quote:Op maandag 7 februari 2011 20:02 schreef Khadgar het volgende:
Dat is gewoon 10x9x8x7 combinaties, dus 5040 combinaties.
Nee, de volgorde maakt immers niet uit. Hoe het dan wel moet weet ik zo snel ook niet.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:02 schreef Khadgar het volgende:
Dat is gewoon 10x9x8x7 combinaties, dus 5040 combinaties.
quote:Op maandag 7 februari 2011 20:02 schreef GodsSon het volgende:
10*9*8*7 zou ik zeggen
Dus totaal 5040
Even met uitleg
De plaatsing van cijfers is onbelangrijk. Voor het eerste getal zijn er 10 mogelijkheden (1-10) voor het tweede getal nog 9 mogelijkheden, 3 geeft 8 en 4e getal geeft 7 mogelijkheden.
Maar je weet niet welke getallen erin zitten, dus klopt het op deze manier volgens mij gewoonquote:Op maandag 7 februari 2011 20:04 schreef M.rak het volgende:
[..]
Nee, de volgorde maakt immers niet uit. Hoe het dan wel moet weet ik zo snel ook niet.
Dat dusquote:Op maandag 7 februari 2011 20:02 schreef GodsSon het volgende:
10*9*8*7 zou ik zeggen
Dus totaal 5040
Even met uitleg
De plaatsing van cijfers is onbelangrijk. Voor het eerste getal zijn er 10 mogelijkheden (1-10) voor het tweede getal nog 9 mogelijkheden, 3 geeft 8 en 4e getal geeft 7 mogelijkheden.
Maar in dit geval is 1234 en 4321 gelijk, de cijfers zijn immers hetzelfde, het is dus allebei een oplossing (er van uitgaande dat dat de goede cijfers zijn). Jij rekent ze echter als aparte combinaties. Dat zijn ze intuïtief ook, maar in dit geval tellen ze als één combinatiequote:Op maandag 7 februari 2011 20:05 schreef GodsSon het volgende:
[..]
Maar je weet niet welke getallen erin zitten, dus klopt het op deze manier volgens mij gewoon
Duidelijkquote:Op maandag 7 februari 2011 20:08 schreef M.rak het volgende:
[..]
Maar in dit geval is 1234 en 4321 gelijk, de cijfers zijn immers hetzelfde, het is dus allebei een oplossing (er van uitgaande dat dat de goede cijfers zijn). Jij rekent ze echter als aparte combinaties. Dat zijn ze intuïtief ook, maar in dit geval tellen ze als één combinatie
Niet alleen het omgekeerde. Compleet andere volgorde mag ook.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:39 schreef motorbloempje het volgende:
oh ja, 't omgekeerde mocht ook.. vaagheid
En daarom heb ik 't goed en zitten jullie foutquote:
Nee.quote:Op maandag 7 februari 2011 20:47 schreef motorbloempje het volgende:
maar, is het dan niet nog steeds gewoon 10x9x8x7?
Je mag het getal dan niet nog een keer gebruiken, dat klopt, maar op deze manier maakt de volgorde nog wel uit.quote:het boeit niet in welke volgorde ze staan, máár of je nou met plaats 2 begint of met plaats 4, als je er één hebt gekozen, zijn er daarna nog steeds maar 9 opties over voor plaats 3 die je daarna doet, 8 voor plek 1 en 7 voor plek 4....
Hier is 't ook nog wat roestig. Ik moet 't weer eens op niveau brengen, ook zo'n 5 jaar geleden denk ik. In september ga ik het weer nodig hebbenquote:Op maandag 7 februari 2011 20:57 schreef motorbloempje het volgende:
ja, da's waar.. mèn, wiskunde is echt ehm... 20047 jaar geleden
En ik was vroeger juist nog wel zo goed in statistiekquote:
Hihi.. net heel ambitieus een poging gewaagd maar jammerlijk gefaald. Het is echt te lang geledenquote:Op maandag 7 februari 2011 20:59 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Hier is 't ook nog wat roestig. Ik moet 't weer eens op niveau brengen, ook zo'n 5 jaar geleden denk ik. In september ga ik het weer nodig hebben.
En dan mag ik hier weer posten.
ik niet, ik > dan jijquote:
Ja dit dus, behalve die ene 4 in de noemer) erg opmerkelijk dat er eerst zoveel foute antwoorden gegeven zijn..quote:Op maandag 7 februari 2011 20:37 schreef Isdatzo het volgende:
Oké, 't is lang geleden.. kijken of ik 't nog kan. Je maakt uit 10 getallen een reeks van 4 unieke getallen waarin de volgorde niet uitmaakt = n over k waarbij n is 10 en k is 4.
Uitrekenen als volgt: 10! / 4(4!*(10-4)!
= 210.
Ik wilde het ook in die richting zoeken, maar aangezien die wiskunde voor mij inmiddels negen jaar geleden is, had ik echt geen flauw idee meer hoe het moestquote:Op maandag 7 februari 2011 20:37 schreef Isdatzo het volgende:
Oké, 't is lang geleden.. kijken of ik 't nog kan. Je maakt uit 10 getallen een reeks van 4 unieke getallen waarin de volgorde niet uitmaakt = n over k waarbij n is 10 en k is 4.
Uitrekenen als volgt: 10! / 4(4!*(10-4)!
= 210.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |