abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_103172535
Ik ben even aan het uitzoeken of het verstandig is voor mij om een OV Chipkaart aan te schaffen, aangezien ik vrij weinig met het openbaar vervoer reis.

Maar aangezien treinreizen met de OV-chipkaart (volgende de NS site) even duur is als reizen met een papieren kaartje, zou ik de investering in een chipkaart wel kunnen doen. Het is wel gemakkelijk om geen kaartje te hoeven kopen...

Op de NS site wordt aangegeven dat de kosten voor een reis even duur zijn met OV chip als met een papieren kaartje, maar zit daar ook het opstaptarief van 0,79 cent bij, die ik ergens heb gelezen?

Daarnaast maak ik nog wel eens een enkele reis met meerdere tussenstops. Hier moet ik dan telkens 0,79 cent voot bijtellen dan zeker?

Nu kan ik namelijk een enkeltje kopen en daarmee kan ik het traject de hele dag nemen, hoe laat ik maar wil, toch?

Of snap ik de OV Chipkaart misschien niet nu?
  maandag 17 oktober 2011 @ 00:24:21 #102
341960 LulaHoola
In 't echt xxxxx !
pi_103173947
Ik zit ook met een dergelijke vraag maar kom er met de abonnementen van NS niet uit. Het is toch heel karig de voordeel die je krijgt tenzij je veel reist.

Ik dacht dat de opstapkosten 20 euro per keer waren. Die je wel steeds terugkrijgt tenzij je vergeet uittechecken. Of bij de verkeerde uitcheckpunt uitcheckt (metro bijv.)
no chicken mc nuggets.
pi_103174912
quote:
5s.gif Op zondag 16 oktober 2011 23:51 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:
Ik ben even aan het uitzoeken of het verstandig is voor mij om een OV Chipkaart aan te schaffen, aangezien ik vrij weinig met het openbaar vervoer reis.

Maar aangezien treinreizen met de OV-chipkaart (volgende de NS site) even duur is als reizen met een papieren kaartje, zou ik de investering in een chipkaart wel kunnen doen. Het is wel gemakkelijk om geen kaartje te hoeven kopen...

Op de NS site wordt aangegeven dat de kosten voor een reis even duur zijn met OV chip als met een papieren kaartje, maar zit daar ook het opstaptarief van 0,79 cent bij, die ik ergens heb gelezen?

Daarnaast maak ik nog wel eens een enkele reis met meerdere tussenstops. Hier moet ik dan telkens 0,79 cent voot bijtellen dan zeker?

Nu kan ik namelijk een enkeltje kopen en daarmee kan ik het traject de hele dag nemen, hoe laat ik maar wil, toch?

Of snap ik de OV Chipkaart misschien niet nu?
aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.

LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.

Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.

En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
pi_103174942
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:24 schreef LulaHoola het volgende:
Ik zit ook met een dergelijke vraag maar kom er met de abonnementen van NS niet uit. Het is toch heel karig de voordeel die je krijgt tenzij je veel reist.

Ik dacht dat de opstapkosten 20 euro per keer waren. Die je wel steeds terugkrijgt tenzij je vergeet uittechecken. Of bij de verkeerde uitcheckpunt uitcheckt (metro bijv.)
de borg is 20 euro, die je "terug" krijgt minus de ritprijs.
Instaptarief is 0,79
pi_103180213
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.

LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.

Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.

En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
Bedankt voor de informatie!
Zit er nog een limiet op de tijd waarin je de reis volbracht moet hebben?
Met het papieren kaartje maakt dit namelijk niet uit...
pi_103181110
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:15 schreef Zwieber_de_Vos het volgende:

[..]

Bedankt voor de informatie!
Zit er nog een limiet op de tijd waarin je de reis volbracht moet hebben?
Met het papieren kaartje maakt dit namelijk niet uit...
ja 6 uur !!
pi_103208563
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 10:46 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja 6 uur !!
Dat is jammer. Dan is het voor mij een stuk duurder, want ik blijf langer op mijn tussenstation.
In ieder geval bedankt!
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:03:33 #108
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_103212316
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 00:49 schreef macca728 het volgende:

[..]

aks je een enkele reis onderbreekt, kan je nu nog gewoon verder reizen met de OV chipkaart, je hoeft niet eerst uit te checken en daarna weer inchecken. Het opstaptarief zit trouwens gewoon in de prijs van de enkele reis, papieren enkeltje is even duur als de OV chipkaart.

LET WEL je moet er minimaal 20 euro op hebben staan, anders kan je NIET inchecken en NIET reizen dus.

Maarover 1 of 2 jaar gaan veel poortjes dicht, dan moet je wel uitchecken. Wel heel vaag de regel van de NS nu dat je zonder uitchecken je reis kan onderbreken.

En tot slot als je met een andere vervoerder reist met de trein betaal je WEL meerdere keren het instaptarief van 0,79 cent.
Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?

Ik wist niet dat dat mocht :)
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_103212744
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:03 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

Dus je kan bij een enkele reis onderweg uitstappen op weg je naar je bestemming . en binnen 6 uur je reis vervolgen zonder uit en inte-checken?

Ik wist niet dat dat mocht :)
ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.

Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
  maandag 17 oktober 2011 @ 22:12:43 #110
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_103212902
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.

Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?

das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?
macca ik begreep dat jij een fel tegenstander was van de ovchip. of verwar ik je nu met iemand anders?

[ Bericht 2% gewijzigd door Schenkstroop op 17-10-2011 22:29:30 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_103213327
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:09 schreef macca728 het volgende:

[..]

ja dat mag zolang je maar dezelfde richting op reist. Mag nu ook bij een papieren kaartje.

Weet iemand trouwens of het duurder is als je tussentijds wel uit en incheckt ?
Hangt waarschijnlijk van de reis af.
Haarlem-Utrecht is een euro duurder als je op Amsterdam Centraal in- en uitcheckt.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_103214466
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:12 schreef Schenkstroop het volgende:

[..]

das weer een goeie vraag geeft 9292 daar antwoord op?
macca ik begreep dat jij een fel tegenstander was van de ovchip. of verwar ik je nu met iemand anders?
ik ging fel in tegen een voorstander die alles goed zat te praten.

Ik ben niet tegen de OV chip, wel tegen de zeer gebrekkige invoering hiervan en de talloze onduidelijkheden voor de reizigers. Doordat problemen gewoon genegeerd worden door de vervoerders.
pi_103214644
quote:
1s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:18 schreef Aether het volgende:

[..]

Hangt waarschijnlijk van de reis af.
Haarlem-Utrecht is een euro duurder als je op Amsterdam Centraal in- en uitcheckt.
wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 07:50:15 #114
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_103223651
quote:
0s.gif Op maandag 17 oktober 2011 22:40 schreef macca728 het volgende:

[..]

wel bizar, de OV chipkaart was toch niet duurder dan een papieren enkeltje ?
Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.
Die beide reizen zijn net zo duur met de OV-chipkaart als met papieren kaartjes, maar inderdaad duurder dan een enkel kaartje Haarlem - Utrecht. Dit omdat de kaart niet kijkt naar je reishistorie, maar een nieuwe reis aanmaakt op de kaart.
pi_103224953
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 07:50 schreef freako het volgende:

[..]

Wel als je tussentijds uitcheckt. Haarlem - Utrecht met tussentijds uitchecken en weer inchecken op Amsterdam Centraal betekent dat je in wezen twee kaartjes koopt. Haarlem - Amsterdam en Amsterdam - Utrecht.
Die beide reizen zijn net zo duur met de OV-chipkaart als met papieren kaartjes, maar inderdaad duurder dan een enkel kaartje Haarlem - Utrecht. Dit omdat de kaart niet kijkt naar je reishistorie, maar een nieuwe reis aanmaakt op de kaart.
maar dat is wel raar, want 2 reizen met de OV chipkaart moeten ook even duur zijn als 1 met een papieren kaartje.

Blijkbaar beaal je hier dus ook verborgen opstaptarieven opnieuw, waar je bij de metro, tram en bus nog 35 minuten hebt om gratis over te stappen.
  dinsdag 18 oktober 2011 @ 21:09:04 #116
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_103252440
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 09:28 schreef macca728 het volgende:

[..]

