abonnement bol.com Unibet Coolblue
  donderdag 17 maart 2011 @ 15:15:03 #241
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94240068
Blauw zakje?
pi_94262815
Hier liggen ook nog wat bolletjes deeg in de koeling sinds vanmiddag. Ik denk dat ik ze zondag pas ga gebruiken, ik heb er nu al zin in.
Ik ga hier ook eens bij de Jumbo kijken of ze vers gist hebben. Lijkt me ook wel weer eens leuk om te kijken hoe dat smaakt.
Suiker en melk is voor mensen die geen koffie lusten
pi_94266750
Yes, pizza oven komt eraan, de nieuwe bestron word de mijne :)
  vrijdag 18 maart 2011 @ 00:09:28 #244
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94271886
Hm als ik een bolletje uit de koelkast haal en dan opbol zitten er harde stukjes in.
Ik doe ze in een ingevet boterhamzakje, dat ging voorheen goed, maar nu komen er harde stukken in van ik denk te koude olijfolie...

Iemand tips?
pi_94277012
Hier zijn de pizzaatjes naar binnen gewerkt :D Werkte prima met dat niet-instant-gist-spul, het deeg was makkelijk dubbel zo groot geworden in de koelkast.

Vriendin en ik konden niet beslissen wat het zou worden, dus hebben we er maar minipizza's van gemaakt met vanalles erop. Eerst een grote hawai van 1/3de van het deeg, en van de rest vier kleintjes. Voor de saus had ik gewoon een pakje gezeefde tomaten genomen en daar wat knoflook en vier soorten kruiden doorheen gegooid.

Het uitrollen van de pizzabodem heeft me wel nog veel moeite gekost. De eerste klomp deeg bleef hard aan de deegrol plakken, en ik heb er veel te veel mee lopen klooien en kneden voor het de oven in ging, en er alle luchtigheid weer uitgedrukt. Het gevolg was dat het een hele dunne, harde koek geworden was. De saus was wel okee, maar daar zit nog een hoop ruimte voor verbetering. Hamblokjes, mozarella en ananas maakten het een doorsnee hawai pizza. Lekker, maar dat vind ik van de hawai pizza uit het diepvriesvak van de supermarkt ook. Ik vond m niet zo heel bijzonder dus.

Daarna werd het beter. Ik had door dat ik gewoon wat bloem op de deegrol moest gooien, en meteen gaan rollen, niet gaan kneden en duwen. Twee luchtige bodems, eentje met tomatensaus en mozarella en verse basilicumblaadjes, en eentje met hele kleine plakjes salamiworst, champignons, hamblokjes, mozzarella en tomatensaus. Een minimale en een overvolle dus, en allebei heerlijk! Vooral die minimalistische verbaasde me, normaal ben ik wel van het rijkelijk belegd maar dit was echt heel lekker :D

Voor de laatste twee mini's ben ik voor een hamblokjes, saus, mozarella en schijfjes verse tomaat gegaan. Ook erg lekker, maar niet beter dan die vorige met vlees, en de laatste is een kopie van die minimale geworden omdat die zo erg beviel. Heerlijk!

Wat ik nu wel heb, is heel veel toppings in mijn koelkast. Ik had er nooit zo bij stilgestaan, maar eigenlijk ligt er niet zo veel op een pizza. Ik heb nu een bakje champignons waar er maar 1 uit gebruikt is, een blik ananas waar 1 schijfje uit opgegeten is, een doosje mini-worstjes waar er maar 3 uit gegaan zijn, een pak hamblokjes (de enige die op ging, maar het was een duo pak :S), en een hele struik verse basilicum... En dan heb ik nog niet eens die set van drie paprika's gekocht die ik er eigenlijk ook op wilde hebben. Hoe doen jullie dat dan? Gelijk een week lang alleen pizza eten?

