abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 6 februari 2011 @ 20:34:00 #1
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92427247
Ik ben een weekendje weg geweest naar Rome.
Prachtige stad, en dan heb ik het nog niet over het Vaticaan gehad. Het is zeer de moeite waard om een gids te nemen (betaal wat extra zodat je een kleine groep hebt en op je gemak foto's kan maken).
Je mag overval foto's maken, afgezien van de sixtijnse kapel.
Er zitten 2 panorama's/gestitchte foto's in. Ik zet er wel even bij welke dat zijn.

1. De muur. Deze staat om bijna het hele Vaticaan heen. Hij is denk ik een meter of 15 hoog.

2. Een standbeeld van een Hert. Een aantal pausen hebben een collectie met beelden gemaakt. Deze paus hield erg van dieren, dus hij had een kamer vol met dierenbeelden.

3. Dit is de perfecte torso. Teminste, dat is wat Michelangelo zei. Hij heeft maar liefst anderhalf jaar aan dit standbeeld gevoeld, voordat hij met het schilderen in de sixtijnse kapel begon.

4.Niet alleen Westerse kunst is te vinden in het museum, ook zijn er heel wat Egyptische dingen te vinden.

5. De trap, bij de uitgang, is een soort wenteltrap. Ik durf wel te beweren dat dit de meest aparte trap is waar ik ooit op gelopen heb.

6. Nogmaals de trap, maar nu een andere hoek.

7. Nadat we rond het Vaticaan gelopen hadden zijn we de Sint Pieter ingeklommen. Het uitzicht was prachtig, je ziet heel Rome. Jammer genoeg regende het, en was het erg bewolkt. (dit zijn 2 foto's die bij elkaar gevoegd zijn)

8. Natuurlijk wonen er ook mensen.

9. En een panorama van het plein.
En in het groot, 9700*3700, 19 mb)

[ Bericht 73% gewijzigd door kanovinnie op 07-02-2011 21:55:07 ]
Op dinsdag 25 augustus 2015 15:48 schreef Toekito het volgende:
de grootste schande van heel FOK! naast Fylax is Kano als mod.
pi_92428224
ok
Typefouten, ik maak ze met trots.
pi_92430999
Allereerst mijn complimenten voor het feit dat je kiest voor alleen maar met 50mm werken, belemmeringen zijn leuk. Ik vind de reeks toch iets te saai, omdat het nu allemaal registratie is, ik vind het leuke (en moeilijke) aan werken met 1 lengte juist dat je dingen tot de verbeelding kunt laten spreken. Dat lukt je overigens heel aardig bij foto 5, die ik pas begreep nadat ik 6 ernaast had bekeken.

7 en 8 Vind ik ook gewoon prima, omdat dat gewoon een goed totaalbeeld geeft (en panorama mij wel bevalt).

Ik zou het zeker vaker doen, want met wat ervaring en input op je foto's kun je heel snel leren wat er beter kan en maak je uiteindelijk de mooiste platen. Ik vind het alvast geen onaardige reeks om naar te kijken.
The Hick from French Lick
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 6 februari 2011 @ 21:27:48 #4
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92431374
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:22 schreef elcastel het volgende:
Allereerst mijn complimenten voor het feit dat je kiest voor alleen maar met 50mm werken, belemmeringen zijn leuk.
Bedankt!
quote:
Ik vind de reeks toch iets te saai, omdat het nu allemaal registratie is, ik vind het leuke (en moeilijke) aan werken met 1 lengte juist dat je dingen tot de verbeelding kunt laten spreken. Dat lukt je overigens heel aardig bij foto 5, die ik pas begreep nadat ik 6 ernaast had bekeken.

7 en 8 Vind ik ook gewoon prima, omdat dat gewoon een goed totaalbeeld geeft (en panorama mij wel bevalt).

Ik zou het zeker vaker doen, want met wat ervaring en input op je foto's kun je heel snel leren wat er beter kan en maak je uiteindelijk de mooiste platen. Ik vind het alvast geen onaardige reeks om naar te kijken.
Zou je dan een paar voorbeelden kunnen geven van de foto's die ik nu heb gemaakt, en wat daar beter aan zou kunnen?
pi_92432108
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:27 schreef kanovinnie het volgende:
Zou je dan een paar voorbeelden kunnen geven van de foto's die ik nu heb gemaakt, en wat daar beter aan zou kunnen?
Tuurlijk, op foto 1 zie ik een muur en that's it ... Als je het embleem meer uit het midden had gehaald, dan had je meer een beeld gegeven van de muur, nu is het gewoon een stuk muur + embleem.
Ik zou het onderwerp nooit zo in het midden zetten, omdat dat de foto heel erg afvlakt, je hebt in 1 oogopslag de foto gezien. Haal je het embleem uit het midden, dan heb je al twee stappen, eerst trek je met je oog naar het onderwerp en vervolgens ga je het plaatsen door naar de rest van de foto te kijken.

Op foto 2 zou ik meer het perspectief van het beeld opzoeken, ik zou hem proberen meer schuin van voren te fotograferen, de foto dynamischer maken, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als foto 1.

Gewoon een paar voorbeeldjes hoor, je moet de foto aantrekkelijk maken, de ogen laten werken, de fantasie de ruimte geven. Ik vind de reeks nu gewoon te vlak en dat maakt hem saai. Dat maakt hem niet onvoldoende, ik probeer aan te geven hoe je hem interessanter kunt maken, ik hoop dat dat overkomt.
The camera always points both ways. In expressing the subject, you also express yourself.
  zondag 6 februari 2011 @ 21:42:17 #6
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92432373
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:38 schreef elcastel het volgende:

[..]

Tuurlijk, op foto 1 zie ik een muur en that's it ... Als je het embleem meer uit het midden had gehaald, dan had je meer een beeld gegeven van de muur, nu is het gewoon een stuk muur + embleem.
Ik zou het onderwerp nooit zo in het midden zetten, omdat dat de foto heel erg afvlakt, je hebt in 1 oogopslag de foto gezien. Haal je het embleem uit het midden, dan heb je al twee stappen, eerst trek je met je oog naar het onderwerp en vervolgens ga je het plaatsen door naar de rest van de foto te kijken.

Op foto 2 zou ik meer het perspectief van het beeld opzoeken, ik zou hem proberen meer schuin van voren te fotograferen, de foto dynamischer maken, eigenlijk een beetje hetzelfde verhaal als foto 1.

Gewoon een paar voorbeeldjes hoor, je moet de foto aantrekkelijk maken, de ogen laten werken, de fantasie de ruimte geven. Ik vind de reeks nu gewoon te vlak en dat maakt hem saai. Dat maakt hem niet onvoldoende, ik probeer aan te geven hoe je hem interessanter kunt maken, ik hoop dat dat overkomt.
Daar heb je inderdaad een paar goeie punten. Nadeel is in dit geval dat ik met vrienden op vakantie was, en hun hadden nou eenmaal niet altijd zoveel zin om op mij te wachten :@
Maar dat mag geen excuus zijn om dan maar halfbakken foto's aan te komen.
pi_92432642
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:42 schreef kanovinnie het volgende:
Daar heb je inderdaad een paar goeie punten. Nadeel is in dit geval dat ik met vrienden op vakantie was, en hun hadden nou eenmaal niet altijd zoveel zin om op mij te wachten :@
Maar dat mag geen excuus zijn om dan maar halfbakken foto's aan te komen.
Ik had al ingeschat dat je niet in alle rust je foto's kon maken en dat is best jammer. Toch vind ik de foto's gein, de beperking van 1 lens kan ik alleen maar aanmoedigen en halfbakken foto's zou ik het niet willen noemen. Het is gewoon dat er meer in had gezeten, wellicht een volgende keer. Ik kan hooguit zeggen dat de combinatie van beperking op fotogebied en beperking op vrijheid door je reisgezelschap een ongelukkige combinatie is.
;).

