Coffee & Cigarettes (Jim Jarmusch, 2003)
Mijn broertje raadde me met klem aan eens een Jarmusch te kijken, en deze kwam ik toevallig tegen tijdens het winkelen. Erg komische film zonder dat er echt grappen worden gemaakt, waarbij 11x steeds twee of drie mensen praten onder het genot van een kop koffie en een sigaret. Sowieso al een leuk concept met leuke en vreemde gesprekken, maar des te leuker door bekende acteurs en muziek-iconen die allemaal zichzelf spelen. Gesprekken tussen Iggy Pop en Tom Waits, Meg en Jack White ('Jack shows Meg his Tesla coil', alleen al een geweldige titel van hun stukje), RZA en GZA van Wu-Tang Clan die in discussie gaan met Billm Murray, etc.
Uiteindelijk niet écht een samenhangend verhaal, ondanks dat er toch onderlinge verbanden tussen de stukjes blijken te zijn, en daarom ook geen superdiepzinnige film. Wel heerlijk weg te kijken en zeker de moeite waard eens te herhalen.
7/10
Funny Games U.S. (Michael Haneke, 2007)
Shot-voor-shot remake van Funny Games (1997) van dezelfde regisseur, waarbij alleen de taal en locatie zijn veranderd (Oostenrijk, Duits -> USA, Engels), plus uiteraard een passende nieuwe cast.
Ik heb het origineel nooit gezien (al begrijp ik dat dat niet nodig is als je deze hebt gezien), maar ik vind deze film in elk geval echt geweldig. Heerlijk langzaam opbouwende spanning, telkens weer verrast worden en toch amper expliciet geweld in beeld (zowat alles gebeurt buiten beeld), en net als je een beetje grip op de film denkt te hebben word je weer in je gezicht geslagen met een verrassende wending. Michael Pitt als ijskoude, harteloze bruut die altijd beleefd blijft steelt wat mij betreft de show, maar ook de rest van de (kleine) cast is imo goed gekozen.
Het concept zelf is al oer-oud in de horror en laatst nog herleefd in Eden Lake, maar deze film is imo honderd keer beter.
Ik had hem al eens eerder gezien, maar de tweede keer is hij minstens net zo goed. Wel jammer dat ik hem deze keer keek met een vriend die hem totaal niet kon waarderen, dat maakt het toch moeilijk zelf nog in het verhaal te blijven.
Zolang ik geen vergelijkingsmateriaal heb (dwz. het origineel heb gezien) geef ik deze een
8/10