abonnement Unibet Coolblue
  maandag 2 januari 2012 @ 11:09:01 #251
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_106304183
Heb een paar maanden geleden met een FN-Fal uit voorraad van de Marine geschoten (tijdens een schietwedstrijd), waardoor mijn interesse in dit wapen / kaliber is gewekt.

Als dit wapen gewoon semi-automatisch is mag je hem in Nederland toch gewoon op verlof hebben?

Zijn er gebruikte exemplaren van het Nederlandse leger, eventueel omgebouwd naar semi-automatisch (volautomatisch mag niet en je raakt geen zak, derhalve boeit mij dat niet zo), op de markt te vinden? Of zijn de Nederlandse Fal's grotendeels vernietigd en moet je buitenlandse exemplaren hebben?

Mijn voorkeur gaat uit naar een Nederlands wapen vanwege geschiedkundige interesse, ook al merk je er tijdens het schieten weinig van. ;)
pi_106304608
Een Nederlandse Fal zul je vrijwel niet tegenkomen, veelal zijn het Britse, belgen of Oostenrijkse waarvan de Oostenrijkse (de Steyer) de meeste kwaliteit heeft. Van deze merken zijn ook genoeg reserve onderdelen te vinden mocht je het nodig zijn. Ikzelf heb een tijdje een L1A1 gehad, met een beetje oefenen schiet je op 100meter alles in de 10.

De monteren en demonteren van de Fal is echt een eitje (militair wapen is veel grote stukken) en met een beetje youtube werk heb je dat zo voor elkaar.
  maandag 2 januari 2012 @ 11:38:09 #253
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_106304897
Jammer, had bij Noordenhage idd al wat gebruikte L1A1's zien staan, maar goed, daar is overheen te komen. :P

Maar hebben die dan ook het 7,62 kaliber of gebruiken ze de .308 (?) patroon?
pi_106309144
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 11:38 schreef von_Preussen het volgende:
Jammer, had bij Noordenhage idd al wat gebruikte L1A1's zien staan, maar goed, daar is overheen te komen. :P

Maar hebben die dan ook het 7,62 kaliber of gebruiken ze de .308 (?) patroon?
Dat zijn feitelijk dezelfde patroon 7.62mm is voor militair gebruik en de .308 is particulier. Sterker nog: ik had op mijn verlof .308 staan terwijl op de fal 7.62 stond.

Als je een fal gaat kopen houd dan rekening met de lengte van het wapen. De L1A1 is namelijk wat langer dan bijvoorbeeld de Steyer, ik moest de mijne ook uit elkaar trekken om hem fatsoenlijk passend te krijgen, op zich niet erg; maar als de sear je iets verplaatst ben je flink aan het pielen om die er weer recht voor te krijgen.
  maandag 2 januari 2012 @ 13:52:28 #255
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_106309755
quote:
0s.gif Op maandag 2 januari 2012 13:37 schreef CamelNLD het volgende:

[..]

Dat zijn feitelijk dezelfde patroon 7.62mm is voor militair gebruik en de .308 is particulier. Sterker nog: ik had op mijn verlof .308 staan terwijl op de fal 7.62 stond.
Ik heb ergens gelezen dat het kaliber idd gelijk is, maar de civiele en militaire patronen toch licht van elkaar verschillen. Hierdoor zou extra slijtage aan het wapen onstaan als men militair en civiel (wapen & munitie) door elkaar gebruikt.

Klopt dit of speelt het geen rol en kan je een .308 zonder problemen met een 7,62mm Fal verschieten, en omgekeerd?

quote:
Als je een fal gaat kopen houd dan rekening met de lengte van het wapen. De L1A1 is namelijk wat langer dan bijvoorbeeld de Steyer, ik moest de mijne ook uit elkaar trekken om hem fatsoenlijk passend te krijgen, op zich niet erg; maar als de sear je iets verplaatst ben je flink aan het pielen om die er weer recht voor te krijgen.
Wat bedoel je met fatsoenlijk passend te krijgen, wat moet je passend krijgen? Passend te krijgen voor een gemakkelijke schiethouding?
pi_106338888
Ik heb geen extra slijtage aan mijn fal geconstateerd; ik verschiet er de grootste en goedkoopste meuk in die ik maar kan krijgen. Interesseert me ook niet erg veel, hij is voor mij er voor de fun. Maar als ik van iemand een doosje herladen patronen afhandig kan maken schiet hij op 100 meter een konijn het oog eruit. (ik schiet met kijker FAL-snypah :))

In mijn SSP prop ik alleen maar kwaliteitspatronen en die gebruik ik ook alleen maar om puntjes mee te melken.

