Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijkquote:Op zondag 3 juli 2011 19:34 schreef Junkie het volgende:
Ik ben op zoek naar een kleine analoge fotocamera (met lichtgevoelige lens) voor o.a. festivals.
Wie heeft er een leuke tip?
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.quote:Op zondag 3 juli 2011 19:38 schreef Azreal het volgende:
[..]
Een Nikon F55 of F65 met een 50mm f1.8 erop? Tenzij een kleine SLR niet klein genoeg is natuurlijk.
Die mist nog in mijn collectiequote:Op zondag 3 juli 2011 20:01 schreef icedtea het volgende:
Had het eergisteren ook al in het Nikon dslr topic geplaatst, maar zal het hier ook even plaatsen!
Mijn nieuwe aanwinst en mijn tweede analoge camera (heb nog een kapotte Pratica MTL3). Een Nikon F60! (Met een Tamron 28-200 f3.8-5.6 lens)![]()
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biasedquote:Op zondag 3 juli 2011 19:42 schreef Junkie het volgende:
Ik heb een Pentax K1000. Die vindt ik onhandig om een hele dag mee te nemen.
Ik zat meer te denken aan een modelletje wat lijkt op een Leica.
(Een Leica tegen een leuke prijs mag ook)
Ik heb wat gevonden.quote:Op zondag 3 juli 2011 20:07 schreef Azreal het volgende:
Een leica is toch niet zoveel kleiner dan een K1000? Aan de andere kant, ik sleep gerust een hele dag lang 2,5 kilo Nikon F4 mee, dus ik ben biased. Misschien is een goede holster een alternatieve oplossing?
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijkquote:Op zondag 3 juli 2011 21:46 schreef Junkie het volgende:
Iemand ervaring met deze cam?
Krijg ik die baardgroei er ook bij?![]()
Ja.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijk.
Lijkt me wel een gaaf ding, zit er nou een hotshoe op de bodem?
Dat lijkt me ook wel weer een leuke oefening.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:50 schreef Benelli het volgende:
Ik heb laatst een Rollei 35 in het zwart gekocht. Kan alleen moeilijk wennen aan het op de gok scherpstellen. Wel een heel fijn lensje en enorm compact!
Yup, erg ongebruikelijk. Maar daardoor schijnt hij zo klein te zijn.quote:Op zondag 3 juli 2011 21:51 schreef Azreal het volgende:
[..]
Met zoveel epicness lijkt dat onvermijdelijk.
Lijkt me wel een gaaf ding, zit er nou een hotshoe op de bodem?
Ik heb vanochtend net een Marktplaats advertentie afgehandeld. Dus er is al eentje naar me op weg.quote:Op maandag 4 juli 2011 17:21 schreef Benelli het volgende:
Leuk, met wat voor camera?
En voor de mensen die geinteresseerd zijn in een Rollei 35 (dus geen S of LED ofzo) in het zwart, in goede werkende staat (alleen een afdekringetje rondom de lens mist), doe een bodIk twijfel heel erg of k m zal houden en verder mee experimenteren of dat ik hem weg doe
![]()
Zit momenteel meer in de Polaroid, vandaar
Een zwarte Rollei B35.quote:Op maandag 4 juli 2011 18:59 schreef Benelli het volgende:
Nee, heb twee testrolletjes volgeschoten, maar moet nog kijken of er iets bij zit. Wat voor 1 heb je er gekocht?
Nikon F60! Voor een heel goedkoop prijsje kunnen scoren op Marktplaats terwijl hij letterlijk 'nieuw' is. 3 keer gebruikt en geen gebruikers sporen etcquote:
Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
Gister bij m'n opa en oma op zolder gevonden, een heuse Olympus Pen EE.
[ afbeelding ]
Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.
Maar goed, 72 opname's op een rolletje van 36.
quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
[ afbeelding ]
Binnenkort maar eens een rolletje mee volschieten. Ben benieuwd of de selinium lichtmeter het nog doet.
Die lijkt veel op de camera die ik vandaag van mijn oma heb gekregen.quote:Op woensdag 6 juli 2011 10:26 schreef LDLProductions het volgende:
[ afbeelding ]
Okay, dat zou super zijn.quote:Op donderdag 7 juli 2011 07:15 schreef Benelli het volgende:
Kleinbeeld of middenformaat? T kan allebei bij de hema, maar bedenk je wel dat afdrukken van middenformaat erg duur zijn.
Dankje voor de info! Ik heb nog niet zoveel film geschoten, dus de verschillen van de type rolletjes ben ik nog aan het ontdekken.quote:Op donderdag 7 juli 2011 11:06 schreef Benelli het volgende:
Kan gewoon, moet je aankruisen op t zakje dat je zwart/wit-negatief inlevert.
Ik vind alleen de ontwikkelkwaliteit van zwart/wit bij Hema altijd een klein beetje tegenvallen, mist vaak wat contrast. Gelukkig heb ik de luxe dat ik op mijn werk een professionele negatiefscanner heb staan, dus ik laat het altijd alleen ontwikkelen, niet knippen en vervolgens scan ik ze zelf en knap ik ze nog iets op.
Die XP2 en de Kodak BW400CN zijn inderdaad zwart/wit-films die ontwikkeld worden in C41 ja, maar ik vind dat geen fijne films.
Geef mij maar Kodak Tri-X 400 of Fuji Neopan 1600Helaas hebben ze die laatste recentelijk uit de handel genomen
28mm f/3.5.quote:Op woensdag 6 juli 2011 21:38 schreef Junkie het volgende:
[..]
Wow, ook een beauty. Watvoor lens zit erop?
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:00 schreef SRijken het volgende:
Qua ontwikkelen bij de hema, is het bij zwart-wit ook mogelijk om de boel te laten pushen/pullen enzo? Ze ontwikkelen dus ook tri-x en waarschijnlijk ook hp5+ / delta3200?
Kleur zelf ontwikkelen gaat naar mijn ervaring alleen goed wanneer je een zekere minimaal verbruik haalt en dus je chemie constant kunt houden. Voor incidenteel gebruik is C41 te fijnbesnaard en kun je het beter laten doen.quote:Laatste ervaring met analoog (Fuji Superia 1600 in een Leica M3) zelf ontwikkelen is wat vervelend verlopen, de kleuren ontwikkelaar was niet goed meer, dus ik heb een hele lege film
Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:29 schreef Ouwesok het volgende:
Hoewel ik het niet zeker weet lijkt het met sterk dat een consumentenservice als die van de HEMA aan specialties als push&pull-ontwikkelingen doet.
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.quote:Op zondag 10 juli 2011 21:53 schreef Azreal het volgende:
[..]
Dat doen ze gewoon, alleen moet je het heel duidelijk op de envelop zetten en natuurlijk geen vakwerk verwachten. Aan de andere kant heb ik via de fotozaak regelmatig gepushte films terug gehad met watervlekken, wat voor de prijs die ze vroegen redelijk schandalig was.
De staat van je chemie beoordelen is best klierig, dat lukt meestal pas na heel veel ontwikkelen en goed opletten hoe je chemie eruit ziet en ruikt(Ik kon destijds aan de geur van de ontwikkelaar merken dat ie op zijn end zat).quote:Op zondag 10 juli 2011 21:47 schreef SRijken het volgende:
Het probleem is dat m'n C41 kit vrij prijzig was, en dan 4x gebruikt kan worden. Zwart-wit doe ik inderdaad ook zelf, en die ontwikkelaar gaat in elk geval veel langer mee.
Is er een goede manier om er achter te komen dat ontwikkelaar niet meer werkt?
Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.quote:Op zondag 10 juli 2011 22:32 schreef Ouwesok het volgende:
Daarom zwartwitwerk zelf doen. Het lijkt niet echt geschikt voor grootschalige verwerking, ik heb er in het verleden al meer ellende mee gezien.
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papierquote:Op zondag 10 juli 2011 23:46 schreef Azreal het volgende:
[..]
Inderdaad, ik spaar z/w tegenwoordig lekker op en doe het zelf, maar ik had het eigenlijk specifieker over het laten pushen of pullen van je film. Helaas krijg je dat in kleur zelf bijna niet gedaan.
In mijn ervaring is C41 pushen wel de moeite waard, ik heb daar een aantal keer prima foto's uit gekregen. Alleen moet je inderdaad weten hoe ver je kunt gaan, want een stop te ver is echt funest. Het zal voor een groot deel ook wel een persoonlijke afweging zijn.quote:Op maandag 11 juli 2011 00:44 schreef Ouwesok het volgende:
In C41(kleurnegatief) is push of pull redelijk zinloos, het enige dat je krijgt zijn of futloze negatieven (pull) of bergen grondsluier en weinig winst in gevoeligheid plús dat je bij afdrukken gelazer krijgt met de contrastomvang van het papier
bij zwartwit pak je dan gewoon een gradatie zachter maar dat is er bij kleur niet
In E-6(dia) kun je wel baat hebben bij push&pull, alleen is E-6 zomogelijk nog klieriger om zelf te doen als C41. Alleen overwegen dus wanneer je veel pusht of pullt.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |