abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92341153
Mensen deskundigen

Ik heb een oude slijptol op de kop getikt, een hitachi haakse slijper, slijpschijfdiameter 230 mm.
2100 watt vermogen, 220 V spanning.

Wanneer ik deze machine bij mijn ouders thuis inschakel knippert de lamp even en gaat de machine normaal draaien (installatie uit 1986 met gewoon 16a zekeringen)
Als ik de machine bij mij thuis inschakel klapt haast direct de automaat eruit, de schijf komt een heel klein beetje in beweging. Mijn elektra installatie is één jaar oud met 16a automaten.

Het lijkt mij dat zodra de machine opstart er een piekspanning komt waardoor mijn automaat uitschakelt (de aardlek klapt er niet uit).

Nu is mijn vraag:
Klopt mijn aanname? Hoe komt dit? Hoe zorg ik ervoor dat ik de machine ook bij mij thuis kan gebruiken?

De machine heb ik al uit elkaar gehaald, de koolborstels zijn nog in orde, de lagers zijn nog goed en de haakse overbrenging is ook voldoende.

Alvast bedankt.
pi_92341750
Is een bekend verschijnsel bij automaten, de aanloopstroom van de slijptol is te hoog en een automaat 16 A met een B karakterstiek schakeld sneller uit dan een ouderwetse zekering

Om de slijptol tekunnen gebruiken zal je de automaat moeten vervangen voor een 16 A met een C karakterstiek
pi_92344230
Ik heb wel eens gezien dat zo'n zware slijptol eerst even handmatig op gang gebracht wordt en dan pas elektrisch ingeschakeld.
Vereist wel wat handigheid en ik kan niet zeggen dat ik het echt veilig vond.
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
pi_92344306
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:18 schreef quo_ het volgende:
Ik heb wel eens gezien dat zo'n zware slijptol eerst even handmatig op gang gebracht wordt
Dat was m'n eerste gedachte ook ja.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:33:34 #5
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_92345264
Je kan er ook een lang en dun uitgerold verlengsnoer tussenzetten. Iets minder vermogen maar hij start zonder de automaat te laten klappen. ;)
Of je zet er een automaat in met een C karateristiek.
R.I.P. kat. Ik was er toch best gek mee. ;(
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:34:21 #6
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_92345321
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:36 schreef exlurker het volgende:
Is een bekend verschijnsel bij automaten, de aanloopstroom van de slijptol is te hoog en een automaat 16 A met een B karakterstiek schakeld sneller uit dan een ouderwetse zekering

Om de slijptol tekunnen gebruiken zal je de automaat moeten vervangen voor een 16 A met een C karakterstiek
maar mag je in een woning zomaar een automaat met en C karakteristiek plaatsen?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:36:23 #7
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_92345455
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:34 schreef gateway het volgende:

[..]

maar mag je in een woning zomaar een automaat met en C karakteristiek plaatsen?
Ik kan geen reden bedenken waarom niet. Dat was 1 van de eerste dingen wat ik thuis gedaan heb. De B automaat van de garage vervangen door een C.
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:41:10 #8
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_92345804
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:36 schreef boertie het volgende:

[..]

Ik kan geen reden bedenken waarom niet. Dat was 1 van de eerste dingen wat ik thuis gedaan heb. De B automaat van de garage vervangen door een C.
iets met veiligheid en kortsluitstromen?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 21:45:15 #9
12821 gateway
@ [DPC]Fokschaap
pi_92346046
hmmzz, kan er zo niks over vinden, wel dit:

quote:
De A/B/C aanduiding slaat op de electromagnetische beveiliging en is gekoppeld aan de amperes.
A=1-5 x Inom
B=5-10 x Inom
C=10-15x Inom
D=15-20x Inom
pi_92346762
Ik dacht al dat dat het probleem was, de slijptol is dus in orde, de huisinstallatie is gewoon te gevoelig. Is het vervangen van de automaat doe-het-zelf werk, of moet ik de electricien ff langs laten komen?
  vrijdag 4 februari 2011 @ 22:05:57 #11
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_92347486
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:41 schreef gateway het volgende:

[..]

iets met veiligheid en kortsluitstromen?
Kortsluitstroom verandert niet alleen de reactietijd/gevoeligheid.

quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 21:55 schreef Gurb het volgende:
Ik dacht al dat dat het probleem was, de slijptol is dus in orde, de huisinstallatie is gewoon te gevoelig. Is het vervangen van de automaat doe-het-zelf werk, of moet ik de electricien ff langs laten komen?
Het ligt eraan, als je al huiverig bent om de afdekking van jouw meterkast te verwijderen dan zou ik het toch laten doen. Als je het allemaal wat nuchterder bekijkt en weet waar je mee bezig bent dan is het een fluitje van een cent.
pi_92349157
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:05 schreef boertie het volgende:

[..]

Kortsluitstroom verandert niet alleen de reactietijd/gevoeligheid.

[..]

Het ligt eraan, als je al huiverig bent om de afdekking van jouw meterkast te verwijderen dan zou ik het toch laten doen. Als je het allemaal wat nuchterder bekijkt en weet waar je mee bezig bent dan is het een fluitje van een cent.
De kap heb ik er al eens vanaf gehaald, en zolang het bij 220v blijft ben ik niet zo bang aangelegd.
Ik heb een Holec Eaton kast, ik kan hier alleen geen automaat van vinden bij elektro-online?
pi_92349678
De installatieautomaat HH INST.AUT. 1P+N 16A C FLEX is oa te bestellen bij de Techn. Unie

Artikelcode fabrikant 6042417
EAN nummer 8711426637368
Artikelnummer TU 4128922
pi_92351627
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:30 schreef Gurb het volgende:
De kap heb ik er al eens vanaf gehaald, en zolang het bij 220v blijft ben ik niet zo bang aangelegd.
Ik heb een Holec Eaton kast, ik kan hier alleen geen automaat van vinden bij elektro-online?
Heb je hier wat aan?

http://www.eprotech.nl/sh(...)1P+N-16A-C-p-21.html
Ik ben diegene waar je moeder je altijd voor gewaarschuwd heeft...
pi_92351661
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 20:36 schreef exlurker het volgende:

Gerben, dit dus..... automaat wisselen kan optie zijn. Maar Makita 9020 wordt nu op dit moment ook in de markt gedumpt heb al prijzen gezien van ¤90,- kan ook optie zijn natuurlijk.
pffff je huis verbouwen valt (nog) niet mee :P
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:07:38 #16
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_92354608
Dit probleem met heb ik ook met mijn Bosch slijptol i.c.m. nieuwe meterkasten.

Het probleem is heel makkelijk te voorkomen door de slijptol over de grond/ over een plank als het ware aan te zwengelen.
Aan het eind van de aanloop de machine omhoog ( als een stijgens vliegtuig) en gelijktijdig aan zetten.

Het kost wat oefening maar is goed te doen.
pi_92354943
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:07 schreef GerritB het volgende:

Het probleem is heel makkelijk te voorkomen door de slijptol over de grond/ over een plank als het ware aan te zwengelen.
Aan het eind van de aanloop de machine omhoog ( als een stijgens vliegtuig) en gelijktijdig aan zetten.

Die truuk bedoelde ik !
Gezanik om een "bron" beschouw ik als een gebrek aan eigen algemene ontwikkeling.
  Moderator zaterdag 5 februari 2011 @ 12:31:08 #18
92034 crew  Vonkenboer
Geen woorden, maar draden !
pi_92365701
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:07 schreef GerritB het volgende:

Vind de slijpschijf dat dan wel fijn ? Kan me voorstellen dat er dan scheurtjes ontstaan in de schijf waardoor de schijf mogelijk door het snelle draaien tijdens het slijpen in stukken uit één knapt :)
pi_92367738
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 februari 2011 22:39 schreef exlurker het volgende:
De installatieautomaat HH INST.AUT. 1P+N 16A C FLEX is oa te bestellen bij de Techn. Unie

Artikelcode fabrikant 6042417
EAN nummer 8711426637368
Artikelnummer TU 4128922
Zeg er dan wel even bij dat dit niet voor particulieren is.
Of kan hij hem via jou bestellen en betalen zodat jij hem opstuurt naar hem?
pi_92368922
Een makkelijke en goedkope oplossing is om een lange (uitgerolde) haspel tussn de slijptol en t stopcontact te hangen. Hierdoor krijg j een grotere weerstand. Ik heb dit ook met een compressor.
pi_92372338
En het fenomeen startcondensator?? Die is toch voor het aanslingeren van motoren bedoeld?
Da gao nie nou!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 16:36:33 #22
116562 boertie
Zonder hoofdletter dus.
pi_92374077
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 15:49 schreef vigier het volgende:
En het fenomeen startcondensator?? Die is toch voor het aanslingeren van motoren bedoeld?
Niet voor het type motoren wat in handgereedschap zit ;)
Het probleem met deze machine is dat er bij de start een vrij grote massa in beweging gezet moet worden. zolang de motor nog niet (snel genoeg) draait doet de motor er alles aan om op toeren te komen met het gevolg dat de motor een veelvoud van de nominale stroom gaat trekken uit het stopcontact. :)
pi_92380909
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 13:33 schreef klipper het volgende:

[..]

Zeg er dan wel even bij dat dit niet voor particulieren is.
Of kan hij hem via jou bestellen en betalen zodat jij hem opstuurt naar hem?
De TU kan ik via via wel wat bij bestellen, dus dat komt goed!

Ik ga sowieso de truc met het handmatig helpen opstarten eens proberen!

Thanks!
  zaterdag 5 februari 2011 @ 22:59:29 #24
139929 GerritB
Ik wil geen ondertitel
pi_92390575
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 12:31 schreef Vonkenboer het volgende:

[..]

Vind de slijpschijf dat dan wel fijn ? Kan me voorstellen dat er dan scheurtjes ontstaan in de schijf waardoor de schijf mogelijk door het snelle draaien tijdens het slijpen in stukken uit één knapt :)
Ik vind het ook niet fijn dat de slijptol niet start ;)

Ik heb nog nooit problemen gehad dat een schijf kapot ging, ik moet wel vermelden dat ik er bijna altijd een diamantschijf op heb zitten.

Dat truukje met verlengsnoer werkt bij mijn machine niet :N
  zondag 6 februari 2011 @ 00:55:20 #25
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_92396183
Truukje met de verlengsnoer is ook niet helemaal risicoloos lijkt mij.
Er wordt dan het nodige in het snoer verstookt waardoor die warmer wordt denk ik.
Dat moet je dan dus met een goedkoop haspeltje van een paar euro doen.

Maar die 9020 ziet er wel okee uit! Is die geschikt voor het slijpen van gleuven voor leidingen en het doorslijpen van muren?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')