Voor volgende keer (die komt er nu wel zeker!) ga ik voor meer soorten kaas en een "echt" sausrecept, moet ie nog beter worden! Gelijk ook eens zoeken naar die instant gist :)
pi_94278661
Klinkt goed pulsy!
Wat je met de restjes kan doen:
Champignons kunnen wmb overal bij: pasta, aziatische gerechten, in de stoof en de sauzen en soepen...
Ananas is lekker op een tosti, met pittige kip en rijst, of door de yoghurt.
Hamblokjes kan je ook in pastagerechten gebruiken, of bijv. met nasi goreng.
Basilicum zou ik ook in pasta gebruiken, of je doet het door de zelfgemaakte pesto :)
Hoop dat je zo wat ideetjes opdoet.
  vrijdag 18 maart 2011 @ 09:09:23 #247
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94279004
Vervang die hamblokjes door een paar plakken rauwe ham :9
  vrijdag 18 maart 2011 @ 10:46:37 #248
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94281933
Als ik nou morgen pizza met blokjes kip wil maken, moet ik die kip dan eerst in de pan bakken, of bakt het genoeg in de oven?
heitieh
  vrijdag 18 maart 2011 @ 10:54:07 #249
121348 Erasmo
f/8 and be there.
pi_94282207
quote:
99s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 10:46 schreef Joooo-pi het volgende:
Als ik nou morgen pizza met blokjes kip wil maken, moet ik die kip dan eerst in de pan bakken, of bakt het genoeg in de oven?
Wat voor stuk kip?
  † In Memoriam † vrijdag 18 maart 2011 @ 11:16:25 #250
91830 MaximusTG
pi_94282982
Ligt aan je oven. In een echte pizzaoven wordt de pizza zo kort gebakken dat de kip van binnen nog rauw kan zijn. Maar ik zou de kip gewoon garen van te voren. Je zou em kunnen pocheren in de bouillon, of in bbqsaus.
  zaterdag 19 maart 2011 @ 09:44:08 #251
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_94325898
quote:
2s.gif Op donderdag 17 maart 2011 15:15 schreef Zoheetik het volgende:
Blauw zakje?
Het is Bruggeman idd. Is dat goed? :P
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 11:16 schreef MaximusTG het volgende:
Ligt aan je oven. In een echte pizzaoven wordt de pizza zo kort gebakken dat de kip van binnen nog rauw kan zijn. Maar ik zou de kip gewoon garen van te voren. Je zou em kunnen pocheren in de bouillon, of in bbqsaus.
Pocheren :+

Dat ga ik dan maar proberen, vanavond. Voor de eerste keer :X
heitieh
  woensdag 23 maart 2011 @ 17:04:54 #252
52575 Schranseman
Heeft altijd honger
pi_94516950
Gisteren voor het eerst zelf een pizza gemaakt. Uiteraard op de BBQ met een pizzasteen op een Weber keteltje (OTG57). Ik vond het resultaat verbluffend lekker, vooral de korst. Uiteraard had ik er weer veel te veel op gedaan, dus dat ga ik de volgende keer anders doen. Als deeg een kant en klare deeg van de jumbo gebruikt. Pastasaus was simpelweg een blik gepelde tomaten, 2 tenen knoflook en veel Italiaanse kruiden. BBQ flink opgestookd en branden die hap. Resultaat was een heerlijke pizza met teveel beleg, dus we zaten erg snel vol. Qua uiterlijk was hij ook niet moeders mooiste.. Maar erg tevreden met deze eerste keer en zeker voor herhaling vatbaar!!

Lang verhaal hier

Schranseman heeft honger en vertelt erover op http://www.brambbq.nl
pi_94656235
quote:
1s.gif Op vrijdag 18 maart 2011 08:48 schreef MevrouwPuff het volgende:
Wat je met de restjes kan doen:[...]
Is nog best goed gelukt zo. De basilicum is half over de spaghetti heen gegaan, en de rest was helaas een paar dagen later al verdord. De mozzarella is ook in die spaghetti beland, best een goeie combinatie trouwens. De tomatensaus is gewoon weggegooid, dat was een half pak gezeefde tomaten van 27 cent met wat kruiden erin, dus niet zo heel boeiend. De hamblokjes zijn in een omelet gegaan, net als de helft van de overige champignons. De andere helft heeft men vriendin rauw opgesnoept o.O Bedankt voor de tips! :)
pi_94759881
Ik meld me. Op marktplaats een tweedehands bestron 9016 gekocht voor 8 euri. Hij ziet er helemaal nieuw uit, ben er superblij mee.

En mijn eerste deegje is net aan het rijzen. Heb niet een recept van hier gebruikt (zag dit topic later pas), maargoed op hoop van zegen :). Zie toch dat je het eerst een paar keer moet proberen.

Als ik morgen geen pics post, zijn de pizza's mislukt :P
Wordt de bestron warm aan de onderkant (moet hij op een houten plank of zoiets staan??)
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2011 @ 14:42:05 #255
91830 MaximusTG
pi_94761782
Nou, daar kan je dan geen buil aan vallen nee! Voor 8 euro wil ik er ook wel zo een ;). Welk recept heb je nu gebruikt dan? Al ideeen wat je voor saus/toppings gaat gebruiken?
Mocht je je nog afvragen hoeveel deeg je per pizza nodig hebt kan je met wat gemeet (van de steen) en gereken (mbv de dough tool : http://pizzamaking.com/dough_calculator.html) wel uitkomen.

Zoals ik al in mn topic over koken voor 11 man geschreven had, was dat een succes. Heb daar dus ook pizza gemaakt. Vorig jaar had ik voor ieder losse pizza's gebakken/orders opgeschreven wat betreft toppings, en dat was me toch een beetje teveel werk. Daarom had ik dit jaar bedacht om plaatpizza's te maken. Ik had toch 2 ovens. Had mn rolmaat meegenomen, en heb mn eigen recept gewoon geschaald naar het oppervlak. Vervolgens er van uit gegaan dat mn vriendin en ik meestal wel 3 pizza's eten met zn tweeen (conservatief belegd) en zo op een getal uitgekomen voor de hoeveelheid deeg. Dit deeg in twee kommen gemaakt. Ruim tijd voor autolyse genomen. Doordat het gewone goedkope tarwebloem was, was het deeg van zichzelf al wat droger dan normaal. Beetje met de hand gekneed en toen met een mixer, langzaam. Opgebold en in de ingevette kommen een dag in de koelkast.
Dag erop 2 uur voor tijd eruit gehaald, elke bol in 5en, en laten rijzen, afgedekt. Saus gemaakt. (helaas had de boodschappenploeg 4 ipv 8 blikken gepelde tomaten gehaald, maar wel extra tomatenpuree) Heb nog geprobeerd wat te maken van die puree icm wat water, kruiden, ketchup, maar ik ging er persoonlijk van over mn nek.
Pizza's met de hand gevormd, met saus ingesmeerd (zeer weinig, moest zuinig zijn) en een paar minuten voorgebakken. Daarna eruit en door de rest laten beleggen. Wat sommige mensen er veel opgooien! Hele zakjes geraspte kaas, handen vol mozzarella..
Maar ze waren wel erg lekker!
pi_94762601
Dat is echt leuk zo met z'n allen pizza maken. Wij hadden ook al zoiets van met kinderen & pizza maken en daarna gaan gamen ofzo :). Ik ga dat ook een keer proberen, het langzame rijzen van deeg. Heb een keer deeg ingevroren en daarna was het veel elastischer.

Het recept had ik hiervandaan: http://klarykoopmans.blogspot.com/2006/10/lucht-en-geduld-de-beste-pizza.html

Qua toppings vind ik dun gesneden champs altijd lekker (die dan een beetje indrogen) en sucuk (turkse worstjes). En kaas. Voor de saus neem ik voor nu even een pot kant&klaar. Het blijft proberen vandaag. Als het goed lukt, ga ik ook m'n eigen saus maken, heb hier al wat lekkere recepten gezien.

Deze worstjes:
pi_94762784
Afgelopen weekend voor het eerst ook de bodems met de hand gevormd. Wat een verschil met de deegroller. :D Dit gaf echt een veel beter resultaat!
Al waren ze nog niet helemaal mooi rond, maar dat komt nog wel. :P
Wer lesen kann, ist klar im Vorteil.
  † In Memoriam † dinsdag 29 maart 2011 @ 16:03:08 #258
91830 MaximusTG
pi_94764843
Precies, oefening baart kunst ;).

