quote:1:10 a.m. A Tehran blogger reports:
According to one police commander, around 2:00 p.m., officers from different precincts will be stationed along the demonstration route. They are particularly to be stationed in front of banks and gas stations as well public buildings. These forces are ordered TO AVOID any clash with the demonstrators and only interfere to PREVENT VIOLENCE. Anti-riot forces and Basij units are on alert and will be stationed in alleys and parking areas. The traffic police force will be focused on the major intersection of Roudaki St. and Azadi Blvd. It should be kept in mind that there is a strong possibility that the demonstrators will be attacked and shot at after the demonstration ends. It is absolutely necessary to disperse when the demonstration is done. All the bookstores and other stores in the University of Tehran district (Enghelab Square) are ordered to shut down at 2:00 p.m.
Allemaal schijn. Verscheidene subsidies zijn juist afgeschaft. De armen zijn enkel armen geworden.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:09 schreef ABombali het volgende:
Omkoping zijn ze vrij goed in haha. In de afgelopen jaren is de onvrede bij de armen, gepensioneerden etc gegroeid, dat hebben ze 'opgelost' door de uitkeringen flink te verhogen(soms zelfs verdubbeld)
Schijnt dat ook binnen het leger enorm veel discussies is.quote:In Egypte was het belangrijk om het leger te overtuigen. In Iran is dit niet echt mogelijk... Ik vraag me dan ook af hoe ze dit succesvol kunnen laten worden...
quote:Op maandag 14 februari 2011 11:17 schreef raistlin6 het volgende:
Ik weet dat het niet helemaal up to date is, maar er stond nog niks over op de frontpage. Een soort inleiding leek me dus wel handig.
Slimme aanpak van de Iraniërs ! immers, die Ahmadinejad was toch ook zo blij met de revolutie in Egypte...dan mogen de Iraniërs dat ook gewoon op straat vieren.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:17 schreef raistlin6 het volgende:
Ik weet dat het niet helemaal up to date is, maar er stond nog niks over op de frontpage. Een soort inleiding leek me dus wel handig.
Betoging Iran van 'Groene' activisten gaat door
Activisten van de Groene Beweging in Iran zijn van plan maandag de straat op te gaan, ondanks een verbod van het bewind van president Mahmoud Ahmadinejad gecombineerd met uiterst strenge veiligheidsmaatregelen. Dat heeft een lid van protestbeweging laten weten, berichtte dagblad The Guardian zondagavond.
Oppositieleiders Mir Houssein Mousavi en Mehdi Karroubi hadden toestemming gevraagd voor een demonstratie waarin ze hun steun wilden uitspreken voor de Egyptenaren en Tunesiërs, die hun dictators hebben weggestuurd. Een woordvoerder van de oud-presidentskandidaten beschuldigde het regime van hypocrisie, omdat ze de volksprotesten in Egypte en Tunesië steunde maar die in eigen land de kop indrukt.
Ahmadinejad noemde het verzet tegen de Egyptische president Hosni Mubarak eerder 'een islamitisch ontwaken', dat volgens hem vergelijkbaar is met het Iran van 1979. Toen keerde ayatollah Ruhollah Mousavi Khomeini (1902-1989) uit ballingschap terug en maakte hij een einde aan het bewind van de sjah, Mohammad Reza Shah Pahlavi (1919-1980).
In verband met de demonstratie hebben de autoriteiten tientallen activisten en journalisten opgepakt. Karroubi is donderdag onder huisarrest geplaatst. Bloggers klagen over censuur en het feit dat de toegang tot honderden nieuwssites is geblokkeerd. "Ze zijn bang voor hun eigen volk", legde de woordvoerder van de oppositieleiders uit. "De hernieuwde oproep tot straatprotesten in Iran is een duidelijk teken dat de Groene Beweging nog leeft, dat is waarvoor ze bang zijn."
De Amerikaanse regering heeft een Twitteraccount geopend in de Iraanse taal Farsi (Perzisch) om met de gebruikers van sociale media in Iran te kunnen communiceren. Het ministerie van Buitenlandse Zaken uitte in meerdere Tweets kritiek op de Iraanse regering op de gang van zaken.
Denk je dat ze dat kunnen? Ik ga ervan uit dat dat niet zo is. Iraanse politie en leiders zijn een stuk extremer dan de Egyptische. Het is best begrijpelijk dat de VS zich hier wel mee bemoeit en het lijkt mij alleen maar heel hard nodig.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:23 schreef Muridae het volgende:
[..]
Slimme aanpak van de Iraniërs ! immers, die Ahmadinejad was toch ook zo blij met de revolutie in Egypte...dan mogen de Iraniërs dat ook gewoon op straat vieren.
Overigens wel weer jammer dat de Amerikaanse BuZa zich weer hiermee gaat bemoeien. Dit deden ze niet in Egypte, dus dan ook niet in Iran. Dit is iets wat de Iraniërs zelf kunnen regelen.
De Amerikanen hebben juist veel kritiek gekregen van Iraniers dat ze veel te soft reageerden tijdens de protesten in 2009.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:23 schreef Muridae het volgende:
Overigens wel weer jammer dat de Amerikaanse BuZa zich weer hiermee gaat bemoeien. Dit deden ze niet in Egypte, dus dan ook niet in Iran. Dit is iets wat de Iraniërs zelf kunnen regelen.
Hoe komt het dat het voor jou zo belangrijk is (zo lijkt het tenminstequote:
*Kijkt naar zijn sig*quote:Op maandag 14 februari 2011 11:31 schreef raistlin6 het volgende:
[..]
Hoe komt het dat het voor jou zo belangrijk is (zo lijkt het tenminste). Ben jij Perzisch?
quote:Only security forces present at this time in parts of Tehran are riot police. No IRGC, plainclothes Basij, reg. police. #Iranelection
Ja.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:31 schreef raistlin6 het volgende:
Hoe komt het dat het voor jou zo belangrijk is (zo lijkt het tenminste). Ben jij Perzisch?
Zenuwachtig?quote:
Nah, niet echt zenuwachtig (meer). Eerder wel, maar nu laat ik het op mij afkomen. Koester geen verwachtingen meer. Ik hoop dat mensen in ieder geval massaal de straat opgaan om hun stem te laten horen en dat men zoals bij Egypte de strijdt niet opgeeft, maar blijft doorzetten. De demonstraties zijn niet zozeer tegen Ahmadinejad, maar ook tegen het systeem. Lange termijn gevolgen; demonstraties, stakingen, fricties binnen de gelederen (regime), val van het systeem.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:36 schreef raistlin6 het volgende:
Zenuwachtig?
Wat hoop je trouwens dat eruit komt? Voor zover ik het volg en begrijp komt er nu een protestmars, niet letterlijk zo genoemd maar toch duidelijk tegen het bewind van Ahmadinejad, met als doel de wereld en eigen bevolking laten zien dat er nog oppositie bestaat. Maar ik bedoel meer wat hoop je dat de iets langere termijn gevolgen zijn?
Dan hoop ik met je mee. Ik ga het toch niet kunnen ontwijken, bijna al mijn vrienden komen uit Iran, dus kan ik me er net zo goed iets verder in verdiepen dan ik normaal doe.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:40 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Nah, niet echt zenuwachtig (meer). Eerder wel, maar nu laat ik het op mij afkomen. Koester geen verwachtingen meer. Ik hoop dat mensen in ieder geval massaal de straat opgaan om hun stem te laten horen en dat men zoals bij Egypte de strijdt niet opgeeft, maar blijft doorzetten. De demonstraties zijn niet zozeer tegen Ahmadinejad, maar ook tegen het systeem. Lange termijn gevolgen; demonstraties, stakingen, fricties binnen de gelederen (regime), val van het systeem.
quote:Riot police moving towards Imam Hossein Square, Darvazaye Shamran Square, Ferdowsi Square, Valiasr Square in Tehran. #IranElection
Geweldig, je bent zelf gewoon Nederlander?quote:Op maandag 14 februari 2011 11:41 schreef raistlin6 het volgende:
Dan hoop ik met je mee. Ik ga het toch niet kunnen ontwijken, bijna al mijn vrienden komen uit Iran, dus kan ik me er net zo goed iets verder in verdiepen dan ik normaal doe.
quote:Iran forces in streets to thwart opposition rally
(Reuters) - Scores of Iranian security forces were on the streets of Tehran on Monday to prevent a planned opposition rally in solidarity with popular uprisings in Egypt and Tunisia that toppled their presidents, witnesses said.
Iranian authorities refused a request by opposition leaders Mirhossein Mousavi and Mehdi Karroubi to stage the rally to prevent a revival of anti-government mass protests that shook the country after a disputed presidential vote in 2009.
Defying the ban, the opposition nevertheless renewed the call for the rally. Iran's authorities have warned the opposition to avoid creating "security crisis" by reviving mass anti-government protests that erupted after the vote, the biggest unrest in Iran since the 1979 revolution.
"There are dozens of police and security forces in the Vali-ye Asr Avenue ... they have blocked entrances of metro stations in the area," a witness told Reuters by telephone, referring to a large thoroughfare that cuts through Tehran.
Another witness said police cars with windows covered by black curtains were parked near Tehran's notorious Evin prison.
Mousavi's website Kaleme said security forces had set up a road block, refusing access to the opposition leader's residence in southern Tehran. It said both mobile and landline telephone communications with Mousavi's house were also cut.
"It seems these newly-set restrictions are aimed at preventing Mousavi and his wife (Zahra Rahnavard) from attending the rally," Kaleme said. Plain-clothes police stopped Rahnavard leaving the house, another opposition website reported.
Iranian Supreme Leader Ayatollah Ali Khamenei called the uprisings in Egypt and Tunisia an "Islamic awakening," akin to the 1979 revolution that overthrew the U.S.-backed shah.
But the opposition saw the uprisings as being more similar to their own protests following the June, 2009 election which they say was rigged in favor of President Mahmoud Ahmadinejad.
Revolutionary Guards, fiercely loyal to Khamenei, put down the 2009 protests. Two people were hanged and scores of opposition supporters jailed. The last mass demonstration was held in December 2009 when eight people were killed.
"ALLAHU AKBAR"
Iranian state television repeatedly showed footage of a state-organized rally on Friday to mark the 32nd anniversary of the 1979 revolution. But cries of "Allahu Akbar" (God is Greatest) were heard from rooftops overnight, a move urged by the opposition copying tactics used by revolutionaries in 1979.
Authorities deny rigging the 2009 election and accuse opposition leaders of being part of a Western plot to overthrow the Islamic system.
"They are incapable of doing a damn thing," the hardline Kayhan newspaper quoted Intelligence Minister Heidar Moslehi as saying, echoing words used by revolutionary leader Ayatollah Ruhollah Khomeini to refer to the United States.
The opposition is "guided by Iran's enemies abroad," Moslehi said.
Mousavi says the freedom movement is alive, but his campaign is fading as many Iranians feel the former prime minister lacks the courage to confront the establishment from which he sprang. The opposition denies having any links to the enemies abroad.
Many Iranians critical of the government now seem unwilling to risk violence or arrest with displays of dissent. But the opposition's call has gained momentum on social networking websites, with more than 56,000 people pledging to participate on one protest group's Facebook page.
Half, kwart Indisch en kwart Venezolaans. Maar ik klink en zie eruit als helemaal kaaskop. Ik gaf een tijdje vrijwillig Nederlands-lessen in asielzoekerscentra en daar heb ik veel vrienden aan overgehouden.quote:Op maandag 14 februari 2011 11:42 schreef AryaMehr het volgende:
[..]
Geweldig, je bent zelf gewoon Nederlander?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |