abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92439190
Ik heb mijn toilet helemaal casco gemaakt en een inbouwreservoir geplaatst, alles aangesloten en omkast.
Nu wil ik van de week gaan tegelen, maar ik moet eerst de muur een beetje uitvlakken.
Stuccen e.d. lukt wel, maar hoe krijg ik het netjes recht ?
Van beneden naar boven doe ik met een rij en een waterpast.
Maar hoe meet je het van links naar rechts?

De muur loopt nu op de aansluiting naar de andere muur niet haaks.

Inplaats van 90 is het iets van 100 graden oid.

Iemand enig idee ?

Kan er ook niet langs kijken want waar de muur aan de andere kant eindigt staat een kozijn wat helaas ook niet haaks is.

Ik ga met 60 x 20 tegelen dus de wand moet wel een beetje vlak zijn :P
R.I.P. nachtburgemeester van Rotterdam, 1944-2019
pi_92439313

de muur waar je recht op kijkt is redelijk vlak, de linker muur waar het over gaat staat meer dan 90 graden ''open'' tov de achterwand.
pi_92439709
Je kunt links en rechts twee 'rijlatten' op de muur schroeven. Als je zorgt dat die beiden waterpas staan (op de juiste plaatsen uitvullen), kun je met een rij de muur vol stucen. Als je de rijlatten verwijdert nadat de pleisterlaag wat gedroogd is, kun je die plekken ook stucen.
pi_92439978
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:41 schreef 49R het volgende:
Je kunt links en rechts twee 'rijlatten' op de muur schroeven. Als je zorgt dat die beiden waterpas staan (op de juiste plaatsen uitvullen), kun je met een rij de muur vol stucen. Als je de rijlatten verwijdert nadat de pleisterlaag wat gedroogd is, kun je die plekken ook stucen.
Dan is de muur van boven naar beneden waterpas, maar van links naar rechts nog steeds niet.

De muur van 88 cm breed staat van links naar rechts 2 cm scheef.
pi_92441914
quote:
2s.gif Op zondag 6 februari 2011 23:47 schreef junkiexp het volgende:
Dan is de muur van boven naar beneden waterpas, maar van links naar rechts nog steeds niet.

De muur van 88 cm breed staat van links naar rechts 2 cm scheef.
Het maakt helemaal niet uit als de muur een beetje scheef loopt. Het belangrijkste is dat de muur vlak is, en vooral niet 'wokkelt'. Dat de muur een beetje scheef loopt, merk je alleen met het betegelen van je vloer. Als je de vloertegels netjes 'scheef' zaagt, zie je daar niets meer van. Geloof me, er is geen huis waar alle muren precies recht lopen!

Zorg vooral dat je een en ander zodanig uitmeet dat er geen tegelvoegen dicht bij je muren komen. Voegen die dicht bij de rand zitten, verraden eventuele scheefte. Als je het goed uitkient (en in het midden van de muur begint met meten) zul je nooit een tegel smaller dan de helft nodig hebben!
pi_92447549
nou als een haakse hoek 100 graden is dan is het dus wel te zien, ook als de naad 30cm van de kant zit. Dat is namelijk een verschil van 176mm op een lengte van 1 meter. Als je dat niet ziet ben je behoorlijk blind :)

Maar de oplossing hiervoor is overhoeks meten, en dan zorgen dat beide diagonale maten hetzelfde zijn. Dan op de grond een streepje zetten en vanaf hier recht omhoog gaan met een lat. Deze gewoon verticaal waterpas stellen.

Als je overhoeks gemeten hebt ook nog even de andere zijdes meten, aangezien je nog steeds verkeerd kan zitten op deze manier als je al vanaf een schuine muur meet.

Of anders een grote winkelhaak maken van een paar latten (hoe groter hoe beter, dus gewoon de hele breedte van je toilet).
  maandag 7 februari 2011 @ 12:27:27 #7
229849 klusfoobje
Fokke & Sukke zeggen;
pi_92454195
@_VoiD_

leg dat ff uit in J&J formaat als je wilt....

