abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 2 februari 2011 @ 18:36:04 #1
163650 Greys
pi_92235949
Rashondencampagne Sophia-Vereeniging succesvol:
Fokken op extreem uiterlijk rashonden wordt aangepakt

2 februari 2011
AMSTERDAM - Bij veel hondenrassen is het uiterlijk zo extreem, dat de dieren er ernstig onder lijden. "Aan dit hondenleed kan alleen een einde komen als de overheid maatregelen neemt en het fokken op bepaalde uiterlijkheden verbiedt", zo stelde de Koningin Sophia-Vereeniging tot Bescherming van Dieren op 11 december in ZEMBLA. In een brandbrief, die door ruim 10.000 mensen werd ondertekend, verzocht zij staatssecretaris Bleker om regels op te stellen voor een verantwoord fokbeleid. Vandaag stond de reactie van Bleker op de uitzending van ZEMBLA op de agenda van de commissievergadering. Daarin zegde Bleker een Algemene Maatregel van Bestuur toe, die het fokken op extreme uiterlijke kenmerken bij rashonden beperkt.

Hersenen te groot voor schedel
Bij het fokken van rashonden draait het om het uiterlijk. Vaak gaat dat ten koste van de gezondheid van de dieren. Zo hebben Cavalier King Charles spaniëls zo'n kleine schedel, dat de hersenen er niet meer in passen. Daardoor hebben ze hevige pijn en epileptische aanvallen. Door al zijn rimpels heeft de shar-pei huidproblemen zoals eczeem en ontstekingen. De Boston terriër en de Engelse bulldog kunnen vaak nauwelijks eten, drinken en ademen met hun veel te korte snuit.

Elkaar de schuld geven
Het probleem in de rashondenwereld is dat men wel weet dat er grote problemen zijn, maar dat iedereen iemand anders de schuld geeft. Keurmeesters, eigenaren, fokkers, de Raad van Beheer: allemaal zeggen ze er zélf niks aan te kunnen doen. Ondertussen gebeurt er niks. Daarom riep de Sophia-Vereeniging staatssecretaris Bleker via een brandbrief op om maatregelen te nemen. Directeur van de Sophia-Vereeniging, Helma van de Vondevoort: “Er moeten strenge, duidelijke regels komen die voor de hele hondensector gelden. Bij die regels moet het welzijn van de dieren voorop staan en niet het uiterlijk. Bij sommige rassen zal dat een fokverbod betekenen”.

Wie is de Winner?
Om het onderwerp ook maatschappelijk onder de aandacht te brengen, lanceerde de Sophia-Vereeniging de campagne Wie is de Winner. Aanleiding was de Amsterdam Winner Show, die op 27 en 28 november plaatsvond in de RAI. "Op dergelijke rashondententoonstellingen draait alles om het uiterlijk", zegt Van de Vondevoort. "Dat dieren daar ernstig onder lijden, wordt volledig genegeerd." Bij de campagne werden hondenliefhebbers gevraagd om een oproep aan staatssecretaris Bleker te ondertekenen, met het verzoek rashondenleed te stoppen via wetgeving.

ZEMBLA
De publiekscampagne verliep succesvol: ruim 10.000 mensen betuigden hun steun. Wie is de Winner kwam tevens onder de aandacht van de makers van ZEMBLA, het documentaireprogramma van de VARA. In de uitzending van 11 december 2010, getiteld 'Einde van de rashond', was de Sophia-Vereeniging aan het woord en werd aandacht besteed aan de actie. Ook Bleker gaf zijn visie, waarbij hij als oplossing wees naar de Raad van Beheer. Dat deze niet bij machte is om de gehele rashondenwereld aan banden te leggen, liet hij daarbij buiten beschouwing.

Algemene Maatregel van Bestuur
Vandaag vond de commissievergadering over dierhouderij van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie plaats. Op de agenda stond de reactie van staatssecretaris Bleker op ‘Einde van de rashond’. Tijdens de vergadering kwam Bleker terug op zijn uitspraken in de ZEMBLA-uitzending en liet weten dat deze maand nog een Algemene Maatregel van Bestuur van kracht zal worden, waarmee het fokken op extreme uiterlijke kenmerken wordt aangepakt. Het gaat dan in eerste instantie om kenmerken die direct negatieve gevolgen hebben voor de gezondheid van de honden.

-------------------------------------------

Goede zaak ^O^
Het moet allemaal maar kleiner dan klein en gekker dan gek tegenwoordig, sommige rashondjes. De gezondheid wordt soms idd volledig uit het oog verloren.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
pi_92236196
Bij sommige rassen zal dat een fokverbod betekenen”.
Dan worden ze toch geïmporteerd (desnoods op papier )
  Eurovisie Songfestival Queen woensdag 2 februari 2011 @ 18:44:52 #3
163650 Greys
pi_92236326
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 18:41 schreef zeeeend het volgende:
Bij sommige rassen zal dat een fokverbod betekenen”.
Dan worden ze toch geïmporteerd (desnoods op papier )
True.
Maar toch is het een stap in de goede richting, wellicht zet het een aantal mensen (al is het maar een paar, die totaal onwetend weer een leuk hondje kopen omdat het er zo 'lekker gek/klein/rimpelig' uit ziet) aan het denken.

