbruik de vsa"s
normaal gesproken verbruiken ook de vsa stroom dit moet je dus bij het verbruik van de lampen optellen.
een 150 hqi verbruikt vaak rond de 200/250 watt aan stroom doordat de vsa ook stroom verbruikt.

groeten peter
pi_93165360
Hoi,

Heb even gekeken, er zitten op het armatuur 4 schakelaars

1 x wit
1 x wit
1 x paars
1 x blauw

Als ik alle schakelaars uit doe dan geeft de meter 8 watt aan. Deze 8 watt is van de Tunze. Doe ik 1 schakelaar aan dan komt er 54 Watt bij. Hij mist dus 4 lampen in de totale berekening maar gebruik dan de helft minder of is de energiemeter kapot?

[ Bericht 67% gewijzigd door stoeltafel op 22-02-2011 19:52:50 ]
pi_93187070
dan zal vast de meter kapot zijn .
een 54 watt lamp geeft 54 watt per stuk.

groeten peter
pi_93187999
De meter is niet kapot maar het schijnt dat tl verlichting icm vsa schakelaars niet goed gaan. Maar het is nu 700e per jaar. Zit nu op dag 15 en er is echt een mooi groen tapijt aan het ontstaan.
pi_93198388
hallo
ik zou zeker 700 euro aanhouden.
je kan beter geld terug krijgen dan achteraf nog gaan betalen.

groeten peter
pi_93213424
Vissen

Garnalen

Krabben

De pitvis komt pas na een jaar, voor de rest neem ik van de meeste vissen 1 examplaar of een koppel. Van de groen juffer komen er 6. De vissen/lagere dieren wordt rustig gebracht/gekocht.
pi_93215933
Dag 16, de alg fase is goed op weg

pi_93227982
Neeeeeee!

Hoor sinds een uurtje of 20 een tikkend geluid en dat kan toch toch maar 1 ding zijn, mantis? Als het zo is dan moet die eruit of hij moet dood gaan.

Ten eerste lijkt het me sterk omdat ik bijna alleen maar platte stenen heb.
Met het aqua scapen had ik alle stenen op een kleed liggen en er kwam niks uit de stenen.

Als het toch een mantis is, hoe lang kan zo'n kreeft zonder eten? Want ik heb nu geen vissen of garnalen in mijn bak. Wel paar kleine krabben.

De vissen wil ik over 10 weken plaatsen, kan het zijn dat dan de mantis dood is door te weinig eten? Hoor het geluid nu pas voor het eerst na 16 dagen, is dit te verklaren? Kan het ook nog iets anders zijn?
pi_93242344
hallo stoeltafel

het kan ook een pistool garnaal zijn wat je hoort.
ik heb ook wel mantissen in me bakkie gehad en nooit problemen ondervonden.ze eten het voedsel wat tussen de stenen valt wel op ze hebben nooit een vis gegeten bij mij.
de krabben wel die hebben me heel veel vissen gekocht.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')