Dhr. Bert van Delen wil dus een discussie op gang brengen, laat ik dan maar eens aftrappen hier op fok. Ik zeg niet doen, want deze vrijheid heeft te veel nadelen. Het eerste punt is dat nog niet helemaal bekent is wat de negatieve gevolgen zijn en tweede punt is dat we medische technieken niet moeten inzetten met deze motieven. Laat het evenwicht tussen het aantal mannen en vrouwen gewoon intact en dit is hiervoor een potentiële bedrijging.quote:Vanaf vandaag is de Genderkliniek in Utrecht weer open. Op deze manier wil de eigenaar Bert van Delen de overheid uitdagen om opnieuw de discussie over geslachtsbepaling te openen. Hoe legaal is de Genderkliniek en waar ligt de grens? EenVandaag over de wenselijkheid en betrouwbaarheid van gender-selectie
Door middel van genderselectie kunnen ouders bepalen wat het geslacht van hun baby moet worden. In 1998 bleek dit in strijd met de wet en moest de Utrechtse kliniek haar deuren sluiten.
Sindsdien is de Genderkliniek doorgegaan met het geven van voorlichting via een website. Geïnteresseerden worden voor behandeling doorverwezen naar het buitenland.
Dit evenwicht is geen evenwicht, maar los daarvan moeten mensen niet sleutelen met genen om stupide redenen als "ik wil een zoon, omdat!" Het enige dat verantwoord is is sleutelen met genen om ziektes uit te bannen of te genezen, vind ik dan.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:08 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Laat het evenwicht tussen het aantal mannen en vrouwen gewoon intact en dit is hiervoor een potentiële bedrijging.
Is het ook, ik geef mijn dochter wel minder vaak een tikje op de vingers dan haar grote broer toender tijd opdezelfde leeftijd. Het klopt hier in ieder geval wel dat papa's naar de dochters trekken en mama's naar de zonen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:21 schreef eriksd het volgende:
Het zou mij niet uitmaken of ik een zoon of dochter heb. Lijkt mij beide erg leuk.
quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:39 schreef Tijger_m het volgende:
Nu ja, je gaat er wel makkelijk van uit dat iedereen dan voor een jongen kiest, dat lijkt mij toch niet correct.
Dat vind ik ook.quote:Persoonlijk zeg ik, niet doen, maar of je het kan/moet verbieden is een ander verhaal. Daarbij is dit een hellend vlak situatie, niet is het geslacht, morgen gaan we aan de baby sleutelen om het maar knapper, slimmer of langer te maken.
Laat zo'n redenering even aan biologen over, wil je.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:41 schreef Repelsteeltju het volgende:
Het probleem hiermee is dat het de natuurlijke selectie ondermijnt. Ik neem aan dat dit proces inhoudt het selecteren van zaadcellen met een X chromosoom om een meisje te krijgen en zaadcellen met een Y chromosoom om een jongetje te krijgen. Hierdoor hoeven die zaadcellen niet te zwemmen en te concurreren met elkaar... waardoor inferieure (lees: minder gezonde) zaadcellen een grotere kans hebben om te versmelten met een eicel en dus een minder gezond kind te produceren. Misschien zouden dit soort ingrepen beter zijn als we meer van het menselijke DNA zouden weten, maar vooralsnog denk ik dat er nare onvoorziene gevolgen kunnen zijn.
Behalve als dat voorkomen kan worden zou ik er persoonlijk van af zien, maar ik ben niet pretentieus genoeg om te zeggen of dit wel of niet door de beugel kan.
Wat is dat voor verband? Als het niet nodig is, moet je het verbieden?quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:41 schreef karton het volgende:
Niet toestaan omdat de medische noodzaak ontbreekt.
Als ik dat had gewild had ik dat wel gedaan.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:46 schreef twaalf het volgende:
[..]
Laat zo'n redenering even aan biologen over, wil je.
Dat is ongeveer het gehele probleem met het moderne medische ingrijpen. Het lost kwaaltjes op korte termijn en voor de individu op. Wat het voor de langere termijn en de mensheid in het algemeen betekent is onduidelijk, alhoewel sommige effecten zich laten raden.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:08 schreef Zeeland het volgende:
Het eerste punt is dat nog niet helemaal bekent is wat de negatieve gevolgen
Daarom alleen medische ingrepen als het echt nodig is.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:52 schreef waht het volgende:
[..]
Dat is ongeveer het gehele probleem met het moderne medische ingrijpen. Het lost kwaaltjes op korte termijn en voor de individu op. Wat het voor de langere termijn en de mensheid in het algemeen betekent is onduidelijk, alhoewel sommige effecten zich laten raden.
Het is niet nodig om zelf het geslacht te kiezen omdat dat al voor je gedaan wordt, er is dus geen noodzaak om het zelf het geslacht te gaan bepalen.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:46 schreef twaalf het volgende:
[..]
Laat zo'n redenering even aan biologen over, wil je.
[..]
Wat is dat voor verband? Als het niet nodig is, moet je het verbieden?
Ja wel, want het kan je als ouder leuker lijken om een kind van een bepaald geslacht te hebben. Net als dat het sommige ouders leuk lijkt om een gezond te krijgen i.p.v. een blinde/manke/Down.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:55 schreef karton het volgende:
[..]
Het is niet nodig om zelf het geslacht te kiezen omdat dat al voor je gedaan wordt, er is dus geen noodzaak om het zelf het geslacht te gaan bepalen.
