abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92672949
Het is inmiddels zo'n 20 jaar geleden dat nevermind van nirvana uitkwam en toch staat dat een beetje als een begin van een periode, of althans het de mainstream in borrelen/kolken van een stroming.

Ook is ergens begin 90 de alto ontstaan een soort openminded (althans vele ervan) die zowel op nirvana aan het pogo-en waren maar ook bij the prodigy en public enemy (al is pogo-en daar niet gepast). Festivals als pandora's box en ein abend in wien maakte de weg vrij voor lowlands waar er een grote mix ontstond. Ook zijn er wat unieke bands opgestaan met een volledig eigen geluid, primus, tool, ratm, allemaal pure 90s fenomenen (imo)

Hoe kijken jullie nu 20 jaar later naar de alto golf van begin jaren negentig. (of zien jullie helemaal niet zo'n golf)
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
  zaterdag 12 februari 2011 @ 11:31:20 #2
334357 Emery
Heavy Metal King!
pi_92673052
Monkey gone to heaven. O+
"My name is Emery and primarily I make noises - and ideas".
pi_92673109
quote:
2s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 11:31 schreef Emery het volgende:
Monkey gone to heaven. O+
Jaa pixies, maar dat is hoe je denkt over het alto gebeuren als een aap die nu naar de hemel is ;)
  zaterdag 12 februari 2011 @ 11:57:57 #4
13973 ranja
image means nothing
pi_92673834
De vraag is waar het begon. Eind Abend in Wien is een geweldig festival geweest, een springplank voor diverse later doorgebroken bands als Smashing Pumpkins en Nirvana, maar wat heeft er voor gezorgd dat Rotterdam dit festival wilde organiseren?

De invloed van videoclips en MTV is hierin ook niet te ondeschatten. Ook alto bands maakten ineens videoclips en MTV zond ze op bepaalde momenten uit, sommige haalden zlefs de dag programmering. Ik zie wat dat betreft ook een groot verschil tussen de clips van bv Sonic Youth in de 80s en in de 90s. Natuurlijk, in 1990 tekenden ze bij Geffen en toerden in 1991 met Nirvana in het voorprogramma en stonden zo beide op Ein Abend in Wien.

Wat het ook geweest is dat voor de doorbraak gezorgd heeft, de beginjaren van de 90s zijn absoluut mijn favoriete periode. Uit de USA kwamen diverse bands, soms lijkt het wel of ze vooral uit Boston kwamen maar dat kan aan mijn smaak liggen, met een stijl die alt.rock of college rock werd genoemd. Maar die term pastte ook al in de jaren 80 bij bands als REM en Replacements.
In de UK had je eerst Madchester en daarna de meer algemene term Britpop die in retrospect ook gebruikt ging worden voor diverse oudere bands al vanaf de 60s.

Overigens was het eind van de jaren 90 dan weer een stuk minder interessant voor mij. Het leek wel of er een soort stilstand was ontstaan. Grunge was wat aan het inkakken en leverde van die semi-harde bands als Nickelback en Creed, britpop deed vooral een herhaling van zetten en de collegerock was ook een stuk minder populair. Er was duidelijk een nieuwe injectie nodig, die kwam in 2000 met The White Stripes kort daarop gevolgd door The Stokes en toen kwam het toch nog goed :)

[ Bericht 0% gewijzigd door ranja op 12-02-2011 12:04:42 ]
pi_92673997
Eind jaren 90 was er inderdaad toch wel erg veel meuk ik noem de hele nu-metal hype waar die vandaan kwam weet ik eigenlijk ook niet, ik denk omdat metal behoorlijk dood was (op pantera na) en er toen onder leiding van ratm een soort cross-over golfje is geweest waar vooral veel gemixt moest worden. Uiteindelijk heeft het wel wat leuke muziek opgeleverd maar ik denk weinig met eeuwigheid waarde itt de grunge golf.

Je punt over mtv ben ik het mee eens, grappig dat die invloed nu compleet weg is, mtv bestaat niet meer en spannende ontdekkingen doe je niet meer op tv maar op internet. Ik denk dat inderdaad de 90s (begin 90s vooral) de tv-cultuur genoemd kunnen en dat we nu midden in de internet cultuur zitten. Daarvoor heerste er denk ik een magazine cultuur (als je ziet hoeveel indie punk blaadjes er uit werden gebracht elke mini-scene had er wel één)
pi_92675049
2e helft van de jaren '90 was het voor de alto's toch vooral de drum 'n bass, big beat, punk en post-rock waar je het moest zoeken. Daar waren hele goeie dingen in te vinden. Maar dan moet je wel die open mindedness van de OP bezitten.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_92675207
quote:
1s.gif Op zaterdag 12 februari 2011 12:34 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
2e helft van de jaren '90 was het voor de alto's toch vooral de drum 'n bass, big beat, punk en post-rock waar je het moest zoeken. Daar waren hele goeie dingen in te vinden. Maar dan moet je wel die open mindedness van de OP bezitten.
De post-rock is voor mij iets later maar je hebt gelijk daar zijn in de jaren negentig wel de grondvesten gelegd, ook voor de stoner en drone die nu zo populair zijn in de zwaardere genre's.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')