abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:06:22 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_92369043
quote:
De Daily Telegraph heeft Wikileaks-documenten in handen waarin de ware omvang van de diefstal van ontwikkelingsgeld door corrupte buitenlandse regimes wordt beschreven. Tientallen miljoenen ponden van Brits belastinggeld zijn verdwenen in de zakken van ministers en ambtenaren.

Zo staat er in de documenten een geval genoemd in Sierra Leone. Dat land kreeg 1.5 miljoen euro ter "ondersteuning van vredesoperaties". Het geld werd echter gestolen door een hoge ambtenaar, die er plasma-televisies, jachtgeweren en andere luxe goederen van kocht.

Ook zou de minister van onderwijs in Oeganda circa 20 miljoen euro hebben gestolen. Een minister in Kenia drukte 1 miljoen euro achterover.

Het Britse ministerie van ontwikkelingssamenwerking zegt dat ze volledig op de hoogte zijn van de diefstallen, maar beschouwt de verliezen als "aanvaardbaar".
http://www.powned.tv/nieu(...)gsgeld_gestolen.html

Op de eerste plaats ben ik niet tegen ontwikkelingssamenwerking, dus hopelijk wordt dit geen OWS-bashtopic. Liever daar die mensen helpen dan ze massaal hier naar toe halen en allemaal naar de kloten gaan. Bovendien zijn de verschillen in rijkdom tussen Noord en Zuid te groot, met alle ellende van dien.

Maar het geld moet wél nuttig aangewend worden. Die Britse minister kan miljoenenfraude 'wel aanvaardbaar' vinden (zou hij het ook aanvaardbaar vinden wanneer het zijn eigen geld was ipv het geld wat onder dwang ontnomen is van de Britse belastingbetaler), maar ik vind dit niet.
Ja, het zijn relatief kleine bedragen en op de grote hoop maakt het niet uit.

Uit eigen ervaring weet ik dat onmogelijk is dat er nooit wat aan de strijkstok blijft hangen. Maar 20 miljoen voor één minister is wel heel erg veel. Het neveneffect is dat je op deze manier corruptie en diefstal in die landen bevordert. Want iedereen die daar minister wil worden die doet dat alleen maar om vervolgens zelf zijn zakken te vullen. Wat er met het onderwijssysteem gebeurt intereseert ze helemaal niks. Je zaait er dus kanker mee, met dat geld. Dan kan jou het misschien niet schelen dat er 20 miljoen over de balk gaat, je schaadt er wel het land mee dat je beoogt te helpen.

-

[ Bericht 1% gewijzigd door sp3c op 05-02-2011 14:18:48 ]
The End Times are wild
pi_92369150
Daarom doneer ik niets, duimomhoogsmiley (tievus javascript en chrome)
pi_92369324
Ach anders stelen de leiders van de landen waar ontwikkelingsgeld heen gaat wel...
Of ze laten het geld jaren op de bank staan en kunnen mensen er lekker van rentenieren zoals Haïti waar nog veel geld niet gebruikt is.
En de hulp organisaties kunnen er mooi vele dure tv reclames van kopen, gebouwen/auto's enz...
  zaterdag 5 februari 2011 @ 14:18:31 #4
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_92369500
Geld helpt sowieso niet, behalve als de gever zelf controle heeft over een project.
Dat klinkt misschien koloniaal, maar het is dit of niets.
Of door het protectionise in te perken, maar we willen er zelf niet minder van worden natuurlijk.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:48:20 #5
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_92374535
Dit hoort in NWS?
pi_92374751
Het huidige systeem van ontwikkelingshulp heeft sowieso veel minpunten. Van corruptie tot het verergeren van conflicten. Zelfs al zou de betaler er bovenop zitten, dan nog ga je dit niet uitroeien. Maar de vraag is natuurlijk ook hoe je ontwikkelingshulp ziet: als middel om invloed uit te oefenen of puur om de bevolking te helpen.
The problem is not the occupation, but how people deal with it.
  zondag 6 februari 2011 @ 00:48:36 #7
37149 slashdotter3
Arrow to the knee!
pi_92395950
Als het niet ontwikkelingshulporganisaties zoals Terre des Hommes zijn waar centen aan de strijkstok blijft hangen dan zijn het wel de corrupte machtshebbers die het geld in ontvangst nemen
pi_92403745
Waarom onthult/bevestigt wiki-leaks alleen maar zaken, die de zelfstandig denkende burger allang wist of kon weten? Wanneer komen de echte geheimen?

OT: Mubarak heeft 40 tot 80 miljard verzameld, die paar miljoen is dus peanuts.
Exaudi orationem meam
Requiem aeternam dona eis, Domine.
Et lux perpetua luceat eis.
  zondag 6 februari 2011 @ 16:14:41 #9
300435 Eyjafjallajoekull
Broertje van Katlaah
pi_92414706
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 11:41 schreef Oud_student het volgende:
Waarom onthult/bevestigt wiki-leaks alleen maar zaken, die de zelfstandig denkende burger allang wist of kon weten? Wanneer komen de echte geheimen?

OT: Mubarak heeft 40 tot 80 miljard verzameld, die paar miljoen is dus peanuts.
Misschien dat wij in Nederland dat denken ja, maar de wereld is groter dan Nederland. Er zijn veeeeel mensen op aarde die gewoon maar dagelijks hun dingen doen. Wikileaks zet het duidelijk zwart of wit. Bovendien je kan het wel denken, maar wat heb je daaraan als je geen bewijzen hebt? Die zijn er nu wel.
Opgeblazen gevoel of winderigheid? Zo opgelost met Rennie!
  zondag 6 februari 2011 @ 17:29:49 #10
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_92418070
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 14:08 schreef zwartemarktplaats het volgende:
Daarom doneer ik niets, duimomhoogsmiley (tievus javascript en chrome)
je moest eens weten hoeveel jij per jaar doneert, zonder het door te hebben. tenminste ik neem aan dat je werkt en belasting betaalt.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_92447801
quote:
Het Britse ministerie van ontwikkelingssamenwerking zegt dat ze volledig op de hoogte zijn van de diefstallen, maar beschouwt de verliezen als "aanvaardbaar".
Dit vind ik het nog het ergste uit het hele stuk, er wordt geld van de belastingbetaler verkwist maar het ministerie vindt het "aanvaardbaar".

En dan rijzen ook gelijk de vragen, waar ligt de grens tussen "aanvaardbaar" en "niet aanvaardbaar"? En wat gaat er gebeuren als de verliezen niet langer "aanvaardbaar" zijn? Wordt er dan ingegrepen?
Democracy is the theory that the common people know what they want, and deserve to get it good and hard. - H.L. Mencken
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 maandag 7 februari 2011 @ 08:37:04 #12
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_92447846
Daarom ben ik ook tegen geld geven.
Leer die mensen om voor zichzelf te zorgen.
Daar hebben ze veel meer aan dan geld, wat er alleen maar voor zorgt dat ze afhankelijk blijven ipv onafhankelijk worden.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')