Ik herken het probleem maar zou het dus idd via de tegels op de vloer oplossen... Tegels pakken, die tegen de muur aan leggen die het uitgangspunt is en vandaar moet de boel recht naar de overkant lopen. De spleet die ik dan krijg moet ik weg zien te werken.

Iets zegt me dat jij dat slimmer doet, begrijp het alleen ff niet :(
We willen wel kindertjes ontvoeren, maar probeer vandaag de dag maar eens een vergunning voor een kelder te krijgen...
pi_92461715
17 cm verloop opvullen is niet niks!

Kan het ook anders? Als je je vloertegels onder een hoek van 45 graden (diagonaal) legt, dan valt het verloop van de muur ook lang niet zoveel op...
pi_92461933
quote:
3s.gif Op maandag 7 februari 2011 15:42 schreef Ai_KaRaMBa het volgende:
17 cm verloop opvullen is niet niks!

Kan het ook anders? Als je je vloertegels onder een hoek van 45 graden (diagonaal) legt, dan valt het verloop van de muur ook lang niet zoveel op...
Bij Junkiexp is het minder,hij schrijft; De muur van 88 cm breed staat van links naar rechts 2 cm scheef.
  maandag 7 februari 2011 @ 16:01:34 #10
314941 Ai_KaRaMBa
Eat my shorts!
pi_92462586
Oh, sorry... ik had de 176mm van _VoiD_ in m'n hoofd... 2cm wegstucken is geen probleem
  maandag 7 februari 2011 @ 16:27:44 #11
545 dop
:copyright: dop
pi_92463907
waarom zou je de hoek 90 willen maken?
wat is de winst?

heb je wel de ruimte om 2 cm optevullen t.o.v. het kozijn?
Ik schrijf soms wat rottig, zelf noem ik het dyslexie , sommige zeggen dat ik lui ben.
get over it , het wordt niet beter
pi_92465181
overhoeks meten = diagonaal meten = kruislings meten
Een rechthoek heeft twee diagonalen, en die moeten exact hetzelfde zijn. Is dat niet het geval, dan is je rechthoek een parallelogram.

En die 170mm komt van de TS, hij had het namelijk over een hoek van 100 graden. Ben even uitgegaan van een toiletbreedte van 1 meter, en dan heb je dus wel een gigantisch verschil. Maar zo groot is de hoek niet, want daarna gaat het inderdaad over 2cm :)
Maar zelfs dan zou ik het proberen op te lossen. Je gaat sowieso stucen, stuc het dan gewoon goed en haaks zoals het hoort.
Maar zoals dop zegt krijg je dan misschien een probleem omdat je kozijn strak tegen de wand staat en de hoek uit de haak is. Als je dan 2cm moet opvullen kom je misschien tekort. Was de wand in de haak dan had je het wel kunnen oplossen.

Nu gewoon je verlies nemen, en dan inderdaad erg goed opletten bij het leggen van de vloertegels zodat je niet een naad op 3 centimeter van de wand hebt :)

En dan nu de volgende vraag: Ga je tot bovenaan tegelen? Als je dat niet doet zou ik gewoon over de tegels heen werken. Met een stuclaag zit je nagenoeg even dik als de tegels die er nu zitten. En met een goede tegellijm (majolicol of iets dergelijks) kun je goed over bestaand tegelwerk heen hoor. Heb het zelf 6 weken geleden nog gedaan :P

Maar ik gok dat je die prachtige afvoeren ook gaat inwerken in de muur, dus dan is het misschien beter om toch maar alles te stucen :)
pi_92476097
Allemaal bedankt, ik heb het nog eens nageken en de muur loopt maar scheef tot 1 meter hoogte.

Er loopt dus eigenlijk een soort van bobbel.
Iemand hier is al bezig geweest met raapwerk maar die heeft het dus niet zo handig gedaan :P

Wordt schuren dus.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')