Dus ondanks het feit dat het verbod vast op diverse manieren omzeild zal gaan worden, is het toch een goede zaak dat dit besproken wordt.
IT'S GREYSIE IT'S PARTY
  woensdag 2 februari 2011 @ 18:52:00 #4
176471 oh-oh
Sure...fine...whatever...
pi_92236674
Het werd idd tijd dat ze er eens echt iets aan gingen doen.
Verplicht patella's testen bij chihuahua's mag ook wel op de lijst :P
Ik ben zo blij met de chineesjes, dat is zo een relatief gezond ras en alle fokkers testen zo goed op alles wat te testen is ^O^ Maar vooral de rassen die zich niet eens meer op de natuurlijke manier kunnen voortplanten, laat daar maar heel snel verandering in komen ^O^
Op dinsdag 20 december 2011 03:07 schreef minthy het volgende:
Zelfs ik zou oh-oh doen, alleen al op basis van haar postgedrag en ui O+
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_92243624
Goed zo, aanpakken! Ik snap ook werkelijk mensen niet die met bv een Engelse Bull rondlopen... Hoe kun je nou bewust kiezen voor een dier dat zo overduidelijk lijdt onder zijn uiterlijk? Echt, ik snap het niet. Eerst maar eens een fokverbod daarvoor, dan een verkoopverbod of eventueel zelfs houdtverbod voor de pups. De Old Time Bulldog en aanverwante soorten zijn wmb een aardig alternatief voor mensen die toch een bulldog-achtige hond willen hebben, dichter bij het oorspronkelijke type hond en met minder fysieke problemen.
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:31:48 #6
246495 Guess.
Gijs,Joost&Teun!!!
pi_92246320
Mooi werk,mijn broer heeft een engelse bulldog,hij is pas 2/3jaar oud en die hond heeft altijd wel wat,hij snurkt gigantisch en stinken!
Ben blij dat ik 3 sterke gezonde hondjes heb.Zou echt nooit voor een ongezond gefokt ras kiezen.
28-06-2010 Is ons mooie ventje geboren :-)
  woensdag 2 februari 2011 @ 21:34:39 #7
176471 oh-oh
pi_92246516
quote:
14s.gif Op woensdag 2 februari 2011 20:53 schreef Miss_Isis het volgende:
Goed zo, aanpakken! Ik snap ook werkelijk mensen niet die met bv een Engelse Bull rondlopen... Hoe kun je nou bewust kiezen voor een dier dat zo overduidelijk lijdt onder zijn uiterlijk? Echt, ik snap het niet. Eerst maar eens een fokverbod daarvoor, dan een verkoopverbod of eventueel zelfs houdtverbod voor de pups. De Old Time Bulldog en aanverwante soorten zijn wmb een aardig alternatief voor mensen die toch een bulldog-achtige hond willen hebben, dichter bij het oorspronkelijke type hond en met minder fysieke problemen.
Psies, ik ken veel mensen met mopsen met problemen, en bullen en zo ook idd.
Mensen vinden vaak dat de naakthonden ook in die categorie vallen, maar die zijn er dus echt niet op gefokt, op dat naakte, dat gen zit gewoon in het ras, dat is niet door de mens gemanipuleerd, en qua bouw zijn het juist hele elegante mobiele gezonde honden. En daar hou ik van.
'Outside of a dog, a book is man's best friend. Inside of a dog it's too dark to read.'
( Groucho Marx )
pi_92249760
ja, ik vind de bouw ook heel erg belangrijk. Zou nooit voor een hond kiezen met vervormde kop oid, of zo extreem laag en breed als een bulldog, etc. Honden moeten lekker in hun lijf zitten, soepel kunnen bewegen en plezier kunnen hebben in hun leventje :)
"If cats looked like frogs we'd realize what nasty, cruel little bastards they are." ~ Terry Pratchett.
Kom eens kijken F&F / Op de Beestenboerderij, Deel III!
pi_92258185
Mooi, hoop dat het een goed begin is ^O^
Op woensdag 22 januari 2025 19:50 schreef Bugno3 het volgende:
Stukje Pelle, stukje Cannavaro, stukje Totti.
  zaterdag 5 februari 2011 @ 00:17:29 #10
176471 oh-oh
pi_92355110
Nou, op show gaat er ook op gelet worden in elk geval, nieuwe regels!

Nieuw: vanaf de komenden tentoonstelling in Eindhoven (dit weekend dus)gaan de keurmeesters op het volgende letten:

VOORBRENGEN VAN DE HOND
Het komt steeds meer voor dat rassen met een opgetrokken en gespannen lijn worden voorgebracht, zowel in stand als in beweging. Niet alleen is dit voor het welbevinden van de hond gedurende de keuring niet bevorderlijk, bovendien wordt hiermee een natuurlijk en rasspecifiek gangwerk bemoeilijkt zo niet onmogelijk gemaakt.
Een hond moet op natuurlijke wijze met een losse lijn een correct en rastypisch gangwerk laten zien. Het optrekken van de hond bij de hals en/of de staart is verboden.
Overmatig gebruik van opmaakmiddelen (haarlak, poeder, gel) moet ontmoedigd worden.
De exposant die zich niet houdt aan de gangbare regels van het exposeren van een hond, dient de ring te verlaten. De hond zal niet meer gekeurd worden.