-edit- En da's toch de bedoeling van een testcase ? Vragen waar verbetering zit ?
pi_92432742
het is allemaal een beetje grijs en grauw. Compositietechnisch stelt 't allemaal ook niet zo veel voor
"Those unforgettable days, for them I live"
  zondag 6 februari 2011 @ 21:56:27 #9
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92433403
quote:
7s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:45 schreef elcastel het volgende:

[..]

Ik had al ingeschat dat je niet in alle rust je foto's kon maken en dat is best jammer. Toch vind ik de foto's gein, de beperking van 1 lens kan ik alleen maar aanmoedigen en halfbakken foto's zou ik het niet willen noemen. Het is gewoon dat er meer in had gezeten, wellicht een volgende keer. Ik kan hooguit zeggen dat de combinatie van beperking op fotogebied en beperking op vrijheid door je reisgezelschap een ongelukkige combinatie is.
;).
Ach, misschien dat ik ooit een keer terug ga. Sowieso was dit dus geen fototrip, maar een relaxtrip met fotografische mogelijkheden :P
quote:
-edit- En da's toch de bedoeling van een testcase ? Vragen waar verbetering zit ?
Dat klopt.
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 21:47 schreef zquing het volgende:
het is allemaal een beetje grijs en grauw. Compositietechnisch stelt 't allemaal ook niet zo veel voor
Okay ;(
  zondag 6 februari 2011 @ 22:17:01 #10
122997 zquing
Drama Junk
pi_92434892
Ach ja, met zulk licht kan je helaas ook niet veel meer. Wat was 't eigenlijk dat je probeerde te fotograferen? Het is verder natuurlijk ook niet altijd mogelijk om de hoeken te pakken welke je wil nemen.

Waar je op kan letten zijn vrij simpele dingen zoals perspectief, waar verdwijnen je lijnen naartoe? Of de dingen die je wil fotograferen niet in het midden kaderen, maar meer naar de zijkanten, laat wat meer ongebruikte ruimte over in je plaatjes.

Bijvoorbeeld bij je 2e foto, laat wat meer ruimte over aan de zijkanten
"Those unforgettable days, for them I live"
pi_92436389
#5 :Y

Moest even kijken hoe hij nou in elkaar zat, begreep hem pas toen ik het zwarte balkje als een trapleuning identificeerde. :P Wat meer highlights kan echter zeker geen kwaad en dat geldt nog meer voor foto #6... Hij is vrij grauw, d'r zitten weinig lichte partijen en contrast in.

Sluit me verder wel aan bij Zquings post hierboven, over je composities en 't perspectief. Vind beide eigenlijk alleen in 5 en 6 prettig. Denk overigens wel dat je uit veel foto's wat meer had kunnen halen met een klein beetje meer nabewerking. Vooral om dat grauwe en contrastloze er een beetje uit te halen dus, wat dat betreft heb je ook pech gehad met vrij saai weer denk ik.
  zondag 6 februari 2011 @ 22:47:53 #12
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92436847
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:17 schreef zquing het volgende:
Ach ja, met zulk licht kan je helaas ook niet veel meer. Wat was 't eigenlijk dat je probeerde te fotograferen? Het is verder natuurlijk ook niet altijd mogelijk om de hoeken te pakken welke je wil nemen.

Waar je op kan letten zijn vrij simpele dingen zoals perspectief, waar verdwijnen je lijnen naartoe? Of de dingen die je wil fotograferen niet in het midden kaderen, maar meer naar de zijkanten, laat wat meer ongebruikte ruimte over in je plaatjes.

Bijvoorbeeld bij je 2e foto, laat wat meer ruimte over aan de zijkanten
Bedankt, hier kan ik meer mee dan je vorige post :P
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 22:40 schreef Omniej het volgende:
#5 :Y

Moest even kijken hoe hij nou in elkaar zat, begreep hem pas toen ik het zwarte balkje als een trapleuning identificeerde. :P Wat meer highlights kan echter zeker geen kwaad en dat geldt nog meer voor foto #6... Hij is vrij grauw, d'r zitten weinig lichte partijen en contrast in.

Sluit me verder wel aan bij Zquings post hierboven, over je composities en 't perspectief. Vind beide eigenlijk alleen in 5 en 6 prettig. Denk overigens wel dat je uit veel foto's wat meer had kunnen halen met een klein beetje meer nabewerking. Vooral om dat grauwe en contrastloze er een beetje uit te halen dus, wat dat betreft heb je ook pech gehad met vrij saai weer denk ik.
Dan ga ik morgen is uitzoeken hoe ik dat moet doen :+

Edit: Op andere dagen was het wat zonniger, dus met een beetje geluk kan ik nog testcase met over de rest van het weekend maken ^O^
  maandag 7 februari 2011 @ 00:26:27 #13
104963 ETA
European Travel Author
pi_92441696
ik wil zeggen dat foto 6 erg veel potentie heeft. Qua compositie is het een leuk gevonden plaatje. Alleen zou ik kiezen voor een grotere diafragma waardoor je bijna alles scherp ziet. Het wordt dan een leuk abstract plaatje waarin je even moet zoeken naar wat je ziet.

Lastige van dit soort plaatjes is dat je je foto in een oogwenk moet maken, die persoon is 2 seconden later natuurlijk alweer weg. Maar goede poging!

Hetzelfde een klein beetje voor foto 5, in potentie een erg leuke foto, compositie is mooi gekozen. Maar ik zou alles graag scherp zien.

De rest van de fotos doen mij helaas erg weinig, de fotos vertellen geen "verhaal", iets wat ik altijd naar op zoek ben in een foto.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
pi_92443779
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 00:26 schreef ETA het volgende:
Alleen zou ik kiezen voor een grotere kleiner diafragma waardoor je bijna alles scherp ziet.
;)

Maar ik sluit me daar ook bij aan ja. Je hebt deze wijdopen geschoten zo te zien... Iets meer afgestopt had geen kwaad gekund en misschien zelfs wel met de focus op de personen. Vind het stuk reling dat nu prominent op de voorgrond aanwezig is niet zo heel veel toevoegen, ook al geeft het wel een beetje extra diepte.

Valt me van meer foto's op trouwens dat je ze op f/1.8 geschoten hebt, #5 bijvoorbeeld (al kan ik het me bij die i.v.m. lichtgebrek op zich nog wel voorstellen), maar van je panorama snap ik niet waarom hij op f/1.8 is geschoten. Denk niet dat het de scherpte heel erg ten goede is gekomen en da's best wel zonde.

Op groot formaat vind ik 't wel een tof zoekplaatje trouwens. :P
  maandag 7 februari 2011 @ 01:51:13 #15
104963 ETA
European Travel Author
pi_92444353
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:28 schreef Omniej het volgende:

[..]

;)

Maar ik sluit me daar ook bij aan ja. Je hebt deze wijdopen geschoten zo te zien... Iets meer afgestopt had geen kwaad gekund en misschien zelfs wel met de focus op de personen. Vind het stuk reling dat nu prominent op de voorgrond aanwezig is niet zo heel veel toevoegen, ook al geeft het wel een beetje extra diepte.

Valt me van meer foto's op trouwens dat je ze op f/1.8 geschoten hebt, #5 bijvoorbeeld (al kan ik het me bij die i.v.m. lichtgebrek op zich nog wel voorstellen), maar van je panorama snap ik niet waarom hij op f/1.8 is geschoten. Denk niet dat het de scherpte heel erg ten goede is gekomen en da's best wel zonde.

ik bedoelde inderdaad een klein diafragma, ik had een "groter diafragma getal" in mijn hoofd :P Ik zou ook een groot voorstander zijn voor de focus op de persoon als er toch wordt gekozen voor een grote diafragma.
Totaal Travel 04-24: 87 reizen, 151 vliegtickets, 58 landen, 6 continenten, 949 reisdagen, 163.804 foto's
Mijn reisfotos!
  maandag 7 februari 2011 @ 01:55:36 #16
104963 ETA
European Travel Author
pi_92444450
overigens foto1 kan een stuk interessanter worden gemaakt door een crop. Beetje contrast erbij, en je hebt alsnog een leuke foto :)

Mijn reisfotos!
  maandag 7 februari 2011 @ 02:01:19 #17
104963 ETA
European Travel Author
pi_92444611
nog iets over foto 7. Foto's zoals dit moet je eigenlijk perfect uitlijnen. Het net niet perfect uitlijnen werkt storend. Een meter naar rechts en de horizon perfect recht zetten, en het zou een leuke plaat zijn. Je panorama zit wel exact in het midden, en dat maakt het meteen een stuk interessanter.

nog klein detail, de naam van die foto is "Sint pieter square". Ik zou zeggen, doe de hele naam in Engels of hele naam in NL ;)
Mijn reisfotos!
  maandag 7 februari 2011 @ 05:50:34 #18
158292 problematiQue
Correspondent ter Plaatse
pi_92446722
De foto's zijn vrijwel allemaal een beetje onderbelicht waardoor ze wat 'pop' missen. En, ik vind het als serie jammer dat je inconsistent bent qua beeldverhoudingen en bewerking.

6 En 9 vind ik het meest geslaagd (maar die zijn allebei ook net iets te donker).
  maandag 7 februari 2011 @ 06:48:31 #19
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92446908
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 00:26 schreef ETA het volgende:
ik wil zeggen dat foto 6 erg veel potentie heeft. Qua compositie is het een leuk gevonden plaatje. Alleen zou ik kiezen voor een grotere diafragma waardoor je bijna alles scherp ziet. Het wordt dan een leuk abstract plaatje waarin je even moet zoeken naar wat je ziet.
Bedankt! Hij is nu dan inderdaad wel op f/1.8 gemaakt, maar ook op ISO 400. Ik had hem opzich wel op 800/1600 kunnen zetten en mijn diafragma dichtknijpen (nu had ik 1/160 als sluitertijd daar kon dus ook nog wel wat bij).
quote:
Lastige van dit soort plaatjes is dat je je foto in een oogwenk moet maken, die persoon is 2 seconden later natuurlijk alweer weg. Maar goede poging!
Het liefst zou ik hem er helemaal niet in hebben eigenlijk :P
quote:
Hetzelfde een klein beetje voor foto 5, in potentie een erg leuke foto, compositie is mooi gekozen. Maar ik zou alles graag scherp zien.

De rest van de fotos doen mij helaas erg weinig, de fotos vertellen geen "verhaal", iets wat ik altijd naar op zoek ben in een foto.
Hmm, dan weet ik nu nog wel een paar foto's waar je wel gelukkig mee zal zijn. Die komen er waarschijnlijk aan 't eind van de week bij ^O^
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:28 schreef Omniej het volgende:

[..]

;)

Mijn idee achter de foto was dat je de relingen steeds ziet verspringen, waardoor het een apart plaatje zou worden. Jammer genoeg liepen er nogal wat mensen, waardoor ik die persoon erop heb. Uiteindelijk ook niet verkeerd, maar ik heb hem er liever af.
quote:
Daar heb je inderdaad gelijk in. Gewoon stom om hem niet even dicht te draaien (wat ik ook wel weer kan verklaren, maar ik ga niet overal smoesjes voor verzinnen :+ )
quote:
Mooi! Je had de tweeling gezien dus? Ik zal hem wel even overnieuw maken. Ik had 'm deze keer nog gecheckt, of hij wel goed overliep, maar blijkbaar weer niet :')
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:51 schreef ETA het volgende:

[..]

ik bedoelde inderdaad een klein diafragma, ik had een "groter diafragma getal" in mijn hoofd :P Ik zou ook een groot voorstander zijn voor de focus op de persoon als er toch wordt gekozen voor een grote diafragma.
Hmm, had ik eigenlijk ook ff moeten proberen. Ik had toen toch even de tijd. Voortaan ga ik dan toch proberen om, ondanks mijn eigen ideeën toch wat ruimer te kijken.
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 01:55 schreef ETA het volgende:
overigens foto1 kan een stuk interessanter worden gemaakt door een crop. Beetje contrast erbij, en je hebt alsnog een leuke foto :)

[ afbeelding ]
Hmm, het is denk ik net wat je mooi vind :P
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 02:01 schreef ETA het volgende:
nog iets over foto 7. Foto's zoals dit moet je eigenlijk perfect uitlijnen. Het net niet perfect uitlijnen werkt storend. Een meter naar rechts en de horizon perfect recht zetten, en het zou een leuke plaat zijn.
Daar heb je gelijk in ja. Maar de horizon staat volgens mij recht?
quote:
Je panorama zit wel exact in het midden, en dat maakt het meteen een stuk interessanter.
Daar had ik ook wat meer mijn best op gedaan. :)
quote:
nog klein detail, de naam van die foto is "Sint pieter square". Ik zou zeggen, doe de hele naam in Engels of hele naam in NL ;)
Die naam kwam ik vanmorgen inderdaad ook tegen. Heb 'm aangepast.
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 05:50 schreef problematiQue het volgende:
De foto's zijn vrijwel allemaal een beetje onderbelicht waardoor ze wat 'pop' missen. En, ik vind het als serie jammer dat je inconsistent bent qua beeldverhoudingen en bewerking.

6 En 9 vind ik het meest geslaagd (maar die zijn allebei ook net iets te donker).
Ik vind ze juist mooier als ze wat donkerder zijn. Dat is denk ik gewoon een kwestie van smaak.
Kwa beeldverhoudingen, dat komt alleen door het croppen. Verder laat ik ze altijd zo groot mogelijk. En wat voor verschillende bewerkingen bedoel je? Dat er 2 tussenzitten die ZW zijn?

[ Bericht 7% gewijzigd door kanovinnie op 07-02-2011 12:38:58 ]
  maandag 7 februari 2011 @ 10:59:22 #20
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_92451161
Wow, die trap is echt nice :Y
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  maandag 7 februari 2011 @ 12:39:08 #21
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92454635
quote:
1s.gif Op maandag 7 februari 2011 10:59 schreef Doodkapje het volgende:
Wow, die trap is echt nice :Y
Dank je!
  maandag 7 februari 2011 @ 19:34:30 #22
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_92471511
Foto 6 is tof. 5 ook.

Foto 7 was tof geweest als 'ie groter dan een postzegel was en je 'm boven de rij beelden onderin had gecropt :P .
Huilen dan.
  maandag 7 februari 2011 @ 21:54:25 #23
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92479900
Fixed, was me geeneens opgevallen :@
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:44:03 #24
12820 Doodkapje
CyanideCookies
pi_92573977
Wanneer zien we de testcase van Tijuana? :) :') :'(
...kan het geen beat schelen...
D700 Nikonian www.schiet7kleuren.nl
  woensdag 9 februari 2011 @ 23:45:33 #25
84430 kanovinnie
Wie dit leest is gek!
pi_92574054
quote:
1s.gif Op woensdag 9 februari 2011 23:44 schreef Doodkapje het volgende:
Wanneer zien we de testcase van Tijuana? :) :') :'(
Nooit. Ik mag niet heen ;(
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')