Blijkbaar beaal je hier dus ook verborgen opstaptarieven opnieuw, waar je bij de metro, tram en bus nog 35 minuten hebt om gratis over te stappen.
Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.
pi_103252617
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:09 schreef freako het volgende:

[..]

Klopt, je betaalt 2x het opstaptarief. Maar bij overstappen moet je bij NS juist niet uit- en weer inchecken, itt bus of tram. Formeel is het bij reizen op saldo bij NS dan ook niet toegestaan om je reis te onderbreken, staat volgens mij ook in de voorwaarden.
Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_103252854
quote:
1s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:12 schreef Aether het volgende:

[..]

Dat klopt maar is wel lastig. Straks kun je op Utrecht niet meer even een winkel inlopen of iets te eten halen zonder uit te checken.
zeker lastig ja en ook oneerlijk want bij tram, bus en metro mag je wel overstappen binnen 35 min, kunnen ze bij de trein ook doen.
pi_103253875
Wat dacht je van Amsterdam? Als je vanaf de boot komt, mag je mooi omlopen, anders moet je weer inchecken om erdoor te mogen.

Waarom niet OV palen in plaats van poortjes? Hebben andere stations ook?
(Bijvoorbeeld Haarlem, om een groot station te noemen)

Wat ik tegenwordig meemaak: Beverwijk - Haarlem kost het dubbele dan dat ik Haarlem - Beverwijk doe. Word je door het vervoersbedrijf afgescheept met een reden, dat het door de afstand komt. Met andere worden, dan is de weg 2x zo lang? Jaja..... :( (Gelukkig krijg ik alles vergoed)
pi_103254619
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 oktober 2011 21:30 schreef Geflipte-Koelkast het volgende:
Wat dacht je van Amsterdam? Als je vanaf de boot komt, mag je mooi omlopen, anders moet je weer inchecken om erdoor te mogen.

Waarom niet OV palen in plaats van poortjes? Hebben andere stations ook?
(Bijvoorbeeld Haarlem, om een groot station te noemen)

wat denk je als je terugkomt van een internationale reis en over wilt stappen in Nederland ??
Dan moet je bij Rotterdam, Amsterdam of Utrecht helemaal naar de stationsingang lopen....

Zet inderdaad gewoon overal zuilen meer. Terwijl je bij stations waar bijna niemand overstapt wel zuilen staan. Ik snap het niet.
pi_103949808
http://www.nu.nl/tech/265(...)raude-chipkaart.html

quote:
DEN HAAG - Het aantal gevallen van fraude met een ov-chipkaart is de afgelopen maanden licht afgenomen. Dat stelde Trans Link Systems (TLS), de producent van de kaart, donderdag.

Foto: ANP

Een woordvoerster liet weten dat het aantal gesignaleerde gevallen op ongeveer 20 per dag lag, maar sinds de invoering van een nieuwe, veiligere chip in augustus is dat licht afgenomen.

De nieuwe chip werd ontwikkeld in samenwerking met de Radboud Universiteit in Nijmegen, die een eerdere versie van de chip wist te kraken.



Met de juiste hacksoftware was het mogelijk om bijvoorbeeld het tegoed op de kaart te verhogen zonder daar daadwerkelijk voor te betalen.

Als TLS ziet dat er wordt gefraudeerd, wordt de kaart geblokkeerd. Als een kaart op een persoon teruggevoerd kan worden, doet het bedrijf ook aangifte.



Productie


Op de eerste dag dat de strippenkaart in Nederland niet meer gebruikt kan worden, maakte TLS bekend dat er tot nu toe ongeveer 12 miljoen ov-chipkaarten zijn geproduceerd. Circa 4 miljoen kaarten waren anonieme kaarten.

Niet alle digitale vervoersbewijzen zijn nog in gebruik, maar cijfers over gestolen, verloren of defecte kaarten had het bedrijf niet beschikbaar.



Reizigers


TLS zag dat dit jaar 6 miljoen kaarten minstens een keer gebruikt werden. Wekelijks reizen ongeveer 2,1 miljoen verschillende mensen met een chipkaart. Zij voerden per week 30 miljoen handelingen uit, zoals inchecken, uitchecken of opladen.

Anderhalve week geleden maakt het bedrijf al bekend dat het totaal aantal handelingen in 2011 de 1 miljard was gepasseerd.



Strippenkaart


De strippenkaart, die sinds 1981 bestond, verliest al jaren aan populariteit. Werden begin jaren negentig nog ruim 115 miljoen kaarten per jaar verkocht, in het afgelopen decennium daalde dat aantal van net 101 miljoen telkens met miljoenen per jaar.

In 2010 werden, met de aangekondigde verdwijning van de kaart, nog slechts 33 miljoen stuks verkocht. Deze cijfers betreffen zowel kaarten van twee als van meer strippen.
pi_103949870
veel nutteloze cijfers, maar ondanks de nieuwe chip nog steeds fraudegevallen.
pi_104960928
quote:
OV-abonnementen tot 170 procent duurder
Volgens reizigersvereniging Rover worden een aantal OV abonnementen tot 170 procent duurder. De vereniging heeft in een boze brief opheldering gevraagd aan provincies en de stadsregio's. Rover noemt de prijswijziging onwettig. Ook Maatschappij voor Beter OV is niet te spreken over de nieuwe tarieven.

De vervoerbedrijven willen per 1 januari meer geld zien voor het stad-/streekdeel van het OV-jaarabonnement. Voor één persoon gaat dit abonnementsdeel met een kleine 5% omhoog, voor 2 personen is dit 50% en een gezin van 6 personen krijgt een prijsverhoging van maar liefst 170% voor de kiezen.

NS-trajectabonnementen
Ook de 1-, 2- en 3-zonesupplementen, die worden aangeboden als aanvulling op een NS-trajectabonnement worden fors duurder (20%). Eerder deze maand kregen sommige houders van een NS-trajectabonnement bericht dat het supplement geheel zou worden afgeschraft. Voor Beter OV kreeg in reactie op een brief op poten bericht, dat de suppleties allemaal zouden blijven bestaan, maar dat er nog wel werd gepraat over de tariefstelling voor volgend jaar.

Wettelijk voorschrift
Die tariefstelling is nu bekend, maar daarover is geen advies gevraagd aan consumentenorganisaties. "Zij hebben zich niet gehouden aan dit wettelijke voorschrift" zegt een woordvoerder van Rover . Maatschappij Voor Beter OV wil dat ook NS zich gaat verzetten tegen de nieuwe tarieven.

Sluitpost
Rover wijst verder op de afspraak met minister Schultz over minimaal een jaar ‘tariefrust’ na het moment van afschaffing van de strippenkaart in een bepaalde regio. “De stads- en streekvervoerders en de provincies/stadsregio’s hebben alleen aan geld gedacht,” concludeert Rover. “De reiziger is voor hen een sluitpost.” Rover eist in de brief aan de overheden dat zij de buitensporige prijsverhogingen terugdraaien en over voorgenomen tariefwijzigingen eerst advies vragen.

Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers. Rover vindt dit absurd en verwacht dat de regionale consumentenplatforms hierover negatief zullen adviseren.
When the student is ready, the teacher will appear.
When the student is truly ready, the teacher will disappear.
pi_104961299
quote:
0s.gif Op dinsdag 29 november 2011 11:37 schreef Aether het volgende:

Absurd
Advies is wel gevraagd over een verhoging met 4,9% van een aantal landelijk geldende tarieven in het stads- en streekvervoer. Gezien de verwachte inflatie vindt Rover ook deze prijsverhoging te groot. In dit percentage zit een compensatie aan de vervoerbedrijven voor omzetverlies door weggejaagde bus-, tram- en metropassagiers

het moet niet gekker worden. Je jaagt zelf klanten weg door een niet goed werkend en voor veel mensen duurder en ingewikkeld systeem en je moet daarvoor gecompenseerd worden ??

Wordt ik ook gecompenseerd straks voor het wegvallen van de helft van de bussen in mijn regio ? Waar ik middels mijn abonnement al voor betaald heb.

En dan krijg je straks ook nog een spitstarief, nog meer stijging dus.
pi_104961345
Trouwens je zag het al aankomen met die absurde nieuwe voordeel abonnementen van de NS en het weg laten vallen van de relatief goedkope voordeelurenkaart voor nieuwe klanten.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')