OVERGEWICHT
De laatste tijd komt overgewicht bij honden regelmatig voor. Ook in de showring staan honden die door hun gewicht moeilijker kunnen lopen en/of ademhalen. Een verkeerde voeding is vaak het probleem, maar ook kunnen onvoldoende lichaamsbeweging of gezondheidsproblemen hiervan de oorzaak zijn. Honden waarvan een keurmeester de ribben niet meer kan voelen, er geen lendenpartij meer te zien is, die moeite heeft met lopen en/of ademhalen mag niet met een uitmuntende kwalificatie worden beoordeeld.

TEMPERAMENT EN GEDRAG
Alle honden moeten een (ring)gedrag vertonen, dat past in de huidige maatschappij. Rasspecifiek gedrag is toegestaan, maar overdreven verlegenheid, terughoudendheid of scherpte is niet wenselijk.
Agressiviteit of angstig gedrag mag nooit getolereerd worden tijdens de keuring van een ras / hond en dient te resulteren in het diskwalificeren van de betreffende hond(en).

Bron: Rasspecieke instructies uitgegeven door de Raad van Beheer in febr. 2011.

Ook al heel goed nieuws vind ik ^O^
( Groucho Marx )
pi_92415249
quote:
1s.gif Op woensdag 2 februari 2011 21:34 schreef oh-oh het volgende:

[..]

Psies, ik ken veel mensen met mopsen met problemen, en bullen en zo ook idd.
Mensen vinden vaak dat de naakthonden ook in die categorie vallen, maar die zijn er dus echt niet op gefokt, op dat naakte, dat gen zit gewoon in het ras, dat is niet door de mens gemanipuleerd, en qua bouw zijn het juist hele elegante mobiele gezonde honden. En daar hou ik van.
Misschien interesseert het die mensen niet of die honden zo "gemanipuleerd" zijn via selectie op extreme kenmerken of dat er in het ras geselecteerd is op het gen wat een natuurlijke mutatie is, maar vinden ze de eindresultaat, de naaktheid, welzijnsverlagend.

En natuurlijk zijn ze er wel op gefokt, mocht iemand ineens een volledig of volgens de standaard teveel behaarde "naakthond" fokken, gaan ze dan verder fokken met juist die hond en doet zo'n hond het goed op show ?
pi_92415361
quote:
1s.gif Op zaterdag 5 februari 2011 00:17 schreef oh-oh het volgende:

OVERGEWICHT
De laatste tijd komt overgewicht bij honden regelmatig voor. Ook in de showring staan honden die door hun gewicht moeilijker kunnen lopen en/of ademhalen.
En/of omdat hun koppie misvormd gefokt is. Oh wacht nee, dat is "mooi" dus dat mag nog wel ?
  zondag 6 februari 2011 @ 22:27:41 #13
176471 oh-oh
pi_92435580
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 16:25 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

Misschien interesseert het die mensen niet of die honden zo "gemanipuleerd" zijn via selectie op extreme kenmerken of dat er in het ras geselecteerd is op het gen wat een natuurlijke mutatie is, maar vinden ze de eindresultaat, de naaktheid, welzijnsverlagend.

En natuurlijk zijn ze er wel op gefokt, mocht iemand ineens een volledig of volgens de standaard teveel behaarde "naakthond" fokken, gaan ze dan verder fokken met juist die hond en doet zo'n hond het goed op show ?
Maar ze hebben niks te lijden omdat ze naakt zijn hoor, ik ken evenveel chihuahua's of andere honden die staan te bibberen als het koud is ;)
En een naakthond mag alle variaties van beharing hebben, van true hairless tot medium of hairy hairless, tot powderpuff, met volle beharing en ondervacht.
Dus iets als te veel behaard bestaat niet.En een hairy hairless kan true hairless pups geven of andersom. Puff x naakt kan beide varianten geven, naakt x naakt geeft beide varianten, alleen puff x puff geeft altijd puff ;)
( Groucho Marx )
  zondag 6 februari 2011 @ 22:29:19 #14
176471 oh-oh
pi_92435689
quote:
1s.gif Op zondag 6 februari 2011 16:27 schreef pumpkin_Ruby het volgende:

[..]

En/of omdat hun koppie misvormd gefokt is. Oh wacht nee, dat is "mooi" dus dat mag nog wel ?
Dit staat natuurlijk los van het ingrijpen van de overheid in de OP, maar het is wel mooi dat er op show ook strenger gekeken wordt naar zulke zaken en zo zal ook uiteindelijk de fokwereld daar zeer zeker wel werk van maken.
( Groucho Marx )
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')