@mascarpone:
Pizza's zullen vast lekker smaken, maar dat ze dat het beste thuispizzarecept noemt.. :p. Oke, de hoeveelheid water kan variëren, maar 150-300 ml is wel een heel grote marge. Hoeveel heb jij uiteindelijk gebruikt? Vind er ook wel erg veel suiker ingaan. Dat is juist zonde, omdat ze het wel in de koelkast zet, om 'langzaam' te rijzen. Terwijl de gist juist erg actief wordt door die warmte en suiker.
pi_94772899
Pizza's waren heerlijk. Voor het eerst dat ik bubbels zag in het deeg. Maaar, top! Bijna zoals bij de pizzaria. :Y)
Geen idee hoeveel water, heb het op gevoel gedaan. Het deeg was van alles, maar zeker niet elastisch. En ik had minder suiker idd. Dus met veel wurgen de eerste met de hand gedaan, stond eerder in dit topic. Maar ik vond de onderkant toch te dik dus de tweede met de deegroller gedaan. Volgende keer beter deeg (hoewel de smaak goed was) :P
Er is uiteindelijk pikante bolognesesaus, champignons, suclum, veel knoflook en kaas. Heerlijk!
Oven moet ik nog leren (de ene kant was verbrand en de andere mocht nog even) en volgende keer neem ik het recept van maximusTG
En foto's komen nog, zit nu in m'n after-pizza :)

Oh, super cool om je eigen pizza te maken, voel me net een pro nu
  dinsdag 29 maart 2011 @ 19:36:40 #260
306609 Zoheetik
Zo heet ik dus.
pi_94774023
quote:
99s.gif Op zaterdag 19 maart 2011 09:44 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Het is Bruggeman idd. Is dat goed? :P

[..]

Ja hoor, prima, gebruik ik ook altijd.
  dinsdag 29 maart 2011 @ 19:44:51 #261
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_94774462
Is het vandaag pizza dag ofzo, hier ook al pizza;s gemaakt :P
En er zullen nog vele volgen, vind het heerlijk en elke keer lukt het weer wat beter.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  zondag 3 april 2011 @ 20:35:20 #262
132477 Zo-is-dat
of nie dan?
pi_94993197
Voor:

na:

Eerste rondje in mn nieuwe bestron :D het ging niet vlekkeloos maar het was erg lekker! En al doende leert men... ;)
pi_94993274
oh, hier ook maar even:

Pizza 1: tomatensaus, mozarella, gorgonzola, spinazie, rode ui, wat champs en wat vers geraspte grana padano

Pizza 2: tomatensaus, mozarella, salami, gele paprika, rode ui, champignons en ook vers geraspte grana padano

wordt tijd om meer te gaan variëren, maargoed, dit zijn zulke lekkere combinaties :@ :9
Ja doei.
  zondag 3 april 2011 @ 22:13:00 #264
335357 HenkvonAnnie
Barplakkert
pi_95000946
Ziet er allemaal heerlijk uit hier, krijg spontaan zin om een plaatpizza'tje in elkaar te gaan schroeven :D
Bis vincit, qui se vincit in victoria.
pi_95001089
Hmm, binnenkort even weer pizza maken!

En eens wat nieuwe toppings proberen, alleen nog verzinnen wat :)
  † In Memoriam † maandag 4 april 2011 @ 14:01:17 #266
91830 MaximusTG
pi_95021734
Hier wordt er woensdag weer pizza gebakken! Is alweer een tijdje geleden dat ik pizza op de steen gebakken heb. Mijn favoriete topping-combinatie is een beetje tomatensaus, salami, rode paprika, champignons, ui en dunne ringetjes rode peper.
pi_95038775

Creatie van gister
Hij was superlekker! :9
  maandag 4 april 2011 @ 22:03:39 #268
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95047485
Wat een prachtige pizza's allemaal :o! krijg er trek van!

Ik heb vanmiddag een pizzadeeg gedraaid enne na de 1e rijs (hij rees letterlijk onder mijn beslagkom uit _O- ) staat ie in 2 porties verdeeld in de koelkast, heb er dit keer wat rozemarijn aan toegevoegd.
Dinsdag wordt de pizza dag tegenwoordig :P dus morgen heerlijk aan de bak.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 5 april 2011 @ 16:45:34 #269
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95076120
En mijn pizzadeegje (met kruiden) die ik gister gemaakt heb staat ff bij te komen om vervolgens zo lekker belegd te worden.
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
  dinsdag 5 april 2011 @ 19:19:15 #270
16266 MissHobje
Dat zou ik ook zeggen!
pi_95082802

was weer erg mjammie :9
[b]Hobbelicious is back!
[/b]
abonnement bol.com Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop: