quote:
Zucht. Ik had dit wel weer verwacht. Dat je zou lezen wat je wou lezen.
Ja hallo, eerst met de grootste dooddoener op een internetforum komen en dan huilen dat er selectief gelezen wordt? Eerst alle ruimte voor een reactie weglaten en dan vervolgens verwachten dat er nog inhoudelijk en beargumenteerd op je post wordt gereageerd...
Maar omdat ik nou eenmaal in het goede van de mens geloof:
quote:
Op zaterdag 19 februari 2011 15:43 schreef Aukje83 het volgende:[..]
Nirvana was zijn (hun) eigen stijl. Gewoon hun muziek, smells like teen spirit, come as you are, het gehele nevermind album ten eerste. Daarna de andere albums met unplugged als sluitstuk.
De invloeden (en bemoeienissen) van Sonic Youth en the Pixies ligt er te dik op om dit echt als eigen stijl te bestempelen naar mijn mening. Neemt niet weg dat er zeer zeker goede nummers bijzitten.
quote:
Miljoenen mensen werden er door beroerd, zo niet miljarden.
En toch waren de verkoopcijfers voor zijn dood niet te vergelijken met die na zijn dood. Je doet hier aan behoorlijke overdrijving.
quote:
Het was popmuziek die de tijdsgeest wist te grijpen.
Dat is vrijwel hét kenmerk van popmuziek, Gabber Piet deed dit bijvoorbeeld ook maar komt weinig terug op t-shirts de laatste tijd.
quote:
Sonic Youth zei misschien dezelfde dingen, maar niet op dezelfde manier als Nirvana, waardoor de boodschap niet overkwam.
De sound was idd minder toegankelijk en dus minder commercieel succesvol. Punt was om aan te geven dat de stijl van Nirvana niet hun eigen sound was. Ze maakte gewoon muziek in een scene die geevolueerd was tot een rage en maakte daar handig gebruik van.
quote:
Het gaat er verder niet om wat jij ervan vindt,
Al op gereageerd. Zeer zwakke reactie...
quote:
als je als cynicus het fenomeen probeert te begrijpen.
Dat is juist het hele punt, Cobain was muzikaal geen fenomeen, hij was niet beter/briljanter/genialer dan vergelijkbare artiesten. De hele hype rondom Nirvana is gebouwd op het karakter Cobain en niet op de muzikanten Nirvana...
quote:
Het enige wat dat je oplevert is meer onbegrip terwijl dat juist het omgekeerde is van wat je probeert te bereiken.
Wat probeer ik te bereiken dan volgens jou?
quote:
En ook altijd dat gedoe over 'het is geen technisch goede band', 'hij is eigenlijk geen goede zanger', 'het zijn maar simpele deuntjes'.
Nou heb ik als Grunge liefhebber behoorlijk wat verschillende bands gehoord/gezien en er zijn idd zat inwisselbare nummers welke puur door de naam Nirvana enige lading krijgen.
quote:
De dag dat ik iemand ook maar één goed argument hoor maken over waarom muziek feitelijk slecht of goed is, moet nog komen.
Het is toch vrij normaal dat als mensen hun idolen als fenomeen gaan omschrijven, snoeven over eigen stijl en discussies om zeep halen met non-argumenten en dooddoeners hier enigzins op worden afgerekend? Het vragen om een objectief argument voor iets subjectiefs als muzieksmaak is één van die dooddoeners.
quote:
Zeker als je zelf niet verder geraakt dan 'vond het geen goede muziek' moet je jezelf toch afvragen waar je verzet vandaan komt.
Ik heb nergens gezegd dat het geen goede muziek is, zitten zelfs zeer goede nummers tussen maar ook een aantal ronduit slechte. Het enige waar ik tegen ageer is de kudde met schapen die een Kurt Cobain shirt kopen omdat het zo cool is. Het gevolg van deze constatering is dat de hype rondom Nirvana een gevolg is van het leven van Cobain persoon en niet van zijn werk als muzikant. Denk je echt dat Nirvana nu nog zo bekend zou zijn dat er mensen met shirtjes op de middelbare school rondlopen als Cobain zichzelf niet door zijn kop had geschoten?
quote:
Muziek levert je alleen maar wat op als je zoekt naar de dingen die je waardeert, niet naar de dingen die je niks vindt.
Zou je een tegeltje van moeten maken...
"Not everything that counts can be counted, and not everything that can be counted counts."