abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_92244837
Kennen mensen hier het programma puredata, een erg leuk programma/programmeer taal om simpel geluid mee te manipuleren. Je kunt er ondermeer je eigen effecten mee bouwen maar ook hele synthesizers en andere leuke dingen. Ook kun je hier bijvoorbeeld live vj achtige dingen mee bouwen dat vaak in combinatie met het programma GEM. Voor de beginner is hier een erg tof boek : http://crca.ucsd.edu/~msp/techniques/latest/book-html/ te lezen met na elk hoofdstuk een paar voorbeelden in puredata. En hier staan hele leuke youtube video's http://www.youtube.com/user/cheetomoskeeto#p/c/12DC9A161D8DC5DC

Ik ben benieuwd naar jullie patches (naam voor programma's in PD (puredata))

om zelf maar eens te beginnen ik heb het volgende in elkaar geknutselt

Het is een programma die 2 samples, maakt niet uit hoe groot kunnen hele liedjes zijn, random in kleine stukjes knipt en ze dan door elkaar speelt.

Korte uitleg hoe het werkt download puredata extended hier : http://puredata.info/downloads
Download mijn patch : http://home.planet.nl/~slotm048/Randomgenerator_v2.txt (rechter muisknop save as/ opslaan als Randomgenerator_v2.pd mijn provider laat geen .pd files toe vandaar deze omweg)

Dan zie je een warboel van lijntjes dat moet je negeren en je moet naar rechts scrollen todat je een plaatje ziet wat lijkt op dat hierboven. Daar zie je dan de volgende dingen een aan uit knop, daarnaast een start en stop knop. Daaronder een sample1 knop en een sample2 knop en een schuif die aangeeft hoe het geheel gemixt wordt.

Druk eerst op de aan knop (er komt dan een kruis in) daarna op sample1 nu vraagt hij om een sample dat moet een .wav file zijn. Daarna op sample2 hetzelfde. Schuif nu de schuif naar het midden dan wordt sample1 en sample2 50/50 verdeeld. Druk op start nu zie je de dingen onder de grafiekjes bewegen, maar nog geen geluid. Daarvoor moet je de volume schuiven naast sample2 omhoog schuiven (kan per sample). Nu kun je nog 1 ding veranderen en dat is hoe groot de stukjes sample moeten zijn, als je ze op 100 zet duurt het maximaal 1 seconde, en het gaat met stapjes van 100 ms naar 0.

Je kunt een stukje opnemen daarvoor moet je eerst aangeven hoe lang je wilt opnemen, verste blokje is 4 minuten en gaat met stapjes van halve minuten naar 0, druk daarna op 1 dat maakt de file random.wav op dezelfde directory als als de patch staat. Druk daarna op 2 en dan stopt hij vanzelf als de opname tijd erop zit.

(voorbeeldjes van de onzin die je er mee kunt maken Roborgasm 2 )

Ik hoop dat jullie ook patches delen.

[ Bericht 0% gewijzigd door OVchipkaart op 02-02-2011 21:54:06 ]
Mits voldoende gebruikt niet te traceren en volledig privacy ongevoelig.
pi_92246023
Nog nooit van gehoord maar erg tof! Vooral dat VJ gedoe spreekt me aan. Houdt dat een beetje hetzelfde in als dat met muziek? Kleine korte stukjes uit samples door elkaar heen halen?
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_92246293
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:27 schreef boem-dikkie het volgende:
Nog nooit van gehoord maar erg tof! Vooral dat VJ gedoe spreekt me aan. Houdt dat een beetje hetzelfde in als dat met muziek? Kleine korte stukjes uit samples door elkaar heen halen?
Nou nee, dat is gewoon een ding dat ik gemaakt heb. Voor video werkt het hetzelfde het is eigenlijk een programmeer taal maar dan heel visueel weer gegeven, inplaatst van allemaal zinnen typen is het 'gewoon' blokjes aan elkaar hangen met lijntjes. Voor mij veel makkelijker dan echt programmeren.

Voorbeeld van een simpel programma

En dit is zelfs een programma die input uit een microfoon manipuleert het is al met al een erg leuke instap in programmeren met geluid.

Dit zijn dingen met puredata en gem maar dat is wel een stukje lastiger

[ Bericht 7% gewijzigd door OVchipkaart op 02-02-2011 21:41:21 ]
pi_92253778
Mensen niet bang worden! Het is echt leuk om te gebruiken :)
pi_92318194
Niet eens mensen die mijn patchje hebben getest om wat herrie mee te maken ;(
  vrijdag 4 februari 2011 @ 13:32:11 #6
137776 boem-dikkie
Jedi Mind Baby!
pi_92321168
Misschien dit weekend even kijken.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_92634616
Voor mensen die wel benieuwd zijn naar pure data hier wordt een gave cursus aangeboden.

(helaas heb ik er geen tijd voor)

http://agenda.wormweb.nl/agenda.php?id=3771

Voor de wat meer hardware gerichte mensen een workshop electronisch aparaat bouwen :D

http://agenda.wormweb.nl/agenda.php?id=3747
pi_92641548
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:11 schreef OVchipkaart het volgende:
Kennen mensen hier het programma puredata, een erg leuk programma/programmeer taal om simpel geluid mee te manipuleren. Je kunt er ondermeer je eigen effecten mee bouwen maar ook hele synthesizers en andere leuke dingen. Ook kun je hier bijvoorbeeld live vj achtige dingen mee bouwen dat vaak in combinatie met het programma GEM. Voor de beginner is hier een erg tof boek te lezen met na elk hoofdstuk een paar voorbeelden in puredata. En hier staan hele leuke youtube video's .

Ik ben benieuwd naar jullie patches (naam voor programma's in PD (puredata))

om zelf maar eens te beginnen ik heb het volgende in elkaar geknutselt

Het is een programma die 2 samples, maakt niet uit hoe groot kunnen hele liedjes zijn, random in kleine stukjes knipt en ze dan door elkaar speelt.

Korte uitleg hoe het werkt [ur=http://puredata.info/downloads]download puredata extended hier[/url].
Download mijn patch (rechter muisknop save as/ opslaan als Randomgenerator_v2.pd mijn provider laat geen .pd files toe vandaar deze omweg).

Dan zie je een warboel van lijntjes dat moet je negeren en je moet naar rechts scrollen todat je een plaatje ziet wat lijkt op dat hierboven. Daar zie je dan de volgende dingen een aan uit knop, daarnaast een start en stop knop. Daaronder een sample1 knop en een sample2 knop en een schuif die aangeeft hoe het geheel gemixt wordt.

Druk eerst op de aan knop (er komt dan een kruis in) daarna op sample1 nu vraagt hij om een sample dat moet een .wav file zijn. Daarna op sample2 hetzelfde. Schuif nu de schuif naar het midden dan wordt sample1 en sample2 50/50 verdeeld. Druk op start nu zie je de dingen onder de grafiekjes bewegen, maar nog geen geluid. Daarvoor moet je de volume schuiven naast sample2 omhoog schuiven (kan per sample). Nu kun je nog 1 ding veranderen en dat is hoe groot de stukjes sample moeten zijn, als je ze op 100 zet duurt het maximaal 1 seconde, en het gaat met stapjes van 100 ms naar 0.

Je kunt een stukje opnemen daarvoor moet je eerst aangeven hoe lang je wilt opnemen, verste blokje is 4 minuten en gaat met stapjes van halve minuten naar 0, druk daarna op 1 dat maakt de file random.wav op dezelfde directory als als de patch staat. Druk daarna op 2 en dan stopt hij vanzelf als de opname tijd erop zit.

(voorbeeldjes van de onzin die je er mee kunt maken Roborgasm 2 )

Ik hoop dat jullie ook patches delen.
Erg boeiend en interessant. Bedankt voor alle moeite en vooral de uitleg.
pi_92786423
en iets mee proberen te doen :D
pi_92790635
Ik leer MAX/MSP op school en ja, dit is erg leuk om mee te rommelen. Een tijdje geleden heb ik met een klasgenoot een compleet gestoorde synth gemaakt die op 1 kant van je keyboard een soort breakcore achtige drums speelde en met een XY controlstick arpleads kon triggeren. Uuuuuren gaan verloren zonder dat je het doorhebt. Heerlijk :P

PD is volgens mij wel wat stabieler dan MAX/MSP maar heeft weer minder opties dacht ik. (daar staat tegenover dat PD gratis is en MAX/MSP echt gestoord duur is maargoed..)
pi_92791788
De maker is dezelfde man alleen PD is open source. (als je erg goed bent kun je er dus zelf aan knutselen en er wordt ook heel erg veel aan toegevoegd)
pi_92794619
Ja dat weet ik, in MAX kan je als user al gewoon je eigen object boxes maken ed. En Jitter is natuurlijk fantastisch in MAX
pi_92809746
quote:
1s.gif Op maandag 14 februari 2011 22:14 schreef Noiseflux het volgende:
Ja dat weet ik, in MAX kan je als user al gewoon je eigen object boxes maken ed. En Jitter is natuurlijk fantastisch in MAX
in PD kan je ook je eigen object boxes maken
pi_93548119
:D het zal vast niemand hier interesseren maar ik heb nu ook een recursieve en geëvelopete versie van de randomizer

http://home.planet.nl/~slotm048/recursive.txt (stel de tijd (stapjes van 5 sec) in voor een sample die wordt opgenomen en diezelfde sample wordt weer in de randomgenerator geladen) Daaronder staat de normale opname knop
http://home.planet.nl/~slotm048/Randomgenerator_enveloped_v2.txt (stel per sample een envelope (atack, sustain, decay) die de randomizer wat glitch vrijer maakt, pas wel op altijd attack en sustain instellen in die volgorde ook al wil je niks veranderen, voor een ongeenvelopete geluid zet je dus attack op 0 en sustain op 1)

Zou het nog steeds wel leuk vinden om eens wat patches van anderen te zien!

En een nieuwe versie van de geenvelopte randomizer nu met ADSR envelopes

http://home.planet.nl/~sl(...)r_enveloped_v3-1.txt

[ Bericht 18% gewijzigd door OVchipkaart op 03-03-2011 16:25:16 ]
pi_93596562
Ik moet dit topic echt zelf vol maken, kom op fokkers maken muziek er moeten vast mensen zijn die ook digitale muziek maken!
pi_93636034
quote:
1s.gif Op donderdag 3 maart 2011 16:35 schreef OVchipkaart het volgende:
Ik moet dit topic echt zelf vol maken, kom op fokkers maken muziek er moeten vast mensen zijn die ook digitale muziek maken!
Vast wel, maar ik snap er de ballen van....
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_93636824
Nou vraag maar raak!

Misschien moet ik het nog makkelijker uitleggen: puredata PD is een programma waarin je geluid kunt manipuleren op een vrij eenvoudige manier. Je kunt geluid maken (een soort toon generator) en dit geluid weer bewerken, de toon veranderen volume veranderen. Je kunt dus als het ware je eigen effecten maken een delay is heel makkelijk te maken in puredata.
Omdat je er tonen in kunt maken zou je ook je eigen synthesizer kunnen maken. Het programma zit vol met voorbeelden voor dit soort dingen verder is "the sky the limit" dus wat je ook verzint het kan in dit programma gemaakt worden.

Wat ikzelf eens wou maken is een programma die 2 stukjes geluid door elkaar husselt op een random manier, en dat is dus die randomizer die in de OP staat.

Zijn er nog vragen ;)
pi_93637920
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:01 schreef OVchipkaart het volgende:
Nou vraag maar raak!

Misschien moet ik het nog makkelijker uitleggen: puredata PD is een programma waarin je geluid kunt manipuleren op een vrij eenvoudige manier. Je kunt geluid maken (een soort toon generator) en dit geluid weer bewerken, de toon veranderen volume veranderen. Je kunt dus als het ware je eigen effecten maken een delay is heel makkelijk te maken in puredata.
Omdat je er tonen in kunt maken zou je ook je eigen synthesizer kunnen maken. Het programma zit vol met voorbeelden voor dit soort dingen verder is "the sky the limit" dus wat je ook verzint het kan in dit programma gemaakt worden.

Wat ikzelf eens wou maken is een programma die 2 stukjes geluid door elkaar husselt op een random manier, en dat is dus die randomizer die in de OP staat.

Zijn er nog vragen ;)
Ahja, hmm met die schema's is het op zich wel te doen, maar ik ben er denk ik ook te lui voor.

Voorgebakken een delay aan het werk zetten waarbij je alleen de delaytijd etc hoeft in te stellen is simpeler :P
[b] Op zondag 14 november 2010 18:11 schreef liesje1979 het volgende:[/b]
Zo is daar Godshand, met zijn sarcastische toon,
Die regelmatig een topic voorziet van spot en hoon.
pi_93638224
quote:
1s.gif Op vrijdag 4 maart 2011 13:26 schreef Godshand het volgende:

[..]

Ahja, hmm met die schema's is het op zich wel te doen, maar ik ben er denk ik ook te lui voor.

Voorgebakken een delay aan het werk zetten waarbij je alleen de delaytijd etc hoeft in te stellen is simpeler :P
ja dat is waar maar het is ook wel leuk om bijvoorbeeld een omgekeerde delay te maken dat is dan weer lastiger in een voorgebakken delay maar vrij makkelijk in pd

En het is ook leuk om eens te weten hoe het nou echt werkt :)
pi_93688572
Puredata :W
Max/MSP / Jitter ^O^

Ik heb een jaar of 2 geleden een programmatje gemaakt die de kleuren (de R, G en B waarden) bekeek als de muis over een image ging. En dan zette hij 'm om naar kekke soundscapes...
pi_93696323
Wat is het grote verschil tussen msp en pd? wat kun je met msp wat je niet met pd kunt?

Gewoon om te kijken of ik met het verkeerde programma bezig ben.
pi_93767725
Ik ben nooit zo diep in Pure Data gedoken, er zijn wat verschillen in commando's enzo. Maar voor de rest zou ik het zo niet weten.

MSP ziet er wel wat gelikter/minder knullig uit, en ik weet niet of PD allerlei video functies ondersteunt?

Toch maar weer een keer aan de MSP gaan, een dezer dagen :D
pi_93768132
quote:
1s.gif Op maandag 7 maart 2011 13:46 schreef NiekL het volgende:
ik weet niet of PD allerlei video functies ondersteunt?

:Y ja dat het doen wel
pi_94001767
http://home.planet.nl/~slotm048/Randomgenerator_v3-2.txt

random generator met envelopjes en een reverb en delay :')
pi_94716161

http://home.planet.nl/~slotm048/rg3-110328.zip (het hele mapje ergens uitpakken en het bestand rg3.pd openen in puredata)

De 3-voudige random generator :D

effecten paneeltje is nog wat leeg maar daar komt nog wel wat bij.

[ Bericht 8% gewijzigd door OVchipkaart op 28-03-2011 16:03:53 ]
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')