abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92724710
In september wil ik misschien gaan beginnen met HBO fysiotherapie, maar ik vroeg me nog wat dingetjes af over de studie. En jullie medefokkers (die deze opleiding doen of er iets van weten willen me vast wel helpen, toch?)

Bij elke hogeschool wordt je toegelaten met een VWO diploma, ook als je geen biologie gedaan hebt. Maar bij een opleiding als fysiotherapie heb je toch juist kennis van biologie nodig? Is het niet een enorm nadeel als je dat vak niet gedaan hebt.

Hoe bevalt de studie? Hoe is de balans tussen theorie/praktijk/stage etc. Hoe druk ben je er mee? Waar studeer je en hoe zijn de lessen etc.
  zondag 13 februari 2011 @ 17:22:30 #2
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92724793
Denk dat je niet die biologische kennnis nodig hebt waar jij nu aan denkt :) Volgens mij is veel van de biologie op het VWO ook een voorproefje op het DNA, en niet zozeer de spieren?
pi_92724877
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:22 schreef Scuidward het volgende:
Denk dat je niet die biologische kennnis nodig hebt waar jij nu aan denkt :) Volgens mij is veel van de biologie op het VWO ook een voorproefje op het DNA, en niet zozeer de spieren?
tja ik heb aleen in de 1e/2e/3e bio gehad en dat was wel redelijk algemeen, maar heb inderdaad geen idee wat er in het 4e/5e/6e allemaal voorbij kwam.
  zondag 13 februari 2011 @ 17:31:42 #4
247161 ikke043
Skippy, the rain won`t come !
pi_92725193
Bij fysio wordt je ook met elk havo profiel toegelaten.
Don't know where to go
But I lock and load
Shoot that sky till the moon explode
Moon explode
pi_92725240
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:31 schreef ikke043 het volgende:
Bij fysio wordt je ook met elk havo profiel toegelaten.
kan maar hbe ik niet naar gekeken aangezien ik vwo heb gedaan.
pi_92725455
Reken maar dat je daar biologie nodig gaat hebben. Ik jaren terug op een blauwe maandag podotherapie (vergelijkbaar met fysiotherapie) gestudeerd en je gaat daar zéker biologie nodig hebben.
Tot zover ik me kan herinneren was het ook handig om scheikunde in je pakket te hebben.
Ik weet verder ook niet wat voor vakken dat je krijgt bij fysiotherapie maar bij podo was natuurkunde/wiskunde ook geen overbodige luxe.
Er komen veel exacte vakken voorbij + dat je veel woordjes moet stampen en die tijd ga je zeker nodig hebben want het is echt een zware studie (podotherapie dus).
Ik ga er in mijn verhaal voor het gemak van uit dat de studie fysio ongeveer hetzelfde is als podo, de beroepen liggen ook vrij dicht tegen elkaar aan.
  zondag 13 februari 2011 @ 17:41:09 #7
203089 Scuidward
Vleugje cynisme, vol verstand
pi_92725557
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:38 schreef karton het volgende:
Reken maar dat je daar biologie nodig gaat hebben. Ik jaren terug op een blauwe maandag podotherapie (vergelijkbaar met fysiotherapie) gestudeerd en je gaat daar zéker biologie nodig hebben.
Tot zover ik me kan herinneren was het ook handig om scheikunde in je pakket te hebben.
Ik weet verder ook niet wat voor vakken dat je krijgt bij fysiotherapie maar bij podo was natuurkunde/wiskunde ook geen overbodige luxe.
Er komen veel exacte vakken voorbij + dat je veel woordjes moet stampen en die tijd ga je zeker nodig hebben want het is echt een zware studie (podotherapie dus).
Ik ga er in mijn verhaal voor het gemak van uit dat de studie fysio ongeveer hetzelfde is als podo, de beroepen liggen ook vrij dicht tegen elkaar aan.
Op de een of andere manier kan ik fysiotherapie niet koppelen aan echt zware wiskunde en natuurkunde. Maar ik ben nog nooit bij een fysiotherapeut geweest, doet deze dan veel meer dan masseren om de pijn te verzachten?
pi_92725562
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:38 schreef karton het volgende:
maar het is toch raar dat ze biologie dan niet als eis stellen? exacte vakken en het stampen van woordjes is niet zo'n probleem.
pi_92725700
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:41 schreef Scuidward het volgende:

[..]

Op de een of andere manier kan ik fysiotherapie niet koppelen aan echt zware wiskunde en natuurkunde. Maar ik ben nog nooit bij een fysiotherapeut geweest, doet deze dan veel meer dan masseren om de pijn te verzachten?
Bij podotherapie (concentreert zich op de benen/bekken/rug) kregen we ook toetsen over kniebanden. Hoeveel kracht er op zo'n band komt te staan was bijv. een vraag. Biomechanica heette dat vak volgens mij waar dit naar voren kwam.
Ik weet niet precies de inhoud van fysio, maar bij podo (broertje van fysio) kwam dit wel naar voren toe.
pi_92725728
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:41 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

maar het is toch raar dat ze biologie dan niet als eis stellen? exacte vakken en het stampen van woordjes is niet zo'n probleem.
Doen ze om meer studenten te lokken denk ik. Meer studenten is meer ¤¤¤ voor de hogeschool.
Als biologie bij jou een probleem is zou ik bij je aanstaande hogeschool informeren naar een zomercursus biologie.
pi_92725846
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:45 schreef karton het volgende:

[..]

Doen ze om meer studenten te lokken denk ik. Meer studenten is meer ¤¤¤ voor de hogeschool.
Als biologie bij jou een probleem is zou ik bij je aanstaande hogeschool informeren naar een zomercursus biologie.
dat lijkt me niet aangezien het overal een lotingstudie is, dus heeft het weinig zin om nog meer studenten met zoiets te lokken.
maar zo'n zomercursus is misschien wel een goed idee
pi_92726374
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 17:48 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

dat lijkt me niet aangezien het overal een lotingstudie is, dus heeft het weinig zin om nog meer studenten met zoiets te lokken.
maar zo'n zomercursus is misschien wel een goed idee
Wist niet dat fysiotherapie een lotingsstudie was.
Als ik jou was zou ik al wat eerder beginnen met je kennis van biologie bij te werken.
pi_92726579
Weet iemand trouwens of er bij saxion enschede ook geloot wordt? kan er zo niks over vinden op de site (of ik kijk er gewoon overheen). Maar zou wel apart zijn als het daar niet is en bij de rest wel.
pi_92726682
tot zover ik me kan herinneren waren de afvallers vooral degenen die niet in alle vakken eindexamen hadden gedaan.
Als alleen biologie een probleem is dan valt het allemaal wel te overzien, maar je zal (waarschijnlijk) wel wat harder moeten werken. Als je langzaam aan een beetje biologie gaat bestuderen in je vrije tijd (1,5 uur p/weekend) dan kom je er wel. Gewoon rustig aan beginnen zodat je in september een aardig niveau bereikt hebt.
Toen ik podotherapie studeerde liepen er mensen rond die geen natuurkunde/scheikunde en biologie in hun pakket hadden, die zijn na een half jaar vertrokken. In het begin liepen die nog wel mee maar op den duur moeten die zo hard werken dat het niet bij te houden is en gaan ze kopje onder en komen niet meer boven.
Als je biomechanica krijgt dan kan je je borst natmaken, dat hakt er stevig in. Je wilt niet bezig zijn met het leren van basis biologie als je dat óók nog moet bestuderen.
pi_92726836
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 18:11 schreef karton het volgende:
tot zover ik me kan herinneren waren de afvallers vooral degenen die niet in alle vakken eindexamen hadden gedaan.
Als alleen biologie een probleem is dan valt het allemaal wel te overzien, maar je zal (waarschijnlijk) wel wat harder moeten werken. Als je langzaam aan een beetje biologie gaat bestuderen in je vrije tijd (1,5 uur p/weekend) dan kom je er wel. Gewoon rustig aan beginnen zodat je in september een aardig niveau bereikt hebt.
Toen ik podotherapie studeerde liepen er mensen rond die geen natuurkunde/scheikunde en biologie in hun pakket hadden, die zijn na een half jaar vertrokken. In het begin liepen die nog wel mee maar op den duur moeten die zo hard werken dat het niet bij te houden is en gaan ze kopje onder en komen niet meer boven.
Als je biomechanica krijgt dan kan je je borst natmaken, dat hakt er stevig in. Je wilt niet bezig zijn met het leren van basis biologie als je dat óók nog moet bestuderen.
heb je ook nog suggesties met wat voor een boeken ik dat het beste zou kunnen doen? O-)
pi_92727231
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 18:16 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

heb je ook nog suggesties met wat voor een boeken ik dat het beste zou kunnen doen? O-)
Het enigste boek wat me bij staat is Sabotta, geen idee welke uitgave..alleen de naam staat me nog bij.
Je kan informeren bij je aanstaande hogeschool en vragen of er al een (voorlopige) lijst voor het komende jaar is. Als die er niet is kan je vragen naar de lijst van het afgelopen jaar.
Je zou eventueel ook kunnen vragen of je langs mag komen voor een gesprek met een docent/coördinator omdat je nieuwsgierig bent naar wat er in het eerste jaar aangeboden wordt. Grote kans is wel dat ze je doorverwijzen naar een meeloopdag of open dag. Die meeloopdag zou ik wel doen als ik jou was, kan je meteen het één en ander vragen over de studie.

edit//
Ook zou ik niet teveel vragen via de mail. 9 van de 10 keer worden die vrij slordig beantwoord.. korte vragen (over de loting bijvoorbeeld) kan je wel doen, maar ga geen heel interview afnemen.. kan je het beste vragen of je langs mag komen voor een 'interview' met een docent. Als ze een beetje meedenken zullen ze dat wel doen, deden ze bij mij toen (10 jaar geleden) wel..
Ik heb overigens in Eindhoven gezeten. Gezellig, goede docenten, goed onderwijs, goed uitgaan ;)
pi_92730929
Biologie is niet nodig, de boeken die je krijgt staat alles duidelijk genoeg in vermeld om alles te snappen zonder biologie in je vakken pakket. De tijd die je ermee bezig bent verschilt heel erg. Waar neem jij genoegen mee qua niveau?

Ik ken mensen die twee weken leren voor tentamens die het niet of net halen maar ook mensen die ĂŠĂŠn dag leren en een acht scoren. Praktijk en theorie zul je richting de 3:1 of 4:1 verhouding krijgen in contacturen, houd er wel rekening mee dat je de theorie vooral zelf thuis moet doen.

Edit: het verhaal over biomechanica herken ik persoonlijk niet en ik weet persoonlijk ook geen enkele hoge school waarbij dit vak gegeven wordt op e fysio opleiding.

[ Bericht 14% gewijzigd door Kabouter_Plofkop op 13-02-2011 19:56:10 ]
  zondag 13 februari 2011 @ 21:34:40 #18
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_92739391
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 18:08 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
Weet iemand trouwens of er bij saxion enschede ook geloot wordt? kan er zo niks over vinden op de site (of ik kijk er gewoon overheen). Maar zou wel apart zijn als het daar niet is en bij de rest wel.
Yup Saxion Enschede heeft een loting. ;)

Numerus Fixus - Lotingstudies

De opleiding Fysiotherapie van Saxion heeft een numerus fixus. Voor deze opleiding kan maar een beperkt aantal studenten worden ingeschreven per jaar. Als er er zich meer aankomende studenten aanmelden dan er ingeschreven kunnen worden, wordt er geloot. Daarom noemen we deze opleidingen ook wel lotingstudies.

Bron: http://saxion.nl/studiezoekers/aanmelden/loting
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_92936450
Heb het een jaar gedaan.. toen gekapt omdat het beroep in de praktijk me enorm tegenviel..

Biologie is echt niet nodig... in de boeken staat het makkelijk zat uitgelegd.
  vrijdag 18 februari 2011 @ 10:14:11 #20
263062 Joosterd
All-Round Fokker.!!
pi_92955426
quote:
1s.gif Op donderdag 17 februari 2011 21:37 schreef Ace1 het volgende:
Heb het een jaar gedaan.. toen gekapt omdat het beroep in de praktijk me enorm tegenviel..

Biologie is echt niet nodig... in de boeken staat het makkelijk zat uitgelegd.
Vond je het nog een pittige studie dan ?
You have to make the right choice. As long as you don't choose, everything remains possible.
pi_92958952
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 februari 2011 10:14 schreef Joosterd het volgende:

[..]

Vond je het nog een pittige studie dan ?
Ja de studie is wel redelijk pittig.. de helft valt af ofzo.
pi_93759439
weet iemand trouwens of er elk jaar veel mensen uitgeloot worden en waar de kans om ingeloot te worden het grootst is?
pi_93768238
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 09:44 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:
weet iemand trouwens of er elk jaar veel mensen uitgeloot worden en waar de kans om ingeloot te worden het grootst is?
iemand??
pi_93786249
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:59 schreef deuk.in.een.pakje.boter het volgende:

[..]

iemand??
niemand??
pi_93787087
Zware, pittige studie die niet iedereen succesvol afsluit.
En je wordt dood gegooid met anatomie (Lees: Latijnse begrippen).
Os coccygis :)
pi_93790079
zijn er ook mensen die aan de decentrale selectie in Utrecht hebben meegedaan?

Getalenteerde studenten kunnen de opleiding Bachelor + Fysiotherapie volgen. Je volgt dezelfde opleiding, maar dan in 3 jaar in plaats van in 4 jaar. Aan deze opleidingsvariant gaat uiteraard een selectieprocedure vooraf.
De toegang tot de selectieprocedure wordt bepaald door de vooropleiding. Alle leerlingen met een vwo-diploma komen daarvoor in aanmerking. Ook leerlingen met een havo-diploma die gemiddeld een 8 of hoger scoren, kunnen deelnemen. De selectie geschiedt op basis van het resultaat van de doorlopen selectieprocedure. Daarbij worden de motivatie, communicatieve vaardigheden en zelfreflectie beoordeeld.

Wat moet ik me bij de selectieprocedure voorstellen? Een gesprekje, testje en rollenspel ofzo?
pi_95070502
ben inmiddels zeker dat ik fysiotherapie wil gaan doen, weet alleen nog niet waar. Met welke hpgeschool hebben jullie positieve/negatieve ervaringen. En waar denken jullie dat de kans het grootst is om ingeloot te worden?
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:04:11 #28
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_95071000
Ik denk dat je gewoon moet kijken welke school je het meest aanspreekt. Dat lijkt me het belangrijkst.
Kan je je niet op meerdere hogescholen inschrijven voor de loting? Op het WO kan dat niet maar ik weet niet hoe dat op HBO zit. Dan spreid je je winkansen.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_95071078
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:04 schreef Maria2.0 het volgende:
Ik denk dat je gewoon moet kijken welke school je het meest aanspreekt. Dat lijkt me het belangrijkst.
Kan je je niet op meerdere hogescholen inschrijven voor de loting? Op het WO kan dat niet maar ik weet niet hoe dat op HBO zit. Dan spreid je je winkansen.
je kan je op het hbo ook niet op meerdere scholen inschrijven, helaas
  dinsdag 5 april 2011 @ 15:08:21 #30
220157 Maria2.0
Bless this mess
pi_95071233
Dan zou ik echt kijken naar welke school je het meest aanspreekt. Anders zit je zometeen op een school die je niks vindt. Bovendien is de grootste kans geen garantie om toegelaten te worden.
L'Enfer, c'est les autres.
pi_95072229
Wie echt fysiotherapeut wil worden kan ook in Vlaanderen studeren.

Pro's:
- goedkoper
- kan ook op universitair niveau worden gevolgd
- veel sporten in het begin van je opleiding (wat niet wil zeggen dat je daardoor minder theorie achter je kiezen krijgt: unief i.p.v. HBO + in België doen ze niet moeilijk over 30+ contacturen per week).

Cons:
- VWO-diploma is vereist wanneer je in België aan een universiteit gaat studeren. Naar het vakkenpakket wordt niet gekeken.
- Cultuurverschil

Kortom: stel je niet afhankelijk op van die loting.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_95073591
quote:
1s.gif Op dinsdag 5 april 2011 15:25 schreef Bram_van_Loon het volgende:
Wie echt fysiotherapeut wil worden kan ook in Vlaanderen studeren.

Pro's:
- goedkoper
- kan ook op universitair niveau worden gevolgd
- veel sporten in het begin van je opleiding (wat niet wil zeggen dat je daardoor minder theorie achter je kiezen krijgt: unief i.p.v. HBO + in België doen ze niet moeilijk over 30+ contacturen per week).

Cons:
- VWO-diploma is vereist wanneer je in België aan een universiteit gaat studeren. Naar het vakkenpakket wordt niet gekeken.
- Cultuurverschil

Kortom: stel je niet afhankelijk op van die loting.
heb je zelf ervaringen met (fysiotherapie) studeren in Belgie? Zou je er wat meer over kunnen vertellen. Ik heb namelijk ook veel verhalen gelezen en gehoord die er negatief waren over een opleiding volgen in Belgie omdat of het niveau veel te hoog was of omdat mensen niet konden aarden in het verre Belgie :P
pi_95074485
Ik heb zelf geen ervaring maar dat het niveau hoger is en dat het bij je karakter moet passen om in zo'n andere cultuur te studeren mag je rustig geloven. Ik weet dat van de Nederlanders ongeveer de helft in het eerste jaar van een geneeskundestudie in Leuven afvalt terwijl in totaal (90% Vlamingen en 10% Nederlanders) maar 1 op 10 niet slaagt voor het jaar.
Voor een deel heeft dat met het hogere niveau te maken, voor een deel met het andere onderwijs (conservatiever) en voor een deel met het niet goed kunnen aarden. Kijk naar wat bij jou past. Ik vermoed dat een Brabander gemakkelijker zal aarden in Antwerpen dan dat een Amsterdammer aardt in Leuven. Er zijn echter ook Nederlanders die daar een grote onderscheiding behalen (cum laude) dus het is wel mogelijk om succesvol te zijn. Het is in dat onderwijs zeer belangrijk dat je goed theorie van buiten kan leren en die kan reproduceren en parafraseren, zij vinden parate kennis wel nog belangrijk.
ING en ABN investeerden honderden miljoenen euro in DAPL.
#NoDAPL
pi_104843367
Ben benieuwd naar de ervaringen van TS. Ben je inmiddels begonnen?

Wil zelf deze opleiding in deeltijd gaan doen in Breda, maar zal dan eerst een baan moeten vinden waarmee ik mijzelf met drie dagen per week kan voorzien in levensonderhoud en studiebekostiging. Een lastige taak om zo'n baan te vinden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')