De vraag is waar het begon. Eind Abend in Wien is een geweldig festival geweest, een springplank voor diverse later doorgebroken bands als Smashing Pumpkins en Nirvana, maar wat heeft er voor gezorgd dat Rotterdam dit festival wilde organiseren?
De invloed van videoclips en MTV is hierin ook niet te ondeschatten. Ook alto bands maakten ineens videoclips en MTV zond ze op bepaalde momenten uit, sommige haalden zlefs de dag programmering. Ik zie wat dat betreft ook een groot verschil tussen de clips van bv Sonic Youth in de 80s en in de 90s. Natuurlijk, in 1990 tekenden ze bij Geffen en toerden in 1991 met Nirvana in het voorprogramma en stonden zo beide op Ein Abend in Wien.
Wat het ook geweest is dat voor de doorbraak gezorgd heeft, de beginjaren van de 90s zijn absoluut mijn favoriete periode. Uit de USA kwamen diverse bands, soms lijkt het wel of ze vooral uit Boston kwamen maar dat kan aan mijn smaak liggen, met een stijl die alt.rock of college rock werd genoemd. Maar die term pastte ook al in de jaren 80 bij bands als REM en Replacements.
In de UK had je eerst Madchester en daarna de meer algemene term Britpop die in retrospect ook gebruikt ging worden voor diverse oudere bands al vanaf de 60s.
Overigens was het eind van de jaren 90 dan weer een stuk minder interessant voor mij. Het leek wel of er een soort stilstand was ontstaan. Grunge was wat aan het inkakken en leverde van die semi-harde bands als Nickelback en Creed, britpop deed vooral een herhaling van zetten en de collegerock was ook een stuk minder populair. Er was duidelijk een nieuwe injectie nodig, die kwam in 2000 met The White Stripes kort daarop gevolgd door The Stokes en toen kwam het toch nog goed
[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 12-02-2011 12:04:42 ]