Ik bedoel dat het wapen best wel lang is; houd daar rekening als je hem in je kluis wilt opbergen. Ikzelf heb een relatieve kleine kluis en op ongeveer 3/4e van mijn hoogte heb ik een plankje waar de pistolen liggen. Dus bij mij past hij er niet in één geheel in.
  maandag 6 februari 2012 @ 18:41:09 #257
304498 Nibb-it
Dirc die maelre
pi_107683142
-niet meer van toepassing-

[ Bericht 93% gewijzigd door Nibb-it op 29-07-2012 00:41:15 ]
  dinsdag 7 februari 2012 @ 22:39:51 #258
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_107733387
gisteravond bij wal-mart een ruger air hawk gekocht, nog niet geschoten, maar zag er leuk uit :)
http://www.pyramydair.com/s/m/Ruger_Air_Hawk_Combo/1504

Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_107746891
Ziet er niet slecht uit incl. kijker voor 116 daalders. Wel triest dat zelfs Ruger zijn spullen in China laat maken. Zo hou je geen binnenlandse industrie meer over...
  zondag 26 februari 2012 @ 19:09:05 #260
138800 compier
This is Spartaaaaaaaa
pi_108427762
vandaag maar weer eens gaan schieten denk ik, tijd terug http://www.pyramydair.com/s/p/RWS_Pellet_Sampler/393 pellet sampler gekocht, even kijken of ik een nieuwe favoriet kan vinden.

iemand anders hier nog nieuws?
Mijn usericon is mede mogelijk gemaakt door wonderer.
Live from Sparta MO
JOE-ES-EE!!
pi_108427925
Twee weken terug voor het eerst meegeschoten in een ASN wedstrijd en 3e geworden :D
pi_108445683
Ja, een persluchtbuks voor 7.62 van Beaumont. Geeft een behoorlijke knal, maar niet boven de geluidssnelheid zo werd me verteld.
Bij wedstrijden op 400 meter werden als doel koekenpannen gebruikt, die dan ook werden doorboord. Misschien heb ik dit feit ook in een andere comment gebruikt, Enthousiasme.
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:00:41 #263
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_109625039
Opstelten wil semi-automaten gaan verbieden.
  woensdag 28 maart 2012 @ 21:04:28 #264
185584 von_Preussen
Quia Opportet
pi_109625282
quote:
13s.gif Op woensdag 28 maart 2012 21:00 schreef Prosac het volgende:
Opstelten wil semi-automaten gaan verbieden.
Dat dit kabinet alleen maar uit losers bestaat die met symboolpolitiek op de proppen komt hebben we al op andere gebieden kunnen zien.
pi_109636037
Parcours is nu toch ook verboden?
Op zondag 4 maart 2007 20:29 schreef BansheeBoy het volgende:
Iedereen wordt geboren als Moslim, alleen de omgeving verandert het of houdt het in stand. :{
:{²
  woensdag 28 maart 2012 @ 23:53:15 #266
73274 Prosac
Bedankt Ray
pi_109636276
Per 31-12-12 inderdaad verboden.

Als het doorgaat. Maar ik acht de kans dat de kamers het tegen gaan houden zeer klein.
pi_109645774
Die luizige KNSA flikt hier weer een geintje. Ik denk dat Opstelten nog nooit de binnenkant van een schietvereniging heeft gezien.
Van de KNSA is al veel langer bekend dat ze alleen lucht en KK wil overhouden en jachtkalibers. Kleiduiven zijn kennelijk geen bewegende doelen.
Ik weet niet of ze dat er allemaal doorkrijgen, er is al zoveel differentie tussen de Europese landen.
Wapens verbieden zoals in Engeland en Australië leidt alleen maar tot meer vuurwapengebruik (door de heren criminelen natuurlijk).
Opslaan bij de schietvereniging is geen optie, want drie gewapende MOE-landers op bezoek aldaar wil je niet meemaken.
pi_109647304
Erg jammer dat Opstelten een verband ziet/legt tussen het drama in Alphen ad Rijn en parcoursschieten.
De dader schoot niet eens in deze discipline en oefende er ook niet voor. Het was gewoon een doorgedraaide malloot, in mijn ogen.

De oorzaak van het drama in Alphen was dan ook niet de schietsport, maar de falende overheid zelf. De politie, welke onder Opstelten valt, heeft gefaald (het rapport hierover was plotseling verdwenen, weet u nog?) en de gezondheidszorg heeft gefaald.
Om dit te verdoezelen(?) komt Opstelten nu met deze overdreven maatregelen

Nederland gaat dus een sport verbieden welke in de rest van de wereld gewoon beoefend wordt.

En zo wordt er steeds meer nutteloze verboden ingesteld in Nederland als gevolg van symbool politiek.

(Er vallen trouwens meer doden door auto's in Nederland dan door wapens. Wanneer gaan we nu eens auto's verbieden ?)

[ Bericht 1% gewijzigd door Crash42 op 29-03-2012 12:30:32 ]
pi_109705725
Wat denk je van alcohol, maandag lees je weer in de krant dat er zich mensen dronken dood hebben gereden en dat het weer onrustig is geweest in de uitgaansgebieden en xx aanhoudingen zijn geweest waar xx agenten bij gewond zijn geraakt.
  donderdag 3 mei 2012 @ 23:12:02 #270
53283 Captain_Chaos
Aláááááááárm.....
pi_111110718
Dusss....

De korrel van mijn FN HP is eraf gevlogen tijdens het schieten!
Alles moet een keer voor het eerst gebeuren maar deze keer was ik dus aan de beurt.

Nog geprobeerd om er een ander op de lassen maar wapenstaal is een onvoorspelbaar goedje bij het laswerk. Een losse erop schroeven was geen optie want het is een militair exemplaar met fixed sights.

Als onorthodoxe oplossing heb ik gekozen voor een aristocrat rail waar fixed sights op blijven staan bij het frezen. Die rail wordt op de afgevlakte slede geschroefd zodat-ie nog steeds in het SLS holster past.

Plaatje volgt als-ie af is!

:)
Jawohl Herr Kaloin!
pi_111439800
quote:
0s.gif Op donderdag 3 mei 2012 23:12 schreef Captain_Chaos het volgende:
Dusss....

De korrel van mijn FN HP is eraf gevlogen tijdens het schieten!
Alles moet een keer voor het eerst gebeuren maar deze keer was ik dus aan de beurt.

Nog geprobeerd om er een ander op de lassen maar wapenstaal is een onvoorspelbaar goedje bij het laswerk. Een losse erop schroeven was geen optie want het is een militair exemplaar met fixed sights.

Als onorthodoxe oplossing heb ik gekozen voor een aristocrat rail waar fixed sights op blijven staan bij het frezen. Die rail wordt op de afgevlakte slede geschroefd zodat-ie nog steeds in het SLS holster past.

Plaatje volgt als-ie af is!

:)
Ben benieuwd. Voor wat voor discipline gebruik je een militair exemplaar? Iets anders dan militair pistool neem ik aan?
pi_115803929
"Er is al 98 dagen niet in dit topic gepost. Bedenk je of het zinvol is dit topic omhoog te schoppen. Klik hier om tóch te reageren."

Deze boodschap staat boven mijn laatste bijdrage.
Zo lang al niet gereageerd?

Nou, dan het volgende.
Kort geleden stond er weer een heuse politie-agent voor de deur. Zonder pet, maar voor de rest wel in uniform. Het was een aardige meneer, die ik herkende van vorig jaar. Gelukkig had ik de metaalwaren keurig opgeborgen in de daarvoor bestemde kluizen. Op mijn vraag of dit een jaarlijks terugkomend fenomeen was, antwoordde hij bevestigend. "De eerste jaren zeker"..
Hebben jullie als wapenbezitters/verzamelaars ook bezoek gehad? Maar waren dat ook aardige meneren?

[ Bericht 5% gewijzigd door FiveseveN op 20-08-2012 23:08:58 ]
  woensdag 12 september 2012 @ 20:38:55 #273
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_116703708
Ook maar eens aansluiten hier. Gisteren eerste rondje geschoten bij een SV. Met klein kaliber pistool en klein kaliber geweer. Ook nog een rondleiding gekregen. Bij de baan groot kaliber best indrukwekkend. Flinke knallen en de schok vond ik ook verrassend.

Waarschijnlijk kwestie van wennen.
pi_116747178
Welkom bij de club!
Ja, alle wapens (nou ja, alle) hebben een terugslag. Het ligt aan het projectiel dat eruit komt. Dat heeft een zekere massa en de snelheid waarmee het de loop verlaat, maar ook de massa van het wapen zelf, bepalen de terugslag.
Tegen de tijd dat je de terugslag van een .44 magnum revolver "redelijk" vind ben je wel gewend :7

[ Bericht 2% gewijzigd door FiveseveN op 13-09-2012 17:45:48 ]
  maandag 17 september 2012 @ 14:00:23 #275
347864 HerrPiet
Ze zeggen het.
pi_116888710
quote:
0s.gif Op donderdag 13 september 2012 17:34 schreef FiveseveN het volgende:
Welkom bij de club!
Ja, alle wapens (nou ja, alle) hebben een terugslag. Het ligt aan het projectiel dat eruit komt. Dat heeft een zekere massa en de snelheid waarmee het de loop verlaat, maar ook de massa van het wapen zelf, bepalen de terugslag.
Tegen de tijd dat je de terugslag van een .44 magnum revolver "redelijk" vind ben je wel gewend :7
We zullen zien. De VOG is aangevraagd dus daar is het nu op wachten.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')