In de CAO kan ik niks vinden, ik vind het trouwens wel gek om loonsverhoging te krijgen als je niet werkt. Van de andere kant zijn er cao afspraken gemaakt waar iedereen zich aan dient te houden. Maandag eens even de FNV bellen.quote:Op zaterdag 5 februari 2011 07:47 schreef JumpingJacky het volgende:
Ik vermoed dat hier wel wat over in jouw CAO staat. Het UWV rept over 'het laatst verdiende loon', maar er zijn ook andere gevallen te vinden, zoals deze
Sinds 1 januari zit ik in mijn tweede ziektejaar, nu ontvang ik inderdaad 70%. Ik ben nog gewoon in loondienst bij mijn werkgever.quote:Op zondag 6 februari 2011 10:37 schreef roelref het volgende:
Zolang je nog in dienst bent bij de werkgever heb je volgens mij gewoon recht op de CAO-verhoging, aangezien je nog gewoon werknemer bent en recht hebt op doorbetaling loon (zij het waarschijnlijk 70% ivm 2e jaar ziekte).
Als je al uit dienst bent en dus een uitkering krijgt van het UWV durf ik het niet te zeggen, maar goede kans dat je er dan geen recht op hebt (je valt dan immers niet meer onder de CAO)
Omdat je het over 1 jaar in de ziektewet hebt is niet helemaal duidelijk welke van toepassing is. Ben je tussen de 1 en 2 jaar ziek en nog in dienst bij werkgever (aan het reïntegreren dus) of heb je al 1 jaar een WAO/WIA-uitkering?
(weet niet voor de volle 100% zeker of bovenstaande klopt, heb de regelgeving etc. even niet bij de hand)
Volgens mij ook.We zullen eens bellen.quote:Op zondag 6 februari 2011 23:54 schreef roelref het volgende:
In dat geval lijkt het mij het meest logische als je gewoon meedoet in de loonsverhoging, aangezien je gewoon nog werknemer bent in de zin van de cao.
Ik zal natuurlijk rustig blijven.quote:Op dinsdag 8 februari 2011 13:45 schreef JumpingJacky het volgende:
Niet te hard van stapel lopen. Het kan ook zomaar zijn dat de werkgever of de betreffende HR-functionaris hier niet vanaf weet. Even een kort gesprekje met HR kan wonderen doen, als je maar niet zo agressief erin duikt zoals je hierboven je mening ventileert.
Maar van dat aantal zomaar afschrijven mag uiteraard nietquote:4. In afwijking van artikel 634 verwerft de werknemer die de bedongen arbeid niet verricht wegens ziekte, ongeacht of hij aanspraak heeft op loon, aanspraak op vakantie over het tijdvak van de laatste zes maanden waarin de arbeid niet werd verricht, met dien verstande dat tijdvakken worden samengeteld als zij elkaar met een onderbreking van minder dan een maand opvolgen. De werknemer die de bedongen arbeid slechts voor een gedeelte van de overeengekomen arbeidsduur niet verricht wegens ziekte, verwerft slechts aanspraak op vakantie die een evenredig gedeelte bedraagt van datgene waarop hij recht zou hebben gehad als hij gedurende de volledige arbeidsduur arbeid zou hebben verricht. Indien de ziekte door opzet van de werknemer is ontstaan of het gevolg is van een gebrek waarover hij in het kader van een aanstellingskeuring opzettelijk valse inlichtingen heeft gegeven, verwerft de werknemer evenmin aanspraak op vakantie. De werknemer heeft evenmin aanspraak op vakantie voor de tijd gedurende welke hij door zijn toedoen zijn genezing belemmert of vertraagt , hij, hoewel hij daartoe in staat is, zonder deugdelijke grond passende arbeid als bedoeld in artikel 658a lid 4 voor de werkgever of voor een door de werkgever met toestemming van het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen aangewezen derde, waartoe de werkgever hem in de gelegenheid stelt, niet verricht dan wel hij zonder deugdelijke grond weigert mee te werken aan door de werkgever of door een door hem aangewezen deskundige gegeven redelijke voorschriften en getroffen maatregelen die erop gericht zijn om de werknemer in staat te stellen passende arbeid te verrichten.
Het wetboek staat boven de CAO's vermoed ik.quote:Op woensdag 9 februari 2011 21:37 schreef roelref het volgende:
Ik kan het zo snel niet vinden in de bouw-CAO, maar afhankelijk van je percentage ziekte op het moment van vakantie kan het wel degelijk zo zijn dat er vakantie-uren worden afgeschreven. (naar rato % ziek) Of afhankelijk van afspraken die je met de bedrijfsarts hebt gemaakt voor je op vakantie ging.
Verder klopt het wel dat je niet je volledige aantal uren vakantie opbouwt, dit door de langdurige ziekte. Exacte aantal uren kan ik zo niet voor je berekenen, aangezien je nog niet hersteld bent, en je percentages ziekte ook niet bekend zijn. Maar zie hiervoor 7:635 lid 4 van het BW.
[..]
Maar van dat aantal zomaar afschrijven mag uiteraard niet
Maar ik vermoed ook dat er geen CAO's worden afgesloten die strijdig zijn met de wet.quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:14 schreef betyar het volgende:
Het wetboek staat boven de CAO's vermoed ik.
Ik weet wel zeker dat het wetboek boven de CAO staatquote:Op donderdag 10 februari 2011 08:14 schreef betyar het volgende:
[..]
Het wetboek staat boven de CAO's vermoed ik.
Dan hebben ze denk ik het recht gehad om het zo te doen omdat ik 2 halve dagen in de week "aanwezig" was.
Dat klopt. Waarom meteen naar de bond? Ik ging naar de bond voor deze vragen omdat ik al weet dat mijn werkgever mij zal afwimpelen.quote:Op donderdag 10 februari 2011 08:53 schreef CTRL-Z het volgende:
Waarom gelijk naar een bond en niet gewoon een belletje naar of bezoekje aan je werkgever?
Omdat jouw situatie een bijzondere is zal dit ook bijzondere administratie met zich meebrengen waar niet iedere administratie op voorbereid is. Gelukkig niet want dat zou betekenen dat dit soort dingen vaak voorkomen
Daarbij is het advies van de bond vaak matig te noemen en dan laat ik mezelf behoorlijk mild uit.
Overigens mogen er vrije dagen worden afgeschreven, deze moeten dan wel vooraf vastgesteld zijn geweest en voor zover ik weet mag dat alleen met de bovenwettelijke.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |