abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92571612
Onze kat van 7 jaar heeft lekkende hartkleppen en is daardoor ook altijd benauwd. Hij lijkt er verder niet veel last van de hebben, het is een vrolijke en active kat maar het wordt wel steeds erger. Nu hebben we voor zijn hartconditie pillen gekregen voor elke dag (die ook de benauwdheid iets verminderen) maar het is een ramp om hem die toe te dienen. In een stukje vlees of kaas werkt niet want hij lust alleen maar droge brokken. Het in zijn bek gooien werkt ook niet, gaat heel erg met zijn kop schudden en schuimbekken en spuugt het uiteidenlijk weer uit. Bovendien heeft hij daar zoveel stres van dat hij nog benauwder wordt. Dus hebben we besloten om te stoppen met de medicatie en de natuur zijn werk te laten doen. Nu wil ik graag jullie mening weten; hebben we de juiste beslissing genomen of is het cru/not done om hem niet die medicatie te geven?
"Indolence is a delightful but distressing state; we must be doing something to be happy"
pi_92571684
Dierenarts?
pi_92572171
kun je vast wel platstampen en met wat water via een spuitje in z'n bek geven :Y
niet meer
pi_92572419
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:06 schreef welkominspace het volgende:
kun je vast wel platstampen en met wat water via een spuitje in z'n bek geven :Y
Da's wel een goeie eigenlijk...

Verder zou ik persoonlijk geen medicatie kunnen onthouden aan één van m'n katten.
- En zoals pijn ook een vorm van voelen is, laat kou me weten dat ik wist wat warmte was.
- Ik ben de reden voor wie voor zijn lijden reden zoekt!
- Those people who tell you not to take chances, they are all missing on what life is about.
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:11:27 #5
4921 blup
Shoarma Sin Farma
pi_92572425
Vingers op de kaak schanier zetten, gaat de bek open hoofd naar achter en zover mogelijk achterin mikken.. Vervolgens even de kaken op elkaar houden tot de kat uit reflex gaat slikken.
DA heeft ook een goede wat je op de snoet smeert, dit gaan ze aflikken (zelfs als ze weigeren te eten) misschien kan je daar de medicatie door heen stampen?
pi_92573589
Tja, moeilijk :{ ...zelf zou ik nog even doorzetten om te zien of er toch nog een methode is om die pillen (of medicijnen in een andere vorm) binnen te krijgen maar dat zeggende heb ik ook een kat gehad welke zo extreem angstig was voor mensen dat apart voeren en medicatie geven (i.v.m. nierfalen) er niet inzat. Helaas heb ik toen ook moeten besluiten(in overleg met de dierenarts) om de natuur haar gang te laten gaan ondanks het feit dat ze met apart voer en medicijnen langer had kunnen leven maar wel met elke dag heel veel stress voor de kat en haar toen al jaren kennende wilde ik haar dat niet aandoen, liever een jaartje gelukkig samen met de andere katten en ver weg van al die enge mensen dan dat elke dag moeten vangen en apart moeten zetten of nog erger de pil in de bek moeten doen bij een kat welke doodsbang is voor een half of 1 jaar langer leven. Jij kent je kat het beste en alleen jij kunt de beslissing nemen wat de beste oplossing is voor je kat in dit geval. :{

Hoe dan ook, veel sterkte met een besluit nemen. :*

[ Bericht 3% gewijzigd door trovey op 10-02-2011 19:31:04 ]
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
pi_92581162
Easy pil al geprobeerd, een kneedbaar goedje voor om de pil heen wat veel katten heel lekker vinden? Of de pil in zijn bek en dan een lepel yoghurt erachteraan? Weet alsjeblieft eerst zeker of je echt alles geprobeerd hebt, het is toch helemaal niet leuk voor je kat om geen uithoudingsvermogen te hebben terwijl hij wel wil en t met de pillen ook kan. En hij is pas zeven.

Veel succes ik hoop héél erg dat je een goede methode vind!
pi_92588242
Koop bij je dierenarts een pillenschieter!

Daarmee schiet je een pil helemaal achterin een kattenbek, zodat hij hem (bijna) niet meer uit kan spugen. Dan móet hij de pil wel doorslikken. Heb het mijn dierenarts zien doen, easy as pie.
Nom nom.
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:36:12 #9
63594 Lienekien
Sunshower kisses...
pi_92588583
De methode van blup en zo'n pillenschieter: het werkt als het meezit één keer, maar daarna zet de kat het op een lopen als hij je ziet aankomen. Ik heb ook zo'n kat. Gelukkig lukken de incidentele kuurtjes nog met paté e.d.

Ik zou wel dat 'easy pill' eens proberen.

En als alle opties zijn uitgeput, sluit ik me bij trovey aan.
The love you take is equal to the love you make.
  donderdag 10 februari 2011 @ 14:42:27 #10
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_92588830
Bekend probleem, ik had ook een kater met hartproblemen, zou elke dag pillen moeten hebben maar het toedienen van die pillen op welke manier dan ook werkte niet. Of het nu met dwang was of ergens in verstoppen of met die pillenschieter (ondingen trouwens) het ging gewoon niet.

Toen hebben wij als baasjes ook de verantwoording genomen om het arme beestje niet de stress aan te doen van elke dag die pillen naar binnen te wurgen. Probleem werd geconstateerd toen hij 11 was en is afgelopen Oktober op 15 jarige leeftijd overleden.

Maar goed dat is mijn verhaal, jij kent je eigen kat het beste en je moet de beslissing nemen waar jij denkt dat jij én je kat het beste bij voelt.

En dat is een rotmoment...
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_92590773
Mijn verhaal komt overeen met dat van Klonk: kat met nierfalen, zou eigenlijk een dagelijkse pil moeten slikken maar die krijg ik er echt niet in (in ieder geval niet zonder de nodige stress voor het beestje), dus ik doe haar de stress niet aan. Ik geef wel aangepast voer (vooral dierlijke eiwitten, zo min mogelijk plantaardig) en daar doet ze het nog steeds goed op, inmiddels bijna twee jaar geleden dat dat nierfalen werd geconstateerd.
  donderdag 10 februari 2011 @ 15:39:17 #12
118556 RandomMoron
our common boredom
pi_92590940
die easy pill werkt hier als een trein! ze vinden het heerlijk :)
pi_92591024
Ik zou eerst eens overleggen met de dierenarts of er geen andere optie is om de pil te geven of een pasta ofzo te krijgen, soms zijn er wel andere middelen iig en meestal vele methoden om pillen naar binnen te krijgen.

Je moet vooral de pil ver genoeg achterin de bek krijgen, als je dan het snuitje dicht kan houden kan de kat niet anders dan doorslikken, die krijgt hij er dan niet uit.
Tever naar voren en hij houdt hem op de tong, gaat schuimen en doen en dan tuffen "lastige"katten hem zo weer uit.
Als je altijd doet wat je altijd deed zul je altijd krijgen wat je altijd kreeg.
pi_92593015
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 22:57 schreef WendsyWobble het volgende:
Onze kat van 7 jaar heeft lekkende hartkleppen en is daardoor ook altijd benauwd. Hij lijkt er verder niet veel last van de hebben, het is een vrolijke en active kat maar het wordt wel steeds erger. Nu hebben we voor zijn hartconditie pillen gekregen voor elke dag (die ook de benauwdheid iets verminderen) maar het is een ramp om hem die toe te dienen. In een stukje vlees of kaas werkt niet want hij lust alleen maar droge brokken. Het in zijn bek gooien werkt ook niet, gaat heel erg met zijn kop schudden en schuimbekken en spuugt het uiteidenlijk weer uit. Bovendien heeft hij daar zoveel stres van dat hij nog benauwder wordt. Dus hebben we besloten om te stoppen met de medicatie en de natuur zijn werk te laten doen. Nu wil ik graag jullie mening weten; hebben we de juiste beslissing genomen of is het cru/not done om hem niet die medicatie te geven?
Ik zou dit overleggen met de dierenarts, wie weet misschien nog wel truukjes of andere medicatie of een andere vorm van medicatie (bv suspensie ipv pil). Van sommige pillen zij er ook varianten met kipsmaak.

De beste omkooptruukjes om mijn katten iets te laten eten zijn altijd geweest leverpastei (ander vlees trappen ze niet in maar dat is blijkbaar té lekker), easypill of vitaminepasta uit een tube van gimpet.
pi_92624794
Dat probleem had ik ook met mijn kat met nierfalen en toen ook besloten om de natuur zijn gang te laten gaan maar toen wees de dierenarts mij op fortekor met een smaakje en die vind ze (meestal) wel lekker.
Pillenschieter heb ik ook voor mijn andere kat maar die gaat op de loop als ik met dat ding aan kom.
Net als wat hierboven al gezegd is even overleggen met de dierenarts of er een andere manier is om de pillen toe te dienen, is dat er niet dan zou ik ook de natuur zijn gang laten gaan hoe rottig het ook is.
pi_92656750
Ik heb mijn kat in laten slapen omdat ik hem de stress van dagelijks 2 pillen en dieetvoer niet langer wou aandoen. Hij had al nierfalen en begon zich terug te trekken en pijn aan te geven. Hij was toen 12 jaar oud.
Ik moest hem dus 2 keer per dag invangen, in een handdoek wikkelen en dan met geweld zijn bek open wrikken 2 tabletten naar binnen werken en hopen dat ze binnen bleven. Anders het hele proces nog een keer doen. Met een kat ter grootte van een main coon die op die momenten wel 8 poten leek te hebben met elk 10 vlijmscherpe nagels was dat geen doen.
De halfjaarlijkse ontwormtabletten overleefde ik niet eens heelhuids.

Om mijn schuldgevoel te verminderen bleek bij de necropsie dat hij ook leverkanker had. Ik heb hem dus een lijdensweg bespaard.
pi_92660885
Onze kat moet ook twee keer per dag medicatie. Wij verstoppen het pilletje in een whiskas anti-hairball snoepje. Dat is een soort envelopje met zachte vulling erin. Als je het envelopje schuin open snijdt en met een mesje de vulling eruit pulkt, dan stop je het pilletje erin en dan duw je de vulling er weer op. Werkt bij die van ons al bijna twee jaar twee keer per dag. Hij denkt dat hij snoepjes krijgt...
pi_92661092
Als verstoppen niet werkt, fijnstampen en met iets plakkerigs als leverworst op de poot smeren. Vieze poten worden schoongelikt!
Am I evil? Yes I am!
Am I evil? I am man!
pi_92666886
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:35 schreef trovey het volgende:
Tja, moeilijk :{ ...zelf zou ik nog even doorzetten om te zien of er toch nog een methode is om die pillen (of medicijnen in een andere vorm) binnen te krijgen maar dat zeggende heb ik ook een kat gehad welke zo extreem angstig was voor mensen dat apart voeren en medicatie geven (i.v.m. nierfalen) er niet inzat. Helaas heb ik toen ook moeten besluiten(in overleg met de dierenarts) om de natuur haar gang te laten gaan ondanks het feit dat ze met apart voer en medicijnen langer had kunnen leven maar wel met elke dag heel veel stress voor de kat en haar toen al jaren kennende wilde ik haar dat niet aandoen, liever een jaartje gelukkig samen met de andere katten en ver weg van al die enge mensen dan dat elke dag moeten vangen en apart moeten zetten of nog erger de pil in de bek moeten doen bij een kat welke doodsbang is voor een half of 1 jaar langer leven. Jij kent je kat het beste en alleen jij kunt de beslissing nemen wat de beste oplossing is voor je kat in dit geval. :{

Hoe dan ook, veel sterkte met een besluit nemen. :*
Weer helemaal met je eens.
Heel veel sterkte TS met je besluit
pi_92671833
Of het niet toedienen van de medicatie goed is weet ik niet...

Maar voor het toedienen van een pilletje doen wij het volgende bij eentje(anders krijgen we dat pilletje nooit naar binnen).
Terwijl ze op 2 poten staat aan het nekvel vasthouden(met arm steunend tegen d'r rug) en dan nog beetje naar achteren trekken aan het nekvel(klinkt zielig, maar ze klaagt er niet over verder, als ik d'r optil aan d'r nekvel krijg ik veel meer klachten).
Dan gaat d'r bekje open en kunnen we het pilletje naar binnen laten vallen.

Tot nu toe de best werkende methode voor ons(valt ook wel mee qua stress, is redelijk snel gebeurt meestal).
Vinger tussen de kaken, in snoepjes/eten verstoppen/vermalen enzo werkt totaal niet...
pi_92678713
Ik geef pilletjes altijd door de kat goed vast te houden, bekkie open te duwen door aan de zijkanten op de kaak te duwen, pilletje erin gooien en dan meteen met een spuitje wat water in de bek spuiten, zodat hij meteen slikt.
pi_92680209
quote:
1s.gif Op vrijdag 11 februari 2011 23:02 schreef krakkemieke het volgende:
Als verstoppen niet werkt, fijnstampen en met iets plakkerigs als leverworst op de poot smeren. Vieze poten worden schoongelikt!
Hier niet. Vieze poten worden eerst grondig geschudt en afgeveegd aan de krabpaal, mijn broek, de bank of de mat. De laatste beetjes worden met een ontzettend vies gezicht heel voorzichtig weggelikt.

Gelukkig heb ik nu een drietal wat medicijn toediening accepteerd en niet ziek te krijgen is.
  Eurovisie Songfestival Queen zaterdag 12 februari 2011 @ 20:49:37 #23
163650 Greys
pi_92692286
Goede tips worden hier gegeven! ^O^
Ik houd er zelf ook een paar in mijn achterhoofd voor als mijn kat eens pillen zou moeten.

Wendsy, heb je wat aan de tips?

[ Bericht 0% gewijzigd door Greys op 12-02-2011 22:21:50 ]
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_92708531
Pillenschieter, vragen of er een injecteerbaar alternatief is, of weet ik veel wat.
Als er geen andere opties zijn, zou ik haar laten inslapen.

Je gaat toch niet wachten tot je dier langzaam stikt? Hoe triest ben je dan?
Dan beter een ietswat vroegere, maar vreedzamere dood.
  zondag 13 februari 2011 @ 11:04:03 #25
66470 Klonk
Koning van Tofania
pi_92709429
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 10:15 schreef Waterpistoolheldin het volgende:
Pillenschieter, vragen of er een injecteerbaar alternatief is, of weet ik veel wat.
Als er geen andere opties zijn, zou ik haar laten inslapen.

Je gaat toch niet wachten tot je dier langzaam stikt? Hoe triest ben je dan?
Dan beter een ietswat vroegere, maar vreedzamere dood.
wat een onzin reactie, ik heb destijds ook besloten om mijn kat de medicijnen niet te geven en hij heeft nog 3 jaar geleefd.

als het echt misgaat ben je altijd snel genoeg bij de dierenarts maar om een dier uit voorzorg maar in te laten slapen is echt nonsens
Klonk is alleen Klonk als er Klonk op staat
pi_92709913
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 11:04 schreef Klonk het volgende:

[..]

wat een onzin reactie, ik heb destijds ook besloten om mijn kat de medicijnen niet te geven en hij heeft nog 3 jaar geleefd.

als het echt misgaat ben je altijd snel genoeg bij de dierenarts maar om een dier uit voorzorg maar in te laten slapen is echt nonsens
Ze geeft aan dat de kat nu al constant benauwd is.
Jij wil het wel op je geweten hebben dat je in de ochtend (of na het werken) een gestikte kat aantreft?

Je kan er snel genoeg bij zijn? Wanneer dan? Als je ziet dat die aan het stikken is, snel naar de dierenarts?
Ben je er 24/7 bij?
En al zie je het, weet je hoe lang 1 minuut duurt als je amper adem hebt?
pi_92710422
quote:
1s.gif Op donderdag 10 februari 2011 15:39 schreef RandomMoron het volgende:
die easy pill werkt hier als een trein! ze vinden het heerlijk :)
soms werkt dit een poos, maar kat weigert de easypil toch ook regelmatig. Dat plakkerige vind hij toch onaangenaam.
Mijn kater moet dagelijks een pil tbv schildklier, en dat is bij mij ook een drama. Ik heb geen zin in stress om dat best elke dag in de houdgreep te nemen en die pil naar binnen te duwen (is me op die manier ook nooit gelukt, ook niet met pillenschieter btw)
Wat bij mij ook werkt maar mischien niet goed voor kat met nierproblemen: fijnstampen en mengen met smeerkaas (mijn kat is dol op kaas)
Pil verstoppen is kneedbaar spul met smaakje , deze sticks van Sanal werken momenteel perfect, meneer eet bijna mijn vingers erbij op
pi_92716916
quote:
1s.gif Op zondag 13 februari 2011 11:04 schreef Klonk het volgende:

[..]

Ligt er maar een beetje aan hoe erg het is...erg moeilijk te zeggen natuurlijk als het beestje niet voor je staat. ;) En geloof me...een stikkende kat wil je niet meemaken, dat is iets wat je je leven gaat blijblijven ;( alhoewel het in mijn geval een longembolie en een onwillige dierenarts betrof.
Optimist tot in de kist
Miniem's internetvriendinnetje :P
Bij vlagen briljant, helaas is het momenteel windstil
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')