Drogreden 'hellend vlak' gesignaleerd.quote:Als je dit toe gaat staan ligt een hellend vlak op de loer waarbij aanstaande ouders andere eisen kunnen gaan stellen aan de baby zoals huidskleur, lengte, lichaamsbouw etc. Dat is in mijn ogen onwenselijk.
Hoezo? Het lijkt me een valide argument.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:57 schreef twaalf het volgende:
Drogreden 'hellend vlak' gesignaleerd.
Ok, hoe bevalt 'strijdig met de medische ethiek' als reden?quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:57 schreef twaalf het volgende:
Nee. Het is een argument van het type hellend vlak.quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:59 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hoezo? Het lijkt me een valide argument.
Die reden klopt niet. Want het is niet strijdig met de ethiek van de heer Van Delen, noch met de ethiek van zijn klanten.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ok, hoe bevalt 'strijdig met de medische ethiek' als reden?
Verval van de moraal gaat langzaam, maar dat betekent niet dat je het niet mag signaleren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:03 schreef twaalf het volgende:
[..]
Nee. Het is een argument van het type hellend vlak.
quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:57 schreef twaalf het volgende:
[..]
Ja wel, want het kan je als ouder leuker lijken om een kind van een bepaald geslacht te hebben. Net als dat het sommige ouders leuk lijkt om een gezond te krijgen i.p.v. een blinde/manke/Down.
[..]
quote:Op donderdag 3 februari 2011 22:59 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Hoezo? Het lijkt me een valide argument.
quote:Hellend vlak (retoriek)
Uit Wikipedia, de vrije encyclopedie
http://nl.wikipedia.org/wiki/Hellend_vlak_%28retoriek%29
Het hellend vlak of glijdende schaal is een argument in de debatkunst of retoriek. Een "hellend vlak" inroepen betekent dat men beweert dat een bepaalde actie een reeks opeenvolgende gebeurtenissen zal veroorzaken die uiteindelijk tot een (meestal ongewenst) einde zullen leiden.
Het gebruik van een hellend vlak kan een geldig argument zijn, maar ook een drogreden.
Hellend vlak als argument
Het argument gaat als volgt (A en B zijn gebeurtenissen, toestanden, beleidskeuzes, acties, enz., waartussen een causaal verband geldt):
Als A gebeurt
dan volgt B onherroepelijk
Als B niet onherroepelijk uit A zou volgen, zou er geen redengevend verband zijn, en zou het een drogreden zijn.
Drogreden
Het argument van het hellend vlak kan dikwijls een drogreden inhouden. Meestal gebeurt dit in de volgende vorm:
B is slecht
omdat de kans op B verhoogt als A gebeurt, is A ook slecht
Het is een drogreden wanneer het niet onomstotelijk vaststaat dat B uit A volgt, dus wanneer er geen redengevend verband tussen A en B bestaat. De spreker overdrijft de consequentie van A Voorbeelden
* Als we homo's laten trouwen, laten we dieren later vast ook trouwen.
* Als we softdrugs toelaten, zullen we daarna ook wel de harddrugs tolereren.
* Als we politieke vluchtelingen toelaten, zullen ze ons op den duur overspoelen.
* Als we de snelheid beperken tot 70 km/u omdat dat veiliger is, waarom dan niet meteen tot 10 km/u, dat is nog veiliger.
Het eerste voorbeeld kan direct worden weerlegd door te zeggen dat homoseksuelen mensen zijn, en de vergelijking met dieren geen grond heeft. Bij het laatste voorbeeld is de 10 km/u inderdaad onaanvaardbaar, maar er is de mogelijkheid dat 70 km/u misschien wel aanvaardbaar is. De discussie moet gaan over de vraag of 70 km/u goed of slecht is, en dit heeft niets te maken met de situatie bij 10 km/u. Hierin ligt dan ook de drogreden.
Dat kan allang in Maastricht. En een medische reden is wel iets heel anders dan "Ik wil liever een meisje want die zijn schattig en kunnen rokjes aan."quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:07 schreef Rubber_Johnny het volgende:
En wat als je weet dat je beide drager bent van een gen dat bij jongetjes een kutziekte veroorzaakt?
http://nl.wikipedia.org/wiki/Ziekte_van_Duchenne
Verval van de moraal bestaat niet. Je kunt hooguit spreken over verandering van de moraal. Artsen en ondernemers die daarop inspelen zijn slim bezig, mensen die vast blijven houden aan de moraal van stief jaren '50 zijn conservatief.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:10 schreef Zeeland het volgende:
[..]
Verval van de moraal gaat langzaam, maar dat betekent niet dat je het niet mag signaleren.
Wettelijk gezien wel ja.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:16 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Dan mag je wel selecteren op geslacht?
Dat zeg jij. De manier waarop wij momenteeel moslims behandelen, dat legetimeerd weer verdere discriminatie. Daarom vind ik het goed Geert Wilders zijn opvattingen over moslims flink te bestrijden, niet dat ik denk dat hij moslims wil vergassen, maar elke stap in die richting moeten we afkeuren.quote:Op donderdag 3 februari 2011 23:13 schreef twaalf het volgende:
[..]
Verval van de moraal bestaat niet. Je kunt hooguit spreken over verandering van de moraal. Artsen en ondernemers die daarop inspelen zijn slim bezig, mensen die vast blijven houden aan de moraal van stief jaren '50 zijn conservatief.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |