quote:
Op woensdag 16 februari 2011 10:47 schreef jaco het volgende:[..]
Ik niet, maar ik overweeg het wel. Het nieuws van de strategische keuze valt slecht, maar wat we in zulke gevallen vaak zien, is dat de markt overdreven negatief reageert. Er ontstaat dan een interessante instap koers. Ook hierboven las ik al dat Nokia 'aan de rand van de afgrond' zou staan. Als je naar de fundamentals kijkt, is Nokia echter financieel in orde.
Dan blijft de vraag of de strategische keuze inderdaad desastreus zal uitpakken. Dat hoeft niet zo te zijn en zelfs al gaat het inderdaad de verkeerde kant op, dan kan het management de strategie bijsturen of opnieuw een andere keuze maken, hetzij gezamenlijk hetzij apart. Beide bedrijven hebben wel voor hetere vuren gestaan. We hebben het wel over Nokia en Microsoft, twee van de sterkste merknamen ter wereld. En dat zouden ineens de losers van het IT klasje zijn ?
Ik vergelijk Nokia eerder met IBM die ook al verschillende malen is doodverklaard, bijvoorbeeld toen ze met OS/2 startten en vervolgens ook weer toen ze er mee stopten. Ik denk dat je zulke grote, succesvolle bedrijven niet op een losse strategische beslissing moet afrekenen, maar meer op hoe het management het bedrijf kan bijsturen als resultaat uitblijft.
Ik begrijp je argumenten, en hoe graag ik het ook wil ontkennen, je hebt gewoon gelijk.
Het struikelpunt alleen is voor mij een beetje; zijn Nokia en MS samen in staat marktaandeel van de concurrentie terug te pakken? Ik heb daar enorm grote twijfel over omdat de concurrentie erg sterk is. Zijn zij samen sterker dan een enkele concurrent? Ik betwijfel het.
Ik geloof best dat er een scenario is waarin de samenwerking van MS en Nokia zijn vruchten kan afwerpen, maar de concurrentie is ook niet dom. Ik zet daarom liever mijn geld op bijv. Apple, dan dat ik dat in Nokia zou doen.
Als ik in Nokia wil investeren zie ik liever dat ze zich enigzsins van Finland afsplitsen en kosten gaan besparen. Ze hebben echt veel te veel mensen in dienst. Wat betreft telecom vind ik het altijd wel interessant te zien hoe de net profit/employee ratio er uitziet. HTC zit op een ratio van 28.62 terwijl Nokia slechts op 5.62 zit! Per werknemer is dat bijna
6 keer zo veel! En in een sector waar technologie zich zo snel aan het ontwikkelen it zou ik dit als investeerder toch anders willen zien.
(ja.. het is enigszins vertekenend omdat Nokia ook veel kleine marge troep doet in Europa, maar ook dat kost veel en levert weinig op. Als investeerder zie ik liever dat Nokia zich meer gaat richten op 1 kant van de markt.. hetgeen waar ze vroeger zo goed in waren).
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.